Puutavara Nosturista/hiabista asiaa.
Valvoja: automies560
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 63
- Liittynyt: 11 Touko 2008, 23:36
- Paikkakunta: Jaala/kymenlaakso
No niin ja kun täs kehittelee nuhveliin kaikkea lisälaitetta,tossa kun kolmosella olin hakemassa omasta metästä rankoja niin tuli mieleen jotta vois laittaa neloseen tuubeilla jonkilaisen puutavaranosturin,olis helpompaa kärrylle laitella ja nopeampaa.Nyt aivan käsipelillä nostella.Mistähän mahtais löytää sellasen kevyen version jonka vois neloseen laittaa,ajattelin että vois olla pikkuvikanen ja käytöstä poistettukin.
Ajatushan tämäkin mut toteutettavissa ihan hyvin
Ajatushan tämäkin mut toteutettavissa ihan hyvin
Universaalia toimintaa.
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
Tarkoittanet tuppisovitteita?Sellaisethan ne tuossa meikän nuffelissa on paikoillaan, vain kuormaaja puuttuu.
Vanha isäntä joka tuon aiemmin omisti, käytti kuormainta nuffissa vaan en nyt muista mikä merkki/malli se oli.Täytynee kysästä.
Kattua tässä itsekkin, jos joskus äkillisen hulluuden puuskan sattuessa laittaisi kuormaimen.
Vanha isäntä joka tuon aiemmin omisti, käytti kuormainta nuffissa vaan en nyt muista mikä merkki/malli se oli.Täytynee kysästä.
Kattua tässä itsekkin, jos joskus äkillisen hulluuden puuskan sattuessa laittaisi kuormaimen.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 63
- Liittynyt: 11 Touko 2008, 23:36
- Paikkakunta: Jaala/kymenlaakso
Juu sellaset profiilista vaan moottorin kohalta rungosta kiinni ja siitä takasillan alitte.Tarttis vaan sellasen nosturin tai ainakin aihion mistä tekis.
Pari sylinteriä ja venttiilipöytä ni ei muuta tarttis.Niin no se nosturin kääntö olis hyvä,ja silleen jotta sais keulalle kääntää kuljetusasentoon.
Pari sylinteriä ja venttiilipöytä ni ei muuta tarttis.Niin no se nosturin kääntö olis hyvä,ja silleen jotta sais keulalle kääntää kuljetusasentoon.
Universaalia toimintaa.
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 63
- Liittynyt: 11 Touko 2008, 23:36
- Paikkakunta: Jaala/kymenlaakso
No nyt taisin löytää halavalla 550 hiabin,ja suunnitelmat vähä voi muuttua.
Toi hiabbi on järeämpi/painavampi millasta suunnittelin mutta pitää kuiteskin hakea 550 kotia kuhan kerkee,ja visiot pyörii päässä
Toihan sopii hyvin pikku kaivuuseen kun istuttaa sen nuffelin perään,tietty puomiosia pidentää vähä ja kauhalle sylinteri.that it"s.
Nuffikaivuri siinäpä pientä askaretta talveks
Toi hiabbi on järeämpi/painavampi millasta suunnittelin mutta pitää kuiteskin hakea 550 kotia kuhan kerkee,ja visiot pyörii päässä
Toihan sopii hyvin pikku kaivuuseen kun istuttaa sen nuffelin perään,tietty puomiosia pidentää vähä ja kauhalle sylinteri.that it"s.
Nuffikaivuri siinäpä pientä askaretta talveks
Universaalia toimintaa.
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Itse olen ajatellut laittaa kourakuormaimen metsäkärryn aisalle niin se ei rasita itse traktoria ja sen runkoa liikaa.
Niin ei kellään foorumilaisella sattuis olemaan ylimääräistä silakkapuntaria tai tiedossa kellä olis
Niin ei kellään foorumilaisella sattuis olemaan ylimääräistä silakkapuntaria tai tiedossa kellä olis
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 63
- Liittynyt: 11 Touko 2008, 23:36
- Paikkakunta: Jaala/kymenlaakso
Toi 550 hiab on kyl hyvä aihio mettäkärryn aisallekkin,suunnittelin samaa mutta sitten ajattelin jotta kun on budjetti pieni niin muutin suunnitelmia.
Tolle mun löytämälle hiabille pitäs olla kunnon kärrynrunko ja se maksaa vaik ite tekis,nykyinen rankakärry(ite tehty) on liian hepponen.
Jahka ettis sit pienemmän hiabin rankojen ajoon .toi 550 on kyllä hyvä aihio kaivuriksi kun pääpuomia jatkaa ja taittopuomia kans,harastelukäyttöön oiva peli.
Tolle mun löytämälle hiabille pitäs olla kunnon kärrynrunko ja se maksaa vaik ite tekis,nykyinen rankakärry(ite tehty) on liian hepponen.
Jahka ettis sit pienemmän hiabin rankojen ajoon .toi 550 on kyllä hyvä aihio kaivuriksi kun pääpuomia jatkaa ja taittopuomia kans,harastelukäyttöön oiva peli.
Universaalia toimintaa.
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
Miksei se harrastekäyttöön, mutta kuitenkin. Ennemmin tekee nosturista kuormaajan ja kaivurin jostain ihan muusta. Mulla kun on sellanen outo päähänpinttymä että kuormaaja ei oo kaivuri eikä kaivuri ole kuormaaja. Aivan kuten nosturilla on huono kuormata ja kuormaajalla huono nostaa. Ei siinä etteikö se onnistu, mutta kun...toi 550 on kyllä hyvä aihio kaivuriksi kun pääpuomia jatkaa ja taittopuomia kans,harastelukäyttöön oiva peli.
Olen joskus kokeillut pientä kalapuntaria kaivuvarustuksella, kyllä sillä pehmoiseen maahan kuoppia tekee sinne tänne, rakenne vaan on liian hentoinen kaivamiseen. Äkkiä vetää pystypuomin hajalle kun innostuu oikein urakalla kuokkimaan.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Vai Hiabista kaivuri....komiaa, kun puomin omalla painolla koettaa savista maataa kuokkia Voi tulla äitiä ikävä siinä hommassa... Just meinaan sammutin Vammas Kersantin, ja kun että siitäkin välillä tahtoo voimat loppua, kun vähän isompia kiviä muljaa tai jos sattuu uppoamaan koko vehje, kuten tänäänkin kävi. Kyllä tuli pienestä savupiipasta iso musta savu, ennen kuin oltiin kuivilla Kaivurilla ollaan aina huonoissa olosuhteissa...kuivapaikka kun ei ojaa tarvitse, eli tuhansia kertoja olet Nuffi+Hiab-systeemisi kanssa jumissa itse munia myöden kurassa...onko se sitten kivaa, kun ei voi sitä puomilla vetää pois??? Hiab 173:sta aikoinaan kesko markkinoi Nuffiin metsäkuormaimeksi.kharju kirjoitti:Miksei se harrastekäyttöön, mutta kuitenkin. Ennemmin tekee nosturista kuormaajan ja kaivurin jostain ihan muusta. Mulla kun on sellanen outo päähänpinttymä että kuormaaja ei oo kaivuri eikä kaivuri ole kuormaaja. Aivan kuten nosturilla on huono kuormata ja kuormaajalla huono nostaa. Ei siinä etteikö se onnistu, mutta kun...toi 550 on kyllä hyvä aihio kaivuriksi kun pääpuomia jatkaa ja taittopuomia kans,harastelukäyttöön oiva peli.
Olen joskus kokeillut pientä kalapuntaria kaivuvarustuksella, kyllä sillä pehmoiseen maahan kuoppia tekee sinne tänne, rakenne vaan on liian hentoinen kaivamiseen. Äkkiä vetää pystypuomin hajalle kun innostuu oikein urakalla kuokkimaan.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Hiab 550 on muuten 173:n päivitetty versio suoraan alenevassa polvessa (suurimpana erona hydr. jatkopuomi vrt: 173 mek. jatko) 550:n suurempi nostoteho selittyy tiukemmalle viritellyillä varoventtiileillä..
Peruspuomi ja masto on näissä molemmissa nostureissa samanlainen, mutta 550:n jalka eroaa jonkin verran 173:sta.
Kaivurikäyttöä rajoittaa suurimmaksi osaksi pääpuomin nostosylinteri, joka näissä kummassakin on yksitoiminen (ts. painottaminen mahdotonta)
(nimimerkillä: 2kpl 173:sia ja yksi 177 metsäelefantti)
Peruspuomi ja masto on näissä molemmissa nostureissa samanlainen, mutta 550:n jalka eroaa jonkin verran 173:sta.
Kaivurikäyttöä rajoittaa suurimmaksi osaksi pääpuomin nostosylinteri, joka näissä kummassakin on yksitoiminen (ts. painottaminen mahdotonta)
(nimimerkillä: 2kpl 173:sia ja yksi 177 metsäelefantti)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Olen kyllä mieltänyt 173:n vähän isommaksi... No, mulla ei ole kun Hiab 173 ja Nummi Universal, ei ole lainkaan Hiab 550:stä Oli muistaakseni myös 174, ja sitten vielä joku Special...olisko se ollu 173:n joku kehittyneempi versio. Täytyy kaivaa jostain ihan piruuttaan prosyyreita, josko niitä vielä löytyisi. Mikä muuten sellainen iso vanha Hiab on tyypiltään, samankaltainen, kuin 173 mutta noin 2,5 kertaa isompi...Nuhvelentin veli kirjoitti:Hiab 550 on muuten 173:n päivitetty versio suoraan alenevassa polvessa (suurimpana erona hydr. jatkopuomi vrt: 173 mek. jatko) 550:n suurempi nostoteho selittyy tiukemmalle viritellyillä varoventtiileillä..
Peruspuomi ja masto on näissä molemmissa nostureissa samanlainen, mutta 550:n jalka eroaa jonkin verran 173:sta.
Kaivurikäyttöä rajoittaa suurimmaksi osaksi pääpuomin nostosylinteri, joka näissä kummassakin on yksitoiminen (ts. painottaminen mahdotonta)
(nimimerkillä: 2kpl 173:sia ja yksi 177 metsäelefantti)
joo ei millään pahalla mutta kyllä taitaa olla turhaa ajan hukkaa alkaa hiabista kaivuria tekee taitaapi saada paremman hyödyn ajalleen vaikka pyörittelemällä emäntää vällyn alla ite henkkohtasesti näkisin että hiab on kappaletavaranosturi ja sillä siisti, omasta mielestäni myös liian "klohmo" rattorin perään mettä töihin
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
UniversalDM4 kirjoitti:Olen kyllä mieltänyt 173:n vähän isommaksi... No, mulla ei ole kun Hiab 173 ja Nummi Universal, ei ole lainkaan Hiab 550:stä Oli muistaakseni myös 174, ja sitten vielä joku Special...olisko se ollu 173:n joku kehittyneempi versio. Täytyy kaivaa jostain ihan piruuttaan prosyyreita, josko niitä vielä löytyisi. Mikä muuten sellainen iso vanha Hiab on tyypiltään, samankaltainen, kuin 173 mutta noin 2,5 kertaa isompi...Nuhvelentin veli kirjoitti:Hiab 550 on muuten 173:n päivitetty versio suoraan alenevassa polvessa (suurimpana erona hydr. jatkopuomi vrt: 173 mek. jatko) 550:n suurempi nostoteho selittyy tiukemmalle viritellyillä varoventtiileillä..
Peruspuomi ja masto on näissä molemmissa nostureissa samanlainen, mutta 550:n jalka eroaa jonkin verran 173:sta.
Kaivurikäyttöä rajoittaa suurimmaksi osaksi pääpuomin nostosylinteri, joka näissä kummassakin on yksitoiminen (ts. painottaminen mahdotonta)
(nimimerkillä: 2kpl 173:sia ja yksi 177 metsäelefantti)
177 muistuttaa jonkinverran 173:sta, mutta on n. 2,5 kertaa isompi. Öljysäiliö löytyy jalasta ja venttiilipakatkin ovat alunperin samalla lailla paluuölyputkeen kasattuina kuin 173:ssa. Puomin taitto toimii kaksisuuntaisena (ts. kuljetusasento tehdään hydrauliikalla)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Todella hyvä idea tuo ja saattaa pelastaa jopa avioliitonkin jos on tullut liikaa vaan asuttua niiden koneiden joita naisväki kutsuu "romuiksi" kanssanuffiman kirjoitti:joo ei millään pahalla mutta kyllä taitaa olla turhaa ajan hukkaa alkaa hiabista kaivuria tekee taitaapi saada paremman hyödyn ajalleen vaikka pyörittelemällä emäntää vällyn alla ite henkkohtasesti näkisin että hiab on kappaletavaranosturi ja sillä siisti, omasta mielestäni myös liian "klohmo" rattorin perään mettä töihin
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Kaiveskelin kaapin perukoilta vanhoja 60/70-luvun Hiab-esitteitä. Näistä ilmeni nostokyvyt uutena:Nuhvelentin veli kirjoitti:UniversalDM4 kirjoitti:Olen kyllä mieltänyt 173:n vähän isommaksi... No, mulla ei ole kun Hiab 173 ja Nummi Universal, ei ole lainkaan Hiab 550:stä Oli muistaakseni myös 174, ja sitten vielä joku Special...olisko se ollu 173:n joku kehittyneempi versio. Täytyy kaivaa jostain ihan piruuttaan prosyyreita, josko niitä vielä löytyisi. Mikä muuten sellainen iso vanha Hiab on tyypiltään, samankaltainen, kuin 173 mutta noin 2,5 kertaa isompi...Nuhvelentin veli kirjoitti:Hiab 550 on muuten 173:n päivitetty versio suoraan alenevassa polvessa (suurimpana erona hydr. jatkopuomi vrt: 173 mek. jatko) 550:n suurempi nostoteho selittyy tiukemmalle viritellyillä varoventtiileillä..
Peruspuomi ja masto on näissä molemmissa nostureissa samanlainen, mutta 550:n jalka eroaa jonkin verran 173:sta.
Kaivurikäyttöä rajoittaa suurimmaksi osaksi pääpuomin nostosylinteri, joka näissä kummassakin on yksitoiminen (ts. painottaminen mahdotonta)
(nimimerkillä: 2kpl 173:sia ja yksi 177 metsäelefantti)
177 muistuttaa jonkinverran 173:sta, mutta on n. 2,5 kertaa isompi. Öljysäiliö löytyy jalasta ja venttiilipakatkin ovat alunperin samalla lailla paluuölyputkeen kasattuina kuin 173:ssa. Puomin taitto toimii kaksisuuntaisena (ts. kuljetusasento tehdään hydrauliikalla)
173 Elefantti (kappaletavaraversio) 3t/1,7m, 1,25t/4,0m ja 425kg/7,0m
174 Elefantti B Special 3t/1,7m, 1,0t/5,0m ja 275kg/9,0m
174 Elefantti Special 1,0t/5,0m ja 275kg/9,0m
177 Metsäelefantti 1,0t/5,0m ja 750kg/6,5m
177 kouralla (ei Elefantti nimeä) 1,0t/5,0m ja 675kg/7,0m
550 (ent.174) kappaletavara 1,1t/5,0m ja 250kg/9,0m
560 (ent.177 Metsäelefantti) 1,0t/5,2m ja 675kg/7,0m
670 (kouralla) 1,05t/5,7m ja 850kg/6,95m
950 (kappaletavara) 1,0t/7,2m ja 675kg/8,8m
950 Tupla-X (kappaletavara) 1,2t/6,5m ja 750kg/8,4m
970 (kouralla) 3,0t/2,8m ja 1,05t/7,1m
970 sai myös erikoistilauksesta pitkällä puomilla, jolloin ulottuvaisuus oli 11,3 metriä normaalin 7,2 sijasta. Mielestäni 177 ei ainakaan nostokyvyltään ole 2,5 kertaa isompi kuin 173 Eli lienee siis kyse jostain muusta tyypistä...? Se raato, minkä minä näin niin muistutti malliltaan 173:sta, mutta oli tosi iso, se pystyputkikin oli varmaan luokkaa 60cm halkaisijaltaan. Mitään kylttejä siinä ei enää ollut. Mitään lohkoja tai jatkoa siinä ei myöskään enää ollut. Kaikki putket ja letkutkin olivat paljon isompia, kuin näissä 170 sarjan "tunnetuimmissa". Koko 170 sarja näyttää olevan nostokyvyltään 5,0-5,2 tonninmetrin luokkaa, ehkä hieman yllättävää, mutta ei siis isosta koostaan huolimatta yhtään Nummi Universalia isompia, mitä taas aikoinaan yleisesti pidettiin pienehkönä yleisnosturina.
Tampereen Arpatehdas on painannut vuonna 1966 Hiab 177 Metsä-Elefantti nosturin suomenkielisen esitteen, jossa mainitaan, että parannuksien jälkeen nostaa nyt 1000kg 5m:n puomilla ja 750kg 6,5m:n puomilla. Eli tarkoittanee silloin 5-tonnimetrin nosturia.
Aikoinaan maailman eniten myyty kappaletavaranosturi Hiab Elefantti 173 nostaa 3000kg 1,7m:n puomilla ja 1250kg 4m:n puomilla.
Tarkoittaa kertolaskun perusteella sitä, että on 5,1 tonnimetrin nosturi.
Siis 177 ei kaiketi voi olla suinkaan 2,5 kertaa 173:a suurempi?
Aikoinaan maailman eniten myyty kappaletavaranosturi Hiab Elefantti 173 nostaa 3000kg 1,7m:n puomilla ja 1250kg 4m:n puomilla.
Tarkoittaa kertolaskun perusteella sitä, että on 5,1 tonnimetrin nosturi.
Siis 177 ei kaiketi voi olla suinkaan 2,5 kertaa 173:a suurempi?