Iivanan koneet

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Heinä 2012, 07:13

Tehtaan esittely ja tuotevideo:
http://www.youtube.com/watch?v=rpAnBY8X ... re=related

Tehdas jo itsessään on paluu jonnekkin 70 luvun neukkulaan tyyliltään, ja tuo paperiarkistointi, jota siinä suoritettiin, kruunasi ajatelman :mrgreen:

Viimeistely ei tainnut olla ihan länsitasoa, varsinkin koneiden "tarrat" eli valkoisella maalattu kaavojen kanssa on kans kyllä sitä taakse jäänyttä elämää tai voisiko sanoa niin tyypillistä veli venäläisen tyyliä.

Renkaatkin suhittu maalatessa. Hitsisaumat paalaimessa, kannattaa kattoa miten paljon räkimää :shock:

MITÄ IHMETTÄ ne tekee tuolla heinällä apevaunussa :shock: :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Heinä 2012, 07:19

Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
universal-4
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 29 Joulu 2007, 20:25
Konekalustoani: en rupee tässä luetteleen, kun on tuo alue niin pieni
NLCF r.y jäsen Nro: 6
Paikkakunta: vuolenkoski

21 Heinä 2012, 07:40

ei sergeillä suksi tökkää. hyvin on kopioitu länsimaisia koneita. Kyllä menee hienosti aro pakettiin.
komeesti kylmäkoskelaisella kuuuutosella
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

21 Heinä 2012, 09:20

Ei ihmekkään että laatu heittelee kun noin maalihöyryisessä hallissa pojat koneita kasailee :mrgreen:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Heinä 2012, 15:34

Mielenkiintoisia äänimaailmoita kun pistävät voa:n päälle: http://www.youtube.com/watch?v=9oMN9F8u ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Timppasavosta
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 19:15
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

22 Heinä 2012, 21:20

No joo, sainpahan nyt jonkinsortin vastauksen siihen kysymykseen, että miksi kannatti ostaa kaksi vanhaa pyöröpaalainta Rovaniemeltä Puolaan... Ei hitto jos se heidän oma kalustonsa on tuollaista tasoa, niin varmasti Claasin 46 ja Kronen 130 S-koneet ovat jo huipputasoa teknisesti sekä ulkonäöllisesti!

Nimittäin ei ole kuin reilu viikko aikaa, kun tuollaiset mainitut koneet lähtivät Puolaan. Ja vuodenvaihteen alla lähti Kronen 1250 Multicut Liettuaan... Että kyllä, vielä niitä vanhoja koneita viedään Suomesta ulkomaillekin!
Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv STW -08 Titanium Business
Colorado Red

Ford Transit 2.0 TDDi 100hv "matkailuauto" -02, ajomäärä +680 tkm
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

22 Heinä 2012, 22:03

Kovinpa on pojilla "yksisilmäinen" näkemys itänaapurin kalustosta ja systeemeistä. En itsekään kovin ihannoi tuota naapurin mallia mutta kokemuksesta tiedän että siellä tehdään paljon myös käyttökelpoista ja ennenkaikkea yksinkertaisesti toimivaa ja käytettävää kalustoa ilman nykyajan tietokonehienouksia. Ja kestävyyskään ei ole niin huonoa kuin yleensä luullaan. Monesti noita kauhujuttuja noista pellolle levinneistä ja mitääntekemättömistä neukkukoneista kertovat ne joilla ei niistä kokemusta ole itsellä ensinkään. Ja luulenpa että jonkin sortin itäkalustoa on foorumilaisillakin käytössä - muillakin kuin minulla :) . Joten annetaanpa kunkin taaplata tyylillään enemmin kauhistelematta... vai...?
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

22 Heinä 2012, 23:18

Nuffieldmaster kirjoitti:Ei hitto mikä laitos:
http://www.youtube.com/watch?v=WMn_0LCa ... re=related

:lol: :lol:
mä en ymmärrä miks ne täytyy olla noita sivulla kulkevia??
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

23 Heinä 2012, 08:14

-naapurin touhut ovat tutkimattomat, lähettävät ihimisen avaruuteen ja saavat sen elävänä takasi mutta eivät ossaa tehä polokupyörää tai leivänpaahinta, nykyaikaisista maatallouskonneista ja kännyköistä puhumattakaan. :mrgreen:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Heinä 2012, 10:19

Onhan entisissä neukkulanmaissa nykyään jo mallikelpoisia konetehtaita, mutta jos 1 tehdas tekee priimaa, niin montako tekee aivan sekundaa, vanhan ajan mentaliteetillä, ei se laatu vaan se määrä? Kun kansalle on ajatusta iskostettu about 70 vuotta niin lujassa se varmasti kansan syvissä riveissä on, siitä ei mihnkään pääse. Tosin laatutehtaissa käytetään paljon länsikomponentteja, esim. pronar lautasniittokoneen palkki on sama kuin elhossa jne...

Belkkukerhon reissulla kysyttiin eräältä viljelijältä, jolla oli muutama belarus ja sitten uudenkarhea deutz, jotta miksi valinnut saksalaiskoneen? On se vain erilaatua, saksalainen. Olisi saanut puolenkymmentä jos ei kymmenkunta belarusta ja kuskit niille sillä hinnalla mitä lännestä tuotu (kovat verot) deutz maksaa, mutta on se sen arvoinen :!: Pojat oli hiljaa vähän aikaa suomentamisen jälkeen :mrgreen:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Heinä 2012, 16:44

Propaganda isku, kyllä tää kaaniat ja sisut voittaa: http://www.youtube.com/watch?v=cNCRJqKh ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:

Mm. mutkaraudan valmistusta yms. CNC koneita jo 77 neukkulassa :shock:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ilmari
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Heinä 2012, 19:07

27 Heinä 2012, 13:09

Nuffieldmaster kirjoitti:Belkkukerhon reissulla kysyttiin eräältä viljelijältä, jolla oli muutama belarus ja sitten uudenkarhea deutz, jotta miksi valinnut saksalaiskoneen? On se vain erilaatua, saksalainen. Olisi saanut puolenkymmentä jos ei kymmenkunta belarusta ja kuskit niille sillä hinnalla mitä lännestä tuotu (kovat verot) deutz maksaa, mutta on se sen arvoinen. Pojat oli hiljaa vähän aikaa suomentamisen jälkeen.
No, no, Nuffieldmaster! Nyt puhuit selvästi väärennettyä totuutta. Kuten muistat, itse olin matkan johtaja ja toimin myös tulkkina Andrei Sosunkeivits:in varsin mallikelpoisella tilalla. Ohessa videolinkki koko keskustelusta:

http://belkku.galleria.fi/kuvat/Videot/ ... %C3%A4.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;

ja huvin vuoksi tosikertomus siitä kun Andreille oltiin viemässä (yhdessä Kuivalaisen Erkin kanssa) Nosto-Jukon rajan yli.....farmarivolvolla:

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ ... ajanylitys" onclick="window.open(this.href);return false;

(belkkumiehet ovat rautaa ja......pysyvät totuudessa).
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

29 Heinä 2012, 18:57

Nuffieldmaster kirjoitti:

Viimeistely ei tainnut olla ihan länsitasoa, varsinkin koneiden "tarrat" eli valkoisella maalattu kaavojen kanssa on kans kyllä sitä taakse jäänyttä elämää tai voisiko sanoa niin tyypillistä veli venäläisen tyyliä.

Renkaatkin suhittu maalatessa. Hitsisaumat paalaimessa, kannattaa kattoa miten paljon räkimää :shock:

:lol:

ai tarroilla ja maalipinnalla ne vermeet toimiikin? ja ei ne hitsisaumat aina oo suomilaadussaakaan niin justiinsa ja se sauman kotimaisuus aste on muuten hirveän pieni kun heppari ei välttämättä aina oo suomesta tai koko rompe teetätetty virossa ja täällä mate in finland teksti.
ja rasistiseksi en tekstiäni tarkoittanut, tuttavapiirissä pari venäläistä hitsaria jotka tekevät siistin jäljen, mutta joillain taas ehkä enempi intoa kuin taitoa.

itsellä ei kahden pelastuksen lisäksi ole muita venakko koneita käytössä paitsi belaruksen paskakärryt, pöyhin ja niittokone kylläkin vaihtuvat jossain vaiheessa venäläisiin, mutta sen verta kokemusta että appiukolla ollut tilan pidon alusta alkaen kaikki heinä ja rehutöihin liittyvät koneet venäläisiä ja hyvin on niilläki onnistunut.

no jokainen saa puuhata millä puuhaa mutta itse en ala siitä kotimaisuus lipusta tai eurooppalaisuudesta maksamaan... nimimerkillä urakointia belaruksella
täytysköhä laittaa vammaksen alle belarus ettei puuskuttas aina niin pirusti mäkiinn ;)
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

29 Heinä 2012, 20:23

konneet kiiltää kuin papin mulukku ja niillä kun sitten ee uskalleta töetä tehä kun tulloo niitä nuarmuja. no ite ostin juuri uuven venäläesen tekemän niitto murskaemen ja onhan se nyt jottae elhon kutaleeseen verrattuna.
aja millä ajat mutta majorilla loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

29 Heinä 2012, 20:40

ahven kirjoitti:konneet kiiltää kuin papin mulukku ja niillä kun sitten ee uskalleta töetä tehä kun tulloo niitä nuarmuja. no ite ostin juuri uuven venäläesen tekemän niitto murskaemen ja onhan se nyt jottae elhon kutaleeseen verrattuna.
KDN:nkö vai?

Itsellänihän on puolalainen pronar, ja se ainakin on laadukkaampi mitä se vanha kdn, mikä tuossa ylläolevissa linkeissä on kuvattu. Kestäähän se kdn:nkin, mutta ääni on kauhea, niittojälki on kauheaa ja muutenkin on melko meltorautainen mm. vetolaitteeltaan, ja niin, palkissa ei pysy kuin vaseliini pitemmänpäälle. Tienvarren niittoon kyllä sopii mainiosti, ja ryskähommiin minne ei raaski parempaa konetta viedä. Samasz:n koneet myös käynniltään hiljaisia ja paljon laadukkaammin tehtyjä mitä nuo teko/tempo merkillä myydyt perivenäläiset lautasniittokoneet.

Nuo ylläolevat videot on kyllä surkeita, venäjä on iso maa ja ainakin toistaiseksi monenlaiset tehtaat siellä sinnittelee. Maasta tulee varmasti myös laatutasoltaan parempia koneita, ja onneksi suomeen tuotavat koneet pääsääntöisesti koostuvat niistä.

Suomessa on muutama paja jotka kykenevät tekemään laadukkaita kamppeita. Nimistä Kesla, Pel-tuote, Kipman, Dometal mainitakseni.

Sitten on niitä vähemmän hyviä, joista osa mm. Ylö on onneksi hävinnyt markkinoilta, myös niiltä osin kuin valmistusoikeudet myytiin eteenpäin (esim. junkkari greenline jne), eli kyllä se vain on niin, että täällä vapaakauppa-alueella raha tekee työtään. Entisissä neuvostomaissa homma ei täysin vielä toimi niin, ja täysin surkeakin paja saattaa syystä tai toisesta sinnitellä hengissä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin