Nettikoneen "helmiä"

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

23 Tammi 2013, 23:37

... Kait aika hyvä trattori metsään oikeana nelikkona ja ajo-voa vedolla, oliko fiiuissa lukko etupäässä? Valmetit 4vedot taisi olla -70 luvulla 3 pyörävetoisia, ja milloin valluun tuli kitka/levy eteen? Olihan joissain merkeissä hammaslukot, mutta taisivat luopua niistä, olikohan kestävyys onkelmia :?: :oops: ford coynty on ainakin oikea neliveto, sen mitä olen kuullut ja nähnyt :)
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

23 Tammi 2013, 23:50

Fiiussa on oikea hammaslukko, joissain ferguissa ainakin.

Valluissa carraron etuakselit nelikoissa 702-903, isommissa 1102 yms merkki tais olla naf.. Carraaroja myös sekarotuisissa, värisuoran tullessa myyntiin vaihtui sigeen ja on myös 6000 sarjassa, sekä pienemmissä.. Sige kohtalaisen hyvä aksila. Noin 10 000 tuntia yhteensä josta puolet kuormain keulilla, eikä mitään vikaa ikinä. (2 eri yksilöä) Teollisuusakseleiden lukoista en mee vannomaan. Etupää sekarodussa ruopi hyvin aina, mutta takapää saattoi jurahtaa kun kitkalukko ei pitänytkään huonojen öljyjen vuoksi. 8)
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

24 Tammi 2013, 00:01

kolmetonnine kirjoitti:Fiiussa on oikea hammaslukko, joissain ferguissa ainakin.

Valluissa carraron etuakselit nelikoissa 702-903, isommissa 1102 yms merkki tais olla naf.. Carraaroja myös sekarotuisissa, värisuoran tullessa myyntiin vaihtui sigeen ja on myös 6000 sarjassa, sekä pienemmissä.. Sige kohtalaisen hyvä aksila. Noin 10 000 tuntia yhteensä josta puolet kuormain keulilla, eikä mitään vikaa ikinä. (2 eri yksilöä) Teollisuusakseleiden lukoista en mee vannomaan. Etupää sekarodussa ruopi hyvin aina, mutta takapää saattoi jurahtaa kun kitkalukko ei pitänytkään huonojen öljyjen vuoksi. 8)
:oops: hups, sieltähän tietopankki aukesi, taisipa olla zetoreissakin hammaslukkoa -90 luvulla, on sitten lujiakin akseleita ollut, ja taitaa moni merkki käyttää samoja akseleita nykyäänkin. :)
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Tammi 2013, 00:15

Nykyään (ainakin tuossa 6-8v sitten kun NH huoltokoulutuksissa olin sanoivat ) ettei valmistajia olis kuin 4 tai 5kpl, etuakseleille.
Eli tehtaat tilaa akselit alihankkijoilta, kukaan ei taida nykyisin enää valmistaa itse.

Joo, tuo aiempi pitänee paikkansa, carraaro ja isommissa NAF, VolvoBM ssä sigee ja eteenpäinkin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2013, 10:56

Liekkö enää muita kuin Sige (dana) ja Carraro ns. yleisakseleita?

2004:kö lopetti ZF etuakselivalmistuksen (jota mm. Volvo BM Valmet käytti malleissa 2105,2005 ja 405 jne)

Kovin väittävät, että Carraro olisi tekemisissä CNH akseleiden kanssa.

JD kait tekee akselinsa vielä itse tai siis on joutunut nyt tekemään kun ZF lopetti?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

24 Tammi 2013, 11:29

Zetkoissa vaihtuu jossain 80-luvun puolivälissä automaattilukosta mekaanisesti kytkettävään ainakin noissa kotitalousmalleissa (7000srj), ja zetoristien mielestä oma akseli on lujempi kuin carraro joka vaihtuu 6000 ja 9000 sarjalaisissa joskus 90-luvulla.. Näin kyliltä kuultua.. :roll:

Zf tais lisäks olla jossain foordissakin, deutseissa.. Napojen kestävyydessä ongelmia..? Ja zf kallein akseli hommata osia..
ahma450
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Marras 2011, 21:17
Konekalustoani: Valtra A-95,Fiatagri 82-94,Super major ja Deutz D-15 Sampo 680H
Paikkakunta: Alajärvi

25 Tammi 2013, 20:07

Tuota,tuo hammaslukko tuli Zetoreiden etuakseliin 1987 7745 mallin lanseeramisen myötä.Mutta 5245 mallissa sitä ollu.6340mallissa vaihtu tuo mainio akseli carraroon 1996.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Tammi 2013, 20:15

Olikos minkämerkkinen se DX sarjojen no-spin lukolla varustettu etuakseli? Multa löytyy ko. sarjan traktoriesite. Siis sama kuin mikä oli luppakorvalokomoissakin lukkona.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Timppasavosta
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 19:15
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

28 Tammi 2013, 18:38

Nuffieldmaster kirjoitti:
JD kait tekee akselinsa vielä itse tai siis on joutunut nyt tekemään kun ZF lopetti?

Kyllä taitaa vihreissäkin koneissa olla tuo Danan akseli, eli siis aiemmin Sigenä tunnettu akseli... Ei ole tainnut ZF lopettaa akselien valmistusta, mikäli tätä katalogia on uskominen: http://www.zf.com/media/media/document/ ... _Value.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv STW -08 Titanium Business
Colorado Red

Ford Transit 2.0 TDDi 100hv "matkailuauto" -02, ajomäärä +680 tkm
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Tammi 2013, 19:17

Kyllä minun tietääkseni ZF jatkaa vain noiden raskaskonepuolen akselistojen toimituksia, ja maatalouskoneisiin tekevät vaihdelaatikoita, mutta ei näitä etuakseleita.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

30 Tammi 2013, 22:25

Arvossaan ovat hs-laitteet irrallisena kylvölannoittimiin, esim.: http://www.nettikone.com/1147057" onclick="window.open(this.href);return false; , ostin jokin aika sitten Simulta 250 kylvölannoittimen hs-laitteella, siemenpuolen kiekkovantailla ja jyräpyörästöllä alvillisena pari sataa kalliimmalla kuin tuolla simultan pelkällä hs-laitteella oli tuossa pyynti :shock: Jospa se ei sittenkään ollut niin hirmu kallis kuin alkuun tuntui :o
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

31 Tammi 2013, 18:56

Täältä pääsi röhönauru.

Minä ostin 500 € kuitilla hinattavan 2.5 metrin 1990 puolenvälin raskashinattavan täyskunnossa (plus rahti toki) ja satkulla 2 metrisen hs laitteen, johonka tein levityksen tuolle koneelle. Keltaisesta pörssistä löytyi.

No pyytäähän saa ja kai noille ostajakin löytyy 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

31 Tammi 2013, 23:13

Taitavat pitää paremmin arvonsa nuo 2,5 metriset nostolaitemalleina kuin hinattavina. Ei tuokaan hirmu pahan hintainen ole, hs-laitekin löytyy: http://www.nettikone.com/1143660" onclick="window.open(this.href);return false; , toki tumehan se leylandin perässä kuuluisi olla 8)

Pneumatkaan ei kelpaa kellekään, yllätys yllätys: http://www.nettikone.com/1072868" onclick="window.open(this.href);return false; Ollut tuolla jo jonkin aikaa, siitä jollekin seikkailuhenkiselle halvalla :lol:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

03 Helmi 2013, 16:50

Halpa (näin euroaikana) ja siisti pikku-Velsakärry, ei varmasti tarvi olla kauaa myynnissä: http://www.nettikone.com/1148105" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Helmi 2013, 19:15

Ei kovin pahannnäköinen ole, eikä hintakaan....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin