Petter Diesel Generator Set 1,5kW
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tämmönen tuli hommattua ja sitä pitäisi alkaa läpikäymään. Vikana on hukassa oleva polttoainetankki ja puuttuvat puristukset.
Härpätin on peräisin 1960-luvulta. Kone on Petterin AA-1 (ilmeisesti 267cc) 3hv/3000r/min pieni ilmajäähdytteinen diesel. Generaattori 1-vaiheinen 1,5kW/1500r/min möykky. Nämä on pakattu yhteen n. 80kg paketiksi. Sinisellä puolella oli pari kuvaakin samanlaisesta värkistä (ei samasta ).
Kyseinen Woimalaitos on palvellut jollakin saarella kesämökin valtaisaa sähköntarvetta tyydyttäen uudesta asti ja tullut edelliselle omistajalle tuulivoimalan generaattoriaihioksi... Hyllytetty tästä työstä pienen tehonsa ja korkean kierroslukunsa vuoksi (onneksi)
Kaikenlainen tieto kyseisenlaisista agregaateista kiinnostaa (Kuinka yleinen? Käyttökokemukset? Tyyppiviat?...ym..)
Pari kuvaa rakkineesta:
http://kuvablogi.com/nayta/2391070/
Härpätin on peräisin 1960-luvulta. Kone on Petterin AA-1 (ilmeisesti 267cc) 3hv/3000r/min pieni ilmajäähdytteinen diesel. Generaattori 1-vaiheinen 1,5kW/1500r/min möykky. Nämä on pakattu yhteen n. 80kg paketiksi. Sinisellä puolella oli pari kuvaakin samanlaisesta värkistä (ei samasta ).
Kyseinen Woimalaitos on palvellut jollakin saarella kesämökin valtaisaa sähköntarvetta tyydyttäen uudesta asti ja tullut edelliselle omistajalle tuulivoimalan generaattoriaihioksi... Hyllytetty tästä työstä pienen tehonsa ja korkean kierroslukunsa vuoksi (onneksi)
Kaikenlainen tieto kyseisenlaisista agregaateista kiinnostaa (Kuinka yleinen? Käyttökokemukset? Tyyppiviat?...ym..)
Pari kuvaa rakkineesta:
http://kuvablogi.com/nayta/2391070/
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Tässä kokoluokassa en ole nähnyt . 3 kw lister on aika yleinen -60
luvulta . Moottori saman valmistajan ilmajäähdytteinen . Näitä on
2 ja kolmesylinterisiäkin tehokkaampia agrikaattia . Itsellä on tämä
pienempi , automaattikäynnistyksellä . En ole kuullut että näiden
moottorissa olisi heikkouksia , ikuisia pelejä . Genun hiilet tietenkin
joskus loppuu , ja käynnitykseen olen pari solenoidia kääminyt + yksi
tasasuuntaaja .
luvulta . Moottori saman valmistajan ilmajäähdytteinen . Näitä on
2 ja kolmesylinterisiäkin tehokkaampia agrikaattia . Itsellä on tämä
pienempi , automaattikäynnistyksellä . En ole kuullut että näiden
moottorissa olisi heikkouksia , ikuisia pelejä . Genun hiilet tietenkin
joskus loppuu , ja käynnitykseen olen pari solenoidia kääminyt + yksi
tasasuuntaaja .
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Puristuksien puutekin selvisi.
Aukaistiin tuossa tämä rakkine...Karstaa...joka paikka täynnä, männärenkaat jumiin pikeytyneet, venttiilit kuin nokikolarin harja, Öljy kuin suksitervaa...Mutta mutta välyksiä ei juuri nimeksikään. Kyllä tämä vielä jonakin päivänä jauhaa taas sähköä.
Tiivisteet löytyy Englannista. Kannen ja alapään tiivisteet (samanlaiset keskenään) 6,50€ kipale, polttoainetankki oli jotakin 50€ ja alkuperäismallinen pakoputki muistaakseni 25€. Kerrankin nopeantuntuinen projekti.
Ilmeisesti osien saatavuutta helpottaa se, että kyseinen konemalli on ollut tuotannossa 1964-1992 (ensin Petter AA-1..loppuvuosina Lister-Petter LP-1)
Aukaistiin tuossa tämä rakkine...Karstaa...joka paikka täynnä, männärenkaat jumiin pikeytyneet, venttiilit kuin nokikolarin harja, Öljy kuin suksitervaa...Mutta mutta välyksiä ei juuri nimeksikään. Kyllä tämä vielä jonakin päivänä jauhaa taas sähköä.
Tiivisteet löytyy Englannista. Kannen ja alapään tiivisteet (samanlaiset keskenään) 6,50€ kipale, polttoainetankki oli jotakin 50€ ja alkuperäismallinen pakoputki muistaakseni 25€. Kerrankin nopeantuntuinen projekti.
Ilmeisesti osien saatavuutta helpottaa se, että kyseinen konemalli on ollut tuotannossa 1964-1992 (ensin Petter AA-1..loppuvuosina Lister-Petter LP-1)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Löytyy minultakin tuollainen Lister joka pyörittää tarvittaessa varavoimalaitosta
ja käynnistyy tarvittaessa automaattisesttikin akuilla, ja tietenkin veivillä koska siinä on puolipuristin.
ja käynnistyy tarvittaessa automaattisesttikin akuilla, ja tietenkin veivillä koska siinä on puolipuristin.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Minullakin on 1-sylinterinen, 4,25 kilowatin Lister, tietty käyttökunnossa.
Sillä on jauhettu taloon sähköt ennen kuin kiinteä liittymä on tullut 70-luvun alkuvuosina.
Sillä on jauhettu taloon sähköt ennen kuin kiinteä liittymä on tullut 70-luvun alkuvuosina.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Katoppas täältähän löytyi valmis topicci jo listereille, kerkesin maamoottori-ketjuun jo kirjoitella Eli 5hv tehoinen Lister ja persiissä 3kw genu, automaattikäynnistys-taululla. Pitää huomenissa laittaa kuvaa tulemaan härpäkkeestä. Polttoainesäiliön sijoitus mietityttää, se kun on semmoinen n. 30cm halkaisijaltaan ja n. 70cm korkea pytty jossa kattilankansi-tyyppinen luukku päällä. Pumppuahan tuossa listerissä ei taida olla polttoainepuolella, vai onko siellä jossain syövereissä?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Minun 1,5kW CS Listerissä on tällainen ohjaustaulu, onko Nelosnuhvilla samanlainen?nelosnuhvi kirjoitti:Katoppas täältähän löytyi valmis topicci jo listereille, kerkesin maamoottori-ketjuun jo kirjoitella Eli 5hv tehoinen Lister ja persiissä 3kw genu, automaattikäynnistys-taululla. Pitää huomenissa laittaa kuvaa tulemaan härpäkkeestä. Polttoainesäiliön sijoitus mietityttää, se kun on semmoinen n. 30cm halkaisijaltaan ja n. 70cm korkea pytty jossa kattilankansi-tyyppinen luukku päällä. Pumppuahan tuossa listerissä ei taida olla polttoainepuolella, vai onko siellä jossain syövereissä?
Polttoaine tankkikin kuulostaa samalta, vaikkakin tuossa minun koneessa se on nyt korvattu pienemmällä tankilla, kun käyttö on niin satunnaista. Polttoainesäiliö pitää asentaan omalle jalustalleen ja niin korkealle, että polttoaine kulkee omalla painollaan suodattimelle.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ei ole noin hieno taulu, 60-70luvun peltiloota tässä. Start-O-Matic tjs, amerikan foorumeilta löytyi kytkentäohjeetkin. Ilman ohjeita voisi tovi mennä tuon kytkennässä, toistakymmentä piuhan päätä roikkuu genusta..
Elikkäs polttoainesäiliölle teen korokkeen ja jonkinlaisen sidonnan siihen.
Elikkäs polttoainesäiliölle teen korokkeen ja jonkinlaisen sidonnan siihen.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Juuh, just samanlainen pönttö on! Siirrettävässä vehkeessä vaan tuo kattilankansi ratkaisu on vähän huono, loiskuu polttoaineet ulos ja roskat sisään.. Nooh, eiköhän sen kanssa pysty elämään.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Pari kuvaa kävin räppäsemässä hämärässä listeristä, lankuista+fin-lavasta rakentelin kevyehkön pedin alle. Jostain luin että pitäisi betoni möykkyyn asentaa, ja sen huomasin, tärinä on sitä luokkaa tuossa härvelissä kevyellä pedillä
Mistähän laitos sammmuu oikein, kaikki vipstaakit kävin lävitse eikä sammu ei sitten millään. Polttoaineletkun irroittamalla sammui, mutta nyt on ilmaushommaa tiedossa.. Polttoainesäiliökin paljastui lahoksi, tärinästä pienet syöpymät aukesi ja sotku oli valmis.. Huomaa kuvasta oikeaoppinen polttoaineletkutus
Sähkökäynnistys tuossa on kyllä hieno, hiljalleen alkaa pyörimään ja tsupsauttaa parin pyörähdyksen jälkeen käyntiin. Haisteleeko tuo automaattikäynnistys töpseliin kytkettävää kuormaa, vai miten tuon pitäisi toimia?
Mistähän laitos sammmuu oikein, kaikki vipstaakit kävin lävitse eikä sammu ei sitten millään. Polttoaineletkun irroittamalla sammui, mutta nyt on ilmaushommaa tiedossa.. Polttoainesäiliökin paljastui lahoksi, tärinästä pienet syöpymät aukesi ja sotku oli valmis.. Huomaa kuvasta oikeaoppinen polttoaineletkutus
Sähkökäynnistys tuossa on kyllä hieno, hiljalleen alkaa pyörimään ja tsupsauttaa parin pyörähdyksen jälkeen käyntiin. Haisteleeko tuo automaattikäynnistys töpseliin kytkettävää kuormaa, vai miten tuon pitäisi toimia?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Näinhän se pitäisi toimia, kun on kunnossa
Työkaverilla oli kämpässä mekaanisella termostaatilla lämpöpatteri ja oli kuunnellut järveltä, miksi se tuo Lister käypi siellä itsekseen silloin tällöin
Kotvasen kuluttua oli huomannut
Työkaverilla oli kämpässä mekaanisella termostaatilla lämpöpatteri ja oli kuunnellut järveltä, miksi se tuo Lister käypi siellä itsekseen silloin tällöin
Kotvasen kuluttua oli huomannut
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
No nyt pitäisi lähteä katsomaan yhtä 3-pyttystä/10 kw:n agrekaattia.
Oli lähtenyt käyntiin tosi huonosti
Sitten kun olivat saaneet käyntiin heti kerrokset täysille, eikä ollut sammunut muuten
kuin katkaisemalla polttoaine letku
Oliskohan kellään kokemusta, mistäpäin rupeaisi vikaa etsimään
Oli lähtenyt käyntiin tosi huonosti
Sitten kun olivat saaneet käyntiin heti kerrokset täysille, eikä ollut sammunut muuten
kuin katkaisemalla polttoaine letku
Oliskohan kellään kokemusta, mistäpäin rupeaisi vikaa etsimään
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Säätäjä jumissa koneesta..TS. syöttö tapissa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Toimiiko se ihan mekaanisesti, eli haistelee jostain moottorin kierroksia,Nuhvelentin veli kirjoitti:Säätäjä jumissa koneesta..TS. syöttö tapissa.
Eikä ole mitenkään sähköstä riippuvainen, tuleeko jännitettä vai ei
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....