Mekaaninen on säätätäjä ja keskipakoperiaatteella säätää.
. Ruiskutuspumpuista ei yleensä säätäjä jumi vaan jokin elementeistä. Jos yksikin elementti jää pohjaan, ei säätötanko liiku mihinkään vaan syöttö on juuri siinä asennossa mihin se on sattunut jäämään.
Voi auttaa jos lyö sen kylmästi käyntiin ja ilmanottoa kuristamalla pitää kierrokset kurissa. 10 min voi riittää ja jumi laueta. Myös pumpun lämmitys auttaa. Riippuen pumpusta, voi ylös jäänyttä elemnttia myös pystyä painamaan alaspäin moottorin käydessä. Yleensä silloin se alkaa melko pian liikkua.
Viimeinen konsti on ottaa paineventtiili irti ja varovasti tuurnalla napauttaa elementti alas, sen jälkeen se yleensä toimii. Pitää varoa ettei hakkaa nokka-akselia vasten vaan kääntää pumpun ensin sopivaan asentoon.
Petter Diesel Generator Set 1,5kW
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
No niin onkin jo ihan kunnon peli sulla tiedossaNuhvikalle kirjoitti:No nyt pitäisi lähteä katsomaan yhtä 3-pyttystä/10 kw:n agrekaattia.
Oli lähtenyt käyntiin tosi huonosti
Sitten kun olivat saaneet käyntiin heti kerrokset täysille, eikä ollut sammunut muuten
kuin katkaisemalla polttoaine letku
Oliskohan kellään kokemusta, mistäpäin rupeaisi vikaa etsimään
Omassa olisi ohjelmassa käynnistyskytkimen vaihto sekä sen sulaneet (?) piuhat, juuri ja juuri kestivät minun käynnistykset.. Samoin automaattikäynnistyksen kärjet/kela vaatii säätöä. Tömäkästi virtaa kyllä tulee, sirkkelinkin kun nappasee päälle niin ei mitään murahdusta edes listeristä.. Samankokoinen nyky agre murahtaa reilusti, melkein lyö polvilleen.
Polttoainesäiliökin vaihtui porilaisen tankkiin, alkuperäinen toki pidetään tallessa.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Sehän olikin uudemman mallinen Lister-aggrekaatti, TS-sarjan, en tiedä miten ne menee nämä sarjat/vuosimallitVelu kirjoitti:Mekaaninen on säätätäjä ja keskipakoperiaatteella säätää.
. Ruiskutuspumpuista ei yleensä säätäjä jumi vaan jokin elementeistä. Jos yksikin elementti jää pohjaan, ei säätötanko liiku mihinkään vaan syöttö on juuri siinä asennossa mihin se on sattunut jäämään.
Voi auttaa jos lyö sen kylmästi käyntiin ja ilmanottoa kuristamalla pitää kierrokset kurissa. 10 min voi riittää ja jumi laueta. Myös pumpun lämmitys auttaa. Riippuen pumpusta, voi ylös jäänyttä elemnttia myös pystyä painamaan alaspäin moottorin käydessä. Yleensä silloin se alkaa melko pian liikkua.
Viimeinen konsti on ottaa paineventtiili irti ja varovasti tuurnalla napauttaa elementti alas, sen jälkeen se yleensä toimii. Pitää varoa ettei hakkaa nokka-akselia vasten vaan kääntää pumpun ensin sopivaan asentoon.
Jokin säätötankohan siellä oli irti ruiskutuspumpusta, oli yhteydessä STOP-vipuun.
Kun sen saimme ruuvattua paikalleen sehän voimalaitos rupesi tuottamaan sähköä
Mistähän saisi sähköpuolen kytkentäkaavoja, automaatti käynnistys ja akun lataus siinä ei toiminut.
Piirilevyllä oli jo mikropiirejä, eli ei mikään 60-luvun voimalaitos
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tänään käyttelin Listeriä, starttinapin ja ampeerimittarin johdotin uudelleen. Sulaneille johdoillekkin löytyi syy generaattorin boksista, puolipuristus-solenoidin johdot tuppasivat yhtymään .
Sitten käynnistelin konetta ja alkoi uhkaava pauke kuulumaan moottorista päin , no alakerran tarkistin sivuluukusta, jakopään päädystä, ei vikaa. Seuraavaksi kansi ja sylinteri irti, ja johan löytyi syy. Mäntä oli jauhanut jonkun kappaleen X pieneksi muruksi, männässä kunnon jäljet. Sylinteri ja mäntä (lakea lukuunottomatta) puhdistuksen jälkeen kuitenkin paljastui erinomaisiksi kunnoltaan, luulen että tähän on remonttia tehty lähivuosina.
Moottori tämän operaation jälkeen kasaan, ja käynnistysoperaatiota, noh ilmanputsarista alkaa puhisemaan sauhuja ulospäin samaan tahtiin kuin varsinaisesta pakoputkestakin Voi sanonko mikä.. Venttiilien ajoitus ok, joten kansi taas pöydälle ja tarkempi katselu (testaus) paljastaa että imuventtiilin varsi on vääntynyt, ja venttiililautanen vuotaa reilusti toiselta sivustalta... Venttiilin korjaus kyläseppä tyyliin ja kone kasaan ja ja ja se KÄY
Muutaman tunnin nyt paukutti pihalla, lopussa täyskuormalla ja näin on taas kenttäsähköä saatavilla.
Sitten käynnistelin konetta ja alkoi uhkaava pauke kuulumaan moottorista päin , no alakerran tarkistin sivuluukusta, jakopään päädystä, ei vikaa. Seuraavaksi kansi ja sylinteri irti, ja johan löytyi syy. Mäntä oli jauhanut jonkun kappaleen X pieneksi muruksi, männässä kunnon jäljet. Sylinteri ja mäntä (lakea lukuunottomatta) puhdistuksen jälkeen kuitenkin paljastui erinomaisiksi kunnoltaan, luulen että tähän on remonttia tehty lähivuosina.
Moottori tämän operaation jälkeen kasaan, ja käynnistysoperaatiota, noh ilmanputsarista alkaa puhisemaan sauhuja ulospäin samaan tahtiin kuin varsinaisesta pakoputkestakin Voi sanonko mikä.. Venttiilien ajoitus ok, joten kansi taas pöydälle ja tarkempi katselu (testaus) paljastaa että imuventtiilin varsi on vääntynyt, ja venttiililautanen vuotaa reilusti toiselta sivustalta... Venttiilin korjaus kyläseppä tyyliin ja kone kasaan ja ja ja se KÄY
Muutaman tunnin nyt paukutti pihalla, lopussa täyskuormalla ja näin on taas kenttäsähköä saatavilla.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 456
- Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
- Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
- NLCF r.y jäsen Nro: 161
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Olisko mahdollista saada jotain havainnoillistavaa videota että miten toi Start-O-Matic toimii? Muistelisin Tubessa olleen videon että ensin lykättiin paneeli käyntiin ja sitten yksitellen hehkulamppuja ja jossain kohtaa alkoi starttaamaan. Itseä kiinnostaa nää Lister-Petterit koska isovanhempieni mökillä on tuollainen genu (mahtoiko olla HR2?) ja sille mökille en tod näk enää pääse. Besides, toi Maticci hajos joskus ysikytluvulla joten enmuista hirveesti.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Kokemusta on Listerin 1,5 kw:n agrekaatista, tosi hyvä peli aikoinaan kun ei ollut verkkosähköjä, tietenkin omat rajoituksensa asetti koneen teho. Tärkein homma oli saada emäntien hommaa helpotettua l, mm.lypsykoneen käyttö ja valaistushan muuttui ihan toisiin svääreihin. Konehan lähti käyntiin ja sammui kun "jaksoi" kääntää valokatkaisijaa, käyttö oli tosi helppoa. Kone oli pultattu tiukasti lattiaan valettuihin pultteihin, kone ei päässyt näin ollen tärisemään. Polttoainepytty oli erillisellä hyllyllä seinällä, ei päässyt tärisemään. P.aineen kulutus oli n. 0,7 L tunnissa, ja p.aineen hintahan oli aivan minimaalinen nykyhintoihin verrattuna. Harmittaa vain niin p......i kun tuli myytyä kone heti kun verkkosähköt tuli, etenkin kun ostaja oli jo "vahtimassa" konetta. Sellaisen koneen voisi vielä hankkia varavoimakoneeksi.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 456
- Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
- Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
- NLCF r.y jäsen Nro: 161
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Varavoimalaksi tollaista olen haikaillut. Sähköt kun tuppaavat meilläpäin räpsymään reippaalla tuulella. Pirtistä Start-O-Matic päälle ja kuunteleen papatusta.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tuubista löytyy useita Listerin automaattikäynnistysvideoita, eikös nimimerkki "Listeri"lläkin ole omasta videonpätkä jos en väärin muista. Omassa tuo Start-O-Matic vaatii vielä hieman säätöä, eikä tuo -60-70 luvun "tehoelektroniikka" niitä tutuimpia ole Todella hyvä käynnistyvyys koneessa kyllä on, tänäänkin aamulla "jäätyneen" koneen napista painoin käyntiin, ei tarvinnut montaa kertaa pyörähtää. Yksi stefa ja muutama tiiviste vaan fuskaa joten on niitä alettava etsimään..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Niin tuosta äänestä vielä, hyvän kuuloinen laite on kyllä, ääni muistuttanee lähimmäksi diesel Porsche-traktoria minusta?Osmo_ kirjoitti: kuunteleen papatusta.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Meinasi unohtua tuo stefan vaihto omaan Listeriin, olisiko vinkkiä mistä löytyisi käynnistyskammen puoleinen kampiakselin stefa? Kuva moottorin mallistani löytyy edelliseltä sivulta.
Vai otanko mitat ja marssin varaosakauppaan, että tälläinen pitäisi saada? Yläpään tiivistesarjallekkin olisi tarvetta..
Vai otanko mitat ja marssin varaosakauppaan, että tälläinen pitäisi saada? Yläpään tiivistesarjallekkin olisi tarvetta..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!