Niittokone
Valvoja: automies560
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tuommoinen tuli ostettua, 1250 €uroa... Pientä fiksausta vaatii, appiukko kävi hakemassa, ite en oo ees nähnyt vielä.
http://www.nettikone.com/elho/240/940797" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettikone.com/elho/240/940797" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
kuvis suht asiallisen näköne käytetty kun on kysees. kunha tekniikas ei vaan mitää yllärei tuu vastaan
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tuossa vähän tarinaa omasta koneesta:
http://raulip.wordpress.com/2013/06/29/ ... ta-renkia/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://raulip.wordpress.com/2013/06/29/ ... ta-renkia/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toisen romu on toisen aarre
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tulipa savotta kulmavaihteen suojustötteröiden puuttumisen takia. Viime kesänä kun niittelin ja pääsi heinää käärimään kakkosakselin tyveen.. Teki niin tiukan paketin että savu nousi lopulta. Melkoinen homma oli jo tuolloin pelkästään heinien repiminen puukon ja meisselin kanssa irti. Nyt kun rupesin taas huoltamaan tulevia niittokelejä odotellessa, luulin että vain stefa oli rikkoontunut kun vuoti öljyä se kulmavaihde;
Loppujen lopuksi piti pistää atomeiksi koko vaihde. Stefan ja laakerin väli oli täynnä heinää, ja laakeri nippanappa enää pyöri, ulkokoolikin jo pyörähteli sijassaan kun käsin pyöritteli. Pakkohan se oli purkaa että sai laakerin ja muut paikat putsattua, mutta onneksi suurempaa vahinkoa ei ollut tapahtunut. Nyt on suojustötterötkin paikoillaan. Käännön sylinteri tuli samalla vaihettua.
Ihan tyytyväinen oon ollut Elhon koneeseen. Jälki on hyvää, ja ei haittaa lakoontunut heinä mitään. Vauhtia saa olla niin paljon mitä 804 vaan jaksaa mennä, eikä tarvi peruutella kuten sormikoneen kanssa muinoin, nykyään kun näyttää ettei oo enää kunnon heinäpoutia niin sillä on merkitystä ettei koko päivää tarvi ähertää pienten alojen niitossa ja heinät on valmiiksi ilmavasti karholla heti niiton jäljiltä.
Loppujen lopuksi piti pistää atomeiksi koko vaihde. Stefan ja laakerin väli oli täynnä heinää, ja laakeri nippanappa enää pyöri, ulkokoolikin jo pyörähteli sijassaan kun käsin pyöritteli. Pakkohan se oli purkaa että sai laakerin ja muut paikat putsattua, mutta onneksi suurempaa vahinkoa ei ollut tapahtunut. Nyt on suojustötterötkin paikoillaan. Käännön sylinteri tuli samalla vaihettua.
Ihan tyytyväinen oon ollut Elhon koneeseen. Jälki on hyvää, ja ei haittaa lakoontunut heinä mitään. Vauhtia saa olla niin paljon mitä 804 vaan jaksaa mennä, eikä tarvi peruutella kuten sormikoneen kanssa muinoin, nykyään kun näyttää ettei oo enää kunnon heinäpoutia niin sillä on merkitystä ettei koko päivää tarvi ähertää pienten alojen niitossa ja heinät on valmiiksi ilmavasti karholla heti niiton jäljiltä.
- pa_turpeinen
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
- Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
- Paikkakunta: pudasjärvi
tuo nokka crassliner 240 on kans ihan mahtava kone ku laitto kuntoon. saa mennä niin kovaa ku penkillä pysyy. ja tosiaa on se ero vanhaan pieneen ettei tarvi nii nyhrätä ja murskain iso plussa
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 33
- Liittynyt: 16 Huhti 2013, 18:14
- Konekalustoani: Nuffield 465 -68
uskon.pa_turpeinen kirjoitti:tuo nokka crassliner 240 on kans ihan mahtava kone ku laitto kuntoon. saa mennä niin kovaa ku penkillä pysyy. ja tosiaa on se ero vanhaan pieneen ettei tarvi nii nyhrätä ja murskain iso plussa
jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Sanokaas, ketkä tiedätte, onko Welgerin SM4S lautaskoneen myötäpäivään pyörivien lautasien muttereissa vastakierteet? Teränpitimiä pitäis vaihtaa ja lujassa tuntuu mutterit olevan.
Ketjut päällä kesät talvet...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Normaali oikeankätinen kierre kaikissa, ovat lujassa. Lyömällä saa parhaiten auki, lukitus auki ensin (rikoista kynsi/kynnet käännettynä mutterin koloihin).
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Niinhän noissa näytti olevan oikeakätiset kaikissa. Lyömällä en koittanu, mutta Bahcon putkipihdit ja puolisentoista metriä jatkovartta tuntui olevan toimiva resepti, rikat pyöri mukana, vaikka lukot löi auki. Kiinnipäin vedin haka-avaimella ja vajaan metrin varrella, kai ne pysyy.
Ketjut päällä kesät talvet...
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Yks onneton meni ja osti Ylön remmivetosen lautaskoneen,ja pyys sitten vaihtamaan remmin siihen
No, lankomies oli jo alottanu ku tulin paikalle,kahestaa tapeltii vielä melkein kolme tuntia ennen ku oli lautasten hihna paikoillaan, ja joka lautanen vielä pyörikin
Annettiin takavalotakuu ja luvattiin että saa viedä ens kerralla remminvaihtoon ihan mihin tahansa, mutta ei meille
Voi jestas mikä Pjaska koko laitos, en olis uskonu ennen ku omin silmin näin
Onneks itellä on ratasvetonen Kuhni,ei tarvi tapella toiste kun on kerran kunnostettu uusilla osilla
No, lankomies oli jo alottanu ku tulin paikalle,kahestaa tapeltii vielä melkein kolme tuntia ennen ku oli lautasten hihna paikoillaan, ja joka lautanen vielä pyörikin
Annettiin takavalotakuu ja luvattiin että saa viedä ens kerralla remminvaihtoon ihan mihin tahansa, mutta ei meille
Voi jestas mikä Pjaska koko laitos, en olis uskonu ennen ku omin silmin näin
Onneks itellä on ratasvetonen Kuhni,ei tarvi tapella toiste kun on kerran kunnostettu uusilla osilla
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 14
- Liittynyt: 30 Huhti 2013, 07:04
kaksi tai kolme hihnaa olen omaan isän perintö ylö ln 185 vaihtanut ja viime kesänä totesin että on viimeinen hihna minkä laitan, hitsaamalla/rälläkällä joutui irrottamaan lautasia ja hitsaamalla osan laittamaan kiinnikin
pientareita niittelen kun haluan minimoida riskit ratasvehkeelle, siihen ihan pätevä varmaan muutaman vuoden jos ei ruostu rikki:)
Eka kesä ratasvehkeellä jatkuvasti meni katse teräpalkille ja odottelin milloin turaa, nyt alkanut jo tottua ettei se turaa eikä tartte hihnaa kiristellä kesken niiton
pientareita niittelen kun haluan minimoida riskit ratasvehkeelle, siihen ihan pätevä varmaan muutaman vuoden jos ei ruostu rikki:)
Eka kesä ratasvehkeellä jatkuvasti meni katse teräpalkille ja odottelin milloin turaa, nyt alkanut jo tottua ettei se turaa eikä tartte hihnaa kiristellä kesken niiton
- pa_turpeinen
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
- Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
- Paikkakunta: pudasjärvi
Minä voin myydä edullisesti varaosia nokka grasliner 240 koneeseen. Meni eilen vähä mutkalle mutta pyörii vielä.
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
Kunnon työkaluilla tuo remmipalkkikoneen remppa mikään mahdoton tehtävä ole. Mutteripyssyllä naputtelee hetkessä ruuvit auki. Jos ruostunut jumiin, niin lämpöä pillillä tai hitsillä.
Kartioruuvit (ja toki muutkin) vaihtoon jos vähänkään nuljaantuneet. Ne ei montaa euroa maksa per setti.
Takaisin kierto paksun tervan kanssa, eivät ota niin lujaa kiinni.
Remmivetoinen lautaskone on erityisen tarkka huollosta ja käytöstä. Ne jotka pärjäävät koneen kanssa, niittelevät kohtuu isojakin aloja vuodessa.
Jos palkin hihnaa menee tiuhaan poikki, niin jossain on vikaa.. Varsinkin ulkona kesät/talvet olleissa koneissa palkki voi olla mätä, eli hihnapyörät ruostuneet pilalle
Palkki voi myös aikanaan "nitkahtaa", eli pyörät ei ole enää linjassa.
Hihna pitää olla oikealla kireydellä. Löysän kyllä huomaa kun luistaa ja liian kireänä katkeaa. Pitää olla siltä väliltä.
Kartioruuvit (ja toki muutkin) vaihtoon jos vähänkään nuljaantuneet. Ne ei montaa euroa maksa per setti.
Takaisin kierto paksun tervan kanssa, eivät ota niin lujaa kiinni.
Remmivetoinen lautaskone on erityisen tarkka huollosta ja käytöstä. Ne jotka pärjäävät koneen kanssa, niittelevät kohtuu isojakin aloja vuodessa.
Jos palkin hihnaa menee tiuhaan poikki, niin jossain on vikaa.. Varsinkin ulkona kesät/talvet olleissa koneissa palkki voi olla mätä, eli hihnapyörät ruostuneet pilalle
Palkki voi myös aikanaan "nitkahtaa", eli pyörät ei ole enää linjassa.
Hihna pitää olla oikealla kireydellä. Löysän kyllä huomaa kun luistaa ja liian kireänä katkeaa. Pitää olla siltä väliltä.
- pa_turpeinen
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
- Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
- Paikkakunta: pudasjärvi
Kellää kokemuksia jf gms 2400d hinattavasta. Tekeekö mitään. Vaihtoehtona on elhon 240 nostolaitekone iästä ei tarkkaa tietoa mutta hydr käännöllä. Kumpiko parempi vai tekeekö elhollakaa mitään. Onko esim kulmavaihteet ym osat vaihtokelposia kumpaankaa tuosta nokka graslineristä.
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Remmivetonen on juurikin tarkka säilytyksestä ,eli aina katon alla muutoin siivapyörät ruostuvat
karheiksi jolloin remmi kuluu joutuin.
karheiksi jolloin remmi kuluu joutuin.