Onko laillinen

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

30 Tammi 2011, 11:31

jamppi kirjoitti: Mutta jokainenhan tekee kuten itselleen parhaaksi näkee
Toivottavasti ei sillä noita pelkästään itsensä ajattelijoita näkee tuolla tieliikenteessä ihan liian paljon. :twisted:
En kyllä usko että jamppi siihen yllyttäisi, ilmeisesti vain alistuneena toteaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Tammi 2011, 11:34

Trakuula on se yksi versio kaupallisesta tuotteesta. Mitenhän sekin tulkitaan? Ihmiset nimittäin vetätävät sen avulla tieliikenteessä veneitä (isojakin!), trailereita, "kesämökkejä", rantasaunoja yms. Missään ei valmistajan kuullen ole sanottu laillisuudesta tieliikennekäyttöön. Nettikoneessa luki, että autokäyttöön tarkoitettujen vedettävien laitteiden vetoon traktorilla tms.

Tuo ylläoleva meni "kestotestiin" yhtä laitetta metsästä leukulla neliveto päällä hinatessa, eipä kestänyt sitä joten pitänee tehdä uusi, trakuula tyyppinen.

Se on totta kyllä, että miten tulkitaan tuo lakipykälä hinattavien työkoneiden suhteen.

Veikkaan kyllä, että tässä on verotus se syy miksi tämä on kielletty. Jos tulkitaan polttoainelainsäädäntöä jollakin tavalla, niin nostolaitekäyttöinen konehan on silloin työkone pl. yli 2 motin hiekotin. Vetokoukusta vedettävä laite on yleensä kuljetuslaite. Jos kone ei olekkaan vetokoukussa kiinni, vaan vetovarsissa tuollaisen vetolaitteen kanssa niin onko lakiteknisesti nyt niin, että laite ei olekkaan enää kuljetuslaite vaan työlaite ja sitä saakin vetää löpöllä veroteknisesti muttei nyt tuon lain puitteissa?

Samaa vaaratilannetta se aiheuttaa nostovarsissa killuva esim. paalaaja jos se lähtee vetovarsien jommasta kummasta sokasta irti. 50 vauhdissa vastaantulijoiden tai kävelijöiden kaistalle ajautuessaan... pahaa jälkeä. Että sikäli tuo on kyllä turha puolustus laille.

Tuo oma laite on tarkastettu nyt tienpäällä 2 kertaa, mutta kummallakaan kerralla ei siitä tullut sanomista. Eikä kyllä mistään muustakaan, ihmetytti vain virkavaltaa tuo traktorin kuljetus, kun molemmilla kerroilla oli kolmosnuffi trailerin päällä. Valotkin tarkistettiin, jotka olivat kunnossa vilkkuja myöten.

Jos oisin saman tempun tehnyt niin, että olisin laittanut trailerin nuhvin koukkuun kiinni, niin empä olisi iisalmeen tahi juukaan asti päässyt :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

30 Tammi 2011, 12:22

Muuttuiskohan tuo vetolaite laillisemmaksi jos siihen lätkäisisi katsastusmies numerosarjan niinkuin omavalmisteiseen autoon asennettuun vetokoukkuun. :?: Kun niitä hitsareitakin on niin monensorttisia, jotkut luottavat kuonan ylivertaisuuteen kestävyyden suhteen. :mrgreen: Ja se että siinä vetolaitteen hyväksymiskilvessä näkyisi maksimikuormat niin vetokuorman kuin aisapainon suhteen.
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

30 Tammi 2011, 12:54

jamppi kirjoitti:Se on varmaan lainlaatija ajatellu niitä sivullisia tielläliikkujia tuon vetokolmion kieltämiseksi

Maailmassa on monta asiaa mitä ei saa tehä vaikka puitteet siihen olisi, autoja myydään mutta niillä ei
saa muita vahingoittaa, pyssyjä myydään mutta ketään ei saa vahingoittaa yms,yms

Kyllä minustakin on hieman arvelluttavaa laittaa tuommoseen häkkyrään painava laite perään, vaikka laite kestäisikin
niin se on kiinni rakkorissa irtoavilla sokilla olevissa varsissa jotka voi teknisen vian tullen nousta ylös
tai vastaavasti laskea maahan
Yleensä nuo lait on säädetty ihan ajatuksen kanssa, nimittäin jos asiaa oikein tarkasti ajattelee

Mutta jokainenhan tekee kuten itselleen parhaaksi näkee
Lainlaatija ajatellu??? Moni lakipykälä tuntuisi olevan jonkun kukkahattutädin/viherpiiperon kynästä peräisin, sen on myöntäneet poliisit(kin) ratsioissa! Esim. ajo- ja lepoaikalaki koskee ainoastaan kuorma- ja linja-autoja, ketään ei kiinnosta jos lähdet Hangosta henkilöautolla käymään kahvilla Nuorgamissa ja ajat samoilla silmillä vielä takaisin.

Sori, meni vähän Off-Topic:si
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

30 Tammi 2011, 13:21

Se on juuri näin, kukin ajattelee tavallaan ja varmasti lapsuksiakin on

MUTTA, omalta kohdaltani on kiitollinen siitä että näitä(tyhmiäkin) lakeja on
sillä kauhistuttaakin ajatella ettei niitä olisi

Tuosta lepoajasta sen verran että kun olet sillä pikkufiiatilla liikenteessä ja nukahdat rattiin
niin suurin vaara siitä koituu itsellesi
Mutta kun bussissa on 50 matkustajaa tai rekassa on 60tonnia painoa niin asiapas on ihan erilainen
Mukana kuin peräpukama!
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

30 Tammi 2011, 13:30

Jamppi on ihan oikeassa tuossa että, edes jonkinmoiset lait on hyvä olla olemassa. Ei ehkä toimisi niinkään hyvin jos kaikki ratkaistaisiin sillä kuka on nopein vetäjä. Toisaalta lain laatijoittenkin olisi syytä seurata kuinka laki käytännössä toimii ja tarvittaessa korjata sitä. Näyttää vaan nykyään siltä että, kun jokin ministeri jonkin lain laatii niin ei ole valmis missään tapauksessa valmis myöntämään että, vituiksi meni korjataampa vähän.
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

30 Tammi 2011, 15:35

jamppi kirjoitti:Se on juuri näin, kukin ajattelee tavallaan ja varmasti lapsuksiakin on

MUTTA, omalta kohdaltani on kiitollinen siitä että näitä(tyhmiäkin) lakeja on
sillä kauhistuttaakin ajatella ettei niitä olisi

Tuosta lepoajasta sen verran että kun olet sillä pikkufiiatilla liikenteessä ja nukahdat rattiin
niin suurin vaara siitä koituu itsellesi
Mutta kun bussissa on 50 matkustajaa tai rekassa on 60tonnia painoa niin asiapas on ihan erilainen
Kuvitellaan (kukin omassa mielessään) seuraavanlainen ketjureaktio: A ajaa sillä "kinder-munallaan" ja nukahtaa rattiin, ajautuu vastaantulevan yhdistelmän (B) keulaan, repien etuakselin tuennan kuljettajan puolelta irti jolloin B:stä tulee "matkustaja" (sen takia useimmiten yhdistelmä on nurin niskoin, kun h-a ajautuu "tuntemattomasta syystä" alle) ja ajautuu A:n perässä ajaneen linja-auto C:n kanssa nokkakolariin.

Tämähän on periaatteessa pahin mahdollinen kauhuskenaario.
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

30 Tammi 2011, 16:28

Okei, sä voitit
Mukana kuin peräpukama!
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

30 Tammi 2011, 17:39

jamppi kirjoitti:Okei, sä voitit
Ei tää olllu mikään kilpailu! :lol:
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

30 Tammi 2011, 18:01

Näin on, ja hyvällä tuurillahan ne seilaa nuo valtamerilaivatkin :wink:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

10 Helmi 2011, 15:02

Leu-ku270 kirjoitti:
Wiljami kirjoitti:Voihan siihen värkkiin laittaa kiinni mitä vain kunhan ei vain lähde maantielle sen kanssa.Lainatakseni viisasta kirjaa:
Nostolaitteeseen kuuluvat työntövarsi,vetovarret,nostovarret,hydraulipumppu työsylintereineen ja-
mäntineen sekä säätöventtiileineen ja vipuineen.NOSTOLAITETTA EI SAA
KÄYTTÄÄ HINATTAVAN AJONEUVON TAI HINATTAVAN TYÖKONEEN
VETOLAITTEENA.Hinausta varten traktorissa on vetokoukku.
Vähän vielä kytkentämassoista:
(1)Peräkärry tai muu saa olla enintään kaksi kertaa traktorin omamassa.
(2)Kytkentämassa saa olla 2,6 x tr.omamassa jos vetokoukkuun tulee
vähintään 15% kytkentämassasta.
(3)Kytkentämassa saa olla 3x tr.omamassa jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.
(4)Edellämainittuihin on lukuisia poikkeuksia. Maksimi akselimassa 10 ton.
Telillä jos akselien väli yli 1m mutta enintään 1.3m MAX 16 tonnia.
Maataloudessa kohdan 4 mukaan.
Kerros tyhmälle, miksi noita kytkentäkolmioita sitten myydään :?:

vaan ku alkaa ajattelemaan että kun laki on tuo niin mites ne rehukärryt sitte. se silppurin aisaha tulee traktorin aisoille ja siihen sitte kärry kiinni =)

Traktorin vetokoukkuun on hieman hankala kytkeä 50mm:n kuulakytkimellä varustettu peräkärry!

Puolihinattavat työkoneet on tekstisi mukaan laittoimia, siis jos sen lukee kuin Piru Raamattua.
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

10 Helmi 2011, 18:38

mutta onhan se kymmenen kertoo turvallisempi vettee rattorilla siinä vetokolomiossa vae mikä se nyt on kuin henkilöautolla vaekka 1000 kg kuormoo kelillä kuin kelillä ja harvon siinä paenorajoja rikotaan toisin kuin autolla.eekä koskaa oo ollut virkavalta kimpussa vaekka on oltu liikenteessä papattajiin kanssa ja kaikki on moisissa laetteissa kiinni ja varmemmin pysyvätkin kuin rattorin omissa koukkuloissa, eivät lukot aukiile itestään merkkijä mainihtemata
aja millä ajat mutta majorilla loput
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Touko 2011, 21:15

kuorma-autollahan saa vetää auton KOKONAISmassasta puolet olevaa jarrutonta hinattavaa laitetta esim iso kompura, työmaakoppi, liikuteltava työmaakorjaamo laitteineen ja työkaluineen.... maks 60 km/h esim vaik joku scania143... kokpaino vaik 28T omamassa~~ 10-11T koukkuun ylilevee siirrettävä korjaamoparakki ilma jarrui painoo 14T ja 60 km/h korirakenteen maks pituus 12m+aisa kunhan yhdistelmän pittuus ei ylitä 25,25m? tarkentakkee jos ny äkkiseltää muistin väärin eli ei koske esim tosten kulkuneuvojen tai koneiden kuljetusta lavetil näät
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

24 Syys 2011, 10:00

Niin siis nythän on esim. niin että jarrutonta ,kilvetöntä yli 750kg venetraileria voi vetää kuorma-autolla tyhjänä 60 kmh kun sillonhan se on hinattava laite, vaan jos lyöt siihen veneen päälle niin homma muuttu välittömästi lain vastaseks.

Hiljattain siirsin vastaavanlaisen satamatrailerin pajalta ostajalle. Paino reilun tonnin ei jarruja ,jousitusta. valojakan ei tarvi jos veturin valot näkyy. Tosin suosittelen niitä silti etenkin iltahämärissä, helposti tuossakin 8-9 m takimmaisen osan etäsyys taka valoista.
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

08 Helmi 2013, 16:53

Tässä joku kauppaa vetokolmiota..http://www.nettikone.com/omavalmiste/ve ... in/1149153" onclick="window.open(this.href);return false; 8)
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Vastaa Viestiin