Velsa perävaunu

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

08 Tammi 2013, 11:52

Tuosta se lähtee kehitys, aikamoinen säästö kun ei tarvi toista kippikärryä rakentaa.
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

16 Tammi 2013, 09:58

Kukaan ei tunnu ottavan kantaa siihen vaneripohjaan vs peltipohja :?:
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

16 Tammi 2013, 10:22

Eiköhän tuo riittävän vahva vaneripohja ole aivan hyvä toteutus, taitaa vain olla niin uutta täällä foorumilla että ei ole kokemuksia. Monesti ne lommopohjaiset vanhat kärryt vain jää puskikkoon seisomaan ja tilalle hankitaan parempi. Tuo metallipohjan oikaisu koetaan varmaan niin hankalaksi ettei siihen monikaan ala. Itsellä kyllä heräsi kiinnostus tuohon kun tässä etsiskelen halpaa kärryaihiota eläkemökin pieniin kuljetuksiin. :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

16 Tammi 2013, 10:28

Kokeillaas tunkea omaa mielipidettä väliin :mrgreen: Talossa on kolme kärryä, joista peltituhtit ovat täysin pyhitetty viljan/polttopuun ajoon eikä näillä ole ajettu kuormaakaan maa-ainesta. Yleiskärryinä vanhasta kontiosisusta tvh:n teettämät vetävät kärryt, joissa satakunnan vankilan askartelema lava. Tässä lavan pohjassa on 2*6 puutavaraa, luultavasti 3mm pelti päällä ja vain pieniä jälkiä tullut ajan saatossa kun teräviä kiviä tippunut kauhasta korkealta.

Taas jotkut kuorkista tehdyt pikkukärryt jotka puulaidoilla mutta teräspohjalla ilman suurempia tukirakenteita; pohja on kuin äänisen aallot. Nämä toimivat lähinnä rakennustelineinä nykypäivinä.

Peltikärryissä tuhtilla menty jo m4->m6->m85->ws 100 ilman suurempia sanomisia. m85 uusittiin laakereita rasvan puutteen vuoksi kun käytettyinä naapurista ostettu..

Uskaltaisin laittaa sitä vaneria, mut voisin pistää päälle pellin vielä liukukerrokseksi. Toisi hyvin kestävyyttä ruostuneen lavan pohjalle. :idea:
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

16 Tammi 2013, 11:26

Itelle tein kanssa entiseen kippikärryyn vaneripohjan ja ponttilankusta laidat,olihan se uutena liukas mutta vuorisora ja hiekka kun kulutti takapäästä filmin puhki niin ei se sitten enää niin liukas ollutkaan.
Vaikka kahen millin pellin jos laittaa päälle niin sittenhän taas tuloo tavarat alas lavalta kyllä.

Puupohja ja laidat siitä hyviä et on helppo korjata,normi tuhtivelsa peltilaidan kun saa solmuun niin onkin taas työmaata...

Nykyseen 75 Velsaan olen suunnitellut tehä puusta soranajolaidat tyystin erikseen,ja hydrauli perälaudan,kestäisi nuo viljalaidat parempana...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

16 Tammi 2013, 17:13

"Eiköhän tuo riittävän vahva vaneripohja ole aivan hyvä toteutus, taitaa vain olla niin uutta täällä foorumilla että ei ole kokemuksia. Monesti ne lommopohjaiset vanhat kärryt vain jää puskikkoon seisomaan ja tilalle hankitaan parempi. Tuo metallipohjan oikaisu koetaan varmaan niin hankalaksi ettei siihen monikaan ala. Itsellä kyllä heräsi kiinnostus tuohon kun tässä etsiskelen halpaa kärryaihiota eläkemökin pieniin kuljetuksiin. "

Minä ainakin katoin että uuden pellin laitto velsan pohjaan turha homma,kohta samalainen.
Lisäksi vaneri oli helppo laittaa siihen päälle kun muutako ruuveilla vanhaan peltiin kiinni.
Siinä ne vanerit ovat poikittain neljänä palana joten helppo vaihtaa jos rikkoutuu tai kuluu liikaa,
on ainakin näin uutena tosi liukas.
Harrastelijalla ei oo varaa hankkia omaa kippikärryä eri ajoihin.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

16 Tammi 2013, 18:27

No, tämä tulee nyt myöhään, mutta olisiko voinut laittaa vanerien alle, lankun tapasia tueksi ja sitten vasta laittanut vanerit :?: olikohan aikoinaan vanhojen kuorma-auton lavoissa lankut ja sitten vasta pelti :?: :wink:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

16 Tammi 2013, 18:39

Niin siellähän on alla se vanha peltipohja joka on rakennettu semmosista parikymmentä senttiä leveistä pokatuista koteloista,joten se on semmosenaan tukeva ja hyvä alusta paksulle vanerille jonka voi kiinnittää ruuvilla niiden harjakohtien vierestä koska siitähän pelti ei ole lommahtanut yleensä ja kaikki mitä sinne lisää laittaa korottaa vain pohjaa ,vai mitä. Upotin ruuvit noin kymmenen milliä syvään porattuun koloon.Se lavavaneri on muuten tosi liukasta ,veikkaan että on peltiä liukkaampikin. 8)
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

16 Tammi 2013, 22:27

rees kirjoitti:Niin siellähän on alla se vanha peltipohja joka on rakennettu semmosista parikymmentä senttiä leveistä pokatuista koteloista,joten se on semmosenaan tukeva ja hyvä alusta paksulle vanerille jonka voi kiinnittää ruuvilla niiden harjakohtien vierestä koska siitähän pelti ei ole lommahtanut yleensä ja kaikki mitä sinne lisää laittaa korottaa vain pohjaa ,vai mitä. Upotin ruuvit noin kymmenen milliä syvään porattuun koloon.Se lavavaneri on muuten tosi liukasta ,veikkaan että on peltiä liukkaampikin. 8)
Niinpä onkin ne pokatut kotelot, eipä sitten tarvitse enää lisä korotuksia, ja tasaisesti on vanerit saatu pohjaan kiinni, ajattelin ensin jos pohjapelti olisi ollut pokkaamatonta, ja pohja syvillä kuopilla. :) Hyvä on tullut, jos rupeat tekemään perälautaa hiekan ajoon yläsaranoilla, ja alapuolelle laitat rajoitin riimun/riimut, suosittelen yhtä riimua keskelle perälautaa. Ja koukut riimulle tehdä jostain plootusta leikkaamalla, on kestävämpi ratkaisu kuin joku pyöreä rautatanko. Sora-autoissa perälauta on joillakin kahdella riimulla, mutta jos toinen pettää, voi mennä solmuun perälauta ym systeemit.
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

17 Tammi 2013, 10:43

Joo hyvvä, mulla onkin vielä se perälaudan systeemi vielä kehitysasteeslla, ei oo niitä yläsaranoita jotka olis kätevät. Mutta vähä ku viivyttelee niin täältä foorumilta pikkuhiljaa imee hyviä vinkkejä.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

17 Tammi 2013, 11:04

Niinpä juuri.. :)
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Helmi 2013, 16:33

jamppi kirjoitti:Ei kai tommoset parin kämmenen kokoiset peltilaput ihmeitä maksa osti mistä vaan :shock:
Vajaan viissataa fe37 ja semmosen 750 € s355 :!: Minusta aika paljon "peltilapuista".

Tällainen se on nyt:

Melko vekkuli kun eriparipyörät.
Liitteet
WP_000229.jpg
WP_000226.jpg
WP_000223 (1).jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

05 Helmi 2013, 18:16

Siinähän kärrin arvo moninkertaistuu jos pohja "pellin" uusii, arvelinkin ettei varmasti ihan halpaa touhua ole.. On kyllä aika rujon näköinen vehje kauempaa otetuissa kuvissa :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Helmi 2013, 18:33

Kierrätyspeltiä jostain,kuka hullu uutta ostaa,ite oon ainaki löytäny paikallisesta teräskaupasta hyvää purkulevyä,palkkia ym. tarverautaa kun olen tarvinut.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Helmi 2013, 19:54

Joensuun seudulla eivät enää myy romukaupat rautaa ulos :!: Meni monelta harrastajalta hommat puihin :evil:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin