Samofa SH85

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

26 Maalis 2009, 12:08

Nuffieldmaster kirjoitti:Mikäs on muuten se sellainen monasti itäsaksan työkaluissa nähty pinnoite, hieman appelsiinipintainen usein vihertävä tai ruskea? Sellainen on ollut generaattoreiden pinnassa, moottorissa ihan valkoharmaa. Pitänee ottaa ja pestä tuo mylly, oikoa pari peltiä, korjata öljyvuodot ja panna kasaan.
Äkkitietojen perusteella vaikuttaisi Mangaanifosvatoinnilta. Käytetty paljoudessaan aseiden pintakäsittelynä, kun antaa paremman suojan korroosiota ja kulumista vastaan kuin perinteinen sinistys.
Ensimmäisiä fosvatoituja pyssyjä taisivat olla Sakemannin MG-42 konekiväärit sodan loppupuolella.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Maalis 2009, 13:23

En usko sen olevan fosfatoitu. Muistin myös, että ko. pinnoitetta on näkynyt mm. vanhoissa sorveissa, jyrsinkoneissa, kaarisahoissa yms. isoissa työstökoneissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Syys 2010, 16:42

Jahas, nyt on tämäkin edistynyt.

Pesun jälkeen paljastui todellinen pinta. Tämä on ollut ihan maalattu ja harmaan värinen, hieman valkeaan vivahtava.

Ajankuvaan sopivaa sävyä etsin ja päädyin harmaan fergun värisävyyn eli mattaan navy grey -sävyyn. Tuota maaliahan on ollut paljon käytössä kansainvälisten kovapanosammuntojen (ww2) jälkeen.

http://kuvablogi.com/nayta/2781221/

http://kuvablogi.com/nayta/2781220/

Tein tuohon kärrin alustan, kuulavetolaitteen, uuden pakoputken (kalvovikainen paineakku :lol: ), työkalulaatikon sekä telineet että sähkökaapille. Magnetointigeneraattoriin tuli uusi hihnapyörä.

Tämä on todennäköisesti esillä wanhan teknologian wiikonlopussa rautalammilla tulevana vk.loppuna sekä varmasti pörisemässä ilomantsin traktoritapahtumassa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

06 Syys 2010, 16:47

Maali tekee ihmeitä.Hienon näköinenhän siitä tulee :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

06 Syys 2010, 20:41

Siisti :D

Pyörägeometria epäedullinen vääntövarsien ollessa akselin etupuolella eli
toisinpäin asennettuna paljon vähemmän pomppiva
Tuli vaan mieleen, ei pahalla :?
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Syys 2010, 21:06

jamppi kirjoitti:Siisti :D

Pyörägeometria epäedullinen vääntövarsien ollessa akselin etupuolella eli
toisinpäin asennettuna paljon vähemmän pomppiva
Tuli vaan mieleen, ei pahalla :?
Joo näin on. Lisäksi tuo akseli on jo "kuollut" eli joustoa ei oikeastaan ole. Se kun on säästettävä jostain :oops:
Toisin päin kokeilin kyllä, mutta tuosta paketista ei oikein saanut tasapainoltaan hyvää. Joko aisapaino yli 90 kg joka taitaa olla yli vetokoukun suositusten tai sitten olisi ollut nostetta. Kompromissi siis tässä tapauksessa, mutta tosiaan havaintosi on oikea!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Syys 2010, 14:50

Video koneesta: http://www.youtube.com/watch?v=nFKch50rgqk

Maalin valmistuksessa lie käynyt kömmähdys, nimittäin se ei ollut kyllä mattaa :(

Traktoritapahtumassa virnuiltiin, että mulla on akku tuolla pömpelissä josta otan virran lampulle jolla näytin laitteen toimivuden :mrgreen:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

21 Syys 2010, 15:33

Ja sitten ei kun Pohjois-Karjalan Sähkön kanssa neuvottelemaan syöttötariffista. 8) :mrgreen:
Velu

22 Syys 2010, 08:23

Biodieseliä tankkiin niin saa vihreää sähköä. Tuo on vissiin apukammio kone, ne ei ole kovin tarkkoja, vaikkei olisi esteröityäkään.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Syys 2010, 09:13

Velu kirjoitti:Biodieseliä tankkiin niin saa vihreää sähköä. Tuo on vissiin apukammio kone, ne ei ole kovin tarkkoja, vaikkei olisi esteröityäkään.
Kävisköön tuo ihan kaupan rypsiöljy? Vois vaikka kokeilla kunhan tuo tankillinen kuluu, siihen menöö kotvanen ei nimittäin vie paljoa ainetta :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

22 Syys 2010, 16:29

Nuffieldmaster kirjoitti:Kävisköön tuo ihan kaupan rypsiöljy? Vois vaikka kokeilla kunhan tuo tankillinen kuluu, siihen menöö kotvanen ei nimittäin vie paljoa ainetta :!:
Kyllä toimii kaupan rypsiöljylläkin :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

28 Syys 2010, 23:34

Saattaapi tulla äiteetä ikävä, jos esteröimätöntä öljyä tarjoaa ilman etulämmitintä millekkään kevyellä polttoöljyllä/dieselillä toimivalle härvelille näillä leveysasteilla, on nimittäin aikasen paljon paksumpaa tavaraa vielä esim. +25 asteessakin tuo ruokaöljy, kuin esteröity tavara.
Esteröidyllä kay kyllä, mutta kun yöt alkavat kylmenemään, niin taas on riemua luvassa, tähän saa korjausta teollisella urealla, jolloin samepiste rupeaa olemaan samaa luokkaa kuin kesädieselillä.


Kuulamoottorien käyttöä biodieselillä jo vuodesta 2008 ja jatkuu... (toimii muuten myös etukammio- sekä suorasuihkudieseleissä rivi- ja jakajapumppuisissakin :wink: )
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Helmi 2011, 18:09

Pienen sähkökatkon saattelemana arvelin laittaa samofan hangesta käyntiin jotta saa kaffet keitettyä. Pikkasen hehkun reijästä öljyä koneeseen, sätkä hehkumaan ja pyöritystä. Neljännellä pyöräytyksellä läksi. Pakkasta -7

Oli vaan melkoisesti kertynyt lunta koneen päälle :shock: Kangella piti ettiä että minnes se syksyllä jäi :lol: Nämä kyllä pitäs olla katonalla, jos vain ois sitä kattoa :(
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
valmet
Vitos -nuffisti
Viestit: 42
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 17:11
Paikkakunta: Kontiolahti

26 Helmi 2011, 19:05

Voi kai sitä kattoa vähän rakentaa :roll:
Valmet 500
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Loka 2013, 20:04

Pari vuotta seisoi samofa. Nyt vaihtelin öljyt vaikkei tunteja ole tullut. Hyvin lasahti käymään toisella pyöräytyksellä, mukava patskuttaja, mieluummin tuota kuuntelee pihamaalla hurisemassa kuin radio novaa radiosta :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin