Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

12 Marras 2015, 08:02

TapsaR kirjoitti:Stover kävi höyryfestivaaleilla koko lauantai päivän, hyvin toimi kun sai polttoainepumpun toimimaan. Sunnuntaina oli sitten kipinä hävinnyt kokonaan, syytä en saanut pikasella selvityksella esiin.
Tietääkö Lister paljonko Wico EK magneeton kelojen vastukset pitäisi olla? Millainen konkka kävisi orginaalin tilalle, konkka on perus irto konkka.

Mistähän löytyisi oikein pitkä kärkiksiä M18 kierteellisiä sytytystulppia? Yhdessä vanhassa gatalogissa oli sellaisia joissa keski- ja sivuelektrodi tuli 20-30mm ulos tulpan päästä. Tulpan kärki kun jää syvään poteroon tuossa.
Eipä ollut kipinä palautunut itsestään, yritin mittailla puolia, mutta joku häikkä on joko mittarissa tai puolissa, kun näyttää molempia maihin? Pitää kaivaa vanha analoginen mittari esiin ja kokeilla sillä.
Tuo on vähän hankala magneetto kun sen kokeilu vaatii aina paikoilleen asennuksen tai testipenkin rakentamisen, siinä kyllä saisi säädettyä kärjet niitä kun ei saa muuten säätöihin.

Täytyy ottaa aparaatti irti ja laittaa uunin päälle kuivumaan, jos sillä on vaikutusta, niin puolat on eristeiltään huonot?
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

12 Marras 2015, 23:35

Siis mistä ja miten se näyttää yhteyttä maihin? Käämien toiset päät on aina yhteydessä magneeton runkoon ja käämin vastusarvo näkyy kärkien asennosta riippumatta, ainakin jos mittaat tulpanjohdon ja magneeton rungon väliltä tai kärkien ja rungon väliltä. Sitten on eriasia, jos olet irrottanut sekä ensio- että toisiokäämin molemmat päät irti ja silti näkyy yhteys runkoon.

Yleensä sitä käämin eristevikaa ei näy tavallisilla mittareilla, kun läpilyöntikohdassa on niin suuri vastus, että läpilyönti tapahtuu vasta tuhansien volttien jännitteellä.
Teppo
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Marras 2015, 19:33

18 Marras 2015, 20:19

Tuollainen olisi tallissa tilaa viemässä : http://www.tori.fi/pirkanmaa/Maamoottor ... m?ca=6&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

20 Marras 2015, 20:54

lister kirjoitti:Siis mistä ja miten se näyttää yhteyttä maihin? Käämien toiset päät on aina yhteydessä magneeton runkoon ja käämin vastusarvo näkyy kärkien asennosta riippumatta, ainakin jos mittaat tulpanjohdon ja magneeton rungon väliltä tai kärkien ja rungon väliltä. Sitten on eriasia, jos olet irrottanut sekä ensio- että toisiokäämin molemmat päät irti ja silti näkyy yhteys runkoon.

Yleensä sitä käämin eristevikaa ei näy tavallisilla mittareilla, kun läpilyöntikohdassa on niin suuri vastus, että läpilyönti tapahtuu vasta tuhansien volttien jännitteellä.
Niin nuo oli kllä irti toisistaan, täytyy kyllä mitata uusiksi ja ottaa mukaan töihin, niin saa kunnon mittarilla mitattua. Vähän epäilen jotain mittausvirhettä itsekkin.
otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

18 Joulu 2015, 16:32

Mitäs tänne moottorimiehille kuuluupi? Miten on moottori rojektit edenneet ja onko osteltu kenties uusia moottori tojekteja? En itse ole kesän jälkeen täällä käynyt kun aluksi minulle tuli sähköpostiin ilmoitus uusista viesteistä ja sitten rupesin ihmettelemään kun mitään ei tullut pitkään aikaan ja nyt päätin tarkistaa onko uusia viestejä tullut ja olihan niitä,mikähän tässä on? Niin ja jokos Konemäelle on saapunut porilaisen voitelulaitteen luukun vasen puuttuva kappale? ihan sillä vain että minulla oli tässä jokuaika sitten samallainen voitelulaite jossa oli se toinen puoli tallela ja kuulemani mukaan se meni sinulle kun annoin eteenpäin?
Harmittaa hirmuisesti kun ei itse tullut käytyä katsomassa tuota John Wickströmistä kertovaa teatteria :cry: kun näin sen mainoksenkin jo viimetalvena.

Kävin noin kaksi kuukautta sitten katsomassa sellaista porilaista että voisin melkein vannoa että kukaan teistä ei ole sellaista livenä nähnyt tai muutenkaan sillä hevosvoimia löytyi 35 ja kone oli vihreä, vuosimallia noin 45-50. Tämänhetkinen omistaja oli kolmas, aijempi oli hänen tätinsä ja ensimmäinen oli ollut hänen isoisänsä, eli kulkenut pelkästään suvussa. Tämä yksilö on kuulemma ainut tiedettävästi jäljelle jäänyt nimenomaan 35hv ellei nyt sitte jollakulla ole jossakin ladossa heinien alla tälaista noin 2 metriä korkeaa ja noin 1metrin vauhtipyörällä varustettua laitosta :wink:. Oli meinaan todella hieno ja todella hyvässä kunnossa! Tuli kyllä hieman orpo olo kun ajatteli omaa 5hv pemaria ja katseli sitä siinä sitten :mrgreen:.

Ostakaapa tuosta etittäin hyvät talvi rojektit: http://www.tori.fi/pirkanmaa/Maamoottor ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; ja tuosta: http://www.tori.fi/pirkanmaa/Maamoottor ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; tämä jälkimmäinen Teijon Karhu on erittäin hyvissä alkuperäisissä maaleissa ja on kohtuullisen harvinainen yksilö sillä valmistenumero on 706 ha hevosia on 5-6. Olen itse nähnyt nämä moottorit sillä myyjä on hyvä ystäväni, moottorit ovat kyllä hyviä projekteja, sariini myös.

NÄIN ALUSTAVASTI HYVÄÄ JOULUA JA ONNELLISTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE!
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

19 Joulu 2015, 15:37

otto.ruohola kirjoitti:...
Harmittaa hirmuisesti kun ei itse tullut käytyä katsomassa tuota John Wickströmistä kertovaa teatteria :cry: kun näin sen mainoksenkin jo viimetalvena.

...
Vielähän tuon ehtii, näytökset näyttää jatkuvan 2016. Katso ohjelma-aikataulut Vaasan kaupunginteatterin nettisivuilta.
otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

19 Joulu 2015, 16:10

lister kirjoitti:
otto.ruohola kirjoitti:...
Harmittaa hirmuisesti kun ei itse tullut käytyä katsomassa tuota John Wickströmistä kertovaa teatteria :cry: kun näin sen mainoksenkin jo viimetalvena.

...
Vielähän tuon ehtii, näytökset näyttää jatkuvan 2016. Katso ohjelma-aikataulut Vaasan kaupunginteatterin nettisivuilta.
Jaahas kiitoksia :D !
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

21 Joulu 2015, 21:28

Eipä tässä nyt ole oma kasi rojekti oikein edennyt. Syksyllä laitettiin pytty paikoilleen ja sen jälkeen on saanut talvehtia rauhassa. Katkennut voitelulaitteen akseli tuli jatkettua ja lohjennut kiinnike pitäisi siitä vielä hitsata. Voitelulaitteen luukusta olis puuttunut vielä yks pala tuon lisäksi mitä keskisuomenmies kauppas mulle, niin päädyin askartelemaan siihen alumiinistä kokonaan uuden. Kuvassa ensimmäinen versio aiheesta.
Kuva
Hyvin menee, kun on Nuffield.
otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

27 Joulu 2015, 16:11

Konemäki kirjoitti:Eipä tässä nyt ole oma kasi rojekti oikein edennyt. Syksyllä laitettiin pytty paikoilleen ja sen jälkeen on saanut talvehtia rauhassa. Katkennut voitelulaitteen akseli tuli jatkettua ja lohjennut kiinnike pitäisi siitä vielä hitsata. Voitelulaitteen luukusta olis puuttunut vielä yks pala tuon lisäksi mitä keskisuomenmies kauppas mulle, niin päädyin askartelemaan siihen alumiinistä kokonaan uuden. Kuvassa ensimmäinen versio aiheesta.
Kuva
Hyvältähän tuo vaan näyttää! siistit vain kaikki reunat pyöreiksi, hiot tasaiseksi ja vaikka hiekkapuhallat niin tulee hieman valetun näköinenkin :wink: . Harmi vaan muuten mutta tällä keskisuomen miehellä olisi ollut sinulle myös se pumpun akselikin aivan ehjä sellainen.
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

31 Joulu 2015, 00:59

http://www.nettikone.com/muu-merkki/wik ... it/1471422" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

02 Tammi 2016, 13:50

Siitä Jussillekki kone(et). Olisvat vielä ilmeisen lähelläki.

Tuo pikku-umpipää näyttäisi melko kohtuulliselta projektilta (pl magneetto Bosch FF1A ja remmisiiva) Muut ovat normaali puutteita. Mittoja löytyy ja ristikkoverkon 5-haaraliittimiäkin on tehty. Magneetto tuskin on ongelma, enkä usko, että tuo remmisiivakaan kuitenkaan ihan mahdoton löytö olisi (Irtokantisissa sama ja 6-7Hv taitaa olla yleisin kokoluokka Wikkejä)

Isompi näyttäisi tarvivan vain petipuut, tankin, magneeton ja todennäköisesti vesisäiliön pohjan, muuten tuo kannattaisi jättää ihan tuommoseksi.

170€ umpipäästä aika kohtuullinen hinta ja eipä tuo isokaan riistohintainen ole...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

02 Tammi 2016, 13:55

http://www.tori.fi/satakunta/Vanha_maam ... m?ca=1&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Pikkuisen "kulahtanut" Wilen (?)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Tammi 2016, 15:28

Nuhvelentin veli kirjoitti:Siitä Jussillekki kone(et). Olisvat vielä ilmeisen lähelläki.

Tuo pikku-umpipää näyttäisi melko kohtuulliselta projektilta (pl magneetto Bosch FF1A ja remmisiiva) Muut ovat normaali puutteita. Mittoja löytyy ja ristikkoverkon 5-haaraliittimiäkin on tehty. Magneetto tuskin on ongelma, enkä usko, että tuo remmisiivakaan kuitenkaan ihan mahdoton löytö olisi (Irtokantisissa sama ja 6-7Hv taitaa olla yleisin kokoluokka Wikkejä)

Isompi näyttäisi tarvivan vain petipuut, tankin, magneeton ja todennäköisesti vesisäiliön pohjan, muuten tuo kannattaisi jättää ihan tuommoseksi.

170€ umpipäästä aika kohtuullinen hinta ja eipä tuo isokaan riistohintainen ole...

Niin olis liki joo, jotain 80km välimatkaa.
Mut kaikki liikenevä irtoraha menee nyt erääseen toiseen projektiin, ni ei ole resursseja investoida sitä viissatasta(kaan) yksinkertaisesti tuollaisiin nyt....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

02 Tammi 2016, 21:37

Ja mun porilainen ei kelpaa kellekkään..
Mukana kuin peräpukama!
otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

02 Tammi 2016, 23:45

jamppi kirjoitti:Ja mun porilainen ei kelpaa kellekkään..
Ai kuinkas niin :D onko sulla vai porilainen jossakin kaupan? Linkkiä?
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
Vastaa Viestiin