Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

10 Elo 2014, 00:03

nuffiko kirjoitti:Kossupullolla moni vaihtoi aikoinaan omistajaa,kertoi kaveri perinnekonepäiwillä..nykyrahassa about 13-17 ekua.. :wink:
Kallein moottori mikä on tullut hankittua maksoi n. 250eur. Se oli ensimmäinen maamoottori tässä talossa. Pääsääntöisesti kunnostuskelpoisista olen myyjälle kuitannut 100-200eur. Tosin en aktiivisesti ole etsinyt enää vuosiin, vaan jos tulee tietoon/vastaan järkihinnalla niin silloin isketään heti kiinni. Ylihintaisista en lähde tinkailemaan. Puolenkymmentä konetta olen harrastajille sitten välittänyt samaan hintaan eteenpäin, mulle on tärkeintä että menee hyvään kotiin :P

Kyllähän noita olisi lähes koko ajan tarjolla jos vaan kukkaro kestäisi. Ilmeisesti tänne savoon on maamoottoreita myyty paljon ja keräilijöitäkään ei liikaa ole joten aina niitä puksahtelee esille. Ylivoimaisesti yleisin moottori tuntuu olevan 8-10hv Porilainen.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

10 Elo 2014, 00:13

Nelosnuhvi,mitenkäs A.Sarin ja Viktor Forselius???
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

10 Elo 2014, 00:23

otto.ruohola kirjoitti:Nelosnuhvi,mitenkäs A.Sarin ja Viktor Forselius???
Hiljaista on edelleen tallissa :lol: Eipä nuo harrasteprojektit etene näin sulanmaan aikaan juurikaan, maaseudulla riittää hommaa ihan riittämiin näinä aikoina.. Sydäntalvi sitten harrastellaan sisätiloissa joten varmasti menee marraskuun lopulle ennenkuin alkaa taas tapahtumaan :oops:

Forselius ei tosin vaadi enää kuin magneeton, se on jonnekkin korjausmiehen pöytälaatikkoon vissiin jumiutunut kun ei ole kuulunut :lol: Pitää molemmat kuitenkin ihmisten ilmoille hilata Perinnepäiviä varten.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

10 Elo 2014, 00:33

Kyllä tässä alkaisi taas joitaki uusia projekteja tarvimaankin, kun nykyiset alkavat väistämättä valmistumaan. Perjantaina vietiin GG:n pöntöt ja vedenvaristaja peltisepälle malliksi, otti samalla mitat umpipää-Wikenkin vesisäiliöstä.

Jospa seuraavaan tilaukseen sitten Jyry-Pekan ja Sarinin pöntöt. Vanha Porilainen odottelee myös pönttöjä (tai oikeammin niiden mittoja) Muuten sekin alkaa olemaan jo kasassa.

Pitäisi sitä vissiin jonku sorttista aikataulua taasen ruveta värkkäämään. Tuo Stora Enso vain tahtoo tehokkaasti sotkea nämät minun suunnitelmat. :roll:

Aikomus olisi tyyrätä sinne perinnepäivien aikana, mutta saa nähdä. Veitsiluodon vuosihuoltoseisokki sattuu pahimmoilleen samalle ajalle.
Viimeistään Lokakuussa aion pitää "kesäloman", jos en aikaisemmin pääse, niin sitten silloin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

10 Elo 2014, 22:20

Nuhvelentin veli kirjoitti: Aikomus olisi tyyrätä sinne perinnepäivien aikana, mutta saa nähdä. Veitsiluodon vuosihuoltoseisokki sattuu pahimmoilleen samalle ajalle.
Viimeistään Lokakuussa aion pitää "kesäloman", jos en aikaisemmin pääse, niin sitten silloin.
Mukava jos olisit päässyt perinnepäivien aikaan paikalle ihmettelemään savolaista elämää, mutta myöhemmin syksylläkin saa toki tulla :wink: Ilmoittele vaan kun olet tulossa niin osataan kaivella romppeita jo valmiiksi esille, toistakymmentä mottia on polttopuita vielä toisen edessä :shock: :)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
V.Pa
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Touko 2014, 17:29
Konekalustoani: Wickström 6-7, Olympia E projekti, B.M.W L projekti, Super Major
Paikkakunta: Satakunta

12 Elo 2014, 20:09

Mitenkä tarkkoja Wickströmit tai maamoottorit yleensä on tuosta bensapinnan tasosta kohokammiossa?
otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

12 Elo 2014, 21:30

[quote="V.Pa"]Mitenkä tarkkoja Wickströmit tai maamoottorit yleensä on tuosta bensapinnan tasosta kohokammiossa?[/

Kohokammioon tulee niin kauan polttoainetta,kunnes neulaventtiili sulkeutuu. Ei sen väliä kuinka paljon kohokammiossa on polttoainetta kunhan koho on kunnossa ja neulaventtiili sulkeutuu,muuten tulvii yli ja ainakin minulle tulee paha mieli siitä bensan kanssa lutraamisesta :cry: ! Niin ja tietysti jos neula on kunnossa,joskushan ne on väännetty niin tiukkaan,että neulan pää ei enää olekkaan tasainen kartio vaan se päästää polttoainetta ohi.
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

14 Elo 2014, 21:55

Olisi karhukausi taas alkamassa, pönttöjen mittoja lupailtiin ja muutamasta puuttuvasta osastakin erittäin hyvät kuvat... Tiä, vaikka Porin Karhu No. 71 olisi lähitulevaisuudessa taas iskussa...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

15 Elo 2014, 19:50

http://www.tori.fi/pirkanmaa/Wickstrom_ ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

16 Elo 2014, 22:28

Sanokaapa mikä aiheuttaa seuraavan:

Veto maamoottoria kun käyttää, ja härnää konetta patskauttelemaan liekkiä kuristamalla imuilmansaantia voi joskus kone tehdäkkin sen, että sammuu eikä lähde sytyttämään...

Käyntiin saanti on todella vaikeaa, vaikka tyhjäisi kaasarin, tarkastaisi tulpan ym.

Kun aikansa ryyppybensan kanssa veivaa lasahtelee kerran tai kahdesti todella kovasti pakoputkesta ja kolmannella käynnistysyrityksellä se lähtee käyntiin.

Se on omituista, että minkä se tossa sotkee, jos tekis kerran tuolleen niin epäilisin että on vain joku härö, mutta kun se on tehnyt tuon useamman kerran.

Sen huomaa, että vian ollessa päällä, kone pyörii todella hyvin käsin, eli ikäänkuin sytyttää mutta ei jaksa itse käydä. Sitten kun lasahtaa niin jos hermot kestäisi pitää kädet tapilla ja veivata niin varmasti läksisi käyntiin, mutta siinä vaiheessa yleensä vasen korva tinnittää sen verta pahasti, että pakko pidellä päätään vähän aikaa :mrgreen:

Nimim. taas 4 litraa bensiiniä polttanut...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

17 Elo 2014, 14:34

Kysymys n:o 1. Mistä tän Vedon saa hätäpysäytettyä nopeimmin jos tarve?

Kysymys n:o 2. Mitä tuon tötterön sisällä (pitäisi) olla?

Kysymys n:o 3. Mikä tuo vipstaaki tekee?

Polttoaineen saannista tosi tarkka..ryyppykoneita.. :lol:
Liitteet
mitä nämä.jpg
mitä nämä.jpg (110.98 KiB) Katsottu 5420 kertaa
One thistle, maybe two among the roses.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

17 Elo 2014, 17:23

Kohta 1: Näitä ei saa mistään sammutettua nopeasti, mutta nopeimmin sammuu, jos saa maadoitettua tulpan johonkin. Seuraava on pääsuutin, sen kun vääntää kiinni, niin kone sammuu melkolailla heti (pyörii kyllä lukuisia kierroksia vielä vauhtipyöriensä voimalla)

Kohta 2: Todennäköisesti tiheä messinkiverkkosuodatin pitäisi olla ilmanpuhdistajassa sisällä.

Kohta 3: Näyttäisi epäilyttävästi magneeton ennakonsäätövivulta. Tuolla vivulla saa sytytyksen myöhästytettyä yläkuolokohtaan (tämä helpottaa käynnistystä)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

17 Elo 2014, 17:36

Kohta 1:

Virallinen sammuttimen paikka on magneetossa tulpanjohdon vieressä. Siihen ruuviin kun kytket maadoittavan hätä/seis painikkeen, niin ainakin kipinä loppuu tulpasta heti. Sen aikaa moottori vielä pyörii, kun vauhtipyörissä piisaa energiaa.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

17 Elo 2014, 17:38

Nuffieldmaster kirjoitti:Sanokaapa mikä aiheuttaa seuraavan:

Veto maamoottoria kun käyttää, ja härnää konetta patskauttelemaan liekkiä kuristamalla imuilmansaantia voi joskus kone tehdäkkin sen, että sammuu eikä lähde sytyttämään...

Käyntiin saanti on todella vaikeaa, vaikka tyhjäisi kaasarin, tarkastaisi tulpan ym.

Kun aikansa ryyppybensan kanssa veivaa lasahtelee kerran tai kahdesti todella kovasti pakoputkesta ja kolmannella käynnistysyrityksellä se lähtee käyntiin.

Se on omituista, että minkä se tossa sotkee, jos tekis kerran tuolleen niin epäilisin että on vain joku härö, mutta kun se on tehnyt tuon useamman kerran.

Sen huomaa, että vian ollessa päällä, kone pyörii todella hyvin käsin, eli ikäänkuin sytyttää mutta ei jaksa itse käydä. Sitten kun lasahtaa niin jos hermot kestäisi pitää kädet tapilla ja veivata niin varmasti läksisi käyntiin, mutta siinä vaiheessa yleensä vasen korva tinnittää sen verta pahasti, että pakko pidellä päätään vähän aikaa :mrgreen:

Nimim. taas 4 litraa bensiiniä polttanut...
Kaasuläpän kuristaminen rikastaa seosta, jos suutinta ei kurista samalla, niin tulppa kastuu varmasti.

Ja tulppana palvelee ilmeisesti NGK A-7... NGK:n tulpat ovat nykyään melkein BRISK:in tasoista scheissea, tuo vaikuttaisi, että tulpan eristeessä on vikaa, että pääsee kastumaan kunnolla (juoksuttaa kipinää muualla, kuin kärjessä).

Seuraavan kerran, kun tekee tuon, niin kokeile toista tulppaa, todennäköisesti käynnistyy ilman ongelmia. Aina kannattaa pitää 2-3 varatulppaa mukana.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

17 Elo 2014, 18:30

Kiitos,kiitos vastauksista.Joku jo neuvoi laittamaan sytyksen myöhälle ettei löisi näpeille pahasti käynnistäessä.
Muutama potku on jo tullut. :shock:
Tuota pysäytystä ajattelin kun polttoainehanan sulkee niin pyörii vielä lie viisi minuuttia.Pitänee jtn kehittää kaiken varalta.
One thistle, maybe two among the roses.
Vastaa Viestiin