minkä merkkinen etukuormain?

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

07 Maalis 2012, 15:38

Omia kokemuksia ismen kuormaimesta:

Ismen 1400 kuormain kesti pidempään kuin 695 XL casen IH:n etuakseli. Huonoja puolia mitä muistan siinä olleen: Kylmällä, eli alle -15, tai jopa -20, lohkon venttiilit oli jäykkiä. Tällöin kun ohjaamon vipua väänsi sopivaa riittävämmällä voimalla, vivun muovinen runko halkeili. Muuta vikaa en muista ko. kuormaimessa olleen. Puoliautomaatti kiinnike toimi pirun hyvin ja ismen kauhatkin kesti ko. koneella käyttämisen.

Kun toi case IH lähti vaihtoon, tilalle tuli 6400 valtra valmetti, jonka nokalle tuli isme 170. Tässä kuormaimessa havaitut ominaisuudet: lohkoon tuleva vaijeri ohjaamolta ei kestä lumiketjun irtonaisen ketjun osumaa (yllättävää?). Lisäki yksi putkisokka on pudonnut ajan saatossa yhdestä kuormaimen tapista. Muuta huonoa tosta kuormaimesta voi sanoa että lumikauhaa on jouduttu hitsaamaan, kun voimaa on tullut lisää. Ja trukkipiikkien toinen haarukka on vääntynyt, voiman kasvun ansiosta.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

09 Maalis 2012, 22:11

Nuffieldmaster kirjoitti:
fiigumies kirjoitti:Ismelle ääni, täl kyläl on 2kpl 1400 ja yks 160L
Tuohon puuttuisin sikäli, että kovin vahvaa puoltoa ei tuollainen kommentti anna, jos ajattelee asiaa niin, että voihan sitä olla paskakin hyvää kun miljoona kärpästä sen ympärillä pörrää. Minusta koneen kestosta tai käyttömukavuudesta ei kerro sen lukumäärä jollain kylällä. On tälläkin kylällä monta Quickea kuten itsellä, mutta en sitä kehumaan ala enkä ehdottamaan että osta se on hyvä, koska sitä se ei joka ominaisuudeltaan ole, ja väitän että hinta-laatusuhteeltaan on olemassa paljon parempia kuormaimia ja sitten käyttömukavuudeltaan parempia jne jne... Jotain faktaa pöytään niin se kertoo enemmän kuin kommentti "ääni täältä sille ja sille" :wink:
On täl kyläl yks isme vielä 4455 verkun keulassa punaisella värillä vielä, mutta meillä tuo on kestäny monen moista käyttöä, 2 tallin seinää nostettu, kerran kuletettu melko isoa kiveä, pari kertaa talvella kauhalla tietä lykätessä kivee tökänny niin että melkein lasista läpi lentäny, ilman auraustukia, lunta mätelty ja soraa, kaiken käytön on kestäny :)
-fiigumies-
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

10 Maalis 2012, 17:43

Nyt on täällä kuormaaja parempi kuin uusi, korjattiin vahvemmilla osilla

Samainen urakoitsija kiroili tuota ismen ostoa mutta kun quicke oli yli 5 tonnia kalliimpi
Mukana kuin peräpukama!
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

10 Maalis 2012, 19:36

niin kuin jo aejemmin totesin että joellae kestää hyvin ja toesilla ee sitten mitenkää esm minulla oli aekonaan 705 volvo bm valmetti ja hipasi vähä petäjän kylykeen niin tietäähän sen suomalaesen valu paskan miten siinä kävi etuakseli poikki. no itellä tuo isme varovaesessa käätössä toestakymmentä vuotta ja eepähän tuota oo vielä tarvinna hitsaella muutama tappi katkennut kylläkin ja kolomannessa rattorissa kiinni jo samanen kuormaen
aja millä ajat mutta majorilla loput
massikka_mies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 20:02
Paikkakunta: Ylämaa

10 Maalis 2012, 20:58

fiigumies kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:
fiigumies kirjoitti:Ismelle ääni, täl kyläl on 2kpl 1400 ja yks 160L
Tuohon puuttuisin sikäli, että kovin vahvaa puoltoa ei tuollainen kommentti anna, jos ajattelee asiaa niin, että voihan sitä olla paskakin hyvää kun miljoona kärpästä sen ympärillä pörrää. Minusta koneen kestosta tai käyttömukavuudesta ei kerro sen lukumäärä jollain kylällä. On tälläkin kylällä monta Quickea kuten itsellä, mutta en sitä kehumaan ala enkä ehdottamaan että osta se on hyvä, koska sitä se ei joka ominaisuudeltaan ole, ja väitän että hinta-laatusuhteeltaan on olemassa paljon parempia kuormaimia ja sitten käyttömukavuudeltaan parempia jne jne... Jotain faktaa pöytään niin se kertoo enemmän kuin kommentti "ääni täältä sille ja sille" :wink:
On täl kyläl yks isme vielä 4455 verkun keulassa punaisella värillä vielä, mutta meillä tuo on kestäny monen moista käyttöä, 2 tallin seinää nostettu, kerran kuletettu melko isoa kiveä, pari kertaa talvella kauhalla tietä lykätessä kivee tökänny niin että melkein lasista läpi lentäny, ilman auraustukia, lunta mätelty ja soraa, kaiken käytön on kestäny :)
Tuo nyt ei kerro vielä kestävyydestä mitään..
pover by perkins
Massikat
165
390
4255
6455
Roger N.
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Huhti 2007, 15:17

10 Maalis 2012, 22:36

Eipä ole tarvinnut itse kuormainta valita kun se on ollut koneessa jo valmiina. Quicke tällä kertaa ja kyllä
se minun käytössäni on kestänyt. Joskus näyttelyssä olen katsellut James-kuormainta joka on levyaisa-
rakenteinen. Mielenkiintoinen tapaus, traktorikaivurissa tätä rakennetta on käytetty. Ainakin näkyvyys on
hyvä. En tiedä onko nykyisin markkinoilla tai paljonko maksaa.
massikka_mies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 20:02
Paikkakunta: Ylämaa

10 Maalis 2012, 22:46

Roger N. kirjoitti:Eipä ole tarvinnut itse kuormainta valita kun se on ollut koneessa jo valmiina. Quicke tällä kertaa ja kyllä
se minun käytössäni on kestänyt. Joskus näyttelyssä olen katsellut James-kuormainta joka on levyaisa-
rakenteinen. Mielenkiintoinen tapaus, traktorikaivurissa tätä rakennetta on käytetty. Ainakin näkyvyys on
hyvä. En tiedä onko nykyisin markkinoilla tai paljonko maksaa.
Jamesin valmistus loppui resurssi pulaan joka on todella valitettavaa, siinnä olis ollu kestävä kuormaaaja.
pover by perkins
Massikat
165
390
4255
6455
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Maalis 2012, 15:25

massikka_mies kirjoitti:
Roger N. kirjoitti:Eipä ole tarvinnut itse kuormainta valita kun se on ollut koneessa jo valmiina. Quicke tällä kertaa ja kyllä
se minun käytössäni on kestänyt. Joskus näyttelyssä olen katsellut James-kuormainta joka on levyaisa-
rakenteinen. Mielenkiintoinen tapaus, traktorikaivurissa tätä rakennetta on käytetty. Ainakin näkyvyys on
hyvä. En tiedä onko nykyisin markkinoilla tai paljonko maksaa.
Jamesin valmistus loppui resurssi pulaan joka on todella valitettavaa, siinnä olis ollu kestävä kuormaaaja.
Hintakin Jameksessa luokkaa "kertaa kolme" vrt. nämä rimpulat. James oli kuormainten mersu.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

18 Maalis 2012, 10:40

Kokemusta Quickesta,Trimasta,MP-liftista ja nyt viimeisestä Ismestä yhteensä 25 vuoden ajalta,kaikki toimii mutta jokaisessa on heikkoutensa,toki traktoria ei ole oikeasti maansiirtotöihin tehtykkään missä kuormaimet yleensä rikkoontuu.

Tästä Ismestä vähäisimmät kokemukset,mutta heikkopaikka on löytyny,kauhan käännön vakaajan tapit ja korvat löysäsi jäistä soraa lastatessa joulukuussa totaalisesti,nuo ei ole toisissa merkeissä noin löysänny,toki tuo olis ollu maansiirtokoneiden työtä,mutta muutamia satoja kuutioita piti saada siirtymään. :roll:

Aisastolleen suunnilleen yhtä kestäviä kaikki jos kokoluokka sama,kaikki vääntyy jos saa tällin.

Jos nyt tällä kokemuksella uutta kuormaajaa lähden ostamaan käännyn Perän Mikon puoleen,pidän sen hinta/laatusuhteeltaan ja huoltovarmuudeltaan parhaana valintana,se on toki vaan minun mielipiteeni :D
sampo30
Kylmäkoskelainen
Viestit: 85
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 09:17
NLCF r.y jäsen Nro: 78
Paikkakunta: hämeenkoski

23 Maalis 2012, 21:33

ääni ismelle.. kestää meillä ainekin enemmän kuin 375 verkun laatikko kuormaus työtä.. nimim 3 kertaa ismen keulalla olo aikana laatikko ollu aukin :D
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Maalis 2012, 17:59

Onko kellään kokemuksia uusista Solid etukuormaimista? Ei ole ainakaan täällä suunnalla tunnettu, kuin ne vanhat sukkela-solidit ja pehtoorit.

http://www.findit.eu/fin/search/264830.htm
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuffimies 4/65
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 18:14
Konekalustoani: Nuffield 465 -68

06 Heinä 2013, 11:28

Quicken etukuormain on tullut hyväksi kun 5120 kasessa oli 640 ja silläkin jo touhuttu 7000 tuntia ja 950 joka on vähän uudempaa tuohantoa jostain 2000 luvulta ja 6000 tuntia ollut aina jokapäiväisessä rouvien ja sonnejen ruokinnassa. joka päivä noin 1h ajettu tai puolituntia. kesällä vielä enemmän ja talvella lyödään päälle noin 2h tien auraukset ja sellaiset. :)
Kuva jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vastaa Viestiin