Tigillä ainakin menee hienosti valauraudan korjaukset valarautapuikoilla, Höyrylokomobiili projektiin korjattiin tuolla menetelmällä muutama osa ja hävältä vaikuttavat.lister kirjoitti:En oikein heti usko että tikku olisi valurautaa, se vaatisi jo lämmitykseenkin tosi kovat lämmöt. Ettei olis vaan hopeaa tai jotain nikkelin sukuista juotetta? Hopea ainakin ottaa tosi hyvin kiinni valurautaan. Just olen itse juotellut umpipää Wiken sylinteriä nippuun hopealla. Juottamalla ei jää samanlaisia huokosia, kuin hitsaamalla tahtoo jäädä ja jälkijäähdytyksestä mahdollisesti aiheutuva halkeilu jää pois, kun lämpötilaerot ei ole niin pistemäisiä.
Maamoottorit
Valvoja: automies560
Kyllä tuo nyt toimivalta vaikuttaaTapsaR kirjoitti: Vaihdoin konkan Wicoon ja vahvasti vaikuttaa siltä että vika oli siinä, kipinä kyllä vieläkin vähän heikko. Pitää tiputtaa kone alas lavojen päältä ja kokeilla mitä tapahtuu oikeasti. Uusi puolapari olis vajaa 100 dollaria...
Tulpankärkiväli vaan pitää olla pieni noin 0,3-0,4, joten taitaa magnetointi keikka olla edessä talvenaikana.
Hyvin pelasi ja polttoainepumppukin oli nyt oireeton, kun se tuossa välillä kiukutteli. Vuoden vanha etanolikin paloi hyvin.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kemijärven papatuspäivät läpikäytynä.. Aseistuksena Wiket -19 ja -27, sekä G.G 20Hv.
Koneet pelasivat kaikki ilman draamaa ja kummasti tuntui tuo -27 10-12Hv käyvän alhaisillakin kierroksilla patterisytytyksellä pärräpuolan katkojan kautta.
Sen sijaan Wico taitaa tarvita hellää huolenpitoa...
Edellinen "remontti" tuolle on tehty jossakin päin itäistä Suomea joskus 1990-luvun lopulla.. Puolat vaikuttivat onneksi ehyiltä, mutta muutapa tuosta ei oikein voi kehua...
On muuten aikasen paljon pehmeämpi käynti nuissa -20-luvun sammakkomagneetollisissa Wikeissä (10-11Hv -22 ja 10-12Hv -27), kuin vm-19 pyörivämagneettoisessa koneessa... Äänenvaimentimet täysin identtisiä ja muutenkin koneet erittäin lähellä toisiansa, paitsi jakopäät ja magneetot. Vm-1928 6-7Hv umpipää nyt on sitten ihan oma lukunsa... Merkillistä...
GG:n kirous on murrettu, se kävi koko Sunnuntain ilman pienintäkään ongelmaa. Aikaisemminhan tuo on suostunut toimimaan vain Maanantaista Perjantaihin klo 18:00 saakka, Lauantait ja Pyhät ovat olleet sitten yhtä taistelua
Koneet pelasivat kaikki ilman draamaa ja kummasti tuntui tuo -27 10-12Hv käyvän alhaisillakin kierroksilla patterisytytyksellä pärräpuolan katkojan kautta.
Sen sijaan Wico taitaa tarvita hellää huolenpitoa...
Edellinen "remontti" tuolle on tehty jossakin päin itäistä Suomea joskus 1990-luvun lopulla.. Puolat vaikuttivat onneksi ehyiltä, mutta muutapa tuosta ei oikein voi kehua...
On muuten aikasen paljon pehmeämpi käynti nuissa -20-luvun sammakkomagneetollisissa Wikeissä (10-11Hv -22 ja 10-12Hv -27), kuin vm-19 pyörivämagneettoisessa koneessa... Äänenvaimentimet täysin identtisiä ja muutenkin koneet erittäin lähellä toisiansa, paitsi jakopäät ja magneetot. Vm-1928 6-7Hv umpipää nyt on sitten ihan oma lukunsa... Merkillistä...
GG:n kirous on murrettu, se kävi koko Sunnuntain ilman pienintäkään ongelmaa. Aikaisemminhan tuo on suostunut toimimaan vain Maanantaista Perjantaihin klo 18:00 saakka, Lauantait ja Pyhät ovat olleet sitten yhtä taistelua
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Mistähän kannattaisi lähteä Olympian 5 - 6 heppasen vm-28 vikaa
hakemaan kun 10 minuutin käynnin jälkeen rupeaa savuttamaan
Käyntiin lähtee tosi hyvin, mutta kun tosiaan savuttaa niin koko
pihapiiri savussa, jos ei tuuleskentele.
Pitäisi tulevana viikonloppuna puksutella vielä tukkilais kisoissa
hakemaan kun 10 minuutin käynnin jälkeen rupeaa savuttamaan
Käyntiin lähtee tosi hyvin, mutta kun tosiaan savuttaa niin koko
pihapiiri savussa, jos ei tuuleskentele.
Pitäisi tulevana viikonloppuna puksutella vielä tukkilais kisoissa
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Liikaa öljyä koneessa, riittää että kauha osuu öljyyn. Mitäs öljyä siellä on?Nuhvikalle kirjoitti:Mistähän kannattaisi lähteä Olympian 5 - 6 heppasen vm-28 vikaa
hakemaan kun 10 minuutin käynnin jälkeen rupeaa savuttamaan
Käyntiin lähtee tosi hyvin, mutta kun tosiaan savuttaa niin koko
pihapiiri savussa, jos ei tuuleskentele.
Pitäisi tulevana viikonloppuna puksutella vielä tukkilais kisoissa
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Liikkaahan siellä sitä öljyä oli 20W/50 Motonetin vanhojen koneiden öljyä.TapsaR kirjoitti:Liikaa öljyä koneessa, riittää että kauha osuu öljyyn. Mitäs öljyä siellä on?Nuhvikalle kirjoitti:Mistähän kannattaisi lähteä Olympian 5 - 6 heppasen vm-28 vikaa
hakemaan kun 10 minuutin käynnin jälkeen rupeaa savuttamaan
Käyntiin lähtee tosi hyvin, mutta kun tosiaan savuttaa niin koko
pihapiiri savussa, jos ei tuuleskentele.
Pitäisi tulevana viikonloppuna puksutella vielä tukkilais kisoissa
Eihän sitä kauhaa nähnyt luukusta ennenkuin sormella koetteli
Nyt kävi 15 min suhkot mukavasti
Lisää kysymyksiä:
Lubrikatti voitelee käynnistinpyörän päätymäisen laakerin.
Kauha koukkii pohjalta kirtokangelle öljyä.
Mistä siivapyörän pää saapi öljyä
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
5-6Hv E-mallia en omista, mutta 7-9Hv HL ja 9-10Hv vanha M löytyvät omistakin kokoelmista.
Laakeri(e)n päällä on kartiomainen poraus, joka johtaa laakeriin.. Lusikka saa kampikammiossa semmoisen pahanilman aikaseksi, että öljyä lentää takuuvarmasti joka rakoon.
HL:ssä ja M:ssä ei lubrikaatti hoida yhdenkään laakerin suoraa voitelua (lubrikaatin kanava on runkolaakeripukin vieressä ja porattu suoraan kampikammioon). Yleensä Lubrikaatti säädetään korvaamaan kampikammion öljyhävikki, eikä tuo säätöohjeen mukainen tippa sekunnissa riitä liukulaakerin voiteluun, jos muualta ei öljyä tule.
Epäilisin, että myös E-mallissa asia on samalla lailla hoidettu.
Laakeri(e)n päällä on kartiomainen poraus, joka johtaa laakeriin.. Lusikka saa kampikammiossa semmoisen pahanilman aikaseksi, että öljyä lentää takuuvarmasti joka rakoon.
HL:ssä ja M:ssä ei lubrikaatti hoida yhdenkään laakerin suoraa voitelua (lubrikaatin kanava on runkolaakeripukin vieressä ja porattu suoraan kampikammioon). Yleensä Lubrikaatti säädetään korvaamaan kampikammion öljyhävikki, eikä tuo säätöohjeen mukainen tippa sekunnissa riitä liukulaakerin voiteluun, jos muualta ei öljyä tule.
Epäilisin, että myös E-mallissa asia on samalla lailla hoidettu.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Pari WICOa otettu irti ja puhdisteltu... On nuot sammakko-magneetot työllistäviä värkkejä...
Minkähän takia Wikke on hypännyt 20v taaksekäsin, ko on siirrytty 1920-luvulle... Vm-1919 9-10Hv umpipää on varustettu tehtaalla Boschin pyörivällä ZU-1-magneetolla, mutta vm-1922 ja 1927 molemmat näillä WICO:n sammakkovirityksillä.
Vm-1928 pikkuwikke kuitenki on taas FF-1 pyörivällä...
Minkähän takia Wikke on hypännyt 20v taaksekäsin, ko on siirrytty 1920-luvulle... Vm-1919 9-10Hv umpipää on varustettu tehtaalla Boschin pyörivällä ZU-1-magneetolla, mutta vm-1922 ja 1927 molemmat näillä WICO:n sammakkovirityksillä.
Vm-1928 pikkuwikke kuitenki on taas FF-1 pyörivällä...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Kysellääs täälläkin. Olisiko Jokioisten Museorautiellä järjestettävään Höyryfestivaaliin 30-31.7 innokasta masinistia paikalle maamoottoreita käyttämään?
Jos oikein olen ymmärtänyt ja yhdistellyt niin ainakin yhtä nuorempaa masinistia joka tälläkin palstalla kirjoittelee tullaan kyselemään lähiaikoina
Omia maamoottoreita ja muitakin vehkeitä saa tietenkin touda, mutta ainakin nämä koneet on paikalla: Stover KC, Olympia E ja ehkä myös 5hv porilainen.
Myös höyrykoneiden ja vetureiden pariin on mahdollista päästä.
Järjestäjä tarjoaa majoituksen ja ruokailut. Muista kuluista sovitaan erikseen.
Yhteyttä asiaista voi ottaa suoraan minulle:
Tapio Rintamäki, nolla neljä nolla 5273518, tapsa.rintamaki at gmail.com
Jos oikein olen ymmärtänyt ja yhdistellyt niin ainakin yhtä nuorempaa masinistia joka tälläkin palstalla kirjoittelee tullaan kyselemään lähiaikoina
Omia maamoottoreita ja muitakin vehkeitä saa tietenkin touda, mutta ainakin nämä koneet on paikalla: Stover KC, Olympia E ja ehkä myös 5hv porilainen.
Myös höyrykoneiden ja vetureiden pariin on mahdollista päästä.
Järjestäjä tarjoaa majoituksen ja ruokailut. Muista kuluista sovitaan erikseen.
Yhteyttä asiaista voi ottaa suoraan minulle:
Tapio Rintamäki, nolla neljä nolla 5273518, tapsa.rintamaki at gmail.com
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Muuten ehkä kyllä, mutta pitkänsorttinen huikonen 913 Mersulla sinne Jokioisiin (750km/sivu)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Niin kyllä tuossa kahveella kannattaa kerran pysähtyä, vaikka siinä Humppilassa 10km ennen MinkiötäNuhvelentin veli kirjoitti:Muuten ehkä kyllä, mutta pitkänsorttinen huikonen 913 Mersulla sinne Jokioisiin (750km/sivu)
Itsellä sama tilanne pohjoisen tapahtumien kanssa, ei tule lähdettyä käymään kun matka on liian pitkä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Lakihan määrittää max ajoajaksi kerrallaan 4h, jonka jälkeen 45min pakkopaussi.. Solis vähimmilläänkin 12h/sivu...
Turistina tuolla voisi kyllä joskus kävästä.
Turistina tuolla voisi kyllä joskus kävästä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Huomenna Wikke -19 oikeisiin töihin ensimmäisen kerran v.1946 jälkeen pyörittämään seivässovia erääseen paikallistapahtumaan.
Jospa sitte Sunnuntaina Oulaisiin turistina...
Jospa sitte Sunnuntaina Oulaisiin turistina...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tänäkin vuonna taas pittää oulainen jättää väliin ..... Ei vaan ole aikaa lähteä ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuolla konekansan puolella kysellään tälläista .....
http://www.konekansa.net/showthread.php ... -TIETOUTTA" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.konekansa.net/showthread.php ... -TIETOUTTA" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68