Jones MK 15 -paalaaja (nyt kuviakin)

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

07 Huhti 2010, 11:59

http://www.nettikone.com/822401" onclick="window.open(this.href);return false;

Hinta on edullinen, mutta merkki täysin tuntematon minulle.


edit. Malli lienee tuo MK 15 ja sain sen verran selville että kone on Englantilainen, senhän pitäisi olla silloin laatu peli 8)
Viimeksi muokannut Kerkänmatti, 16 Huhti 2010, 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

13 Huhti 2010, 13:53

Päätin tuon nyt sitten ostaa, viimeistään ensiviikolla hakemaan...
Nivelakselikin löytynyt mukaan ja suomenkielinen ohjekirja. 8)
Toivottavasti sillä edes jotakin tekee, eipähän ollu ainakaan kallis :D
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

14 Huhti 2010, 07:25

Kerkänmatti kirjoitti:Päätin tuon nyt sitten ostaa, viimeistään ensiviikolla hakemaan...
Nivelakselikin löytynyt mukaan ja suomenkielinen ohjekirja. 8)
Toivottavasti sillä edes jotakin tekee, eipähän ollu ainakaan kallis :D

Kokemukseen perustuen vanhojen heinäkoneiden kanssa looginen ajattelukyky, ongelman ratkaisutaito, sekä mielialan muutos alkuperäiseen nähden kehittyvät erittäin nopeasti :D Korostan, että mitään kokemusta ei ole ostamastasi merkistä. Varmaan ihan kelpo peli, kun tarkistat laakerit ja voitelet kaikki paikat. Erityisen paljon huomiota kannattaa uhrata solmijoihin, lähinnä meinaan, että ovat ehjät. Paalit, joista nostaessa toinen naru pettää saavat kesähelteellä yllättävän paljon rauhallisenakin pidetyn persoonan mielialan muuttumaan vähemmän miellyttävään suuntaan. Mikäli kone on käytön jäljiltä, suosittelen, että vaan rasvaat kaikki nivelet ja laakerit, ja teet tarvittavia säätöjä vasta, jos käyttöhäiriöitä ilmenee.

Muista sitten, että aina voimaotto pois päältä, ennen kuin menet koskemaan paalaimeen! Tyhmä neuvo traktorimiehelle, mutta niiltä ne kädet tuntuvat irtoavan, ketkä traktoreita omistavat. Juuri oli lehdessä juttua, kun oli Kalannissa käynyt huonosti :oops:
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

14 Huhti 2010, 08:20

Sain koneesta toki kuvia, ja eihän nuo solmijatkaan olleet edes ruosteessa, ketjut ja hammaspyörät näytti jääneen suht hyvään rasvaan. Kävin tässä katsomassa lähempänä semmoista RC42 Casalistakin, kaksi kesää vain käytetty ja sisällä säilytetty, eikä ne solmijat yhtään paremmalta siinäkään näyttäny.

Youtubessa oli video jossa ajoivat vastaavalla ja lopussa luki että 2800 paalia joista vain kaksi virheellistä, että kai tuo ainakin kunnossa ollessaan toimii.. :roll: Kuvista voisi päätellä että ei ole paljon ajettu, kun ei ole noukinkelan maalikaan yhtään kulunut.

Taidan lähteäkin jo tänään hakemaan vekottimen pois, ku vapaapäiväkin on töistä. 8)
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Huhti 2010, 08:41

Siistin näköinen paalain ja tosiaan näyttää hyvältä.

Onhan tuossa männän stoppari jos neulat ovat ylhäällä?
Se kannattaa säätää, että jos neulat hitusenkaan nousevat, pamahtaa murtopultti poikki.

Ainut harmi mikä näissä wanhuksissa on itselle tapahtunut, on piikkien saamattomuus noukkimeen. Sellaisia casallikseen/wärtsilään etsin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

15 Huhti 2010, 07:38

Eilen illalla kone oli jo omassa pihassa. 8)
Ei ensi silmäyksellä mitään ikävää yllätystä löytynyt, noukkimen piikit yhtä lukuunottamatta ehyet, ei ole ajetty kiviin kun on suorat pellit. Ei ollut jumissakaan mitä käsin konetta pyörittelin. Vähän on ruostetta ottanut joihinkin peltiosiin sisäpuolella mistä maalit lähteny, ei onneksi tärkeisiin osiin pahemmin. Kirjatkin sain mukaan kuten luvattiin. Kone ollut uudesta samassa talossa joten osiakaan ei näyttänyt puuttuvan muuta kuin vauhtipyörän suojakoppa.
Eiköhän tuosta tule ihan soiva peli, nyt opiskelemaan teoriaa... :wink:
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

15 Huhti 2010, 20:20

Iltapäivä meni paalaajaa ihmetellessä. Pahiten näkyy ulkosäilytys koneen sisällä olevissa peltiosissa joista on maali lähtenyt irti ja muutama kohta näytti vaativan jopa hitsaamista. Toinen rengas on aika pahasti pykinyt, pitää muuttaa se noukkimen puolelle kun se on kevyempi, onneksi ovat samankokoiset ni voi vaihtaa.

Mistä saan 7.00-12 renkaan jos se menee rikki? :shock:

Solmijoiden laukaisija oli ensin jumissa, mutta crc:llä tokeni. Tuossa kun on puolikkaat rullat naruakin mukana, niin pujotin ne paikoilleen, ja kiinnitin paalikanavaan siten kuin ne paalin ympärillä ollessaan olisivat. Ainakin käsin pyörittäessä sitoja toimi kuten pitikin, hyvä solmu kumpaankin! :)

Nyt tuli käyttöä tallin vintissä olevalle vanhalle irtoheinällekin, pitää kunhan piha kuivuu niin tyhjentää ne sieltä pois ja mättää hangolla tuon koneen läpi, näkee miten se rupeaa toimimaan ja lähtee enimmät ruosteet pois.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

15 Huhti 2010, 20:34

Nuffieldmaster kirjoitti: Onhan tuossa männän stoppari jos neulat ovat ylhäällä?
Se kannattaa säätää, että jos neulat hitusenkaan nousevat, pamahtaa murtopultti poikki.
Tästä en ole aivan varma. Murtopulttia ei käsittääkseni ollut kuin pääketjussa, joka käyttää sivuttain liikkuvia siirtohankoja. Pulttina oli 6 tuuman naula. Nivelakselissa on kitkakytkin, mutta neuloja sekään ei kyllä pelasta, jos tuollainen tilanne tulisi, että sitojan ketju katkeaisi neulojen ollessa ylhäällä. Muuten kai tuollaista ajoitusvirhettä ei voi päästä syntymään? :roll:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Huhti 2010, 20:49

Jos neulajarru ei pidä esim. töyssyssä niin neulat nousee omia aikojaan ja mäntä voi lyödä ne pashaksi. Näin olisi käynyt viime kesänä itselle jos ei olisi männän stopparia wärtsilässä. Nyt selvittiin vai murtopultin uusimisella.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

15 Huhti 2010, 21:26

En kyllä vielä tarkemmin tunne paalaajien toimintamekanismia ja siksihän tuossa nyt useampi tunti vierähtikin koneen äärellä. Neulojen käyttömekanismi kyllä vaikutti sellaiselta että ne ei voi nousta omia aikojaan, ellei käyttöpyörä pyöri. Pitää huomenna tutkia lisää ja pyörittää tuota varovasti foortilla. Siinä on kätevää kun voimanottoa voi pyörittää hitaastikin, perävälitys pois päältä, ajovoimanotto päälle ja vaihteella sopiva nopeus akseliin. :wink:

edit. Kokeilin rynkyttää neuloja käsin, ei ne nouse vaikka jarru luistaakin, käyttötanko estää tahattoman liikkeen. Kirjan mukaan mäntäjarrukin olisi mahdollista asentaa mutta ei tuossa ole sellaista. Kuvat oli kyllä sen verran selkeät että toppari olisi varmaan helppo toteuttaa, kiinnityskorvat sille näkyy olevan valmiina.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

16 Huhti 2010, 20:11

Traktorilla pyöräytys teki vapaakytkimestä hervottoman. Samalla huomasin että vauhtipyörä lenksuu tuntuvasti vaihdelaatikon akselilla. :shock: Paketti tuli purettua:
tn_koneet1 001.jpg
Kytkimen osat
tn_koneet1 001.jpg (121.5 KiB) Katsottu 22190 kertaa
Tässä vielä yleiskuva:
tn_koneet1 002.jpg
tn_koneet1 002.jpg (110.41 KiB) Katsottu 22190 kertaa
Solmija näyttää tältä.
tn_koneet1 003.jpg
tn_koneet1 003.jpg (100.91 KiB) Katsottu 22190 kertaa
Vapaakytkimen viaksi paljastui siis ruostuneet lukkotapit jotka juuttuivat pohjaan. Miten saan ne nyt tuolta ylös, auttaisiko nivelen lämmitys ja varovainen naputtelu?

Helpotus oli, että vauhtipyörän heiluminen ei johdu akselista, vaan keskimutteri on ilmeisesti löystynyt. Tosin sen lukitus oli kunnossa, joten nähtäväksi jää auttaako kiristys. Mulla ei ollut siihen sopivaa avainta, ja homma keskeyty tältä päivältä. Ehkä on paras käyttää sekin ensin pois ja katsoa mitä alla on, enne kuin vetää kovin tiukkaan. En kuitenkaan usko että tuollainen pyörä saa lenkkasta löysällä. Projekti taisi tästä tulla.. :wink:
akseli
Vitos -nuffisti
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 15:58
Paikkakunta: kauhajoki

16 Huhti 2010, 23:15

Älä Matti murehri, ei tuo ole paha projekti. Tuollaasta samanlaasta jonesta tuli Leukulla verettyä 80 luvulla vähä tienisti mieles. Luotettava peli se oli, mutta kurinsa kullakin. Parahiten se pelas muovi narulla, toki voi olla säätö juttukin. Kannattaa tarkistaa "kaksoos rattaan" laakerien kunto, (ratas jonka kautta kulkee ketju hangoolle ja männälle). Rattaasta kun on vissihin unohtunu rasvanippa pois. Kokemuksesta tierän jotta rahanmenon ääni kuuluu kun ne laakerit pettää. En muista minkä niminen firma myi osia Jonekseen, oli muistaakseni Porvoossa en tiedä toimiiko enää.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

17 Huhti 2010, 08:13

Ei tuossa minustakaan mitään kallista korjattavaa ole, ja koneen rakenne näyttää varsin yksinkertaiselta ja selkeältä, esim. syöttöhankojen mekanismi. Mutta tosiaan ainakaan siinä etummaisessa ketjun kääntöpyörässäkään ei ollut nippaa, vaan kestovoideltu? laakeri. Eihän tuo ollu väljä. Muutenkin oli mukavaa havaita että lotisevia niveliä tuossa ei ole, nivelakselikin oikein timmi.

Mutta tuossa hintaluokassa en ajoon valmista ollutkaan hakemassa, ja se myös oli syy siihen miksi ostin paalaajan huhtikuussa. Tässä on nyt alkukesällä rauhallista aikaa perehtyä koneseen ja käydä se läpi, jotta heinätöissä ei mene sormi suuhun jos jotakin sattuu.

Muovilankaa tuossa oli mukanakin, joten sitä kai uskallan sitten ostaa. Tosiaan mikäli joku tietää mistä voisi kysellä varaosia niin olisi hyvä tietää etukäteen, eikä ole mahdotonta hankkia varaosakonettakaan jos tuo osoittautuu hyvin toimivaksi. Oliko akselin koneessa muuten noukkimen korkeuden kaukosäätölaite, joka näkyy olleen lisävaruste? Tuossa sitä ei ole, mutta liekkö niin tärkeäkään.
akseli
Vitos -nuffisti
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 15:58
Paikkakunta: kauhajoki

18 Huhti 2010, 22:06

Eipä ollut kaukosäätö systeemiä meidänkää jonekses. Myin oman koneeni naapurille n.3v sitten, saattaa olla jo hajalla kun ei oo kuulunu tuttua joneksen "pauketta" ainakaa viime kesänä. Voin kysyä koneen kohtalosta kun näen kaverin. Firma joka myi osia taisi olla Koneruukki tms.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

13 Touko 2010, 14:31

Hieman edistystä.
Vapaakytkimen lukkotapit sain ylös kun lämmitin niveltä ja ja tampilla naputin tapin ympärystä, eli se ok. Vauhtipyörän keskimutterin irrotus meinasi olla hankalaa, sillä mutterin avainkoko on jotakin 48mm, voi olla tuumainenkin. Eihän sellaista hylsyä saa mistään, joten tein millin levystä soviteholkin 50mm hylsyyn ja sillä se lähti auki.
Mutteri oli ilmeisesti jäänyt hieman löysälle, ja hiljalleen oli lenkkaseva pyörä tehnyt välystä suuremmaksi, eli mutteri oli selvästi kulunut. Koska tuossa oli lukitus mallia mutterin reuna lyöty akselin kiilauraan, niin siitä tietenkin jäi muruja kierteen väliin ja mutteri meni aukasussa vähän huonoksi. Akselin kierteessä ei ole vikaa, joten koetan etsiä uuden mutterin ja laitan kasaan vasta sitten. Hyväksi onneksi laakeri ei tuntunut väljältä, stefan voisi ehkä kuitenkin vaihtaa jos löytää mittojen mukaan sopivan.
Mahtaa olla tuumaisia tuossa kaikki mutterit ja stefat, mitenhän lienee niitä saatavilla??
Vastaa Viestiin