Käytetyn etukuormaaja nelivetotraktorin testaus

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

valtanen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 17:06

30 Tammi 2012, 15:17

Olen ostamassa käytettyä nelivetotraktoria etukuormaimella. Mitä asioita pitäisi testata. En ole ennen ollut traktorien kanssa tekemisissä, mutta autojen kanssa kylläkin. Huohotuksen pystyy tarkistamaan koneen käydessä öljytikusta? Valkoista vaahtoa ei saa olla öljykorkissa? Miten etuakseliston voi testata? Olen kuullut että kuormaimella ilmaan ja siinä voi tarkistaa etuakseliston välykset? Miten vaihteiston ja takapään voi testata. Teillä on varmasti jippoja asioiden testaamiseen. Kertokaa te jotka tiedätte, miten traktori pitää testata.

Kiitos vastauksista etukäteen!

t:Hannu Valtanen
0500588258

nm. Ekaa traktoria ostamassa
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

30 Tammi 2012, 17:35

Aika hankala aihe, eritoten kun erimerkkisissä koneissa on erilaisia ns. tyyppivikoja mitäs tarvis ottaa huomioo

Yleisilme kertoo jo paljon, jos esim. rasvanippojen ympärys on kuiva niin voipi olettaa huoltoja laiminlyödyn


Minä etsisin semmosen kaverin mukaan kattomaan kuka merkin tuntee
Mukana kuin peräpukama!
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

30 Tammi 2012, 19:38

kylläpä jampin ohjeilla voepi hyvinkin rattorin ostoo tiijä sitten minkä suäpi riippuu paljon merkistä :!:
aja millä ajat mutta majorilla loput
valtanen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 17:06

30 Tammi 2012, 19:55

Tämä nettihomma tekee sen, että kun sopiva traktori tulee myyntiin, täytyy toimia todella nopeasti. Yleensä hyvä oikean hintainen traktori menee muutamassa tunnissa ( yleensä vielä viikonloppuna ), eikä ole aikaa selvittää huoltomiestä ko. seudulta. Eli usein täytyy olla itsellä taito katsoa, ettei ihan sutta osta. Ainakin tuollaiset perusjutut täytyy ostata itse katsoa. Tietenkin merkkikohtaiset jutut ovat sitten erikseen, ellei satu ko. merkkiä jo tuntemaan.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

30 Tammi 2012, 20:12

no sotkettaan soppoo niin muutama asija jotka ensmäeseks kokkeele kun määt konneen luokse että onko kone lämmin jos on ensmäenen varotus on tullut. toenen varotus jos kone on pesty. kolomas varotus elä osta jos ee oo pakko. selitys tälle että kone huono käännistymmään ja toen näkösesti vuotoja jossaen päen kopnetta. :?
aja millä ajat mutta majorilla loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Tammi 2012, 20:21

Nelivedon etupäästä tarkasta seuraavat asiat:

Onko vanteilla öljytahroja, tai napa öljyinen = Stefat vuotaa, navat ehkä kuivat ja laakerointia luvassa, sekä stefaremontti. Jos tuoreeltaan pestyn näköinen, yllä oleva huoli myös aiheellinen.

Jos kaveri mukana, tai myyjä paikalla ajamassa, niin käske nostattaa etukuormaajalla keulaa ilmaan. Seuraa keinun välystä, jos väljä niin ei ole rasvattu ja helat maksaa esim. Carraro akseliin 750 € plus työt.

Nosta etupää ilmaan ja nitkuta pyörää ylhäältä poikittain koneeseen nähden nähdäksesi olkatappien laakereiden väljyyden. Joskus mennyt jopa maljatkin rikki, joten vaivaan auttaa vain trumettiputken uusiminen (etuakselin perusrunko siis), joka n. 2000 - 3000 € luokkaa. Välystä ei saa olla käytännössä yhtään. Jos raidetangon tai ohjaussylinterin irrottaisi, niin jo käsin renkaita kääntämällä kuulee viallisen laakerin. Laakerit menee rikki järjestään alapäästä, yläpää ei niin tiukilla.

Jos sellainen kone, jossa kartaani ilman niveliä, tarkasta kartaanin etupään booritukset huolella, vaikka sähkölampun kanssa tihrustamalla. Jos helat väljät syö tämän kohdan pilalle.

Etukuormaimesta tarkasta välykset ja itsetehdyt sätökset, eli hitsauskorjaukset.
Varustelevy on se josta se ekana väljistyy. 700 ja 900 mallisarjan quiket ratkeaa näköjään rungostaan siitä poikkituesta joka lähellä varustelevyä siinä aisojen välissä. Tarkasta siitä ratkeamat.

Tuollaisen nelikon ostamiseen kun varaat sen 30 % koneen myyntihinnan päälle remonttirahaa niin et pety. Se 3000 € menee pelkästään perushuoltoon kun väljää nelivedon etuakselia lähdetään kunnostamaan. Siis tiivisteet ja laakerit sekä öljyt ja työ.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Tammi 2012, 21:58

Jos tuossa olis koneen merkki ja malli vielä mainittuna, voitais tarkentaa "tyyppi"vikoja yms
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
valtanen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 17:06

31 Tammi 2012, 00:08

Minun ostoilmoitukseni on tässä:
http://www.nettikone.com/muu-merkki/nel ... la/1024232" onclick="window.open(this.href);return false;

Merkillä ei ole niinkään väliä. Olen saanut kyllä monenlaisia ohjeita mitä ei kannata ostaa. Olen katsellut mm. seuraavia ( osa on jo myyty ):

http://www.nettikone.com/ford/6610/995771" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettikone.com/fiat/90-90/1027732" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettikone.com/fiat/100-90/1021234" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettikone.com/caseih/case-ih-956/1011277" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettikone.com/john-deere/2140-turbo/1016677" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettikone.com/john-deere/1640/787640" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettikone.com/zetor/7745/1016828" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tori.fi/keski-suomi/Hyva_vah ... ?ca=18&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitään päätöstä en ole tehnyt. Vielä ei ole tullut vastaan traktoria, josta olisi heti tullut tunne että tuossa se on. Eli tuosta saa ehkä käsityksen minkälaista traktoria etsin. Eli joku iso ford, 90 sarjan fiat, saksan case, john deere tai vähän ajettu zetor. Mielipiteitä kuuntelen mielelläni ja varsinkin noiden tyyppivioista haluaisin kuulla. Sähköala on ollut harrastukseni aina ja sähköhommien/-ongelmien kanssa pärjään hyvin.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

31 Tammi 2012, 07:29

Kyllä sen yleisolemuksesta jotenkin aistii kunnon, näkee jotenkin mikä on hyvä. En kai minä ole ikinä kummenmin lähestynyt ostettavaa konetta, 10 traktoria olen ostanut. :D

Keväällä kattelin 8450 Valtraa, vähän oli ajettu mittarin mukaan, mutta johtoja törrötteli sieltä täältä, stanadyne vuoti löpöä, muutenkin olemus oli jotenkin rähjäinen, en innostunut.

Aikanaan kun tuon Casen ostin, oli yleinen olemus pirteä, käytetty vaan ei kaltoin kohdeltu, ja öljyvuotoja ei ollut. -17 lähti käyntiin myyntirivistöstä lämmittämättä. Soitin kuitenkin edelliselle omistajalle, joka vaikutti asialliselta -> tein paperit heti. Korjauskustannuksia ei ole 5 vuoteen käytännössä ollut. :D
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

31 Tammi 2012, 08:49

ehottomasti kää ajamassa nuo jontikat ovat ikiliikujii vielä nuilla tuntiloilla ja huom: kiäntösäde. takapotkun luokkaa lämmin ohjaamo. -miinusta suunnanvaihtaja puuttuu itellä 2850 vm 89 10000/h ajettu 86/hv turbo.huom. heikkous 2,5€ maksava seeker rengas kuluva osa noin 8000/h paeikkeilla vaehettavissa vaihteiston yläakselille. kuluneisuuven huomaa kun kiihyttää ja jarruttaa moottorilla vaehekeppi heiluu ees taas empä ossoo muuta kehuu tae moittii huippu peli ketterä ei köntys
aja millä ajat mutta majorilla loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

31 Tammi 2012, 09:10

Mikä sinulla on max. hintaluokka?

Itse yllätyin, ja vähällä oli tullakkin englannista 2004 Valtra, suomalaisen välittäjän kautta. 22 000 € etukuormaajalla A95 n. 2500 h ajettu, ilmastoinnilla. Oli vain mekaanisella nostolaitteella, jonka takia unohdin ko. koneen.

Kun vertaa noita tuontikoneita, ja hintoja suomalaisiin 20 - 30 v vanhoihin rytöihin, jotka 15 000 € hintaluokassa, niin unohtaisin mokomat ja ostaisin 2000 luvun tuontitraktorin!

Niin, hinta oli pihaan toimitettuna ja rekisteröitynä :!:

mm.

Tapani Piriltä kannattaa kysellä, Agency Koppiselta jne :!: :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
valtanen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 17:06

31 Tammi 2012, 09:33

Aluksi kuvittelin saavani traktorin 6000, sitten nostin 10000. Nälkä alkoi kuitenkin kasvamaan. Nyt minulla on ehdoton katto 15000. Traktori ei tule ammattikäyttöön, joten tuo on katto. Aluksi minulla on traktorille oikeiat töitä, mutta lopulta se tulee olemaan lumenaurauskone. Minulle on moni sanonut, että pysy tuonti traktoreista erossa. No mulle on sama kunhan traktori miellyttää minua ja hinta ja kunto on kohdallaan.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

31 Tammi 2012, 09:39

Jos 15 000 € ehdoton maksimi, niin osta 10 000 € kone, jää se 5000 € remonttirahaa, joka menee käytännössä VARMASTI siihen koneeseen 5 vuoden sisällä. Ihan oikeasti :!: Traktorin pitäminen, varsinkin vanhemman nelivedon on kallista. Vasta oli asiakkaan kone huollossa, perusjuttuja 30 v vanhaan koneeseen. Hieman alta 3000 € selvittiin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

31 Tammi 2012, 10:05

Riippuu vähän merkistäkin ja etuvejon rakenteesta tuo vanhan neliveon pitämisen kalleus. 21 vuotta ajettu nimeltämainihtemattomilla nelivejoilla iliman etuvetokorijauksia, vain normaalit kausihuollot. Ja saapi tulla kokkeilemaan onko välyksiä palijonkaa enempi ku tehtaalta lähtiessä. Ei oo senpuoleen suuremmin muitakaan remontteja tarvinnu tehä, ei tätä merkkiä muuten ennää talossa oiskaan, jos ois niin huono ku ylleinen käsitys on. En tee silti merkkiehotusta, sehän on valinnanvappaus. :D :D :lol:
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
valtanen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 17:06

31 Tammi 2012, 13:35

Miten kevät tulee vaikuttamaan hintaan? Kun auraushommat loppuu, niin nouseeko vai laskeeko hakemani traktorini hintataso vai pysyykö samana?
Vastaa Viestiin