Kelapöyhijöistä

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

18 Touko 2010, 21:39

no siin on samanlainen kun mulla......ei se tosin ihan noin hurjan näkönen oo.............
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Kesä 2010, 19:32

Tuli eilen ja tänään huitastua nuhvilla n. 300 km lenkki (olin yötä välillä).

Mukaan tarttu matkalta kokemusta (lossi-matka) sekä elhon kelapöyhin ja wärtsilä kylvökone.
Ainakin kelapöyhin on ihan ok kampe, ja kylvökonekin pikkufiksien jälkeen.

Illalla vielä kiitolinja kurautti pihaan pronarin uuden niittokoneen, niin johan tässä taas kyläläisille ihmeteltävää :mrgreen: :lol:

Kuvei:

Wärtsilä: http://kuvablogi.com/nayta/2639943/
Elho edestä: http://kuvablogi.com/nayta/2639941/
Elho takaa: http://kuvablogi.com/nayta/2639942/

Lossimatka oli mukava:

http://kuvablogi.com/nayta/2640008/
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

11 Kesä 2010, 21:00

Taannoin kävin naapurikylän romunkeräyslaanilla hankintamatkalla,siellä oli tuollanen Wärtsilän kylvökone,ilman vantaita tosin. ja miun jäliltä ilman renkaitakin ja vanteita,oli niin komiat nokialaiset traktorikuviolla että oli pakko hakia työkaluja ja ottaa talteen. Tuohon siun koneeseen näköjään vaihdettu auton pyörät jo hätäpäissään.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Kesä 2010, 07:34

Osaako kukaan sanoa, minkähän ikäinen tuo on?
Vuosimallia ei ole merkitty runkolaattaan.

Katselin, että tarroja on ainakin 2 laisia. Noita missä on suorassa olevat kirjaimet ja sitten vinossa olevat ELHO tekstit.
Mikähän tuo MASTER -nimitys noissa on?

En tiedä onnistuiko googlaaminen, mutta "eimasterit" on kiinteällä vetopäällä 4 lavalla ja masterit kääntyvällä ja 6 lavalla?

Oisko toi 1990 lukua kuiteskin?

Maalit on alkuperäiset ja suurinosa piikeistäkin :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

18 Kesä 2010, 00:35

Onpa sulla hyvässä maalissa tuo :shock:
Minun koneessani on kulmavaihteen vieressä rungossa tarra jossa vissiin on ollut valm.vuosi, mutta seisontatuen sokkatappi justiin siitä kohasta on raapinut lapun rikki.
Yksi tuttuni joka on Elholla töissä, kylläkin sanoi että 6-lapaiset koneet ei ole kovin vanhoja, nämä on ilmeisesti viimeisiä jotka ovat vielä punaisia. Uskoisin että master on paras malli kuten nimikin jo kertoo.. :D
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

10 Heinä 2010, 09:08

Hyvältä pöyhimeltä tuntuu Elho Master, nyt kun siitä alkaa kokemusta olla. Hyvä ominaisuus tuo karhon hajottaminen ohjauspellit vaihtamalla. Mulla oli muuten siitä runko poikki vasemmalta puolelta, huomasin asian vasta kun rupesin huoltoa tekemään, ja otin ketjukotelon, ketjun ja vetoakselin irti, siitä heti laakeripukin vierestä se alapalkki. Eihän sitä voinut tietenkään ostohetkellä huomata.. Mutta se on nyt hitsattu ja kone pelaa.
Mekanisti
Proto suunnittelija
Viestit: 167
Liittynyt: 28 Maalis 2007, 20:23
Paikkakunta: Kuortane

11 Heinä 2010, 08:31

Pyöröpöyhimella olen tuon hehtaarin heinäalani pöyhinyt, mutta on se niin surkea peli, että hermot menee. Kelapöyhintä on mieli tehnyt, mutta turhan kallis investointi se on näin pienelle käytölle.
Toisen romu on toisen aarre
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

11 Heinä 2010, 11:53

Nuffieldmaster kirjoitti:Osaako kukaan sanoa, minkähän ikäinen tuo on?
Vuosimallia ei ole merkitty runkolaattaan.

Katselin, että tarroja on ainakin 2 laisia. Noita missä on suorassa olevat kirjaimet ja sitten vinossa olevat ELHO tekstit.
Mikähän tuo MASTER -nimitys noissa on?

En tiedä onnistuiko googlaaminen, mutta "eimasterit" on kiinteällä vetopäällä 4 lavalla ja masterit kääntyvällä ja 6 lavalla?

Oisko toi 1990 lukua kuiteskin?

Maalit on alkuperäiset ja suurinosa piikeistäkin :!:
Eikö löydy tyyppikilpeä, tai tarraa sieltä kulmavaihteen läheisyydestä :?: Ainakin tuossa omassa se on edelleen tallessa ja siinä on valmistusvuosikin painettuna. Johtuisiko siitä että se on ollut minulla uudesta asti. Mutta hyvä pöyhin se on ja sillä saa kuivaksi rikkaruohoisetkin karhot. Ja tuo omani kun on kaikenlisäksi kolme metriä leveä sillä saa kaksi niittokoneen leveyttä kerralla pöyhittyä. Peltojen on tietenkin hyvä olla tasaisia, muuten saattaa tulla multaa karhoihin ja piikitkin ovat kovilla.
Ja tosiaankin ne masterit taisivat tulla myyntiin 90-luvun puolella ja niissä on se kääntyvä vetolaite, joka on monesti kovilla kun ajetaan epätasaille teillä kone ylhäällä kovaa vauhtia. Mutta oli niitä kuuslapasia jo 80-luvun puolellakin niissä ei mastereissa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Heinä 2010, 12:16

On siinä tyyppikilpi, mutta syystä tai toisesta vuosimallia ei ole painettu siihen, vain mustan tussin suttausjälki!?

Tuo 3 metrinen olisi tehokas, mutta liian leveä näille epätasaisille peltolohkoille, kun on kumparetta sun muuta.
Viime talvena vuokraamani pelto osoittautui muilta osin hyväksi, mutta kevätröpön aikaan entisen vuokraajan toimesta poiskätyjen pyöröpaalien hakureissu oli tehnyt kauheat orkoset yhdelle kupeelle :evil: Pitäisi kokeilla jollain noita tasoitella, olisiko ideaa, nurmi on 2v vanha joten ei tointaisi kauheasti myllistää eli ts. ei vielä oikein kehtaa kyntääkkään.

Kyllä täytyy nyt noin 25 hehtaarin pöyhimis/karhotuskokemuksen perusteella taas sanoa, että olen entistä tyytyväisempi hankintaani.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

17 Heinä 2010, 19:55

Kulmavaihteen keston kannalta on erittäin tärkeätä että, pöyhin on varustettu alkuperäisellä tai sitä vastaavalla nivelakselilla jossa on toisessa päässä vapaakytkin ja toisessa ylikuormakytkin.
Ja kannattaa tarkistaa myös että kulmavaihteessa on öljyntäyttöpropussa se huohotinprikka paikoillaan. Aikoinaan saman valmistajan Gyro kulmavaihteita käytettiin vanhoissa 70-luvun tuhti niittosilppureissa, joissa prikan puuttuminen aiheutti paineen ja samalla öljynvähyys vei jopa laakeritkin niistä.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Vilske
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 11:29
Paikkakunta: Iitti
Viesti:

17 Heinä 2010, 20:25

automies560 kirjoitti:Ja kannattaa tarkistaa myös että kulmavaihteessa on öljyntäyttöpropussa se huohotinprikka paikoillaan.
No niin tulihan tuokin selväksi, ihmettelinkin joskus viime vuosituhannella miksi joku oli laittanut tuollaisen röpelöprikan tuon täyttö propun alle.
Tuli onneks laitettuu öljynvaihdon jälkeen sama prikka takaisin propun alle mutta jäi jonnekkin alitajuntaan kaivertaa tuo tähän päivään asti :lol:
www.belkku.fi
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

17 Heinä 2010, 20:48

Se kulmavaihde jossa oli se huohotusproppu taisi olla kuitenkin niissä vanhemmissa malleissa joissa oli se kiinteä vetolaite. Noissa uudemmissa master malleissa näyttää jo olevan erityyppistäkin kulmavaihdetta käytössä, mutta varmasti on hyvä käyttää sitä omaa nivelakselia.
Kun olen vaan huomannut noissa netissä myynnissä oleissa pöyhimissä olevan ihan tavallisiakin akseleita, ainakin kuvassa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Heinä 2010, 20:56

Tuossa minun kulmavaihteessa ei ole ropussa sitä huohotinta, mutta öljynvaihdon ja puolentunnin ajon jälkeen avasin ropun jolloin kuului sihaus eli painetta oli. Samahan se on etunavoissa, öljynvaihdon ja pikkuajon jälkeen roppua auki, ei stefat vuoda niin herkästi.

Tuossa elhossa on jokin varmistus vielä ketjuvedossa, siinä oli läpipultti joka kerran katkesi ja veto loppui, on eräänlainen hätävarmistin kait? Nokkakytkintä ei akselissa ole, mutta räikkä on.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

24 Heinä 2010, 20:37

joo noi on pöyhimiseen iha hyviä. mutta, vanha pyöröharava (en tarkota pyöröpöyhintä) vaan viconia. sillä menee todella joutuin karholle ja kyllä sillä saa päivässä 4 hehtaaria pöyhittyä paalaus valmiiksi, pitää vaa jaksaa ja OSATA ajaa sen kans, se on parasta se ku saa karheelle noin neljästä metristä heinät.
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Heinä 2010, 09:50

Huonossa heinässä se on vicon ehdoton, mutta ainakin tänä vuonna ja viimevuonna viconilla karhotus oli tuskaa tai no ei karhotus ollut tuskaa, vaan paalaus sen jäljiltä, leukusta ja nuhvista loppuu vaihteet, ei ole tarpeeksi pientä jotta kerkeäisi paalain niellä kaiken. :D Elholla kun karhottaa niin karhe on sopivan kokoinen, väliin tosin senkin jäljiltä piti paalainta huilauttaa jotta ei tee tukosta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin