Maamoottorit
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Paavinhattu voi olla aika iso puute, itse olen hakenut semmosia jo muutaman vuoden. Puhallushana on samanlainen, kuin esimerkiksi loppupään vesijäähdytteisissä Olympioissa, eli messinkiseen nippaan tiivistyvä "neula". Kierre sylinterin kyljessä muistaakseni 1/2"W.
Polttoainetankki taitaa olla sama, kuin pienemmissäkin, eli semmoisen mitat voin järjestää heti, kun kelit paranevat (kaikki 3 tankillista bemaria vielä lumen saartamina) Vesisäiliön mittoja kannattaa kysellä mös "naapurifoorumin" ( http://www.masinistit.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ) puolelta.
Polttoainetankki taitaa olla sama, kuin pienemmissäkin, eli semmoisen mitat voin järjestää heti, kun kelit paranevat (kaikki 3 tankillista bemaria vielä lumen saartamina) Vesisäiliön mittoja kannattaa kysellä mös "naapurifoorumin" ( http://www.masinistit.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ) puolelta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Meillä on olleet nuo vanhukset hallisäilytyksessä ja nyt, kun kevät lähenee täälläkin, niin nuita on tullu jo heräteltyäkin. Sarin, -28 pikkuwikke ja -19 umpipääwikke heräsivät kaikki mallikkaasti talviunilta.
Noh. Vm-22 10-11Hv umpipää ei oikein ottanut herätäkseen talviseisonnasta, vaan oli totaalisen jumissa Vaihtoehdot ovatkin sitten aika mielenkiintoisia.. Helpoin tietenkin juuttuneet renkaat (mutta miksi?)
Toinen ja kolmas mahdollisuus eivät olekaan sitten ihan niin mairittelevia.. Sylinteriputki halki, tai männän tappi lähtenyt omille teilleen... Pukkaapa aika synkkiä pilviä tuon koneen kohdalle...
Ruumiinavaus paljastaa sitten loput...
Viime kesänä tuo oli vain Oulaisissa 5min käynnissä magneettopoliittisten ongelmien vuoksi, eikä oireillut silloin mitenkään...
Noh. Vm-22 10-11Hv umpipää ei oikein ottanut herätäkseen talviseisonnasta, vaan oli totaalisen jumissa Vaihtoehdot ovatkin sitten aika mielenkiintoisia.. Helpoin tietenkin juuttuneet renkaat (mutta miksi?)
Toinen ja kolmas mahdollisuus eivät olekaan sitten ihan niin mairittelevia.. Sylinteriputki halki, tai männän tappi lähtenyt omille teilleen... Pukkaapa aika synkkiä pilviä tuon koneen kohdalle...
Ruumiinavaus paljastaa sitten loput...
Viime kesänä tuo oli vain Oulaisissa 5min käynnissä magneettopoliittisten ongelmien vuoksi, eikä oireillut silloin mitenkään...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 28
- Liittynyt: 27 Touko 2014, 17:29
- Konekalustoani: Wickström 6-7, Olympia E projekti, B.M.W L projekti, Super Major
- Paikkakunta: Satakunta
Paini pikku Wikken käymisen kanssa jatkuu. Tein pätkän imukurkkua ja laitoin 5-6 Olympian kaasarin Wikkeen, kävi kuin unelma. Ei voi käsittää mikä Wikken omaa kaasutinta vaivaa, ilmaläppää koitettu kiinteästä niin löysään että omalla painolla painuu pikkasen ja kaikkea siltä väliltä, toista suutinta ja neulaakin koitettu, mahdolliset ilmavuoto kohdat tiivistetty. Imuputki ei ole rikki mistään kohtaa. Joko se kusee bensaa ilmaläpän säätöpultin juuresta mäjelle tai jos suutinta laittaa pienemmälle niin kone vaan sammuu. Haluaako joku koittaa omassa moottorissa tuota kaasutinta ja kertoa että mikä sitä vaivaa, isoilla kierroksilla kyllä toimii.
Hintoja vuodelta 1951
Olympia 7-9 hv 155,800 mk ja 11-14 hv 186,000 mk
Wikke 6-7 hv 145,000 mk ja 10-14 hv 185,000 mk
Veto 7 hv 122,000 mk ja 10 hv 150,000 mk
Onhan ne ollut arvokkaita. Ihmekkös sitä pienviljelijäyhdistyksillä, maamiesseuroilla sun muilla oli kimppakoneita.
Olympia 7-9 hv 155,800 mk ja 11-14 hv 186,000 mk
Wikke 6-7 hv 145,000 mk ja 10-14 hv 185,000 mk
Veto 7 hv 122,000 mk ja 10 hv 150,000 mk
Onhan ne ollut arvokkaita. Ihmekkös sitä pienviljelijäyhdistyksillä, maamiesseuroilla sun muilla oli kimppakoneita.
One thistle, maybe two among the roses.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 254
- Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
- Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
- Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)
On kieltämättä ollu aikas arvokkaita, ei oo iha jokasella ollu varaa.
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
masiinoita harrastamaan!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Minkälaisia mittoja tarvitset, minulla on tuossa " uusi " peti valmiina.V.Pa kirjoitti:Löytyiskö Olympia 5-6 moottoriin puupedille mittoja?
Ei ole satavarma, onko alkuperäisissä mitoissa
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 28
- Liittynyt: 27 Touko 2014, 17:29
- Konekalustoani: Wickström 6-7, Olympia E projekti, B.M.W L projekti, Super Major
- Paikkakunta: Satakunta
Oikeastaan kaikkia mittoja. Se laatikko minkä päällä tankki ja änkkäri on niin sellainen taitaa löytyä. Jonkun näköinen kuva mittojen kanssa olis hyvä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kertokaapa millä tavalla saadaan luotettavasti hitsattua veto maamoottorin pakoputki? Juuresta poikki.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 254
- Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
- Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
- Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)
Vetomoottorin pakoputkihan on valurautaa eli korkean hiilipitoisuuden vuoksi hitsaus ei yleensä tuollaisissa kohtaa onnistu tai ainakaan kestä eli räkii kamalasti ja tulee järkyttävä haju jos koitat esim. mikillä hitsata. On olemassa valuraudan hitsauspuikkoja mutta niillä hitsaaminen on kuulemma kuitenkin vaikeaa ainakin aloittelijalle, joten suosittelen että (juotat hopealla tai messingillä) niin kokemuksesta voin kertoa että kestää takuuvarmasti jos juotos onnistuu!Nuffieldmaster kirjoitti:Kertokaapa millä tavalla saadaan luotettavasti hitsattua veto maamoottorin pakoputki? Juuresta poikki.
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
masiinoita harrastamaan!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Böhler-Thüssen:in UTP-85 puikoilla menee valurauta aika kivuttomasti kasaan. MIG on täysin väärä väline valuraudalle.otto.ruohola kirjoitti:Vetomoottorin pakoputkihan on valurautaa eli korkean hiilipitoisuuden vuoksi hitsaus ei yleensä tuollaisissa kohtaa onnistu tai ainakaan kestä eli räkii kamalasti ja tulee järkyttävä haju jos koitat esim. mikillä hitsata. On olemassa valuraudan hitsauspuikkoja mutta niillä hitsaaminen on kuulemma kuitenkin vaikeaa ainakin aloittelijalle, joten suosittelen että (juotat hopealla tai messingillä) niin kokemuksesta voin kertoa että kestää takuuvarmasti jos juotos onnistuu!Nuffieldmaster kirjoitti:Kertokaapa millä tavalla saadaan luotettavasti hitsattua veto maamoottorin pakoputki? Juuresta poikki.
Jos Vedossa on samaa valuseosta, kuin BMV:n kuulamoottoreissa, niin hitsaus on "mielenkiintoista", mutta ei suinkaan mahdotonta hitsattavaa.Esimerkiksi Olympia on paljon haastavampi parsittava. Valukappaleiden hitsauksessa kunnollinen esilämmitys auttaa onnistumista, mutta nuilla UTP-85:silla meni esim. Sarinin sylinteri parsia kylmänä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kausi avattu virallisesti.
Kävästiin mennäviikonloppuna tuolla naapurin puolella starttaamassa kausi.
Norrbottenin veteraaniautoharrastajat kutsuivat meidät heän kevätnäyttelyyn maamoottoreitten kanssa. Rattoisa oli viikonloppu Bodenissa, aseistuksena Wikke -1919.
Kaveri oli Lapuan Karhun kanssa liikkeellä. Kovasti tuli kiitoksia vetonaulojen käytöstä ja olipa tuo Wikke melkoinen outolintu Ruotsalaisille.. Useampikin kävi kysymässä, että miksi tuossa on sytytystulppa ja kipinävehkeet? (Lahden sillä puolella on harrastettu enämpi kuulakoneita)
Projektejakin on viety eteenpäin. Porin Karhuun löytyi suihku ja Lapuan Karhukin alkaa pikku hiljaa muistuttamaan Lapuan Karhua. Kyllä nämä tästä... Wikke -27 odottaa saavia ja puukaasukokeita (kaasutin on jo kasassa) GG20Hv niinikään pönttöä vailla.. Aina jotakin.
Wikke -22 on osina ja viaksi paljastui turhan tiukka ylimmäinen männänrengas, sekä kosteuden pääsy sylinteriin..(Oli ainoa juminut kone hallissa, kaikki muut pyörivät ) Nyt on rengas ohennettu ja muutkin irroitettu, sekä urat putsattu. Kone kasaan ja kipinävärkit taas iskuun, niin jospa se sitten pelaisi taas, kuin Wiken kuuluukin.
Kävästiin mennäviikonloppuna tuolla naapurin puolella starttaamassa kausi.
Norrbottenin veteraaniautoharrastajat kutsuivat meidät heän kevätnäyttelyyn maamoottoreitten kanssa. Rattoisa oli viikonloppu Bodenissa, aseistuksena Wikke -1919.
Kaveri oli Lapuan Karhun kanssa liikkeellä. Kovasti tuli kiitoksia vetonaulojen käytöstä ja olipa tuo Wikke melkoinen outolintu Ruotsalaisille.. Useampikin kävi kysymässä, että miksi tuossa on sytytystulppa ja kipinävehkeet? (Lahden sillä puolella on harrastettu enämpi kuulakoneita)
Projektejakin on viety eteenpäin. Porin Karhuun löytyi suihku ja Lapuan Karhukin alkaa pikku hiljaa muistuttamaan Lapuan Karhua. Kyllä nämä tästä... Wikke -27 odottaa saavia ja puukaasukokeita (kaasutin on jo kasassa) GG20Hv niinikään pönttöä vailla.. Aina jotakin.
Wikke -22 on osina ja viaksi paljastui turhan tiukka ylimmäinen männänrengas, sekä kosteuden pääsy sylinteriin..(Oli ainoa juminut kone hallissa, kaikki muut pyörivät ) Nyt on rengas ohennettu ja muutkin irroitettu, sekä urat putsattu. Kone kasaan ja kipinävärkit taas iskuun, niin jospa se sitten pelaisi taas, kuin Wiken kuuluukin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
tuossa porilaisen kunnostuksessa ehkä eniten ihmetyttää tuo kiertokangen voitelu miten se toimii?miksi sinne kaulalle ei tule öljyä vaikka sitä putkeen työntää? Laakeri on kuitenkin tosi hyvä kuntoinen . tieto toiminta periaatteesta antais varmuutta ja uskoa tuon projektin eteenpäin viemisiksi .tiedoista kiitokset jo etukäteen.