maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

pyöveli
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 22 Heinä 2008, 20:24
Paikkakunta: Lieksa

22 Loka 2008, 18:39

Olympia on jo entisöity ja seuraavana vuorossa on Veto-merkkinen maamoottori,sitten on vuorossa Teijo jonka jälkeen projektina A.sarin josta uupuu mangneetto ja viimeisenä ja helpoimpana Douglas joka on ilmajäähdytteinen pikkunen moottori.Moottorit on jo hiekkapuhallettu ja pohjamaalissa pedit on tekemättä.Oiskohan Veto moottoriin kellään yhtä männänrengasta ja öljy rengasta,pirulaiset katkesivat kun irrottelin.Männän halkaisija piirun alle 120mm ja moottorin type 10hv.
Ei oo riemulla rajaa kun saa nuffilla ajaa . Tuunattu 460
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

22 Loka 2008, 18:55

Maamoottoreita on alettu kunnostaa oikein urakalla :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
pyöveli
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 22 Heinä 2008, 20:24
Paikkakunta: Lieksa

22 Loka 2008, 20:10

kyllä täytyy sanoa, että on jäänyt vähän paitsioon nuo moottorit,oli tavote jotta vuodessa pari mottia sais valmiiksi ,mutta ei kerkiä.emäntä pittää siitä huolen,on sitä kaikenlaista tähellistä tekemistä.
Ei oo riemulla rajaa kun saa nuffilla ajaa . Tuunattu 460
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

22 Loka 2008, 20:34

Tekemisen tärkeys riippuu paljolti siitä keneltä kysytään :lol: :lol:
Hattu päähän ja hyvästi!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

30 Loka 2008, 10:47

Johan nuita on tarpeeksi särjetty romumiesten toimesta..hyvä vain, että niitä pelastetaan kiihtyvällä tahdilla :D ja kyllä ne emännät/emäntäkokelaatkin saa puhuttua ympäri näihin hyviin harrastuksiin :wink:
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

30 Loka 2008, 19:16

No nyt on onneksi romuraudan hinta syöksynyt pohjamutiin :lol: .Eivät enää riistä kaikkea kiinnostavaa sulatukseen :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

02 Marras 2008, 01:23

pyöveli kirjoitti:Oiskohan Veto moottoriin kellään yhtä männänrengasta ja öljy rengasta,pirulaiset katkesivat kun irrottelin.Männän halkaisija piirun alle 120mm ja moottorin type 10hv.
Maamoottoreihin voi helposti tehdä itsekin männänrenkaita.

Wikkeen (18-24Hv D-125mm)) ja Olympiaan (HL muistaakseni kanssa D-125mm ) sorvailtiin uudet männänrenkaat vanhoista jarrulevyistä sekä G.G:hen (25-30Hv D-200mm) jostakin valurautaisesta pumpun laipasta.

Männänrengasaihioksi käy ns. Harmaa Valurauta (eli kunnolla Atussoitu valu) normaali patarauta on liian mureaa (ts. ei kestä taivuttaa yhtään)

'Harmaasta' sorvattu rengas yleensä avautuu jonkin verran, kun rengasaihioon sahaa katkokohdan

Öljyrengas syntyy samalla tavalla. Voitelu-urat saa tehtyä kätevästi rautasahan terällä ja viilalla ennen rengasaihion katkaisua (testattu kahdessa maamoottorissa sekä yhdessä 460 Nuhvissa ja hyvin toimii)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

02 Marras 2008, 10:25

Nuhvelentin veli kirjoitti:
pyöveli kirjoitti:Oiskohan Veto moottoriin kellään yhtä männänrengasta ja öljy rengasta,pirulaiset katkesivat kun irrottelin.Männän halkaisija piirun alle 120mm ja moottorin type 10hv.
Maamoottoreihin voi helposti tehdä itsekin männänrenkaita.

Wikkeen (18-24Hv D-125mm)) ja Olympiaan (HL muistaakseni kanssa D-125mm ) sorvailtiin uudet männänrenkaat vanhoista jarrulevyistä sekä G.G:hen (25-30Hv D-200mm) jostakin valurautaisesta pumpun laipasta.

Männänrengasaihioksi käy ns. Harmaa Valurauta (eli kunnolla Atussoitu valu) normaali patarauta on liian mureaa (ts. ei kestä taivuttaa yhtään)

'Harmaasta' sorvattu rengas yleensä avautuu jonkin verran, kun rengasaihioon sahaa katkokohdan

Öljyrengas syntyy samalla tavalla. Voitelu-urat saa tehtyä kätevästi rautasahan terällä ja viilalla ennen rengasaihion katkaisua (testattu kahdessa maamoottorissa sekä yhdessä 460 Nuhvissa ja hyvin toimii)
Tällaiset vinkit ovat aina kiinnostavia :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
Vastaa Viestiin