Sivu 1/2

Pulling

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 09:34
Kirjoittaja lisenssi
Valaiskaapas vähän tuota pullingia tietämättömälle.

Mitkä ovat oleellisimpia asioita siinä menestymiseen? Millä ajotaktiikalla esim saadaan paras tulos? Mitkä säännöt siinä on?

Re: Pulling

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 13:30
Kirjoittaja jusape
Tuolta voipi lukea jotain asiasta:

http://www.tractorpulling.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pulling

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 22:00
Kirjoittaja Warpu
tässä suora lainaus FTPA:an sivulta:
TRACTOR PULLING - Mitä on Tractor Pulling?

Tractor Pulling eli traktoriveto on moottoriurheilulaji, jossa traktorilla tai muulla vetoajoneuvolla vedetään painonsiirtolaitetta eli jarruvaunua vähintään 130 metrin pituisella (turva-alue mukaan luettuna) ja vähintään 10 metriä leveällä maaradalla mahdollisimman pitkä matka.

Alla olevassa linkissä on ETPC:n sääntökirjan (täydennettynä FTPA:n kansallisilla säännöillä). Lajia seuraava katsojakin löytää varmasti sellaista, mikä lisää kilpailujen seuraamisen mielekkyyttä. Eri kilpailuluokkien ajoneuvoja sekä niiden rakennetta koskevat tekniset säännöt ja rajoitukset löytyvät sääntökirjasta.

Sääntökirjan löydät tästä! http://www.tractorpulling.fi/dumpfile.php?id=154" onclick="window.open(this.href);return false;


Euroopan viralliset kilpailuluokat

Traktorit jaetaan kahteen pääryhmään, viritettyihin vakiotraktoreihin ja niin sanottuihin vapaasti rakennettuihin, eli Modified -traktoreihin. Viritetyt vakiotraktorit jaetaan edelleen pääluokkiin Pro Stock ja Super Stock. Pro Stockin luokka on 3 500 kiloa, kuten myös Super Stockin. Modified -traktorit puolestaan jaetaan painoluokkiin 950 (Minit), 2 500, 3 500ja 4 500. Muina vetoajoneuvoina käytetään sekä henkilö- tai pakettiautomaisia ns. Two Wheel Drive -ajoneuvoja, joiden painoluokka on 2 600 kiloa. Lisäksi Suomessa vedetään kansallisina luokkina mm.: kaksiakseliset kuorma-autot, joiden painoluokka on 6500 kiloa, Farmi-luokat painoluokissa 2500, 3500, 6000 ja 8500 kiloa sekä Super Farmi-luokat painoissa 3000 ja 3500 kiloa. Kaikki yllämainitut painot ovat kyseisten luokkien maksimipainoja joihin sisältyvät ajoneuvon kuljettaja, tasapainon ja pidon parantamiseksi käytettävät lisäpainot sekä nestetäytökset.

Jarruvaunu

Painonsiirtolaite, jota alan normaalissa kielenkäytössä kutsutaan jarruvaunuksi tai lavetiksi, on joko yhdellä tai kahdella akselilla varustettu eräänlainen perävaunu. Sen etuosan alla on kitkalevy, johon kohdistuva paino lisääntyy tasaisesti vedon aikana. Kitkalevyn ohella jarruvaunun toinen oleellinen osa on painolaatikko, jossa on tietty määrä tietyn kokoisia valurauta- tai valurauta-betonipainoja. Tämä painolaatikko on vedon alkaessa vaunun takaosassa, jolloin sen paino kohdistuu kokonaan vaunun takapyöriin. Vaunun lähtiessä liikkeelle painolaatikko lähtee siirtymään eteenpäin lisäten kitkalevyyn kohdistuvaa painoa vähitellen. Painolaatikon siirtymisnopeutta säädellään erityisellä vaihteistolla. Euroopassa jarruvaunuja on kahta tyyppiä, niin sanottuja isoja vaunuja ja minijarruvaunuja. Useimmat on varustettu omalla siirtomoottorilla, niin että ne pystyvät peruuttamaan vedon jälkeen takaisin lähtöviivalle. Koska radan pituus on rajoitettu, jarruvaunu on säädettävä siten, että vetävät traktorit eivät pysty ylittämään radan maksimipituutta. Oikea säätö edellyttää vaununkuljettajalta vankkaa kokemusta ja asiantuntemusta.

8)

Re: Pulling

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 22:11
Kirjoittaja jusape
Hyvin vastailit, warpu.
Tarvittaessa vastaillaan, ainakin minä ja olettaisin että warpu myös, mahdollisiin kysymyksiin.
Ensikaudella, siis tänävuonna, ei ilmeisesti ole enää farmi2500 luokkaa, siirtyvät farmi3500 luokkaan, jossa 4 ja 6 sylinteriset ajaisi jatkossa omina luokkinaan mutta kuitenkin samassa lähdössä, sekaisin, tämäkin käy ilmi FTPA:n sivulta, kohdasta säännöt.

8)

Re: Pulling

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 17:52
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Kolomipyttyisten alle 2500 kg luokka olisi vauhdikasta ja mielekästä katsottavaa veteraanikoneharrastajalle, mutta kun ei... näissä superfarmi ja ylemmissä luokissa ei ole meikäläiselle mitään katsottavaa enää...

Toista se on kun valmetti vorauttaa sen viimeisen vorauksensa ennen vedon päättymistä, laatikostaan. Siinnä on joka aistille jotain (vaihdelaatikon voraus kuulolle, mahtava show silmille, kolmipyttysen säksätyksen tuntee ja glykoolisumun ilmasta maistaa)

Re: Pulling

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 07:42
Kirjoittaja lisenssi
Paljonkos kisoissa on osanottajia nykyään ja miten jakautuvat noin suurin piirtein eri luokkiin?

Re: Pulling

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 22:18
Kirjoittaja jusape
Farmiluokissa 4-8
Modit 2-5
Prot 1-5
Superstock 2-4

Noin suurinpiirtein tälläsiä

Re: Pulling

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 01:08
Kirjoittaja Warpu
http://www.tractorpulling.fi/?sivu=kilp ... siStr=2012" onclick="window.open(this.href);return false; 8)

Re: Pulling

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 18:50
Kirjoittaja jamppi
Pullinkia ilman että kypärän naru kiristää... :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=-53B9Fm8Ne4" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pulling

Lähetetty: 11 Tammi 2013, 06:41
Kirjoittaja nuhvi63
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Pulling

Lähetetty: 11 Tammi 2013, 07:50
Kirjoittaja lisenssi
Noiden osanottajien koneiden nimissä varsinkin "EKO T4" herätti :lol: :lol:

Siinä ei varmaankaan putken päästä tule mustaa savua, vaan kuski kuuluu Mr :mrgreen: -luokkaan.

Kyselin tietysti tuota osanottajien lukumäärää siinä mielessä, että jos on esim vain kolme osallistujaa, silloin minullakin olisi jo ronssiin mahdollisuuksia. :roll:

Re: Pulling

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 20:26
Kirjoittaja Leukkumies
http://kotisivu.dnainternet.net/b001jssiira/wanhat.html" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Nuffieldmaster kirjoitti:Kolomipyttyisten alle 2500 kg luokka olisi vauhdikasta ja mielekästä katsottavaa veteraanikoneharrastajalle, mutta kun ei... näissä superfarmi ja ylemmissä luokissa ei ole meikäläiselle mitään katsottavaa enää...
Samaa mieltä. Mennyt vähän maku noista virallisista kisoista kun ei ole enää ns. vakioluokkia varsinkaan noille pienemmille koneille niinkuin ennen vanhaan. Ennen riitti menestykseen kun laittoi nuhviin paripyörät ja lukitsi pakkosyötön pohjaan ja sitte eiku vetämään 8) Olin muuten 1989 Kalajoella todistamassa tuon "reseptin" toimivuutta :wink:
jamppi kirjoitti:Pullinkia ilman että kypärän naru kiristää... :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=-53B9Fm8Ne4" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämmöisiä kisoja lisää :!:

Re: Pulling

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 20:33
Kirjoittaja nuhvi63
jamppi kirjoitti:Pullinkia ilman että kypärän naru kiristää... :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=-53B9Fm8Ne4" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli kyllä estottomasti kesän paras kokemus,vaikken vetoihin osallistunutkaan kuin lihasvoimin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Pulling

Lähetetty: 12 Helmi 2013, 23:08
Kirjoittaja jusape
Ilmeisesti farmi2500 luokka ajetaankin myös tulevana kesänä....

Re: Pulling

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 08:25
Kirjoittaja Joonas Potkonen
jusape kirjoitti:Ilmeisesti farmi2500 luokka ajetaankin myös tulevana kesänä....
Muutoksia sääntöihin tulossa?? eli tuleeko max. 4 pyttyä?

Oisi aika perkuleen reilua, nimittäin 2500:ia kutosia ei suomessa ole ollut.

Tuo tieto saattaa olla sen arvoinen, että meikäläinenkin käy radalla pällistelemässä miten nuhvi vetää.