Nyt, kun tuo moottoripolitiikka alkaa olemaan järjestyksessä, niin tulipa tämmöinenkin asia mieleen...Pitäisihän nuilla pyöritelläkkin jotakin, eikä vain käyttää tyhjää. Kenttäsirkkelin (vanha G.Grönlundilainen sekin) saisi pyörimään tuolla Wikellä ja pikkukoneisiin on kyselty pariakin pärehöylää... Mutta hihnaa vain ei tahdo enää löytyä mistään.
yksi 8-metrinen (eli 4m silmukalla) löytyy, mutta sillä ei juurikaan vetoa anneta masiinoille, pitäisi olla ainakin 12m remmi sille sirkkelille, ettei pöytä töki moottoria...
Lattahihnaa....Vieläköhän sitä jostakin saisi??
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Minähän pyöritin samanlaista sirkkeliä nuhfilla . Siinhän taitaa saada
traktorillakin siivat parin metrin päähän toisistaan . Moottori
vastaanottajan pöydän sivuun , siiva pöydän puolelle . Hihna suoraan
tai ristiin kierrossuunnan mukaan . Mulla oli 5 tuuman hihna , mutta
kun se tahtoi luistaa ja meni välillä päältä pois , niin kului aika huonoksi
reunoista . Oletko sahaillut ko. sirkkelillä , kuinka onnistuu ?
Jotain osiakin mulla jäi , kun tein omani kahden osista .
traktorillakin siivat parin metrin päähän toisistaan . Moottori
vastaanottajan pöydän sivuun , siiva pöydän puolelle . Hihna suoraan
tai ristiin kierrossuunnan mukaan . Mulla oli 5 tuuman hihna , mutta
kun se tahtoi luistaa ja meni välillä päältä pois , niin kului aika huonoksi
reunoista . Oletko sahaillut ko. sirkkelillä , kuinka onnistuu ?
Jotain osiakin mulla jäi , kun tein omani kahden osista .
Pistin googleen hakusanaksi lattahihna ja paikkoja tuntui löytyvän.
http://www.tmkhihnapiste.fi/
Tuossa yksi. Siellä näkyy olevan myös liitoshakasia. Liekö sitten entisen kaltaisia. Joskus tuota on Hankkijaltakin saanut.
Nuo hihnat oli kalliita ennen ja niin ne tuntuvat olevan nykyäänkin. Lopettipa yksi sahuri koko homman kun kuuden tuuman pitkä lattahihan halkesi. Ei ostanut uutta.
http://www.tmkhihnapiste.fi/
Tuossa yksi. Siellä näkyy olevan myös liitoshakasia. Liekö sitten entisen kaltaisia. Joskus tuota on Hankkijaltakin saanut.
Nuo hihnat oli kalliita ennen ja niin ne tuntuvat olevan nykyäänkin. Lopettipa yksi sahuri koko homman kun kuuden tuuman pitkä lattahihan halkesi. Ei ostanut uutta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
tv43 kirjoitti: Oletko sahaillut ko. sirkkelillä , kuinka onnistuu ?
Jotain osiakin mulla jäi , kun tein omani kahden osista .
Sirkkelillä on sahailtu 80-90-luvuilla useammankin talon rakennuspuut, itse tosin olin iästäni johtuen lähinnä katselupuolella.
Tämä sirkkeli hankittiin meille Mauri-myrskyn tuulenkaatojen tekoa varten, itse olin tuolloin 3v ja muistan hyvin, kun tuo käytiin Custom-Fordilla Yli-iin Tannilasta hakemassa.
KO. sirkkeli on joskus rakennettu uusiksi rautarungolle ja tällöin se on muutettu traktoripyöritteiseksi, (pyöritetty pääasiassa Ford 5600 ja 6610-traktoreilla) joten lattahihnavarustus siihen pitäisi rakennella, jos meinaa Vikellä pyöritellä.
Mutta kaikki aikanaan, nyt sirkkeli on purettuna varastoitu odottamaan uutta pohjaa ja uutta pöytää.
Aikaisempi sirkkeli, jolla on sahattu aikavälillä 1950-81 Vikkeä ja Massey-Harrista woimakoneina käyttäen, on ollut puurunkoinen G.G puisilla rullilla, mutta tämän sirkkelin jämät purettiin v. 82, kun ostettiin tuo "uudempi" tilalle.
Mielenkiintoisena pointtina..Tämä vanhempi sirkkeli lopetti Viken ja M-H:n aktiiviurat hajoamisista johtuen, ennekuin joutui sivuun rungon lahoamisen seurauksena, viimeksi vanhaa sirkkeliä pyöritettiin Valmet 33 ja 361- traktoreilla (ohhoh sitä voiman paljoutta...Harriksen oli kuulemma saanut helposti sammutettua Lylyn osuessa kohdalle, mutta 361-Vallussa oli vain kierrokset vähän laskeneet ja savu tummunut....Mitenkähän Nuhvissa (vrt: M-H 44Hv, V-361 47+Hv, Nuhvi 460 nyt n.70Hv)).
Pärehöyläkin kuului koneketjuun, mutta sekin on muutettu traktorisovitteiseksi erään sukulaisen toimesta 1990-luvulla.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Minulla on -60 mallin nuhfi . Onkohan jotain 45 hv . Remmin luisto
oli ongelma , ja kyllähän se savua lisäsi kuormittaissa . Kerran loppui
voimakin , ei onnistunut sahaus mitenkään . Silloin oli ilmanputsarin
reiät purua täynnä . Oli kai sahailtu muutama vuosi putsaamatta .
oli ongelma , ja kyllähän se savua lisäsi kuormittaissa . Kerran loppui
voimakin , ei onnistunut sahaus mitenkään . Silloin oli ilmanputsarin
reiät purua täynnä . Oli kai sahailtu muutama vuosi putsaamatta .
Lattahihnaa on joskus myynnissä huutonetissä ja kelt.pörssisä,myös rompetoreilla olen joskus nähnyt.Luistavaan hihnaan on kyllä konstit,laitoin koneen pyöriessä notkeaa venetervaa! Sopii ensiavuksi,on varmaan parempiakin luistonestoja....Kyllä nuhvikin sopii kenttäsirkkelin pyörittäjäksi,täytyy olla laitteet vaan samaa ikäluokkaa http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/pub ... 2web_0.jpg
Nyt pitäisi näkyä.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29vcg+j ... motor.html
Nyt pitäisi näkyä.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29vcg+j ... motor.html
Viimeksi muokannut Homer, 20 Touko 2009, 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Millähän noita kenttäsahoja pyöritettiin 60-70:ntä luvulla kyllä se oli lähes sataprosenttisesti NUFFIELD merkkinen traktori ainakin kasvupitäjässäni Kestilässäklapalak kirjoitti:ei nuhvista ole kenttäsahan eteen
Tuohon remmin luistoon ennen käytettiin jopa siirappia
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 91
- Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
- Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
- Paikkakunta: Lappeenranta
Meidän nuhvi pyöritti kenttäsirkkeliä ettei mitään. Lattahihnan tilalle vaihdettiin kiilahihnat ja kardaani (4kpl XPA), että saatiin traktori pihalle. (aiemmin fordson pyöritti sitä lattahihnalla ja kärysi siinä katon alla). Sirkkeli ja Fordson ei ole omia.
Hyvin tuli tallin puut sahattua.
Lattahihnaa käytetään yhä teollisuudessa jonkin verran ja sitä löytyy ainakin Lappeenrannasta Teollisuus Etolasta. Joskus jopa hyllystä. Ja Iippon mainitsema siirappi toimii hyvin luistonestona.
EDIT:Kyseinen sirkkeli näkyi olevan Koneviestin viimeisellä aukeamalla. Kuvan alareunassa näkyy kiilahihnat. Pyödän veto tulee lattahihnoilla. Säätämisen jälkeen ja hyvällä terällä tuokin ilmestys tekee kohtullista jälkeä.
Hyvin tuli tallin puut sahattua.
Lattahihnaa käytetään yhä teollisuudessa jonkin verran ja sitä löytyy ainakin Lappeenrannasta Teollisuus Etolasta. Joskus jopa hyllystä. Ja Iippon mainitsema siirappi toimii hyvin luistonestona.
EDIT:Kyseinen sirkkeli näkyi olevan Koneviestin viimeisellä aukeamalla. Kuvan alareunassa näkyy kiilahihnat. Pyödän veto tulee lattahihnoilla. Säätämisen jälkeen ja hyvällä terällä tuokin ilmestys tekee kohtullista jälkeä.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.