Ostin varsinaisen woimakoneen. Ihka aidon Höyryvoimalaitoksen eli onkapannun
Pitää ensikesänä nuhviteltalle tuoda ihmeteltäväksi moinen vekotin, jahka saa toimimaan ensin Pitääköhän näissä olla koneenkäyttäjän paperit, jotta saa ajaa
Höyryvoimaa
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 644
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
- Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
- NLCF r.y jäsen Nro: 9
Kuvia pitää olla ...Nuffieldmaster kirjoitti:Ostin varsinaisen woimakoneen. Ihka aidon Höyryvoimalaitoksen eli onkapannun
Pitää ensikesänä nuhviteltalle tuoda ihmeteltäväksi moinen vekotin, jahka saa toimimaan ensin Pitääköhän näissä olla koneenkäyttäjän paperit, jotta saa ajaa
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Hä tä, mikäs laitos tää on
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Itse olen aloittanut masinisti-urani höyrykoneenkäyttäjänä... Ikää oli tuolloin 10v ja woimalaitos Wilesco D-6 (vieläkin tallessa) Sittemmin tuli hankittua vielä Wilesco D-10 ja muutama työvälinekin.
Vanhemmalla iällä tämä höyryhomma on jäänyt vähän paitsioon...mitä nyt nuo deLavalin höyryturbiinit...
Vanhemmalla iällä tämä höyryhomma on jäänyt vähän paitsioon...mitä nyt nuo deLavalin höyryturbiinit...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ensimmäiset savut ja tehot otettu. Hienosti pelaa muuten.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Minä jo luulin että joonas on jonkun lokomobiilin tontille löytänyt Puhe olikin ilmeisesti näistä pienoisvehkeistä, tuollahan konekansan puolella näistä kirjoiteltiin
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Höyrykoneitahan nuokin ovat
Isompien seisoessa tunnelmia on pitänyt hakea näillä pienemmillä
Nuo Turbiinit vaativat käyttöpaineeksi 7bar, joten sopivan onkapannun puutteessa nuita ei ole vielä koepyöritelty höyryllä, kierroksia näissä pitäisi olla 30 000r/min ja kun pienemmästä (uudemmasta) puuttuu vielä päähöyryventtiilikin...
Isompien seisoessa tunnelmia on pitänyt hakea näillä pienemmillä
Nuo Turbiinit vaativat käyttöpaineeksi 7bar, joten sopivan onkapannun puutteessa nuita ei ole vielä koepyöritelty höyryllä, kierroksia näissä pitäisi olla 30 000r/min ja kun pienemmästä (uudemmasta) puuttuu vielä päähöyryventtiilikin...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Kyllä noilla kierroksilla alkaa jo vähän mietityttämään rakenteen kestävyysNuhvelentin veli kirjoitti:Höyrykoneitahan nuokin ovat
Isompien seisoessa tunnelmia on pitänyt hakea näillä pienemmillä
Nuo Turbiinit vaativat käyttöpaineeksi 7bar, joten sopivan onkapannun puutteessa nuita ei ole vielä koepyöritelty höyryllä, kierroksia näissä pitäisi olla 30 000r/min ja kun pienemmästä (uudemmasta) puuttuu vielä päähöyryventtiilikin...
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Turbiinin kierrokset 30 000r/min pudotetaan generaattorille sopivaksi 3000r/min. Generaattorin käyttöakselin vahvuus on 25mm, mutta turbiinin akseli vain 8mm! voitelu heittorenkailla ja sydänlangoilla...
Ehkä nämä saavat pysyä muistoina menneistä ajoista, kun ovat näin kauan aikaa vastaan taistelleet.
Asennetaan pienempikin puupedille ja yritetään löytää siihen sopiva päähöyryventtiili/regulaattori, sekä öljykuppi.
Kummassakin puutteina vielä vesitysventtiileitä ja öljynpinnan mittalasien lasiputket, pari mittalasin runkoakin olisi hyvä löytää vääntyneiden/hukkuneiden tilalle, tokihan nuo tekee itsekin vanhoista messinkisistä mittariventtiileistä, joissa on R 1/4" kierre...
Ehkä nämä saavat pysyä muistoina menneistä ajoista, kun ovat näin kauan aikaa vastaan taistelleet.
Asennetaan pienempikin puupedille ja yritetään löytää siihen sopiva päähöyryventtiili/regulaattori, sekä öljykuppi.
Kummassakin puutteina vielä vesitysventtiileitä ja öljynpinnan mittalasien lasiputket, pari mittalasin runkoakin olisi hyvä löytää vääntyneiden/hukkuneiden tilalle, tokihan nuo tekee itsekin vanhoista messinkisistä mittariventtiileistä, joissa on R 1/4" kierre...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...