Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

05 Heinä 2016, 07:02

lister kirjoitti:En oikein heti usko että tikku olisi valurautaa, se vaatisi jo lämmitykseenkin tosi kovat lämmöt. Ettei olis vaan hopeaa tai jotain nikkelin sukuista juotetta? Hopea ainakin ottaa tosi hyvin kiinni valurautaan. Just olen itse juotellut umpipää Wiken sylinteriä nippuun hopealla. Juottamalla ei jää samanlaisia huokosia, kuin hitsaamalla tahtoo jäädä ja jälkijäähdytyksestä mahdollisesti aiheutuva halkeilu jää pois, kun lämpötilaerot ei ole niin pistemäisiä.
Tigillä ainakin menee hienosti valauraudan korjaukset valarautapuikoilla, Höyrylokomobiili projektiin korjattiin tuolla menetelmällä muutama osa ja hävältä vaikuttavat.
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

05 Heinä 2016, 07:06

TapsaR kirjoitti: Vaihdoin konkan Wicoon ja vahvasti vaikuttaa siltä että vika oli siinä, kipinä kyllä vieläkin vähän heikko. Pitää tiputtaa kone alas lavojen päältä ja kokeilla mitä tapahtuu oikeasti. Uusi puolapari olis vajaa 100 dollaria...
Kyllä tuo nyt toimivalta vaikuttaa :D

Tulpankärkiväli vaan pitää olla pieni noin 0,3-0,4, joten taitaa magnetointi keikka olla edessä talvenaikana.

Hyvin pelasi ja polttoainepumppukin oli nyt oireeton, kun se tuossa välillä kiukutteli. Vuoden vanha etanolikin paloi hyvin.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

05 Heinä 2016, 17:27

Kemijärven papatuspäivät läpikäytynä.. Aseistuksena Wiket -19 ja -27, sekä G.G 20Hv.
Koneet pelasivat kaikki ilman draamaa ja kummasti tuntui tuo -27 10-12Hv käyvän alhaisillakin kierroksilla patterisytytyksellä pärräpuolan katkojan kautta.
Sen sijaan Wico taitaa tarvita hellää huolenpitoa...
Edellinen "remontti" tuolle on tehty jossakin päin itäistä Suomea joskus 1990-luvun lopulla.. Puolat vaikuttivat onneksi ehyiltä, mutta muutapa tuosta ei oikein voi kehua...
On muuten aikasen paljon pehmeämpi käynti nuissa -20-luvun sammakkomagneetollisissa Wikeissä (10-11Hv -22 ja 10-12Hv -27), kuin vm-19 pyörivämagneettoisessa koneessa... Äänenvaimentimet täysin identtisiä ja muutenkin koneet erittäin lähellä toisiansa, paitsi jakopäät ja magneetot. Vm-1928 6-7Hv umpipää nyt on sitten ihan oma lukunsa... Merkillistä...
GG:n kirous on murrettu, se kävi koko Sunnuntain ilman pienintäkään ongelmaa. Aikaisemminhan tuo on suostunut toimimaan vain Maanantaista Perjantaihin klo 18:00 saakka, Lauantait ja Pyhät ovat olleet sitten yhtä taistelua :wink:
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

05 Heinä 2016, 20:09

Mistähän kannattaisi lähteä Olympian 5 - 6 heppasen vm-28 vikaa
hakemaan kun 10 minuutin käynnin jälkeen rupeaa savuttamaan :oops:
Käyntiin lähtee tosi hyvin, mutta kun tosiaan savuttaa niin koko
pihapiiri savussa, jos ei tuuleskentele.
Pitäisi tulevana viikonloppuna puksutella vielä tukkilais kisoissa :evil:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

06 Heinä 2016, 12:34

Nuhvikalle kirjoitti:Mistähän kannattaisi lähteä Olympian 5 - 6 heppasen vm-28 vikaa
hakemaan kun 10 minuutin käynnin jälkeen rupeaa savuttamaan :oops:
Käyntiin lähtee tosi hyvin, mutta kun tosiaan savuttaa niin koko
pihapiiri savussa, jos ei tuuleskentele.
Pitäisi tulevana viikonloppuna puksutella vielä tukkilais kisoissa :evil:
Liikaa öljyä koneessa, riittää että kauha osuu öljyyn. Mitäs öljyä siellä on?
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

06 Heinä 2016, 19:16

TapsaR kirjoitti:
Nuhvikalle kirjoitti:Mistähän kannattaisi lähteä Olympian 5 - 6 heppasen vm-28 vikaa
hakemaan kun 10 minuutin käynnin jälkeen rupeaa savuttamaan :oops:
Käyntiin lähtee tosi hyvin, mutta kun tosiaan savuttaa niin koko
pihapiiri savussa, jos ei tuuleskentele.
Pitäisi tulevana viikonloppuna puksutella vielä tukkilais kisoissa :evil:
Liikaa öljyä koneessa, riittää että kauha osuu öljyyn. Mitäs öljyä siellä on?
Liikkaahan siellä sitä öljyä oli 20W/50 Motonetin vanhojen koneiden öljyä.
Eihän sitä kauhaa nähnyt luukusta ennenkuin sormella koetteli :mrgreen:
Nyt kävi 15 min suhkot mukavasti

Lisää kysymyksiä:
Lubrikatti voitelee käynnistinpyörän päätymäisen laakerin.
Kauha koukkii pohjalta kirtokangelle öljyä.
Mistä siivapyörän pää saapi öljyä :?: :?:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

06 Heinä 2016, 21:47

5-6Hv E-mallia en omista, mutta 7-9Hv HL ja 9-10Hv vanha M löytyvät omistakin kokoelmista.

Laakeri(e)n päällä on kartiomainen poraus, joka johtaa laakeriin.. Lusikka saa kampikammiossa semmoisen pahanilman aikaseksi, että öljyä lentää takuuvarmasti joka rakoon.

HL:ssä ja M:ssä ei lubrikaatti hoida yhdenkään laakerin suoraa voitelua (lubrikaatin kanava on runkolaakeripukin vieressä ja porattu suoraan kampikammioon). Yleensä Lubrikaatti säädetään korvaamaan kampikammion öljyhävikki, eikä tuo säätöohjeen mukainen tippa sekunnissa riitä liukulaakerin voiteluun, jos muualta ei öljyä tule.
Epäilisin, että myös E-mallissa asia on samalla lailla hoidettu.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

06 Heinä 2016, 21:54

Pari WICOa otettu irti ja puhdisteltu... On nuot sammakko-magneetot työllistäviä värkkejä...

Minkähän takia Wikke on hypännyt 20v taaksekäsin, ko on siirrytty 1920-luvulle... Vm-1919 9-10Hv umpipää on varustettu tehtaalla Boschin pyörivällä ZU-1-magneetolla, mutta vm-1922 ja 1927 molemmat näillä WICO:n sammakkovirityksillä.
Vm-1928 pikkuwikke kuitenki on taas FF-1 pyörivällä...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

07 Heinä 2016, 06:48

Kysellääs täälläkin. Olisiko Jokioisten Museorautiellä järjestettävään Höyryfestivaaliin 30-31.7 innokasta masinistia paikalle maamoottoreita käyttämään?
Jos oikein olen ymmärtänyt ja yhdistellyt niin ainakin yhtä nuorempaa masinistia joka tälläkin palstalla kirjoittelee tullaan kyselemään lähiaikoina :wink:

Omia maamoottoreita ja muitakin vehkeitä saa tietenkin touda, mutta ainakin nämä koneet on paikalla: Stover KC, Olympia E ja ehkä myös 5hv porilainen.

Myös höyrykoneiden ja vetureiden pariin on mahdollista päästä.

Järjestäjä tarjoaa majoituksen ja ruokailut. Muista kuluista sovitaan erikseen.


Yhteyttä asiaista voi ottaa suoraan minulle:
Tapio Rintamäki, nolla neljä nolla 5273518, tapsa.rintamaki at gmail.com
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Heinä 2016, 18:45

Muuten ehkä kyllä, mutta pitkänsorttinen huikonen 913 Mersulla sinne Jokioisiin (750km/sivu)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

08 Heinä 2016, 12:57

Nuhvelentin veli kirjoitti:Muuten ehkä kyllä, mutta pitkänsorttinen huikonen 913 Mersulla sinne Jokioisiin (750km/sivu)
Niin kyllä tuossa kahveella kannattaa kerran pysähtyä, vaikka siinä Humppilassa 10km ennen Minkiötä :D
Itsellä sama tilanne pohjoisen tapahtumien kanssa, ei tule lähdettyä käymään kun matka on liian pitkä.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

08 Heinä 2016, 19:51

Lakihan määrittää max ajoajaksi kerrallaan 4h, jonka jälkeen 45min pakkopaussi.. Solis vähimmilläänkin 12h/sivu...
Turistina tuolla voisi kyllä joskus kävästä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

08 Heinä 2016, 19:56

Huomenna Wikke -19 oikeisiin töihin ensimmäisen kerran v.1946 jälkeen pyörittämään seivässovia erääseen paikallistapahtumaan.

Jospa sitte Sunnuntaina Oulaisiin turistina...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Heinä 2016, 21:12

Tänäkin vuonna taas pittää oulainen jättää väliin ..... Ei vaan ole aikaa lähteä ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Heinä 2016, 13:41

Tuolla konekansan puolella kysellään tälläista .....

http://www.konekansa.net/showthread.php ... -TIETOUTTA" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin