Maamoottorit
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Lisähuomiona vielä.. Pikku GG (20Hv) käy vain arkipäivinä ja syttyy, sekä toimii ihan kohtuullisesti.. Viikonloppuina sitä on turha etes yrittää tulille... Saapa nähä, mitenkä 40Hv sukulainen..
Erikoisia ovat nämä Kaskisissa tehyt masiinat...
Erikoisia ovat nämä Kaskisissa tehyt masiinat...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 254
- Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
- Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
- Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)
Tiesittekös että ensimmäinen maantieliikenteen moottoriajoneuvo ilmestyi Kaskisiin vuonna 1911 G. Grönlunds Mekaniska Verkstad Ab:n omistajan Gabriel Grönlundin yksisylinterinen Indian. Hän teki ensimmäisen amerikanmatkansa jo 1908 ja toteutti nyt tuolloin syntyneen hankintapäätöksensä.
Tuollainen menopeli: http://www.mc-collection.com/mfs/img/mc ... e_1911.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;:
Huomattakoot että Gabrielin Indian oli tumman sininen sillä noin 1910-1930 Indianissa sai itse päättää ottiko punaisen eli yleisvärin vai ottiko pienestä lisähinnasta tumman sinisen.
Niin ja tämähän on siis vieläkin ainut yksilö suomenmaalla.
Tuollainen menopeli: http://www.mc-collection.com/mfs/img/mc ... e_1911.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;:
Huomattakoot että Gabrielin Indian oli tumman sininen sillä noin 1910-1930 Indianissa sai itse päättää ottiko punaisen eli yleisvärin vai ottiko pienestä lisähinnasta tumman sinisen.
Niin ja tämähän on siis vieläkin ainut yksilö suomenmaalla.
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
masiinoita harrastamaan!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
En kirjoittanut sillä, että kenenkään tarvitsisi puolustella linjaansa. Kunhan toin asian esille, osoittelematta suoranaisesti ketään. Olen vain kiinnittänyt viime aikoina huomiota asiaan, kun usein surutta vedetään kauniin patinan päälle uutta pintaa. Esimerkiksi vaikka vanhoja taloja remontoidessa. Tai vanhoja koneita. Joillekin se on entisöity hyvin sitten, kun on kaikki patina saatu hukattua uudella maalilla. Tuo nokkospuskassa saatu ulkoasu ei tietystikään ole säilyttämisen arvoista ja sellaista patinaa, jota tarkoitin. Minustakin silloin ihan perusteltua maalata koko laite uudelleen.otto.ruohola kirjoitti:--Mutta nyt tässä tapauksessa kun tuo minun projektini on aivan täysi ruostekasa jonka tiedän olleen entisellä ja taas entisellä tuntemillani ja varmaan sitäkin entisillä eli ehkä ensimmäisillä omistajilla ulkona sateessa pilaantumassa niin silloin siinä ei mielestäni näy patina ja käytön jälki vaan ulos tarpeettomana hylkääminen!! --
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Se on oppinut että töitä tehdään vain arkipäivinäNuhvelentin veli kirjoitti:Lisähuomiona vielä.. Pikku GG (20Hv) käy vain arkipäivinä ja syttyy, sekä toimii ihan kohtuullisesti.. Viikonloppuina sitä on turha etes yrittää tulille... Saapa nähä, mitenkä 40Hv sukulainen..
Erikoisia ovat nämä Kaskisissa tehyt masiinat...
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 82
- Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
- Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
- Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa
Porilainen nostettu uudelle pedille, joka tosin on vielä vähän kesken.
Pytystä löytyi pari halkeamaa, täytyy koittaa jos tuo jonkun kyläsepän tekemä panta pitäisi vuodot kurissa. Hitsataan sitten jos ei pidä.
Pytystä löytyi pari halkeamaa, täytyy koittaa jos tuo jonkun kyläsepän tekemä panta pitäisi vuodot kurissa. Hitsataan sitten jos ei pidä.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Porilais projekti on edennyt siten että mäntä lähti liikkeelle sain sen noin. 5cm alaspäin vaseliini prässin paineella, mutta sitten alko tavara tulla pakoaukosta ulos. Että mitäs nyt ? Luulisin että se tarvis saada sieltä nousemaan ylös päin , kun sieltä se sylinteri kuitenkin on kulunut avarammaksi . Mutta miten ? Sylinterin yläpäässä olleen pykälän olen saanut hoonaus kivillä saanut hiottua pois , tällaiseen asiaan nyt kaipaisin hyviä vinkkejä alan tietäjiltä.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 254
- Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
- Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
- Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)
Oma porilaisrojekti on edennyt sillä tavalla että moottorit sain puretuksi viimeviikonloppuna siihen saakka että kummastakin täytyisi vielä saada kampiakselit lohkoistansa pois jonka jälkeen pääsee hiomaan ruosteita pois. sellainen mutka tuli matkaan että kummatkin vauhtipyörät kyllä lähtivät hienosti ulosvetäjällä pois mutta siivapyörä ei sitten irronnutkaan vaan halkesi, joka kyllä harmittaa ihan pirusti sillä en kyllä odottanut että niin kävisi . Noo täytynee näin alkuun sovittaa siihen jonkun puimakoneen siiva niin eiköhän se siitä luonnistu. Tänään koitin hakata puukapulalla toisen moottorin mäntää sylinteristänsä ja kyllähän se sitten ehkä millin liikahtikin mutta siten puukapulan pää meni lyttyyn eli tarvisin itsekkin siihen vinkkiä. Niin sellainen vielä että tämän paremman yksilön sarjanumero on 4956 joten olisiko kellään tatkkaatietoa vuosimallista ja väri on varmaankin harmaa?
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
masiinoita harrastamaan!
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 82
- Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
- Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
- Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa
Omaani tein lapun jolla tukin pakoaukon. Sitten koepainepumpulla painetta männän päälle. Kun paineella oli saatu mäntää liikkeelle niin siivaan köytetyllä parimetrisellä kakkosnelosella ja vahtipyörän mutterista riittävän isolla jakoavaimella vuorotellen nitkuteltiin, niin vähitellen rupes liikkumaan herkemmin. Pyttyä irrottaessa meinasi ahdistaa vielä kunnolla, mutta kun nosti aina vähäsen pyttyä ja laittoi pytyn ja kampikammion väliin kapuloita ja taas nitkutteli, niin lopulta mäntä tuli kokonaan ulos. Suoraan nosturilla nostaessa ei tullut mäntä ulos, vaan koko moottori meinasi nousta mukana.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 254
- Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
- Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
- Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)
Mitenkäs sitten kun tulee imukanava vastaan?
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
masiinoita harrastamaan!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Teillä on ollut totaalisen väärät konstit porilaisten löysäämiseen...
ENSIMMÄISENÄ kiertokangen alasilmä auki ja sylinteri mäntineen ylös.. Sen jälkeen ruosteet pois männän alta ja sylinteri täyteen esim. öljyä (kuulan tilaan asti) Sopiva ja tiivis kansi kuulan paikalle ja vaikka traktorin nostolaitteen pumpusta paine männän päälle. Mäntä peruuttaa sievästi kartanolle. Hakkaamalla saa halkinaisia männänlakia ja nostelu/vääntö/retkutustyylillä kieroja kampiakseleita, sekä kiertokankia..
Itse olemme käyttäneet irroituksiin Enerpacin korkeapainehydraulipumppua, sekä Nuhvin hydrauliikkaa. Kaikki ovat irronneet ehyinä (Pienin ollut 5Hv Sarin ja suurin 25-30Hv GG...)
ENSIMMÄISENÄ kiertokangen alasilmä auki ja sylinteri mäntineen ylös.. Sen jälkeen ruosteet pois männän alta ja sylinteri täyteen esim. öljyä (kuulan tilaan asti) Sopiva ja tiivis kansi kuulan paikalle ja vaikka traktorin nostolaitteen pumpusta paine männän päälle. Mäntä peruuttaa sievästi kartanolle. Hakkaamalla saa halkinaisia männänlakia ja nostelu/vääntö/retkutustyylillä kieroja kampiakseleita, sekä kiertokankia..
Itse olemme käyttäneet irroituksiin Enerpacin korkeapainehydraulipumppua, sekä Nuhvin hydrauliikkaa. Kaikki ovat irronneet ehyinä (Pienin ollut 5Hv Sarin ja suurin 25-30Hv GG...)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 82
- Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
- Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
- Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa
No tehty mikä tehty. Pitää seuraavaan soveltaa tuota hellempää konstia. Ehjänä kuitenkin säilyi männänrenkaita myöten, vaikka vähän väkivaltaisiakin konsteja käytettiin parempien puutteessa. Enerpakilla kuitenkin varsinainen jumin irrotus tapahtui. Postilaatikon telineeksi myyjä tämän myikin, mutta päätettiin koittaa jos tuosta vielä moottori tulisi.
Millainen savotta olisi kangen alapään valaminen? Tätä on ilmeisesti joskus ajettu kuivana, niin että laakerimetallit oli klönttinä kampikammion pohjalla. Yläpuolisko oli kulunut pronssiin saakka, alapuolella oli vielä vähän laakerimetallia jäljellä. Vai sovittaako suosiolla liuskat. Pikku Setorin liuskat saisi ainakin kohtuudella sopimaan, kun sorvaisi uuden pronssiholkin.
Millainen savotta olisi kangen alapään valaminen? Tätä on ilmeisesti joskus ajettu kuivana, niin että laakerimetallit oli klönttinä kampikammion pohjalla. Yläpuolisko oli kulunut pronssiin saakka, alapuolella oli vielä vähän laakerimetallia jäljellä. Vai sovittaako suosiolla liuskat. Pikku Setorin liuskat saisi ainakin kohtuudella sopimaan, kun sorvaisi uuden pronssiholkin.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Porilaisen akilleenkantapää on juuri tuo alavoitelu, kampikammion kyljen läpi tulee kupariputken pätkä, jolla öljy annostellaan toisessa limpussa olevalle renkaalle. Jos tuo putki syystä, tai toisesta vääntyy, tai tippuu pois, niin katastrofi on valmis...
Onnea irronneista männistä. Sehän näissä yleensä suurin ongelma on. Näin se homma etenee...
Ei se laakerinvalukaan ihan avaruustiedettä ole. Jos laakeria on jäljellä, niin vikakohtia voi paikata tinalla, mutta mikäli messingit paistaa, niin homma on pikkuisen suuritöisempi.
Aluksi kaikki vanha laakerimetalli pois kooleista.
Huolellinen pintojen puhdistus.
Koolien pohjustus tinalla.
Kootaan laakerisilmä (kaikki shimmilevyt paikalleen) ja asetetaan se keernaan (sopiva hiottu terästappi, jonka alapäässä on jonkunlainen keskityslaippa kiertokangen silmukalle)
Lämmitetään silmukkaa ja kaadetaan sula laakerimetalli tasaisesti ympäri keernaa.
Valu pitää onnistua kerralla, mutta mikäli sutta tulee, niin aina voi yrittää uudestaankin.
Valulaakeri täytyy sitten loppuviimeksi sovittaa kaulalle. Työkalut tähän: terävä puukko ja kaavin.
Onnea irronneista männistä. Sehän näissä yleensä suurin ongelma on. Näin se homma etenee...
Ei se laakerinvalukaan ihan avaruustiedettä ole. Jos laakeria on jäljellä, niin vikakohtia voi paikata tinalla, mutta mikäli messingit paistaa, niin homma on pikkuisen suuritöisempi.
Aluksi kaikki vanha laakerimetalli pois kooleista.
Huolellinen pintojen puhdistus.
Koolien pohjustus tinalla.
Kootaan laakerisilmä (kaikki shimmilevyt paikalleen) ja asetetaan se keernaan (sopiva hiottu terästappi, jonka alapäässä on jonkunlainen keskityslaippa kiertokangen silmukalle)
Lämmitetään silmukkaa ja kaadetaan sula laakerimetalli tasaisesti ympäri keernaa.
Valu pitää onnistua kerralla, mutta mikäli sutta tulee, niin aina voi yrittää uudestaankin.
Valulaakeri täytyy sitten loppuviimeksi sovittaa kaulalle. Työkalut tähän: terävä puukko ja kaavin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Tulihan se sieltä ulos ,tarkoitan tuota porilaisen mäntää, on se vaan melko hulppeen näköinen 200 mm halkaisija ja pituutta reilut 300 mm.Niin ja vieläpä ehjä sellainen.On tosi hyvä konsti tuo öljyn paineella irti saaminen tuossa sain sen liikkumaan noin 50 mm alaspäin mutta sitten tuli stoppi , tulin siihen tulokseen että tuohon suuntaan tuo ei enää mene sovinnolla .Sylinterin yläpäästä hioin pykälän pois hoonauskivillä , sitten etsin nurkista putken jonka halkaisija oli juuri tuo 200mm tosin se piti ajaa rälläkällä halki ennekö se suostui menemään sinne syliteriin , niin ja putki oli sorvissa katkaistu eli päät oli suoria , sitten pari kierretankoa ja kaksi poikkirautaa joissa reiät kierretangoille . mutterit päihin ja kiristystä aika tiukkaan sai vääntää ennenkö tapahtui mitään , alkoi epäilyttämään että ei tuo liiku tuohonkaan suuntaan ,mutta sitten narahti katos vaan lähtihän se liikkeelle uusi kiristys ja taas liikku selvästi helpommalla , sitten se alko liikkua sitä mukaa kun tankoja kiristi ja lopulta se tuli ulos kevyesti lankun pätkällä naputtelemalla.Olen aina ollut sitä mieltä että ei tällaisia ryytyneitä mäntiä pidä ala kautta pois ottaa ,vaan ylös ja sylinteristä pykälät pois siellä on kuitenkin sitä tilaa enemmän . Tässä kun tuo männän helma oli suora niin se vielä rohkaisi kokeilimaan tällaista ,tuntu hyvältä kostilta, suosittelen. Olotila tämän jälkeen ? no tietysti upea pari kossu paukkuakin voi ottaa ei kuitenkaan enempää . Eiköhän tuo vielä joskus käynti kuntoonkin tule ei varmaan tänä mutta ehkä ensi tai seuraavana kesänä . terv. enfield
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tuota työntösuuntaa ei vain aina pysty valitsemaan.. Esim. pienemmissä bemareissa tulee lystiä koko rahalla, jos männän painaa ylös asti (120/140mm mäntä ei oikein sovi max. 50mm reiästä)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
No ei todellakaan , olen samaa mieltä tuosta suunnasta ei kai kukaan niin hölmö ole että mäntää koittaa umpipään kautta yrittää ulos ,se suunta kuitenkin jos muuten mahdollista on kuitenkin helpompi koska väljenee sinne päin . Toi viistoistanen on vielä sellainen että sitä mäntää ei saa öljyn paineella ulos asti kun se imupuoli on sellainen että se on mahdotonta tukkia paineen aikaan saamiseksi . No se siitä mäntä tuli ulos pesun jälkeen seuraavaa :renkaat lähti irti uristaan melko helposti ruuvimeisselin päällä naputtelua ja pikkuhiljaa ne irtosi .ylimmäinen rengasoli tosi väljä uraansa ja siinä jatkoskohdassa oli männässä selvä kolo ,on varmaan ollut joskus kovilla että oli puhaltanut siitä raosta ohitse . muut renkaat tosi hyviä ton ylimmäisea voi varmaan jättää pois kun tota alkaa käasaamaan.sylinteri tosi hyvä pienellä hoonauksella ihan ok. Seuraavana tässä sittenoli tuo kampikammion pesu sen sain puhtaaksi aika helposti tosin mies oli homman jälkeen suihkun tarpeessa .Yksi asia vaivaa vielä ennen kasaamista ,nimittäin se kiertokangen voitelu ,voisko sen toimivuutta jollain keinolla koittaa.olisko nuhvelentin veljellä tai jollain muulla tästä kokemusta.