Iivanan koneet

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

25 Joulu 2012, 16:28

Samaa kastia se on kun Suomalainen työkin on perseestä ja mikään ei ole hyvää. Sitten ollaan itkemässä kun kansantaloudella ei oikein mene hyvin ja omat tuotteet käy kaupaksi. Kolikolla montaa puolta.. Venakon tuotteissa on suurin vika se valmistusmaa. R*ssänvihaa on kylvetty säälimättä, varsinkin ne kenellä jäi jotain nykyisen rajan taa ovat pitäneet tätä yllä. Itsekkin tämän kokemuksesta tiedän kertoa..

Tavalliset ihmisethän sielläkin ovat tekemässä, ylimystön tehdessä päätökset, niin hyvät kuin kehnotkin.

Koneiden laadusta, itäblokin maista saa erittäin hyvääkin tavaraa. Tempo tuotemerkillä myytävistä tavaroista ei ole moitteen sijaa tässä taloudessa.

Kuitenkin, Suomalaista pyritään ostamaan. Kaksi traktoria sekä vältit+tempon tavarat poislukien, Ovat kaikki maatalouskoneet Suomalaista työtä, olkoonkin vaikka vähän laadutonta mutta ne markat ovat aikoinaan jääneet täysin tänne. On omaan pesään kusemista loppupeleissä haukkua kaikkea suomalaista työtä sekä sen aikaansaamia tuotteita vaikka niitä ei itselleen ostaisi. Kyllä niitä konkursseja täälläkin osataan tehdä.

Näin allekirjoittaineen näkemyksenä.. Rauhaisaa joulua foorumin väelle! :idea: Eikä tämä ole mikään proleaarin puhe vaikka Zetoria havittelenkin itselle tällä hetkellä..
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

25 Joulu 2012, 17:03

rees kirjoitti:"Tehdas jo itsessään on paluu jonnekkin 70 luvun neukkulaan tyyliltään, ja tuo paperiarkistointi, jota siinä suoritettiin, kruunasi ajatelman

Viimeistely ei tainnut olla ihan länsitasoa, varsinkin koneiden "tarrat" eli valkoisella maalattu kaavojen kanssa on kans kyllä sitä taakse jäänyttä elämää tai voisiko sanoa niin tyypillistä veli venäläisen tyyliä.

Renkaatkin suhittu maalatessa. Hitsisaumat paalaimessa, kannattaa kattoa miten paljon räkimää

MITÄ IHMETTÄ ne tekee tuolla heinällä apevaunussa "

Mistähän kumpuaa tuollainen muiden kuin Suomessa tehtyjen vehkeiden ILKKUMINEN ,ällöttää jo muuten lähes jokapäiväisissä uutisissakin samainen ilmiö, ollaan muka MAAILMAN PARHAITA lähes asiassa kuin asiassa.
Itse tilaan paljon ulkomailta koneita ym. ja joutunut positiivisesti yllättymään.
Siis nyt en kyllä yhtään ymmärrä. Samalla laillahan (ja aiheesta) se masteri haukkuu kotimaisiakin, esim. Ylön yököttävät lautasniittokoneet. Siinäkin on kyllä oikeasti semmonen kone että tekemättä olisi saanut jäädä, ne nokan versiot kuuluu samaan sarjaan, ja ulkomailla sitä nokkaakin vielä kopioitiin, voi itku :evil: Onneksi itse on pysytty moisista erossa.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

25 Joulu 2012, 17:11

Ylöläinen ollut kimppakoneena naapurin kanssa, ajettu nyt varmaan lähemmäs 500ha kuin 400ha, ja sitkeästi se pelaa vieläkin. Hihna vaihdettu 2003, ensimmäisen ja ainoan kerran. Palkki alkaa olemaan laho vain ulkosäilytyksestä ja apulannasta johtuen.. :evil: Hyvin palvellut 3500 markan hankintahintaan nähden, kun welgeri olisi ollut lähemmäs kympin kuulemma..
iippo
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 12 Kesä 2007, 10:51
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

25 Joulu 2012, 18:06

Pitää ruveta ite tekemään ne koneet niin vikaa voi hakia peilistä.
Tai ostaa "paskan" ja talikoi siitä paremman.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Joulu 2012, 09:51

Tosiaan kyllä hyvä suomalainen teollisuus on joko ostettu ulkomaille (telakat, valtra) tai sitten ne on henkitoreissaan tai keskittyvät niin pienille markkinoille, että ulkomaisia ei ne kiinnosta.

Mitä nyt seurannut niin Kesla:n maatalouspuutavaranostimet ovat laadukkaita, hyvin tehtyjä ja viimeisteltyjä. Samoin suomalaiset lingot on melko hyviä täkäläisiin olosuhteisiin, osa varsinkin pienemmistä toimijoista varsin mainioita.

Mutta suomalainen työ maksaa, ja usein suomalainen kone on kalliimpi mitä ulkolainen. Elhon side chopper maksaa 2 kertaa enemmän mitä italialainen vastine, ei ainakaan minulla riitä rahat sellaisen hankintaan. Neuvostomaissa ei noita vielä tehdä toistaiseksi, siksi valintani oli italia.

Ryssävihasta on turha puhua. Venäjä muunmuassa on suuri maa, ja siellä on rahaa. Olisi rahaa tehdä laadukkaitakin koneita maatalouteen, mutta ei vissiin ole mielenkiintoa? On hyvä, että rajan takaa tulee turisteja, se tuo rahaa myös meidän valtion kuihduttamiin pikkukyliin, venäläiset vaativat palveluista laatua, ja maksavat siitä kyllä, mutta moni ei osaa laatua suomessa tehdä.

Olen itse varsin tyytyväinen puolalaiseen pronar niittokoneeseen. Oli taas 1/3 osan halvempi ainakin, mitä Elho ja kappas kun lautaspalkki tulee samasta italialaisesta Comerin tehtaasta mistä elhonkin. Ei taas käynyt järkeen miksi olisin maksanut kotimaassa kasatusta koneesta huomattavasti enemmän?

Kun vertaa suomalaisia koneita esim. Welgeriin, Kuhniin, Kroneen, Kawecoon, Horschiin ynnämuihin eurooppalaisiin ja jenkkiläisiin laatukoneisiin niin surkeita räpellyksiä nämä on, eikä paljon eroa venäläisistä. Mutta nuo filmissä olleet venäläistehtaan koneet on mennyttä aikakautta kaikilta osin ja pitää ihmetellä jos jollakulla tuollaisten koneiden perään vielä kiinnostusta on. Kyllä nykyaikana viimeistely on iso osa koneen laatua, jos joku sanoo, että helppo ne on kasata puikolla nippuun itse, ja maalatakkin kun maalit karisee, niin siitä vain, mutta ainakin itse tykkään, että koneen viimeistely on hyvä ja antaahan se asiakkaalle hyvän kuvan alastamme.

Pikkuhiljaa uskon suomalaisten isojenkin pajojen keskittyvän kuuntelemaan asiakasta. Meidän kylältä ovat pikkuhiljaa alkaneet hävitä Esko ja Ala-talkkari lingot pienten valmistajien linkoihin. Ensinnäkin ne ovat hirvittävän huonoista materiaaleista tehtyjä ja toisekseen varaosat maksaa hirveitä keskusliikkeiden tiskillä. Sijaansa ovat kohentaneet ehdottomasti Huki, TR, Näppä ja Oxsa, jotka ovat tuoneet markkinoille sellaisia linkoja jotka kestävät, varaosat ovat kohtuullisenhintaisia ja ovat ominaisuuksiltaan uutta aikakautta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

27 Joulu 2012, 15:11

Aikanaan, kun Suomi maksoi kovia sotakorvauksia ja SOTEVA välitti koneita Neuvostoliittoon, he vaativat viimeisintä tekniikkaa ja vitkuttelivat toimituksia, jos vielä ehkä saataisiin jotain uutta. Valtava määrä koneita toimitettiin ja sanelupolitiikkana oli myös kaikkien dolkumenttien toimitus, siis piirustukset yms. Pelkkiä piirustuksia toimitettiin tonnikaupalla. Tarkoituksena oli siis ruveta siellä kopioimaan ja valmistamaan esim paperi- ja kartonkikoneita.

Eipä nyt tule kyllä mieleen venäläisiä paperikonevalmistajia, ikäänkuin yhtäkkiä. Vaatii nimittäin melkoista pelimannihenkeä onnistua hankkeessa niin, että asiakkaatkin uskovat laatuun.

Mutta Suomessa sotakorvaukset saivat aikaan raskaan metalliteollisuuden vahvistumisen. Ei suomalaista laatua ole tarvinnut hävetä.

Silloin sodan jälkeen lisättiin n 80 % kalustoa konepajoihin, että selviydyttiin kohtuuttomista korvauksista. Sanelupolitiikka oli raakaa ja jatkuvasti keksittiin muutoksia vaatimuksiin. Voidaan sanoa sodan jatkuneen vielä vuosia 1944 jälkeen, aina vuoteen 1952 asti.

Mutta me emme pääse täällä massatuotantoon ja sen tuomiin etuihin kuin poikkeustapauksissa.

Aluksi koneita tehtiin lisenssillä. Lisenssimaksut olivat selvästi alle 10 %-tasoa. Siinä sitä opittiin valmistamaan ja kopioimaan ja sitten vaan lisenssit nurkaan ja itsenäisesti tekemään. Mutta ei tämä mikään läpihuutojuttu ole ollut. Markkinoille pääseminen on kovan luokan suoritus.

Englanti oli koneellistumisen pioneerimaa ja edellä muita. Siksi Suomi haki sieltä vauhtia mm noilla lisenssijutuilla. Ja sen tähden kaupan esteet Englannin ja Suomen väliltä poistettiin. Siinä on yksi syy mm Nuffieldin tulolle tänne ja sen menestykselle.

Englanti oli menettänyt niin paljon miehiä sodassa, että heillä ei ollut kapasiteettia riittävästi ja siksi firmat siellä olivat halukkaita tekemään molempia osapuolia tyydyttäviä lisenssisopimuksia. Ja muutenkin brittien kanssa toimiminen oli asiallisella pohjalla.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

02 Tammi 2013, 23:33

Piti miettiä mitä venäläistä löytyy tarpeistosta, lada ja zilttoni :lol: Muuta ei taida olla :roll:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

03 Tammi 2013, 07:54

Ladan rengasrauta ja pumppu,hyvät pelit :mrgreen: :mrgreen:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

07 Tammi 2013, 09:28

Se on suomalaisen teollisuuden ongelma, että se on keskittynyt raskaaseen konepajateollisuuteen, kiitos venäläisten sotakorvausvaatimusten.

Tuo teollisuus on niin pääomavaltaista, ettei pienestä maasta tahdo löytyä siihen tarvittavia pääomia.

Esim laivojen valmistus on ollut jo pitkää suurissa vaikeuksissa. Tappiota on vuodessa tehty n 20.000 euroa/mies. Kyllä sekin on aika kestämätön tilanne pitkän päälle. Ja toisissa maissa valtio tukee edelleen telakoita ja antaa veronmaksajien hoitaa tappiot. Näin taisi käydä nyt, kun Ranska otti tuon risteilijän valmistuksen. Suomalaisten pitäisi ilmeisesti antaa tietotaitonsa sinne, nuo kun eivät ole ennen tehneet moista paattia.

Koko ala on kilpailun suhteen vääristyneessä tilanteessa. Kauko-Idän telakat painavat päälle omilla säännöillään ja hinnoillaan.

Tuo mm Nuffieldmasterin mainitsema juttu teollisuudestamme, että parhaat palat menevät heti ulkomaiseen omistukseen, on kyllä ehdottomasti surkea tilanne ja totuus. Voitot menevät maasta ulos eikä mitään pääomia pääse koskaan kertymäänkään. Kun suhdanteet vaihtelevat, meno on kylmää verrattuna muinaiseen patruunoitten aikaan. Heitä vihattiin ja kadehdittiin, mutta kyllä tämä nykymeno on vähintään huolestuttava kehitys, jos meiltä ajetaan koko teollisuus ulos, kun muualla on kilpailukykyisempaa valmistaa. Ja voi meitä, jotka joudumme käytännössä hoitamaan valmistuksen siirtoa muualle. Kyllä pukkaa harmaata hiusta!
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

01 Maalis 2013, 20:13

no juu onhan se kiiltävä maalipinta kiva vähän aikaa ennen ku haalistuu, mutta jossain äkeessä ei ainakaan itseä haittaa muu kuin että kasassa pysyy, kuitenkin maali ja maholliset tarrat hukkuu vuosien saatossa.
ja se puikolla kasaamis aste taas on hinnasta kiinni.. ei itteäkään kiinnostas jos paljon panostas enää hitsaus sulkeita pitää mutta jos kone maksaa 1/4 osan tai vähemmän niin kyl siihen raaskii pikkusen jotain paikatakkin. toki taas ihan alusta tekeminen on eri juttu, jos siitä on jottain maksanu niin sais nyt etes jotenkin toimia.

jätän konsernin nimen mainitsematta mutta kun puhutaan suomilaadusta niin jos osa osista tulee kiinasta valmiiksi koneistettuna, tarpeet puolasta tai valkovenäjältä niin paljonko siihen jää suomalaista, varsinkin jos kone on vielä apinoi... anteeksi suunniteltu suomessa

se latan rengasrauta on muuten hyvä.. jotenni passelin muotonen verraten kanttipäiseen kiinan rautaan
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

02 Maalis 2013, 18:14

Tässä viestiketjussa on paljon täyttä asiaa palautteena valmistajille. Veikkaanpa, että alan suomalaiset valmistajat lukevat näitä ja tätä kauttakin voi vaikuttaa.

Käytännöstä saatu palaute on tärkeää. Nimenomaan käyttäjien mielipiteet.
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

02 Maalis 2013, 21:42

lisenssi kirjoitti:Tässä viestiketjussa on paljon täyttä asiaa palautteena valmistajille. Veikkaanpa, että alan suomalaiset valmistajat lukevat näitä ja tätä kauttakin voi vaikuttaa.

Käytännöstä saatu palaute on tärkeää. Nimenomaan käyttäjien mielipiteet.

ei paljoa tunnu kiinnostavan muu kuin että saadaan halval läjään, mutta aikas lyhyt näkönen ajattelu tapa minusta
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Maalis 2013, 13:15

Siin ois suonsyrjän tilan isännälle mytyntekokone: http://www.nettikone.com/belarus/pyoropaalain/1155987" onclick="window.open(this.href);return false; :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

29 Maalis 2013, 17:37

Nuffieldmaster kirjoitti:Siin ois suonsyrjän tilan isännälle mytyntekokone: http://www.nettikone.com/belarus/pyoropaalain/1155987" onclick="window.open(this.href);return false; :!:
juu kävin tuota paikan päällä pällistelemässä.. romu trokarilla, seissy toistakymmentä vuotta pihalla ja hintakin kuulema tiukka. sai jäädä sinne.
olihan vaan lysti ajaa 300km suuntaansa täyden paskan takia.
että tuolla olis voinnu etes paalausta harkita niin laakerointi,ketjut,remmi ja uudet renkaat. tosin joka pultti siinä kunnossa että ilman pillejä turha yrittää.

vastaava ehjä kyllä kiinnostas, sais tosin olla se remmitön malli.. ei tuokaan huono ole ja suomessa suht harvassa, oliskos muistaakseni 4 tuotu
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Maalis 2013, 18:02

Liekkö myyty nyt vai mikä, kun ilmoituksen tila on "ei myynnissä".... :?:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin