Klapi-Tuikon tuunaus ja hydr.halkaisijan suunnittelua

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

29 Loka 2011, 19:32

Oon tässä kovin koittanu keksiä, miten saisi (helpoiten) tehtyä Tuikoon "traktorikaivurin" tukijalan.

Alkuperäisen 3m:n kuljettimen kans ei ollu ongelmia, mut edelliskeväänä tein siihen 1m:n taittuvan jatkeen ja nyt on pakko tukea pullotunkilla rungosta kuljettimen noston ja laskun aikana, ettei koko värkki "kippaa"!
Aikaisemman Belkun kans ei ollu ongelmaa, painatti koneen kunnolla maata päin... :lol:


Olisiko jollain piirustuksia (tai hyviä ideoita) hydraulisen halkaisukoneen tekemiseen? Tarkoituksena tehdä "pystymalli" ja pitäisi saada pituudeltaan sekä 30cm että 50cm klapeja halkaistua. :roll:

Onko 80/50-500 sylinteri "hiukan" liian järeä? :shock: Eipä lopu tehot ainaka kesken... :mrgreen:
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

29 Loka 2011, 19:38

voema kun lissäätyy niin vaahti hijastuu piä tämä mielessä. no 7tn puristus riittää tuon mittäsille puille
aja millä ajat mutta majorilla loput
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

29 Loka 2011, 20:01

ahven kirjoitti:voema kun lissäätyy niin vaahti hijastuu piä tämä mielessä. no 7tn puristus riittää tuon mittäsille puille
Puristusvoimahan riippuu paineista, kuten oheinen linkki osoittaa...
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

29 Loka 2011, 20:40

ee se yksin paeneesta kiinni oo vaekuttaa siihen sylinterin männän kokokin, tae aenahi kuvittelisin
aja millä ajat mutta majorilla loput
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Loka 2011, 20:47

Osittain ohi aiheen, mutta paineista kuitenkin:
Mulla prässissä 60mm mäntä ja mittarin mukaan painaa jotain yli 32T.
Eli, meneekö oikein: 3toiseen x pii= 28.27-----
32000 : 28.27 = 1131.95 Bar? paineet?? :shock:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

29 Loka 2011, 21:07

jusape kirjoitti:Osittain ohi aiheen, mutta paineista kuitenkin:
Mulla prässissä 60mm mäntä ja mittarin mukaan painaa jotain yli 32T.
Eli, meneekö oikein: 3toiseen x pii= 28.27-----
32000 : 28.27 = 1131.95 Bar? paineet?? :shock:
Ei mene ja menee oikein, Bar = kg/cm2.

Onko se mittari varmasti Eurooppalainen, siis ettei se näytä nauloja tai mitä nää Jenkki ja Enkelsmanni painot on.

Edit: tossa katselin, et 60mm:n "männänjatkeena" on normaalisti 35mm varsi-> 32000/(3.1415927x(1.75x1.75)=>32000/9.62=>3326.40kg/cm2
Viimeksi muokannut Leuku 344, 29 Loka 2011, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Loka 2011, 21:21

Leu-ku270 kirjoitti:
jusape kirjoitti:Osittain ohi aiheen, mutta paineista kuitenkin:
Mulla prässissä 60mm mäntä ja mittarin mukaan painaa jotain yli 32T.
Eli, meneekö oikein: 3toiseen x pii= 28.27-----
32000 : 28.27 = 1131.95 Bar? paineet?? :shock:
Ei mene ja menee oikein, Bar = kg/cm2.

Onko se mittari varmasti Eurooppalainen, siis ettei se näytä nauloja tai mitä nää Jenkki ja Enkelsmanni painot on.
Juu eurotonneja näyttää,
ja mikäli siis laskin oikein tässä niin pii x r toiseen = pinta-ala , pinta-ala x paine = kilot , kilot : pinta-ala = paine ?
Eli :
3 toiseen potenssiin = 9 x pii (3.141592654) = 28.27433388 cm2
32000 (kg) : 28.27433388 (cm2) = 1131.768484 Bar
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

29 Loka 2011, 21:49

jusape kirjoitti:
Leu-ku270 kirjoitti:
jusape kirjoitti:Osittain ohi aiheen, mutta paineista kuitenkin:
Mulla prässissä 60mm mäntä ja mittarin mukaan painaa jotain yli 32T.
Eli, meneekö oikein: 3toiseen x pii= 28.27-----
32000 : 28.27 = 1131.95 Bar? paineet?? :shock:
Ei mene ja menee oikein, Bar = kg/cm2.

Onko se mittari varmasti Eurooppalainen, siis ettei se näytä nauloja tai mitä nää Jenkki ja Enkelsmanni painot on.
Juu eurotonneja näyttää,
ja mikäli siis laskin oikein tässä niin pii x r toiseen = pinta-ala , pinta-ala x paine = kilot , kilot : pinta-ala = paine ?
Eli :
3 toiseen potenssiin = 9 x pii (3.141592654) = 28.27433388 cm2
32000 (kg) : 28.27433388 (cm2) = 1131.768484 Bar
Joku nyt mättää, lasku on oikein. Oon laskenu sen itsekin useampaan kertaan...

Ettei se mittari näyttäis sittenki 3,2t eikä 32t? Nimittäin tollaista painetta ei pysty helpolla kehittämään...
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Loka 2011, 22:03

Prässissä sekä käsipumppu ja ilmatoiminen käyttö, molemmilla menee tonne yli 32T lukemaan.
40x40 umpirauta, paalipiikki, tukipisteet 7cm sylinterin keskilinjasta sivussa per puoli, ja taipuu, siis oikenee kevyesti.
Edit: mäntä siis yksitoiminen, jousipalautteinen, eli paine männän puolella, ei varren
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

29 Loka 2011, 22:20

http://wiki.metropolia.fi/download/atta ... oniste.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta olen joskus apua ettiny
Mukana kuin peräpukama!
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

22 Elo 2012, 13:44

Hydraulisiin halkaisusylkkiin kannattaa investoida pikaliikeventtiili, jolloin voi käyttää suht iso sylinteriä nopeuden silti kärsimättä. Meillä omassa koneessa (katkoo sahalla ja halkoo sylinterillä) Voac:n 61cc mäntäpumppu, jota ajetaan 1000rpm nopeudella. Paineita 170bar, sylinterihalkaisija 90mm, eli vajaa 11t halkaisuvoimaa. Joka piisaa puristamaan 400mm pölkyn ristikosta (8:n osaan kolmessa vaiheessa) läpi. Kuitenkin normi 15-25cm pölkyllä halkaisu kestää n. 2-3s, koska pikaliikeventtiili ajaa sylkkää pelkän männänvarren pinta-alalla. Jos pelkän varren pinta-ala ei riitä tuottamaan halkaisuvoimaa, vaihtaa venttiili lennosta paineet koko männän pinta-alalle. Katkaisu -> katkaisu kiertoaika tippui alle 7s kymmenen sekunnin kieppeiltä n. 200mm puulla. Toki, nopealla liikkeellä kannattaa miettiä kone niin, ettei käsi tai muu hyödyllinen ruumiinosa pääse jäämään väliin.

Ja joo, Kaverilla saattaa vielä olla moinen vena kaupan, omaani en myy :)
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

22 Elo 2012, 20:03

yleisesti kun alkaa laskemaan niin kannattaa muuntaa kaikki suureet hevosyksiköistä SI järjestelmän yksikköihin ja sitten vielä poistaa etuliitteet (poislukien massasta jossa kg on yksikkö). Tämän jälkeen sijoittaa kaavaan niin saa vastauksen SI yksiköissä, jonka jälkeen voi tehdä tarvittaessa muunnoksen takaisin hevosyksikköön jos sellaiset tuntuvat paremmalle.
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

23 Elo 2012, 06:34

sakkuli kirjoitti:yleisesti kun alkaa laskemaan niin kannattaa muuntaa kaikki suureet hevosyksiköistä SI järjestelmän yksikköihin ja sitten vielä poistaa etuliitteet (poislukien massasta jossa kg on yksikkö). Tämän jälkeen sijoittaa kaavaan niin saa vastauksen SI yksiköissä, jonka jälkeen voi tehdä tarvittaessa muunnoksen takaisin hevosyksikköön jos sellaiset tuntuvat paremmalle.
Hevosyksiköt??? kg*m/s2... :wink:
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

24 Elo 2012, 05:02

Leuku 344 kirjoitti:
sakkuli kirjoitti:yleisesti kun alkaa laskemaan niin kannattaa muuntaa kaikki suureet hevosyksiköistä SI järjestelmän yksikköihin ja sitten vielä poistaa etuliitteet (poislukien massasta jossa kg on yksikkö). Tämän jälkeen sijoittaa kaavaan niin saa vastauksen SI yksiköissä, jonka jälkeen voi tehdä tarvittaessa muunnoksen takaisin hevosyksikköön jos sellaiset tuntuvat paremmalle.
Hevosyksiköt??? kg*m/s2... :wink:
hevosyksikköt on kaikki härämät tuumat,paunat ja muut SI järjestelmän ulkopuoliset yksiköt
Vastaa Viestiin