Petter Diesel Generator Set 1,5kW

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

15 Joulu 2009, 15:11

Tämmönen tuli hommattua ja sitä pitäisi alkaa läpikäymään. Vikana on hukassa oleva polttoainetankki ja puuttuvat puristukset.

Härpätin on peräisin 1960-luvulta. Kone on Petterin AA-1 (ilmeisesti 267cc) 3hv/3000r/min pieni ilmajäähdytteinen diesel. Generaattori 1-vaiheinen 1,5kW/1500r/min möykky. Nämä on pakattu yhteen n. 80kg paketiksi. Sinisellä puolella oli pari kuvaakin samanlaisesta värkistä (ei samasta :wink: ).

Kyseinen Woimalaitos on palvellut jollakin saarella kesämökin valtaisaa sähköntarvetta tyydyttäen uudesta asti ja tullut edelliselle omistajalle tuulivoimalan generaattoriaihioksi... Hyllytetty tästä työstä pienen tehonsa ja korkean kierroslukunsa vuoksi (onneksi)

Kaikenlainen tieto kyseisenlaisista agregaateista kiinnostaa (Kuinka yleinen? Käyttökokemukset? Tyyppiviat?...ym..)

Pari kuvaa rakkineesta:

http://kuvablogi.com/nayta/2391070/
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

15 Joulu 2009, 19:44

Tässä kokoluokassa en ole nähnyt . 3 kw lister on aika yleinen -60
luvulta . Moottori saman valmistajan ilmajäähdytteinen . Näitä on
2 ja kolmesylinterisiäkin tehokkaampia agrikaattia . Itsellä on tämä
pienempi , automaattikäynnistyksellä . En ole kuullut että näiden
moottorissa olisi heikkouksia , ikuisia pelejä . Genun hiilet tietenkin
joskus loppuu , ja käynnitykseen olen pari solenoidia kääminyt + yksi
tasasuuntaaja .
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

16 Joulu 2009, 01:30

Puristuksien puutekin selvisi.
Aukaistiin tuossa tämä rakkine...Karstaa...joka paikka täynnä, männärenkaat jumiin pikeytyneet, venttiilit kuin nokikolarin harja, Öljy kuin suksitervaa...Mutta mutta välyksiä ei juuri nimeksikään. Kyllä tämä vielä jonakin päivänä jauhaa taas sähköä.

Tiivisteet löytyy Englannista. Kannen ja alapään tiivisteet (samanlaiset keskenään) 6,50€ kipale, polttoainetankki oli jotakin 50€ ja alkuperäismallinen pakoputki muistaakseni 25€. Kerrankin nopeantuntuinen projekti.
Ilmeisesti osien saatavuutta helpottaa se, että kyseinen konemalli on ollut tuotannossa 1964-1992 (ensin Petter AA-1..loppuvuosina Lister-Petter LP-1)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

18 Joulu 2009, 01:08

Löytyy minultakin tuollainen Lister joka pyörittää tarvittaessa varavoimalaitosta :)

Kuva

ja käynnistyy tarvittaessa automaattisesttikin akuilla, ja tietenkin veivillä koska siinä on puolipuristin.

Kuva

Kuva
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

18 Joulu 2009, 16:53

Minullakin on 1-sylinterinen, 4,25 kilowatin Lister, tietty käyttökunnossa. 8)
Sillä on jauhettu taloon sähköt ennen kuin kiinteä liittymä on tullut 70-luvun alkuvuosina.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

31 Heinä 2013, 20:28

Katoppas täältähän löytyi valmis topicci jo listereille, kerkesin maamoottori-ketjuun jo kirjoitella :) Eli 5hv tehoinen Lister ja persiissä 3kw genu, automaattikäynnistys-taululla. Pitää huomenissa laittaa kuvaa tulemaan härpäkkeestä. Polttoainesäiliön sijoitus mietityttää, se kun on semmoinen n. 30cm halkaisijaltaan ja n. 70cm korkea pytty jossa kattilankansi-tyyppinen luukku päällä. Pumppuahan tuossa listerissä ei taida olla polttoainepuolella, vai onko siellä jossain syövereissä?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

31 Heinä 2013, 21:34

nelosnuhvi kirjoitti:Katoppas täältähän löytyi valmis topicci jo listereille, kerkesin maamoottori-ketjuun jo kirjoitella :) Eli 5hv tehoinen Lister ja persiissä 3kw genu, automaattikäynnistys-taululla. Pitää huomenissa laittaa kuvaa tulemaan härpäkkeestä. Polttoainesäiliön sijoitus mietityttää, se kun on semmoinen n. 30cm halkaisijaltaan ja n. 70cm korkea pytty jossa kattilankansi-tyyppinen luukku päällä. Pumppuahan tuossa listerissä ei taida olla polttoainepuolella, vai onko siellä jossain syövereissä?
Minun 1,5kW CS Listerissä on tällainen ohjaustaulu, onko Nelosnuhvilla samanlainen?

Kuva

Polttoaine tankkikin kuulostaa samalta, vaikkakin tuossa minun koneessa se on nyt korvattu pienemmällä tankilla, kun käyttö on niin satunnaista. Polttoainesäiliö pitää asentaan omalle jalustalleen ja niin korkealle, että polttoaine kulkee omalla painollaan suodattimelle.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

31 Heinä 2013, 22:00

Ei ole noin hieno taulu, 60-70luvun peltiloota tässä. Start-O-Matic tjs, amerikan foorumeilta löytyi kytkentäohjeetkin. Ilman ohjeita voisi tovi mennä tuon kytkennässä, toistakymmentä piuhan päätä roikkuu genusta..

Elikkäs polttoainesäiliölle teen korokkeen ja jonkinlaisen sidonnan siihen.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

31 Heinä 2013, 22:06

Tässä kuvassa polttoainetankki on jäähdytinpöntön vieressä seinällä, se tummempi ja pienempi astia.

Kuva
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

31 Heinä 2013, 22:20

Juuh, just samanlainen pönttö on! Siirrettävässä vehkeessä vaan tuo kattilankansi ratkaisu on vähän huono, loiskuu polttoaineet ulos ja roskat sisään.. Nooh, eiköhän sen kanssa pysty elämään.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

03 Elo 2013, 21:09

Pari kuvaa kävin räppäsemässä hämärässä listeristä, lankuista+fin-lavasta rakentelin kevyehkön pedin alle. Jostain luin että pitäisi betoni möykkyyn asentaa, ja sen huomasin, tärinä on sitä luokkaa tuossa härvelissä kevyellä pedillä :roll:

Mistähän laitos sammmuu oikein, kaikki vipstaakit kävin lävitse eikä sammu ei sitten millään. Polttoaineletkun irroittamalla sammui, mutta nyt on ilmaushommaa tiedossa.. Polttoainesäiliökin paljastui lahoksi, tärinästä pienet syöpymät aukesi ja sotku oli valmis.. Huomaa kuvasta oikeaoppinen polttoaineletkutus :lol:

Sähkökäynnistys tuossa on kyllä hieno, hiljalleen alkaa pyörimään ja tsupsauttaa parin pyörähdyksen jälkeen käyntiin. Haisteleeko tuo automaattikäynnistys töpseliin kytkettävää kuormaa, vai miten tuon pitäisi toimia?
Liitteet
03082013915.jpg
03082013914.jpg
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

04 Elo 2013, 06:46

Näinhän se pitäisi toimia, kun on kunnossa
Työkaverilla oli kämpässä mekaanisella termostaatilla lämpöpatteri ja oli kuunnellut järveltä, miksi se tuo Lister käypi siellä itsekseen silloin tällöin :?:
Kotvasen kuluttua oli huomannut :oops:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

12 Elo 2013, 20:58

No nyt pitäisi lähteä katsomaan yhtä 3-pyttystä/10 kw:n agrekaattia.
Oli lähtenyt käyntiin tosi huonosti :twisted:
Sitten kun olivat saaneet käyntiin heti kerrokset täysille, eikä ollut sammunut muuten
kuin katkaisemalla polttoaine letku :oops:
Oliskohan kellään kokemusta, mistäpäin rupeaisi vikaa etsimään :?: :?:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

13 Elo 2013, 00:04

Säätäjä jumissa koneesta..TS. syöttö tapissa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

13 Elo 2013, 05:10

Nuhvelentin veli kirjoitti:Säätäjä jumissa koneesta..TS. syöttö tapissa.
Toimiiko se ihan mekaanisesti, eli haistelee jostain moottorin kierroksia,
Eikä ole mitenkään sähköstä riippuvainen, tuleeko jännitettä vai ei :?:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Vastaa Viestiin