Wikke -19 pyöritteli seivässorvia lauantaina ilman ongelmia, mutta -27 ei alkanu yhteistyöhön (akku tyhjä).. Tänään tuli sitte tietoa, että sen Wico antaa kipinän vielä 4,5bar paineessa.. Jospa se nyt..
Kävästiin Oulaisissa, Ottoaki nähtiin taasen vaihteeksi. Rompetorilöytöinä 1920- lukuinen bosch FF-1 laukaisijamagneetto umpipää-Olympiaa varten ja samalla myyjällä oli myös Edison Splitdorf.. matkaanhan seki piti kerätä, sille olisi tulevaisuudessa paikka toisen -47 Teijo A-mallin kyljessä...
Vielä se kampikammion luukku ja peti, niin saadaan tännekki päin yksi käyvä 9-10Hv M- Olympia lisää...
Maamoottorit
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Wico tuli eilen toimivana, mutta oliki vm-22 10-11Hv koneen magneetto... Hyvin kuitenki toimi tuossa 6v tuoreemmassaki koneessa. Nyt ei tarvi akkua, jos ei taho värkätä tyhjää.. Jospa seuraava huomionosoitus tulisi sitte vm-26 Olympialle. Ohutta huhunkaltaista olisi myös liikkeellä 14Hv GG:stä.. Saapa nähä, mitä siitä tulee..
Toinenki Wico tulossa lähiaikoina kunnostettuna kotiin... Sittenpä olis taasen tämä Umpipää-värkkäys loppuun käsitelty, 6-7Hv konekin alkoi taas yhteistyöhön.
Pakko alkaa keskittymään jo muihinki merkkeihin välissä
Toinenki Wico tulossa lähiaikoina kunnostettuna kotiin... Sittenpä olis taasen tämä Umpipää-värkkäys loppuun käsitelty, 6-7Hv konekin alkoi taas yhteistyöhön.
Pakko alkaa keskittymään jo muihinki merkkeihin välissä
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Olis saattanut toimia vielä kovemmallakin paineella, mutta ei viitsinyt "wanhusta" rasittaa, kun siinä Wikessä ei ole käytännössä noinkaan kovat puristukset ja saatta sammako Wicosta eristeet löysätä melko helposti, kun niilä ikää jo liki 100v.Nuhvelentin veli kirjoitti:Tänään tuli sitte tietoa, että sen Wico antaa kipinän vielä 4,5bar paineessa.. Jospa se nyt..
Jostain syystä näissä molemmissa sammakoissa oli ne puolan sydänrautojen ilmavälykset menneet aivan olemattomiin, käytännössä tarvittavia välyksiä ei ollut lainkaan.Wico tuli eilen toimivana, mutta oliki vm-22 10-11Hv koneen magneetto... Hyvin kuitenki toimi tuossa 6v tuoreemmassaki koneessa. Nyt ei tarvi akkua, jos ei taho värkätä tyhjää..
Toinenki Wico tulossa lähiaikoina kunnostettuna kotiin... Sittenpä olis taasen tämä Umpipää-värkkäys loppuun käsitelty, 6-7Hv konekin alkoi taas yhteistyöhön.
Pakko alkaa keskittymään jo muihinki merkkeihin välissä
Pitää tuon toisenkin Wicon mekanismi työstää ensin oikeisiin arvoihin ja tutkailla löytyykö kadonnut kipinä sen toimenpiteen jälkeen, vai vaaditaanko vielä käämeihinkin kajoaminen. Hyvä aihio kuitenkin, kun kaikki osat tallessa.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kävästiin tänään viemässä konekuorma valmiiksi seuraaville kinkereille.. Matkalta (kinkeripaikan naapurista) poimittiin vielä 5Hv Pemari konerivistöön... Vm-1938 8-10Hv sinne jäi odottelemaan valmistumistaan (koneen siirto uudelle konepedille ja uusien säiliöitten virkaan asettaminen)
Koneen omistaja oli ostanut sen käyntikuntoisena 1936 vm koneena, mutta kone paljastuikin 1920-luvun puolivälin tuotteeksi.. Messinkinen suihkun runko, arkkujalka ja hihnavetoinen Siemens-rasvari juorusivat ikäluokan suoraan... Muutenkin tuo eroaa pikkuisen uudemmista.
Häätyhän sitä reistata käyntiinki.. Nöyräsyttöinen oli ja hyvin lopsutti. Purku/lastauskoneen kuski haalasi koneen rivistömme jatkoksi..
Jäi polttelemaan itseänikin sen verran, että jos joskus karkaa markkinoille, niin häätyy poimia kiinni.
Koneen omistaja oli ostanut sen käyntikuntoisena 1936 vm koneena, mutta kone paljastuikin 1920-luvun puolivälin tuotteeksi.. Messinkinen suihkun runko, arkkujalka ja hihnavetoinen Siemens-rasvari juorusivat ikäluokan suoraan... Muutenkin tuo eroaa pikkuisen uudemmista.
Häätyhän sitä reistata käyntiinki.. Nöyräsyttöinen oli ja hyvin lopsutti. Purku/lastauskoneen kuski haalasi koneen rivistömme jatkoksi..
Jäi polttelemaan itseänikin sen verran, että jos joskus karkaa markkinoille, niin häätyy poimia kiinni.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
"Kinkerit" (Kuivaniemen Pitäjämarkkinat) läpikäytynä. Koneet pelasivat lähes kunnialla..
Lauantaina Wikke -27 hukkasi kipinän virkistävän kesäisen sadekuuron jälkeen, vaikka oli WICO pussitettuna. Magneetto kainaloon ja yöksi kuivumaan... Problem solved ja taas kipinöi. Sitte löyty seuraava ongelma... Eipähän tuo alkanutkaan pumppaamaan vettä ollenkaan. Vika jäi mysteeriksi, mutta eiköhän se(kin) tälle kesälle selkene.
20Hv GG:n rasvari tökki koko kahden päivän ajan, mutta muuten tuo kotkotteli ihan kunnialla.
Moitteettomasti toimineet koneet olivat "yllättäen" Wikke 1919 ja laina-BMW 5Hv -23-26?.
Tuli kutsu ensi viikonlopulle taasen naapuriläänin puolelle, mutta sinne taian mennä vain turistina... Ehkä...
Lauantaina Wikke -27 hukkasi kipinän virkistävän kesäisen sadekuuron jälkeen, vaikka oli WICO pussitettuna. Magneetto kainaloon ja yöksi kuivumaan... Problem solved ja taas kipinöi. Sitte löyty seuraava ongelma... Eipähän tuo alkanutkaan pumppaamaan vettä ollenkaan. Vika jäi mysteeriksi, mutta eiköhän se(kin) tälle kesälle selkene.
20Hv GG:n rasvari tökki koko kahden päivän ajan, mutta muuten tuo kotkotteli ihan kunnialla.
Moitteettomasti toimineet koneet olivat "yllättäen" Wikke 1919 ja laina-BMW 5Hv -23-26?.
Tuli kutsu ensi viikonlopulle taasen naapuriläänin puolelle, mutta sinne taian mennä vain turistina... Ehkä...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kyllä kai net suhteellisen luotettavia on ollu uusina (pl. Lapuan Karhu), pito ja säilytysolosuhteet nuissa on ratkaissu aika paljon.
Nykyisin 70-100v ikäsinä kaikki kulumat ja käytön jäljet aiheuttavat väriä harrastukseen.
Yleensäkin 5-6Hv koneet ovat yleensä parhaassa kunnossa 8-12Hv teholuokassa on jo havaittavissa pienimuotoista kulumaa.. Yli 20Hv koneet ovat olleet jo niin kalliita uusina, että niitä on käytetty niin kauan, kuin mahdollista..
Esim. vuonna 1941, 18-24Hv Wickströmin hinnalla (26 500mk) on saanut melkein 2kpl 8-9Hv Wikkejä. Rahan arvo on tuolloin ollut pikkuisen eri.
Nykyisin 70-100v ikäsinä kaikki kulumat ja käytön jäljet aiheuttavat väriä harrastukseen.
Yleensäkin 5-6Hv koneet ovat yleensä parhaassa kunnossa 8-12Hv teholuokassa on jo havaittavissa pienimuotoista kulumaa.. Yli 20Hv koneet ovat olleet jo niin kalliita uusina, että niitä on käytetty niin kauan, kuin mahdollista..
Esim. vuonna 1941, 18-24Hv Wickströmin hinnalla (26 500mk) on saanut melkein 2kpl 8-9Hv Wikkejä. Rahan arvo on tuolloin ollut pikkuisen eri.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
10-12Hv Wiken vika paikallistettu. Imupuolen takaiskuventtiili jumitteli vesipumpussa, nyt kävi tunnin alta 100r/min puolella säiliöllä ja pumppu piti verkot märkänä koko ajan..
Wickström 10-12Hv Vm-27 är färdig....
Wickström 10-12Hv Vm-27 är färdig....
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Tuossapa olisi lisä haasteita Peräpohjolan piiriin ja toki muuallekkin:
http://www.tori.fi/kainuu/Vaha_moottori ... ca=2&w=103" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tori.fi/kainuu/Vaha_moottori ... ca=2&w=103" onclick="window.open(this.href);return false;
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Halvalla ??? 1200€kee .... bmv -30 luvulta.....
http://www.tori.fi/kainuu/Maamoottori_B ... ?ca=20&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tori.fi/kainuu/Maamoottori_B ... ?ca=20&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Vaihteeksi Panasonic käytössä ja maamoottoriviteota pukkaa... Edellisestä taitaaki olla jo 2v aikaa...
Yleisön vastusteluista huolimatta: Wikke 10-12Hv -27:
https://youtu.be/doFKiZlnXV0" onclick="window.open(this.href);return false;
Yleisön vastusteluista huolimatta: Wikke 10-12Hv -27:
https://youtu.be/doFKiZlnXV0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
5Hv Porilainen 1930-luvun puolivälin tuntumasta... Suomen yleisimmän maamoottorin pikkuisen (todella pikkuisen) harvinaisempi versio... Omastani maksoin aikoinaan 150€ ja se oli kuukaudessa toimintakunnossa...jusape kirjoitti:Halvalla ??? 1200€kee .... bmv -30 luvulta.....
http://www.tori.fi/kainuu/Maamoottori_B ... ?ca=20&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Toki tuo on valmis, mutta sittenki...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tuossa vielä pätkä filmiä lauantailta.. Piti ottaa Panasonic taas käyttöön, ko tavan digikamera hajosi...
https://youtu.be/xhNU70xCrhY" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/xhNU70xCrhY" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nyt näyttää että paikalle on tulossa ainakin kaksi maamoottori masinistia ja vähintään 5 maamoottoria. Se onkin isoin määrä maamoottoreita mitä tuolla on ollut. Höyrykonekentällä on 4 lokomobiilia, sekä yksi pieni laivakattila ja pieniä höyrykoneita. Paikalle tulee tänä vuonna panssarihaupitsi Parolan panssariprikaatista, viime vuonna oli Leopard.TapsaR kirjoitti:Kysellääs täälläkin. Olisiko Jokioisten Museorautiellä järjestettävään Höyryfestivaaliin 30-31.7 innokasta masinistia paikalle maamoottoreita käyttämään?
Jos oikein olen ymmärtänyt ja yhdistellyt niin ainakin yhtä nuorempaa masinistia joka tälläkin palstalla kirjoittelee tullaan kyselemään lähiaikoina
Omia maamoottoreita ja muitakin vehkeitä saa tietenkin touda, mutta ainakin nämä koneet on paikalla: Stover KC, Olympia E ja ehkä myös 5hv porilainen.
Myös höyrykoneiden ja vetureiden pariin on mahdollista päästä.
Järjestäjä tarjoaa majoituksen ja ruokailut. Muista kuluista sovitaan erikseen.
Yhteyttä asiaista voi ottaa suoraan minulle:
Tapio Rintamäki, nolla neljä nolla 5273518, tapsa.rintamaki at gmail.com
Tässä vähän tietoa tapahtumasta http://www.hoyryfestivaali.fi/fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Lisää moturifilmejä.. Tätä on luvattu jo niin kauan, että tässäpä olisi...
GG L-20
https://youtu.be/C2MjYwIKdKA" onclick="window.open(this.href);return false;
GG L-20
https://youtu.be/C2MjYwIKdKA" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...