Höyryvoimaa

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Joulu 2011, 22:31

Ostin varsinaisen woimakoneen. Ihka aidon Höyryvoimalaitoksen eli onkapannun :!: 8)

Pitää ensikesänä nuhviteltalle tuoda ihmeteltäväksi moinen vekotin, jahka saa toimimaan ensin :? Pitääköhän näissä olla koneenkäyttäjän paperit, jotta saa ajaa :?:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

23 Joulu 2011, 10:59

Nuffieldmaster kirjoitti:Ostin varsinaisen woimakoneen. Ihka aidon Höyryvoimalaitoksen eli onkapannun :!: 8)

Pitää ensikesänä nuhviteltalle tuoda ihmeteltäväksi moinen vekotin, jahka saa toimimaan ensin :? Pitääköhän näissä olla koneenkäyttäjän paperit, jotta saa ajaa :?:
Kuvia pitää olla ... 8)
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

23 Joulu 2011, 12:11

Hä tä, mikäs laitos tää on 8) :?:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

23 Joulu 2011, 15:33

Itse olen aloittanut masinisti-urani höyrykoneenkäyttäjänä... Ikää oli tuolloin 10v ja woimalaitos Wilesco D-6 (vieläkin tallessa) Sittemmin tuli hankittua vielä Wilesco D-10 ja muutama työvälinekin.

Vanhemmalla iällä tämä höyryhomma on jäänyt vähän paitsioon...mitä nyt nuo deLavalin höyryturbiinit...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Joulu 2011, 22:16

Ensimmäiset savut ja tehot otettu. Hienosti pelaa muuten.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

02 Tammi 2012, 20:35

Minä jo luulin että joonas on jonkun lokomobiilin tontille löytänyt :D Puhe olikin ilmeisesti näistä pienoisvehkeistä, tuollahan konekansan puolella näistä kirjoiteltiin :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Tammi 2012, 17:27

Höyrykoneitahan nuokin ovat :wink:
Isompien seisoessa tunnelmia on pitänyt hakea näillä pienemmillä :mrgreen:

Nuo Turbiinit vaativat käyttöpaineeksi 7bar, joten sopivan onkapannun puutteessa nuita ei ole vielä koepyöritelty höyryllä, kierroksia näissä pitäisi olla 30 000r/min ja kun pienemmästä (uudemmasta) puuttuu vielä päähöyryventtiilikin...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Tammi 2012, 18:00

Nuhvelentin veli kirjoitti:Höyrykoneitahan nuokin ovat :wink:
Isompien seisoessa tunnelmia on pitänyt hakea näillä pienemmillä :mrgreen:

Nuo Turbiinit vaativat käyttöpaineeksi 7bar, joten sopivan onkapannun puutteessa nuita ei ole vielä koepyöritelty höyryllä, kierroksia näissä pitäisi olla 30 000r/min ja kun pienemmästä (uudemmasta) puuttuu vielä päähöyryventtiilikin...
Kyllä noilla kierroksilla alkaa jo vähän mietityttämään rakenteen kestävyys :shock:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Tammi 2012, 18:46

Turbiinin kierrokset 30 000r/min pudotetaan generaattorille sopivaksi 3000r/min. Generaattorin käyttöakselin vahvuus on 25mm, mutta turbiinin akseli vain 8mm! voitelu heittorenkailla ja sydänlangoilla...
Ehkä nämä saavat pysyä muistoina menneistä ajoista, kun ovat näin kauan aikaa vastaan taistelleet.

Asennetaan pienempikin puupedille ja yritetään löytää siihen sopiva päähöyryventtiili/regulaattori, sekä öljykuppi.

Kummassakin puutteina vielä vesitysventtiileitä ja öljynpinnan mittalasien lasiputket, pari mittalasin runkoakin olisi hyvä löytää vääntyneiden/hukkuneiden tilalle, tokihan nuo tekee itsekin vanhoista messinkisistä mittariventtiileistä, joissa on R 1/4" kierre...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin