Lavettirojekti

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

21 Syys 2007, 18:36

ESM kirjoitti:Ossi meinaa sitten ilmeisesti jäädä eläkevaariksi.
Näin saattaa olla.Täytyy kysäistä kun menen käymään.Tuollaisissa paikoissa sitä viihtyisi pidempäänkin tutkiskelemassa aarteita.Alkaa vaan nuo vanhat purkaamot käymään vähiin :(
Hattu päähän ja hyvästi!
Niku
Vitos -nuffisti
Viestit: 44
Liittynyt: 29 Kesä 2007, 20:05
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 - Nuffield 10/60 -66 - Leyland 384 -71 - Vanaja 690Turbo
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

26 Joulu 2007, 13:29

Masterin kärryvärkistä..

Onko tuossa vanha BPW aks.?
Minkä lie kokoiset renkaat?

Lukkovanteilla näkyy olevan..
Turkkilaisia uusia renkaita oli yhestä kaupasta..
n.250-300e kpl.

Noita lukkovanteen renkaita ei taho olla joka paikassa myynissä enään.
Nuffield DM4 -59 - Nuffield 10/60 -65 - Nuffield 10/60 -66 & Hymas - Leyland 384 -70
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Joulu 2007, 13:50

Niku kirjoitti:Masterin kärryvärkistä..

Onko tuossa vanha BPW aks.?
Minkä lie kokoiset renkaat?

Lukkovanteilla näkyy olevan..
Turkkilaisia uusia renkaita oli yhestä kaupasta..
n.250-300e kpl.

Noita lukkovanteen renkaita ei taho olla joka paikassa myynissä enään.
On BPW, isommalla kehällä ja euro pulttijaolla. Tähän olen kysellyt ihan uudemman tyylistä renkulisarjaa, tarpeeksi hyvää (lue halpaa) ei ole vielä löytynyt :roll:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
MTM
Nuhvitietäjä
Viestit: 304
Liittynyt: 15 Marras 2007, 12:30
Paikkakunta: Sukeva

27 Joulu 2007, 23:06

Sopivia renkaita esim. 295 tai 315 leveitä saa joskus ilmaiseksikin. Pitää vaan kysyä autoilijoilta tai rengasliikkeistä. Kaikki vaihtoon tulleet renkaat eivät ole rengasliikkeen omaisuutta, joten aina käytettyjä ei saa edes rahalla.
Työn iloa ja onnistumisen riemua vahvalla kotimaisella.
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

06 Tammi 2008, 21:28

Vaihdoin linja-autoon renkaat, jäi 11*22.5 renkaita peräkärryyn yms. :wink:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Tammi 2008, 15:51

No niin nyt on kärryvärkki kotosalla, hain pois sen "suoladolta", latoa tosin siellä ei ole ollut 5 vuoteen.

Eilissä iltana hitsailin siihen tukijalan:

Kuva

Tästä saisi kyllä vaikka mitä, pollekin sattui ihmettelemään koneita:

Kuva

Kuva

Lisää kuvia:

http://kuvablogi.com/blog/7305/4/
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Maalis 2009, 14:18

No niin, lanarojekti muuttunut tarpeen mukaan lavettirojektiksi.

Toisinsanoen teen tästä kuljetusalustan, että saan molemmat traktorit mukaan esim. tapahtumiin ynnämuuta ynnämuuta.

Taakse tulee hydraulinen ajosilta, sylinterit ovat jo valmiina, samoin vähän käytettyä 3/8 letkua sopivin liittimin.

Nyt pitää vain miettiä vielä mittoja. Leveydeksi kerralla tarpeeksi leveä, samoin pituus kohtuulliseksi, että mukaan sopii muutakin kuin pelkkä traktori. Ongelmana on tuo muuta runkoa korkeammat pyörät, mitenhän siihen saa kyyditettävän kyytiin parhaiten, nyt varmasti olisi tuossa kohdalla ollessaan paras peruuttaa traktori kyytiin. Saas kattoa nyt...

Rautaahan tästä vielä puuttuu, ennenkuin voi alkaa rakentamaan.

Värisävyiksi laitetaan sitten joskus musta ja nuffield oranssi asiaankuuluvine tarroineen 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

30 Maalis 2009, 09:49

teeppä siitä niin sanotusti edestä lastattava niin ei haittaa nuo korkeat pyörät ja kuorman painopiste pysyy alhaalla :D
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Maalis 2009, 10:02

nuffiman kirjoitti:teeppä siitä niin sanotusti edestä lastattava niin ei haittaa nuo korkeat pyörät ja kuorman painopiste pysyy alhaalla :D
Sekin kävi mielessä, mutta kiitos ei. Alle tulee tavaralaatikoita yms. joten takaa lastattava on vaihtoehtoni.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Huhti 2009, 20:24

Nyt tuli tämäkin kaivettua hangesta esiin.

http://kuvablogi.com/nayta/1836778/ tuosta eteenpäin...

Tähän tulee siis lavarakenne ja ajosillat. Peräosaa hieman jatkaen.

Tila etulaidasta takarenkaaseen on 290 cm, siihen mahtunee nuhvetti hyvin.
Renkaan taa tulee vielä hieman lisää pituutta myös ja sitten perään ne ajosillat.

Leveydeksi päätin tehdä 240 cm, joten jää vielä hieman lavaa raktoria leveämmälle.

Homma alkaakin ylimäääräisten rautojen irtileikkaamisella ja renkaan vaihdolla. Jätän entisen lanan kääntökehän paikoilleen ja pulttaan siihen kiinni varapyörän, sattuu olemaan nimittäin kääntökehänä kaksi kuorma-auton 10 pulttista vannekeskiötä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

22 Marras 2009, 18:40

Jep, laitanpa tähän samaan aiheeseen kyssärini. Keväämmällä pitäisi jatkaa omaa kärryprojektia eteenpäin. Tarkoitus olisi siis tehdä lavetti maamoottoreille. Hätätilanteessa myös nuhvikin voisi mennä lavetin kyytiin. Lisäksi pitäisi muutama vanha puimuri käydä kylältä hakemassa.
Vanha kuorma-auton taka-akseli on hankittu ja traktorin vetokoukku systeemi. Lisäksi hieman palkkia.
Sitten kysymykseen: Miten leveän lavetista saa tehdä/on järkevää tehdä. Kumminkin tielle pitäisi hyvin mahtua. Isoimmat maamoottorin alustat on 250 pitkiä ja ajattelin laittaa ne poikittain kärryn kyytiin. Että mahtuisi n. 5-6 moottoria. Nuhvi vetää varmasti vaivattomasti tommoiset kuormat?
Entäs pituus, ei varmaan kovin pitkää kannata tehdä? Tai pitäisi olla aika järeästä tavarasta.
Tämmöstä tälläkertaa, kaikkee höperöö sitä tulloo tehtyä :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

22 Marras 2009, 18:58

2,60 lvvee niin vähemmillä valoloilla selevijää, pittuutta minkä ´tiettää tarvihtevan vähint. 5m
aja millä ajat mutta majorilla loput
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

22 Marras 2009, 19:03

Leveydeksi laki sallii max 2,6 m. Mutta jos kuormaan ei tule kuin 2,5 m leveitä vehkeitä niin eikös se 2,5 m riitä. Jos taas teet kapeamman ja kuorma tulee sivusuunnassa yli joutuu laittamaan apu äärivalot.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Marras 2009, 19:09

Tee kymmenen metriä lavanpituudeksi, on maksimipituus, niin sopii nuffejakin kyytille :lol:
http://kuvablogi.com/nayta/2068486/
Tämä kärry oli minulla lainassa Oulaisten ja Kokkolan reissuilla :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Velu

22 Marras 2009, 19:40

Ristiriitaisin tuntein luen tätä keskustelua. Olisi nimittän lavetin aihio tarjolla, eikä siitä paljoa parempi voisi olla. Paripyörillä, valmis ritiä ja hydraulivinssi. Pitäisi vain ostaa koko metsäkoneen kuljetusauto ja nyt on tullut sen verran hankittoja tehtyä, ettei rehellisesti sanottuna uskalla ostaa muutamaan kuukauteen yhtään mitään, mikä ei sopisi tallin sisälle piiloon. Pitää vian toivoa, että se on siellä vielä keväällä. Ei nyt kyllä ehtisi mitään rakentamaankaan, kun on puuhaa vähän liiankin kanssa.

Lavetti kai se olisi hankittava. Sillä voisi kuskailla Harkovia, kaivuria ja nuffieldia. Lavetin päällä kulkisi myös muut hankinnat ja vaikka betonirummut työmaalle. Lavetin hommaaminen pieneen porukkaan olisi vieläpä melkein järkevää. Ei jäisi itselle kovin paljon maksettavaa ja toisaalta hankinnasta nouseva myrskykin olisi lievempi. :wink:
Viimeksi muokannut Velu, 22 Marras 2009, 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin