Kokeilin miten kolmisiipinen kulkee 49 hevosen voimalla
http://www.youtube.com/watch?v=QbuGbeusZR8
Kyntövideo
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Johtuukos maasta vai mistä kun minä muistelen että kotona pellolle jäi
leveä palkki kyntämisen jälkeen
Tuohan tasottuu itsestään
Muuten meni kyllä hienosti
leveä palkki kyntämisen jälkeen
Tuohan tasottuu itsestään
Muuten meni kyllä hienosti
Mukana kuin peräpukama!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Maalajista se riippunee ja märkyydestä. Tuo maa on kuivana sellaista tompsua. Sitten alempana missä kosteampaa, ei traktorilla ole näin märkänä syksynä mitään asiaa, se on nyt laitumena onneksi.
Todella ravinneköyhää on lisäksi tuo maa.
Todella ravinneköyhää on lisäksi tuo maa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Mukavastihan se sujui.Maaperä näytti kohtalaisen kuivalta ja renkaiden pito riitti.
Märkään liejuiseen maahan on turha noilla kolmesiipisillä auroilla lähtee rämpimään, siinä kirosanavarasto käy vähiin.
Kun vaan pitoa on , niin kulkevat 3-siipiset pienemmälläkin koneteholla.
Nuffilla on tullut" samoja" auroja vedettyä ja kun pelto riittävän kuiva, niin kepeesti tulee!
Märkään liejuiseen maahan on turha noilla kolmesiipisillä auroilla lähtee rämpimään, siinä kirosanavarasto käy vähiin.
Kun vaan pitoa on , niin kulkevat 3-siipiset pienemmälläkin koneteholla.
Nuffilla on tullut" samoja" auroja vedettyä ja kun pelto riittävän kuiva, niin kepeesti tulee!
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ne oli minkä säätökaaressa oli varaWiljami kirjoitti:Olisit laittanu nuffin aurojen eteen niin ois saanu laskea
aurat alas asti
Miten auran saa sukeltamaan syvempään?
tukipyörä oli ilmassa, ja työntövarsi säädetty niin, että aura hiukan vetää alas, tuon syvempään se ei sitten kumminkaan mennyt...
Nimim. vielä kokematon...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Normaali kyntösyvyys 14" auralle on 18-24cm ja 16" auralle 20-27cm. Kyntösyvyyden säädöstä tässä linkissä http://www.saunalahti.fi/ehyde/Kynna_oikein.pdf sivulla 17. Mikäli kaikki säädöt ovat oikein ja aura ei maahan uppoa, niin joko aura on niin tylsä, että se ei enää ole maa hakuinen, tai sitten kyntökalustoa huoltaessa on ehtinyt pelto jo jäätymään. Tässä kyntövideossa lienee kyntösyvyys n.12-15cm. Kokeilin vetää 3x16" auroja normaalilla (täydellä) työsyvyydellä Nuffield Universalilla, ja sen perusteella rohkenen epäillä, että Valmet 500 ei kolmisiipisiä vedä 20-25cm syvyyteen kynnettäessä. Kyllä ne Nuffilla tuli perässä, mutta nokka oli koko ajan ilmassa, eli etupainoja on silloin hyvä olla, ja jos kostea keli, niin kuviota takarenkaissa.Nuffieldmaster kirjoitti:Ne oli minkä säätökaaressa oli varaWiljami kirjoitti:Olisit laittanu nuffin aurojen eteen niin ois saanu laskea
aurat alas asti
Miten auran saa sukeltamaan syvempään?
tukipyörä oli ilmassa, ja työntövarsi säädetty niin, että aura hiukan vetää alas, tuon syvempään se ei sitten kumminkaan mennyt...
Nimim. vielä kokematon...
No niin Masteri kisa Valmet vs. Nuffi jatkuu. Tänään tuli peltolämpäre fiskarssin kolmesiipisellä myllättyä.
Käsikaasua vähän päälle, pykälä silmään ja tasauspyörästön lukko jalalla pohjaan.Kyntö tuli tehtyä kunnolla syvään, eikä mitään pinnan raapimista touhu ollut.
Pellon pinta oli ohuelti jäätynyt reippaan yöpakkasen tiimoilta, mutta muuten oli maa yllättävän kuivaa!?
Harmi kun oli tuota kynnettävää alaa niin vähän.
Käsikaasua vähän päälle, pykälä silmään ja tasauspyörästön lukko jalalla pohjaan.Kyntö tuli tehtyä kunnolla syvään, eikä mitään pinnan raapimista touhu ollut.
Pellon pinta oli ohuelti jäätynyt reippaan yöpakkasen tiimoilta, mutta muuten oli maa yllättävän kuivaa!?
Harmi kun oli tuota kynnettävää alaa niin vähän.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää