Sivu 114/115

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 21 Heinä 2016, 15:35
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Tulipa meillekki kuitenki lähtö sinne Olhavan Veteraanikone- ja Rompetoripäivään... Koneitten kans tietenki..

Noh.. "Vielä on kesää jäljellä"

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 22 Heinä 2016, 06:51
Kirjoittaja TapsaR
Nuhvelentin veli kirjoitti:Lisää moturifilmejä.. Tätä on luvattu jo niin kauan, että tässäpä olisi...
GG L-20
https://youtu.be/C2MjYwIKdKA" onclick="window.open(this.href);return false;
Hieno kone!

Vanhempien omistamassa vanhassa myllyssä on ollut GG 40 kone, vesiturbiinin apuna. Tuo GG on nykyään "museossa" joka on perinteiseen tapaan aina kiinni... No ikkunan takaa se on nähty ja ompa nyt ainakin toistaiseksi tallessa.

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 21:42
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Kesän toiseksi viimeinen reisu tehty. Koneet pelasivat taasen ihan kunnialla. Wikke -27 naksutteli Listerin virittämällä Sammakko-WICO:lla pitkiäkin aikoja n. 100r/min ilman ongelmia. Wikke -19 kävi tankin tyhjäksi (7h) totuttuun tapaan kunniallisesti. Myös GG toimi jo ihan kuulamoottorille ominaisella tyylillä.

Lisäbonuksena häätyi taasen herättää yksi 20v seissyt kone elävien kirjoihin tapahtuma-alueella.. Tällä kertaa koneena oli harrastuksen alkuajoilta asti tuttu malli, eli B.M.V 8-10Hv, juuri samanlainen pirulainen, kuin allekirjoittaneen ensimmäinen toimiva maamoottori.
Vaikka tässä ei olekaan viime aikoina tullut 8-10Hv Pemarien kanssa värkkäiltyä, niin kyllä tuo(kin) syttyi ihan vanhasta tottumuksesta. Koneen omistajakin käynnisti sen pariin otteeseen myöhemmin.

Pemarin ikämiesomistajalla oli muutakin mielenkiintoista tallessa, kuten esimerkiksi 2kpl BM-10:ejä vuelta 1949, jotka olivat kumpikin seisseet yli 15v ja kansivikainen 1940-50 lukujen taitteen 4-vetoinen MAN...

Seuraava ponnistus olisi sitte Elokuun viimesenä viikonloppuna 27-28.8 "Maaseudulta Käsin"-messut Tervolan Louella.. Sittenpä olisi masinistikesä 2016 loppuun taputeltu..

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 23 Heinä 2016, 23:15
Kirjoittaja jusape
M.A.N - traktori ? Onkos se vanhempi, kanttimaskisempi versio ? Niitä ei tietääkseni olisi kuin 2kpl maassa, ja molemmat olen nähnyt livenä ......
Tosin, vuosimallia en moisille nyt muista, olikos kenties -48 ???

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 24 Heinä 2016, 01:01
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Ilmeisesti -49 oli kyseessä. Tämä kaveri on hommannu Ruottista monensorttista kampetta tälle puolelle.
25 Zetkan, net BM:t ja vissiin vielä tuon MANninki..

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 24 Heinä 2016, 10:58
Kirjoittaja jusape
Tää nyt menee hiukan otsikosta ohi, mut näitä 50-51 MANneja on käsittääkseni 2kpl tuotu, joista molemmat olen nähnyt...
-52 vuodelle taisi maski muuttua toisentyyppiseksi, vaiko jäikö tuo Ackerdiesel-teksti silloin pois...

Kuva

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 31 Heinä 2016, 21:19
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Kävästiin lauantaina palastelemassa ja peittelemässä mökillä vanha maakellari. Kaivurinuhvin ensimmäinen koko päivän työmaa meillä ollessa. Luppoaikana kävin taasen hipistelemässä pressun alle varastoituja motureita. HL ei tarvinnu etes ryyppyä, vain 2 kierrosta vauhtipyörästä ja se kävi. Kartoittelin samalla koneitten noutomahdollisuutta.
Edessä seisoo yksi LA-312 Mersuvanhus, joka pitäs saada ensin tulille, niin saisi koneet nosteltua paremmalle hollille.
Jospa ensi kuun aikana... Samalla tempasta tenspeed-raatoki lavalle ja alotella sen läpikäyntiä...

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 14 Elo 2016, 11:17
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Umpipää Olympiaprojektiaki vähän saatettu taas eteenpäin.
Irrottelin ja putsailin männänrenkaat siitä joutessani.. Olipa melko karstaset rengasurat, mutta eipä enää...

Vielä kunnon pesu, niin saapii alkaa nostamaan sylinterin paikoilleen.
Jospa se kampikammion lunkkaki löytys vielä tälle kesälle...

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 15 Elo 2016, 08:57
Kirjoittaja lister
1927 M Olympiasta olisi mahdollisuus lainata lunkkaa malliksi täällä Oulussa, jos valuhommiksi menee. Alumiinistahan tuon valaa melko helposti, omaan venemoottori Wikkeeni tein jo yhden.

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 17 Elo 2016, 00:06
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Valuhommiksi se todennäköisesti mennee joka tapauksessa, tiedossa olevan lunkan jatkona on 10-14Hv Olympia ja oikeanmallinen on aina oikeanmallinen. Uudemmista, kun puuttuu se teksti.

Häätyy alkaa nostelemaan tuo KP-26 kupoliuunin kylkeen, niin pääsee taasen valuhommiin, jahka vanhempi masinisti kotiutuu lasareetista. Olisi nimittäin vähän messinkihommiaki tiedossa vanhan B.M.W:n suihkun rungon muodossa.

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 19 Elo 2016, 16:15
Kirjoittaja lister
Se teksti lunkan kannessa, on ilmeisesti vain isommissa Olympioissa?

Tuossa mainitsemassani vm.1927 M mallissa ne tekstit on, mutta 1926 E mallissa tekstejä ei ole.

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 02 Syys 2016, 20:47
Kirjoittaja Konemäki
TTB saapasvarsi moottoreista kysymys. Lähinnä Teijon Agricolan ja Sirkan eroista. Onko niissä magneeton lisäksi muita hyviä tuntomerkkejä, joista erottaisi mallin. Magneetto kun luonnollisesti puuttuu koneen raadosta.

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 30 Syys 2016, 22:24
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
otto oli hommannu muutamia uusia pannuja, mutta tietoja ei ole täällä näkynyt.

Omat projektit (Karhut Porista, sekä Lapualta ja Olympia M) taasen seisonnassa rouvan kiireitten takia.. Onhan tässä kuitenki talvi aikaa..

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 30 Syys 2016, 22:26
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Konemäki kirjoitti:TTB saapasvarsi moottoreista kysymys. Lähinnä Teijon Agricolan ja Sirkan eroista. Onko niissä magneeton lisäksi muita hyviä tuntomerkkejä, joista erottaisi mallin. Magneetto kun luonnollisesti puuttuu koneen raadosta.
Samoja koneitahan net taitavat muuten olla... Hankala sanoa, jos magneetto puuttuu

Re: Maamoottorit

Lähetetty: 14 Tammi 2017, 20:05
Kirjoittaja h.h
Muutama kysymys 8hv porilaisesta. Uskaltaako koittaa konetta käyntiin kun männän reunassa on kuvassa näkyvä lovi? http://aijaa.com/Zx3nhY Kestääkö tuo ylin männänrengas? Puristuksia tuntuis olevan ihan ok, että vois vaikka lähteäkin. Minkälaista valua/ainetta tuo mäntä on, pystyiskö täyttämään ja sorvailemaan? Lovi on siis suoraan pakoaukon keskellä. Tuo tuho on tullut joskus kun mäntä on ollut jumissa ja irroitettu väärillä konsteilla.. :(

Sitten toinen kysymys, pitäiskö noitten sylinterin voiteluletkuissa/nipoissa olla jotkin takaiskut? Nyt tuolta nipan sisästä näkyy suoraan mäntä.

Kolmas, kun tuosta lasketaan jäähdytysvedet pois niin pitääkö avata mitään roppua vai tuleeko kaikki pois tuosta ala putkesta?