Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

26 Tammi 2017, 13:11

h.h kirjoitti:Muutama kysymys 8hv porilaisesta. Uskaltaako koittaa konetta käyntiin kun männän reunassa on kuvassa näkyvä lovi? http://aijaa.com/Zx3nhY Kestääkö tuo ylin männänrengas? Puristuksia tuntuis olevan ihan ok, että vois vaikka lähteäkin. Minkälaista valua/ainetta tuo mäntä on, pystyiskö täyttämään ja sorvailemaan? Lovi on siis suoraan pakoaukon keskellä. Tuo tuho on tullut joskus kun mäntä on ollut jumissa ja irroitettu väärillä konsteilla.. :(

Sitten toinen kysymys, pitäiskö noitten sylinterin voiteluletkuissa/nipoissa olla jotkin takaiskut? Nyt tuolta nipan sisästä näkyy suoraan mäntä.

Kolmas, kun tuosta lasketaan jäähdytysvedet pois niin pitääkö avata mitään roppua vai tuleeko kaikki pois tuosta ala putkesta?
1: Kai se mäntä kestää... Jos olisi oma toimisin seuraavasti, mäntä irti ja ilman renkaita kammiopesukoneeseen tai vastaavaan missä lähtee puhtaaksi kunnolla, tämän jälkeen särötarkastus tunkeuma nesteellä. Vaarana tuossa on että lohkeamasta lähtee säröt rengasuraa myöten. Itsellä on hallussa yksi 8hv porilaisen mäntä joka on katkennut alimmasta urasta ja tuhonnut koko koneen.
Hitsaaminen ja muut täytöt turhia, mäntä ajaa asiansa noinkin kunhan se on muuten ehjä.

2: kuuluu olla takaiskut, ei ole kokemusta toimiiko voitelu ilman niitä. Takaiskuthan voi olla jo ennen niitä sylinterissä olevia nippoja.

3: kaikki tulee pois alaputkesta kun hana on oikeassa asennossa. Muistaakseni se alkuperäinen hana on sellainen että sillä saa jäämään vedet vahingossa koneeseenkin.
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

26 Tammi 2017, 13:16

Stoveria tuli käyteltyä uudenvuodenaattona, jotta pauketta sai jo ennen 18.00...

Hyvin toimi ja lähti toisella pyöräytyksellä tulille. Säädin pakoventtiilin välystä isommaksi, jolloin pako aukeaa vähän myöhemmin ja sulkeutuu aiemmin, ajatuksena oli että sylinteriin jäisi vähän pakokaasua ja käynti sen myötä rauhottuisi. Tuo kyllä onnistui hyvin ja nyt kone käy välillä kaikki työtahdit, vieläkään käynti ei ole tasaisen rauhallista.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

08 Helmi 2017, 18:38

TapsaR kirjoitti: Sitten toinen kysymys, pitäiskö noitten sylinterin voiteluletkuissa/nipoissa olla jotkin takaiskut? Nyt tuolta nipan sisästä näkyy suoraan mäntä.


2: kuuluu olla takaiskut, ei ole kokemusta toimiiko voitelu ilman niitä. Takaiskuthan voi olla jo ennen niitä sylinterissä olevia nippoja.
Takaiskut löytyy vain sylinterin kyljessä olevista voitelunipoista, jos ne puuttuvat, niin eipä välttämättä pysy öljy rasvarissa sisällä.. toisen kautta voidellaan männäntappi ja tosen kautta ajetaan öljyä männänrenkaille, joten linjojen painevaihtelut ovat melkoiset.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

22 Touko 2017, 07:55

Perjantaina hain kaverilta Bernard BW3 maamoottorin. Tässä on video koneesta https://www.youtube.com/watch?v=EKLegJQhaoA" onclick="window.open(this.href);return false;
Googlella haeskelin koneesta asiaa ja löysin kyseisen koneen vielä kaveria aiemmalta omistajalta: https://jarmosrant.kuvat.fi/kuvat/Bernard+maamoottori/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt tuo ei ole täysin nipussa kun edellinen omistaja alkanut tutkimaan kampiakselin päittäisvalyksen syytä ja todennut että ei kiitos. Tutkin itse asiaa ja johtunee uudesta laakerista joka jättää enemmän välystä, shimmirenkaalla tuon saa pois tarvittaessa, välys on pikaisesti tönärillä mitattuna vajaa 1mm. Tarkoitus kuitenkin kokeilla tulille tuollaisenaan ja todeta sitten onko välyksestä haittaa.

Kipinä oli tosi heikko ja purin magneeton mikä olikin täynnä rasvaa, tein pikaisen putsauksen ja vähän uutta rasvaa laakereihin. Magneetti tuntuu heikolta ja tulpanjohdon hiiliharjan kollektori on kuopalla juuri keskeltä messinki osaa. Kasasin magneeton ja uusin hiilen, nyt kipinää ei tule käsin pyöräyttämällä ollenkaan, mutta porakoneella saa ihan olemattoman kipunan aikaiseksi. Täytyy tutkia kärjet paremmin ettei ne päästä ensiö virtaa maihin.

Onko noissa kollektoreissa sorvausvaraa, luulisin että suurin vika on nyt siinä?

Tunteeko Lister tuon magneeton ja olisko mahdollista saada apuja tai löytyisikö toimivaa vaihtolaitetta, jos en itse saa kipunaa tuohon?
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

23 Touko 2017, 07:09

Magneetti taitaa olla nyt se ongelma, metallipöly lähtee puhaltamalla irti. Täytyy kokeilla hitsausmagneeteilla lisäpotkua, jos kipuna paranee niin vika selvisi.

Pitkään pyörittelin eilenkin akkuporalla välillä hiljaa ja kovempaa, mutta miksikään tuo ei muuttunut.

Edit: kärjet on ihan ok, putsasin ne kuitenkin kunnolla.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

27 Touko 2017, 00:25

Kävästiinpä mekki shoppailemassa välillä :mrgreen: ..
Yhtä lähimmä hakemaan ja 3 raatoa tuli.. A.Sarin ilman pakosarjaa jostakin 1930-luvun puolelta. Olympia M 11-14Hv -52, josta puuttuu myös pakosarja ja muutkin kiiltävät osat. Viimeisenä kaupantekijäisenä Olympia Eb- venemoottori 6-8Hv ilman vauhtipyörää ja muutenkin melko vajavainen.

Sarin menee talteen odottelemaan varaosia. Olympia M saa luovuttaa luukun umpipää M:ään ja jää sen jälkeen odottelemaan toista samanlaista, joita yhdistelemällä saattaisi syntyä jotaki käyntikuntoistakin. Eb:lle ei oikein käyttöä löydy tällä erää...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

27 Touko 2017, 20:13

TapsaR kirjoitti:Magneetti taitaa olla nyt se ongelma, metallipöly lähtee puhaltamalla irti. Täytyy kokeilla hitsausmagneeteilla lisäpotkua, jos kipuna paranee niin vika selvisi.

Pitkään pyörittelin eilenkin akkuporalla välillä hiljaa ja kovempaa, mutta miksikään tuo ei muuttunut.

Edit: kärjet on ihan ok, putsasin ne kuitenkin kunnolla.
Oikea ongelma oli se että pyötitin magneettoa väärään suuntaan... päällä oleva nuoli hämäsi. Nyt konetta on käytelty ja seuraavan pitäisi jaksaa kone purkaa sen verran paljolti että venttilit saisi säädettyä, ihan idiootti rakenne tuossa. Pako vuotaa kokoajan ja koneen kuumettua käynti lakkaa, puristuksetkin on vain 2bar luokkaa.
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

29 Touko 2017, 12:19

Onko kukaan tietoinen kuinka Bernard BW3 tai Japy TY2 venttiiliensäätö pitäisi tehdä tai kuinka sen saa tehtyä?

Stover heräsi eilen talviunilta ensimmäisiltä pyöräytyksillä 8)
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

13 Heinä 2017, 13:54

TapsaR kirjoitti:Onko kukaan tietoinen kuinka Bernard BW3 tai Japy TY2 venttiiliensäätö pitäisi tehdä tai kuinka sen saa tehtyä?
Venttiilit saa säädettyä nostimien ja venttiilivarsien ympärillä olevia sisäkkäinliukuvia jousikuormitteisia putkia nostomalla. Hankala säädettä kylläkin mutta mitään isompaa ei tarvitse purkaa.
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

13 Heinä 2017, 14:01

Uutena hankintana tuli tehtyä Lidan hehkulaavinssi, tästä kasasta http://www.masinistit.com/keskustelupal ... =3&t=90189" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1146.photobucket.com/albums/o52 ... j4znvq.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuosta tiedossa dokumentteja, käyttöohjeita yms tietoutta? En ole vielä nähnyt masiinaa livenä, enkä muutenkaan tarkemmin tiedä mitään teknistätietoa laitteesta, eikä omistajakaan muuta kuin että paino pitäisi olla tonnin luokkaa. Toimiva peli pitäisi olla tai on ainakin ollut reilu 10v sitten. Loppukuusta tuota pääsee hiplaamaan ja käyntiin sitten jos kaikki vaikuttaa olevan ok, masiina on esillä Höyryfestivaaleilla.

Itse moottorihan vastaava kuin Lidanin muutkin hehkukuula koneet, onko näitä kokemuksia tai hyvä tietää käyttöä ajatellen? Pienten porilaisten kanssa olevan vähän pelannut, joten tekniikka ja hehkukuula koneitten perusjutut on tuttua.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Elo 2017, 23:06

Uusia (vanhoja) hankintoja taasen.. Hommasinpa takasin vanhan perheemme kotikylällä olleen Wickströmin 75v reisusta. Laakerit ja mäntä tuhoutuneina (UMPIPÄÄTÄ EI PIÄ YRITTÄÄ IRROITTAA VASARALLA!!!!! :twisted: )

Kone on 6-7Hv Wickström ja aivan loppupään umpipäitä (1933-34? Kilpi on hukassa) Osat kuitenkin muuten melko hyvin mukana, jopa verkkoteline ja vesisäiliö... Jostaki uusi mäntä ja magneettoon vetoratas, niin tuo(ki) käy vielä.
Tuon seuraaja (18-24Hv -40) on purettu vasaralla 1970-luvulla, mutta seuraava 18-24Hv -44 (meän kone) on tallessa käyntikuntoisena.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

15 Elo 2017, 08:46

Lidan toimi yllättävän hyvin vaikka oli ollut pitkään käyttämättä, parani kyllä kokoajan käytön myötä.
Tuo hyppysäätäjä oli kyllä säädetty kovaan vireeseen, sain sen heti paremmaksi, mutta ihan sata se ei toimi. Pitäisi tietää minkämallinen nostajatapin ja pumpun pää on ollut...
Toinen ongelma on ollut se että maksimisyötön rarjoitin pyörii auki vaikka olisi lukossa, hetken pysyy kiinni ja sitten yllättäen pyörii nopeasti auki, jonka jälkeen onkin meno haluja.
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

01 Maalis 2018, 08:13

Listerille nakattu YV viime viikolla magneetto asiasta...
Vastaa Viestiin