Fiskars agromat -kunnostus

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Tammi 2012, 21:55

Pitää pakkaspäivinä tehdä Fiskarsin valmistamille Fk siipisille 316 Agromat auroille tehdä peruskunnostus.

Pääkulutusosat, kuten kärjet, lehdet, siivet ja maapuolet vaihdan uusiin, kiekkoleikkurit jotka vaativat huoltoa kunnostan ja muutenkin muutamia ratkeamia hitsailen. Yksi laukaisulaite särkyi viime syksynä, se kunnostetaan kunhan saan osat ja muutenkin teen laukaisulaitteille perussäädöt kuntoon.

Eilen jo aatrani pajalle vein rapeassa pakkaskelissä ne hangesta kaivaen, tänään oli purkamisen vuoro.

Melko tiukkaan reipas 30 vuotta saa auran pultit jähmetettyä. Nämä uppokantaiset on todella pirullisia avattavia.

En tiedä meneekö liian pitkälle käyttökamppeessa, mutta tarkoitus on maalata aurat miranolin kissankello -sävyyn kuten alunpitäenkin (vielä vaiheessa valinta teenkö tosiaan miranolilla, vaiko normadurilla...) ja tuossa jo O_o Draw ohjelmalla piirtelin tarrojakin uusiksi :roll: :?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Maalis 2012, 17:33

Kulutusosat vaihdettu, leikkurin osia odotellaan.
Liitteet
aurat.jpg
aurat.jpg (45.55 KiB) Katsottu 10409 kertaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

07 Maalis 2012, 17:59

Onko tuo tila toiminut joskus koneistamona kun lattia on tuota pystylankkulattiaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Maalis 2012, 18:07

Se on ollut tvh:n pajatilana. Ahjot ja pelit... Myöhemmin tulityötilana.

Kuvassa ennen maalausta, suurin osa kulutusosista vaihdettuna.
Liitteet
Ennen
Ennen
nimetön.jpg (53.98 KiB) Katsottu 10404 kertaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Maalis 2012, 20:34

Täytyy muuten tuosta lattiasta vielä sanoa, että eipä ole parempaa työtilanlattiaa vielä tullut vastaan. Tällainen jalkavikainenkin jaksaa olla seisaaltaan tuolla lattialla päivän, betonilattialla ei jalat kestä tuntia paria pitempää kun jo kolottaa niveliin.

Eikä kaiu äänet vaikka lekalla mätkii rautoja ja puhtaanapito on suht. helppoa. Miinuksena pienten osien häviäminen tuonne rakosiin.

Jos tekisin itselle oman pajan niin tuollaisen lattian tekisin.

Niin ja saa tulla ketjut päällä sisään, epoksilla pinnoitettu betoni ei sitä kestäisi!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

07 Maalis 2012, 21:15

Ja jos tipahtaa jokin tarkkuustuotettu osa lattialle niin eipä ole kolhiintunut. Sillä vaan kysyin että onko ollut koneistamona ennen tuo tila. Joskus koneistellut tiloissa joissa oli tuollaiset lattiat.
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

08 Maalis 2012, 19:46

Ypäjällä oli joissain talleissa ja kengitys pajalla tollanen lattia....toimiva se oli sielläkin.

Siis hevosopistolla.
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

08 Maalis 2012, 20:29

eekö tuommonen lattijan kötös oo heleppo sytymään tulleen kun siihen kuitenkii öljy tippoja tulloo ja joskus jopa bensoo ym töhnee. tuskin palotarkastaja suopeesti kahtos tuommosta :mrgreen:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Hietanen
Proto suunnittelija
Viestit: 172
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 17:50
Konekalustoani: Leyland 272 vm77, MF 35Xmultipower, ferguson tea20, Ford D750, Bedford J3 & J2, Priestman beaver1, 20m Taunus,Morris commercial T-ford maamootori, Fordson power major 6syl
NLCF r.y jäsen Nro: 143
Paikkakunta: Loppi

08 Maalis 2012, 20:32

Entisessä koulussani oli tollanen lattia metalli puolella niin ei se ainakaa ole syttyny ja on rälläköity ja kaiken näköstä tehty sen päällä :shock: :D
Leyland 272 -77
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

08 Maalis 2012, 20:39

Hietanen kirjoitti:Entisessä koulussani oli tollanen lattia metalli puolella niin ei se ainakaa ole syttyny ja on rälläköity ja kaiken näköstä tehty sen päällä :shock: :D
Nyt täytyypi tähän kommentoida kanssa, eli siis kyseisessä koulussa nyt viimeistä vuotta suorittamassa oppivelvollisuutta. Viimeksi eilen tuolla lattialla rälläköinny, yhdet 20 vuotta kestänyt tuossa aiheuttamatta palotapauksia ja on tasaisesti pinnoittunut öljyllä ja 2-T bensalla. Muuten aivan mahtava työalusta mutta vuosien saatossa lankut irtoillu, muutaman kerran kun on ollut turvallaan niin oppii varomaan :lol:
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Kesä 2012, 13:02

Niin päättyi tämän koneen osalta historia minun kohdallani.

Suurentuneisiin kyntöaloihin joudun vastaamaan nyt joutuisammalla kalustolla, joten nämä lähtevät liikkeeseen vaihdossa ja tilalle tulee Kvernelandin 3 siipiset paluuaurat.

Näistä saa joku vielä hyvät aurat pienemmille aloille, tai miks ei suuremmillekkin jos vain tahtoo.

Kulutusosat ovat uutuuttaan kiiltävät ja kerkesin korjata tuon väljän ykkösojaksenkin shimmilevyllä.

Lisäksi mukaan lähtee varaosapaketti, mitäs minä niillä enää teen...

on satula, parit rintapalat, maapuoli pitkä, leikkureita parit, kärki, leikkurin napa tehdasuusi yms yms. Kelpaa varmasti kynnellä!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Kesä 2012, 21:53

Näihin kuviin ja tunnelmiin.

Harmi meinaa iskeä, toivottavasti löytävät aurat hyvän kodin. Mitäänhän ei pitäisi hävittää, mutta vähävaraisena on joskus jotain laitettava eteenpäin vaihtokaupan merkeissä :(

Laitoin minigrip pussiin selvityksen aurojen omistajahistoriasta, minun tekemistä korjauksista, mukana tulevista varaosista sekä värikoodin ja youtube linkin videooni, jossa ko. auroilla kynnän, lisäksi kupeessa on http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false; tarra...
Liitteet
aurojenvaihto.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Kesä 2012, 00:01

Voivoi... :?
Se on sitä, kaikkea ei voi pitää ja vaikka vaan säilyttää.
Toivottavasti löytävät ymmärtävän ja (noita auroja) arvostavan uuden omistajan...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

29 Kesä 2012, 19:34

Nuffieldmaster kirjoitti:Näihin kuviin ja tunnelmiin.

Harmi meinaa iskeä, toivottavasti löytävät aurat hyvän kodin. Mitäänhän ei pitäisi hävittää, mutta vähävaraisena on joskus jotain laitettava eteenpäin vaihtokaupan merkeissä :(

Laitoin minigrip pussiin selvityksen aurojen omistajahistoriasta, minun tekemistä korjauksista, mukana tulevista varaosista sekä värikoodin ja youtube linkin videooni, jossa ko. auroilla kynnän, lisäksi kupeessa on http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false; tarra...
Eikös se viidakon vanaha sananlaskuhi sanoo ettei rautaan pie rakastuu :lol:
Nuffi= King of the road
272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

30 Kesä 2012, 15:55

Millä maalilla maalasit? Ois tarkotus maalata tuo oma kolomisiipinen fiskarssi
Vastaa Viestiin