Metsäperävaunuprojekti

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Huhti 2010, 19:31

UniversalDM4 kirjoitti:Hieno perävaunu. Semmonen kävi mielessä, että onko nosturin tuenta perävaunuun nähden riittävä? Jos nosturia ei usein tarvitse irroittaa, tekisin pituussuuntaisesta tuennasta työtövartta tukevamman.
Joo,tuenta on tarkoitus muuttaa toisenlaiseksi,oli vaan jo vähän kiire saada kärry pöllinajoon,muutan sen varmaan ensi talvena sitten.
Karikat ostin valmiina,holkit tein 90x90x6putkipalkista. Ihan hyvin sieltä on pölkyt saanut ilman korotuksiakin pois.
Ja Jamppi,älä suotta... :wink: :wink:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

29 Huhti 2010, 06:41

Kattelin tuota kärriä.

Hyväkokonenhan tuo on leylandiin, olisin alkukuvista luullut, että on järeämpi mitä leukun perässä lopulta näytti.

Ainut mikä minua häiritsee on nuo teräväreunaiset pyörät, jotenkin vain tuntuu, että ns. pallorengas ei puhkaise pintaa niin helposti kuin tuo teräväreunainen, vain voi olla kuvitelmaa?

Tuliko tuohon aisaohjaus? Sen huomasin itse pakolliseksi metsäkärryn varusteeksi. Nelikkoleukku ja aisaohjauksellinen kärri pujahtaa tosi näppärästi tieltä metsään pienempäänkin väliin.

Mutta kokonaisuutena on hieno ja kelpaa puut ajella, kommentteja kun kaivattiin niin kaivamalla kaivoin jotain esiin :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

29 Huhti 2010, 10:39

Nuffieldmaster kirjoitti:Kattelin tuota kärriä.

Hyväkokonenhan tuo on leylandiin, olisin alkukuvista luullut, että on järeämpi mitä leukun perässä lopulta näytti.

Ainut mikä minua häiritsee on nuo teräväreunaiset pyörät, jotenkin vain tuntuu, että ns. pallorengas ei puhkaise pintaa niin helposti kuin tuo teräväreunainen, vain voi olla kuvitelmaa?

Tuliko tuohon aisaohjaus? Sen huomasin itse pakolliseksi metsäkärryn varusteeksi. Nelikkoleukku ja aisaohjauksellinen kärri pujahtaa tosi näppärästi tieltä metsään pienempäänkin väliin.

Mutta kokonaisuutena on hieno ja kelpaa puut ajella, kommentteja kun kaivattiin niin kaivamalla kaivoin jotain esiin :lol:

Kuorma-auton pyörissä on myös etunsa, kantavuus ihan eriluokkaa, kuin 16" pallorenkaissa ja toisaalta suurempi halkaisija tuo lisää kantavaa pintaa. Se taitaa vähän niin olla, että valmiita tehdastekoisia kärryjä hankkivat ajavat pallokummeilla ja itse kärryjä värkkäävät suosivat 20" ja 22,5" renkaita. Aisaohjaus ei mielestäni ole niin merkittävä asia, jos veturina on takaveto traktori, neliveto on kankea luonnostaan ja kankeimmat niistä edellyttävät lähes avohakkuuta, että saa yhdistelmän käännettyä ympäri. Vähän aihetta sivuten menee torpan aina silloin tällöin vanha kuutosnatikka, jolla on perässä jostain 70-luvun tukkiautosta tehdyt kärryt, nosturikin on siis ihan kuorma-auto luokkaa. On melkoiset rattaat, ja kuormat. Tyhjällä kärrylläkin tuntuu voimasauhua vaativan jo jonkin verran.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

29 Huhti 2010, 11:50

UniversalDM4 kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Kattelin tuota kärriä.

Hyväkokonenhan tuo on leylandiin, olisin alkukuvista luullut, että on järeämpi mitä leukun perässä lopulta näytti.

Ainut mikä minua häiritsee on nuo teräväreunaiset pyörät, jotenkin vain tuntuu, että ns. pallorengas ei puhkaise pintaa niin helposti kuin tuo teräväreunainen, vain voi olla kuvitelmaa?

Tuliko tuohon aisaohjaus? Sen huomasin itse pakolliseksi metsäkärryn varusteeksi. Nelikkoleukku ja aisaohjauksellinen kärri pujahtaa tosi näppärästi tieltä metsään pienempäänkin väliin.

Mutta kokonaisuutena on hieno ja kelpaa puut ajella, kommentteja kun kaivattiin niin kaivamalla kaivoin jotain esiin :lol:

Kuorma-auton pyörissä on myös etunsa, kantavuus ihan eriluokkaa, kuin 16" pallorenkaissa ja toisaalta suurempi halkaisija tuo lisää kantavaa pintaa. Se taitaa vähän niin olla, että valmiita tehdastekoisia kärryjä hankkivat ajavat pallokummeilla ja itse kärryjä värkkäävät suosivat 20" ja 22,5" renkaita. Aisaohjaus ei mielestäni ole niin merkittävä asia, jos veturina on takaveto traktori, neliveto on kankea luonnostaan ja kankeimmat niistä edellyttävät lähes avohakkuuta, että saa yhdistelmän käännettyä ympäri. Vähän aihetta sivuten menee torpan aina silloin tällöin vanha kuutosnatikka, jolla on perässä jostain 70-luvun tukkiautosta tehdyt kärryt, nosturikin on siis ihan kuorma-auto luokkaa. On melkoiset rattaat, ja kuormat. Tyhjällä kärrylläkin tuntuu voimasauhua vaativan jo jonkin verran.

No ei niitä 15.5 - 17" pallorenkaita ole oikein mielekkäästi metsään tarkoitettukaan vaikka niitä myyvät kovalla tohinalla. 22.5" Nokia ELS (ja muut vastaavat) ovat ne renkaat jotka metsätöihin soveltuvat. Niin, eihän metsäkoneissakaan ole noita kuorkin pyöriä, vaan juurikin pallorenkaita :wink: Mutta tosiaan tämmöisen toin esille, en halua sen kummemmin noita renkaita syrjiä. Itsellä vaan oli vaatimuksena että ei kuorkinpyöriä eikä alle kakskyttuumaisia pallorenkaita.

Aisaohjauksesta: Kärri kyllä oikaisee mutkassa olipa traktori neli tai takaveto. Täytyy kertoa että kurvasin leylandilla semmoista tienliittymästä tuossa viikko takaperin, etten olisi uskonut itsekkään sen taittuvan siihen kun pikkunuhvi tuhtin kanssa ei taivu ei millään siihen. Tosi notkea yhdistelmä, kärri tulee samoja jälkiä mitä leylandi kun pellolla tekee ringin! Jos kärrin aisa on suorassa ja pistää valmetin eteen, varmasti tulee suurempi ympyrä. kun kärri oikaisee.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

29 Huhti 2010, 12:48

Kärry näytti miustakin paljon isommalta kun se oli sisällä pajassa,ulos kun toi niin se kutistui...
Nuo 385 traileripyörät on kyllä pyöreämpiolkaisia kuin kuorma-autoissa käytetyt 295 ja 315 levyiset,toki iso pallopyörä kantaa paremmin,mutta tuskin noillakaan ihan helposti hukkuu,entisessä vaunussa on 185/14c renkaat,se oli aina hukuksissa vaikka oli telikin.
Aisaohjausta en kerinnyt tehdä tässä vaiheessa,suunnitteilla on kyllä,kunhan on taas aikaa. Tuossa on kärryä miulle loppuelämäksi,veturi saattaa vaihtua kunhan joku sopiva(nhintainen) löytyy,leukusta tulee sitten klapikoneen pyörittäjä ja sorakärryn veturi...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

29 Huhti 2010, 14:27

Noista renkaista kun tuli puhe niin itse tekisin leukkuun kuorma-auton renkaista, muutama syy siihen on että renkaita saa kuorma-autoilioilta, joskus hyväkuntoisiakin ja tuntuu että melkeen maksavat että joku vie ne. Toiseksi itsellä on niin märät maastot että ne pitää ajaa talven aikaa, ja siinä tulee esille se että kuorma-auton renkaat "halkoo" sen lumen eli se on kevyempi vetää.

Mutta makuasioitahan nämä ovat, ja riippuu siitä onko kärry tehty kesä vai talviajoon ja että ajetaanko metsässä vaan ainoastaan tienvarresta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

29 Huhti 2010, 18:50

noitten renkaitten maasto-ominaisuuksista ei ole puoleen tai toiseen
kovin paljoa kokemuksia mutta esim ELS sulaa maantieajossa
alle kun noilla kuorma-autonpyörillä matka jatkuu 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

02 Touko 2010, 10:58

Ei ole ollut itsellä koskaan pallorenkaita metsävaunussa. Kestääkö kylki miten pistoja?

Näissä 385 renkaissa on leveyttä mukavasti, ja kantaita niin ettein teräviä kantoja tarvitse varoa, ja hintaa vain 40 - 60 e/kpl vanteineen.


http://kuvablogi.com/nayta/2398779/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

03 Touko 2010, 08:05

tommi kirjoitti:Ei ole ollut itsellä koskaan pallorenkaita metsävaunussa. Kestääkö kylki miten pistoja?

Näissä 385 renkaissa on leveyttä mukavasti, ja kantaita niin ettein teräviä kantoja tarvitse varoa, ja hintaa vain 40 - 60 e/kpl vanteineen.


http://kuvablogi.com/nayta/2398779/" onclick="window.open(this.href);return false;

sulla oli komian näkönen kärry saataskos enemmän kuvia ilman kuormaa :?:
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

07 Touko 2010, 21:44

Käyttökokemuksia:
Mättelin tuossa soraa nosturin kanssa kärrynlavalle(Kippikärryn,huom.koiranleuoille),on tosi vakaa kuormata vaikka vähän kauempaakin,entiseen piti aina nostella kiviä ensin rungon päälle ennen kuin rupesi soraa mättämään, nyt homma käy enempiä vahtimatta.
Ja huomasi sen puunajossakin että ei tarvi enää vahtia että kaatuuko se kärry vai ei.
Ensi talvena jos luoja suo niin teen Y-aisan tai sitten hydraulikääntöisen,katsotaan nyt...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

23 Touko 2010, 16:07

Tuli kaverilta ostettua tollanen rankakärry joka on tehty vanhasta reestä, siinä on 7,50-14c renkaat. :shock:
Paljonkohan noilla renkailla on kantavuutta, ja mikä olisi "vastaava" rengaskoko tuohon? :roll:
Mietin sitäkin että jos laittais siihen kuorma-auton navat ja renkaat mutta pitää nyt katsoa sitä asiaa.
Laitan joku päivä kuvia siitä kärrystä.
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

29 Touko 2010, 16:42

Nyt iski semmonen ropleema että minkä mittanen aisan pitäis olla että siihen saa joskus sovitettua kuormaajankin?
Riittääkö 150cm vai pitääkö olla pitempi? :roll:
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

29 Touko 2010, 19:02

Kuormaaja ei kovin paljoa tilaa tarvi, eiköhän puoli metriä aisaa sille piisaa
Tosin tukevuuutta vaaditaan aikalailla
Mukana kuin peräpukama!
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

29 Touko 2010, 20:04

Sitten tuo 150cm on melko passeli.
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

30 Marras 2010, 19:36

Tässä pari kuvaa siitä kärrystä, tuli tänään haettua pikku kuorma hakkuu tähteitä.
Liitteet
Kuva0037.jpg
Kuva0037.jpg (222.73 KiB) Katsottu 14072 kertaa
Kuva0036.jpg
Kuva0036.jpg (213.45 KiB) Katsottu 14072 kertaa
Vastaa Viestiin