Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

03 Elo 2014, 00:10

Juu hieno VETO nuffikko! Älä vaan ihmeessä mene entisöimään,mielestäni juuri tuossa kunnossa olevat moottorit pitää pitää tuossa kunnossa. Onkos tuo 7hv veto,kun mangneetossa ei näytä olevan laukaisijaa?

Niin kyllä sitä joskus ihmettelee,kun suurin osa sanoo noista minunkin hankinnoistani,että miksi ostat tuollaisia ruostekkasoja,mielestäni ovat kultakasoja :mrgreen:. On se vaan hieno tunne,kun saa käsiinsä tuon uuden projektin ja pääsee perehtymään siihen! Mutta kuulkaas olisittepa nähneet kouluni vararehtorin ilmeen,kun hän tuli aukaisemaan minulle ovia jotta sain koulun vanhan opetusmoottorin itselleni :lol: . Siinä sitä oli selittelemistä,kun vararehtori rapsutti päätänsä ja mietti varmaan että tuon pojan päässä viiraa,kun se tuollaisia hankkii :mrgreen:

Jaa niin ihmettelin itsekkin tätä kyseistä häkäpöntöllä varustettua maamoottoria. Jos joltakin löytyy sellaisesta kuva niin pistäkää ihmeessä tänne!
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

03 Elo 2014, 00:31

Muistaakseni otin siitä pari kuvaa silloin 2010, kun se oli näytillä, mutta onnistuneesti nuo kuvat ovat hukkuneet johonkin. Häätyy ottaa tuosta meän retkulasta kuvatuksia sitte, ko se on toimivassa Wikessä kiinni..

Alunperin oli tarkoituksena pistää 10-12Hv -27 käymään AKMO:n voimalla, mutta vanhemman Wiken käyntiongelmat ja h**vetillinen ryypytyksen tarve saivat aikaan tuon sekoitinkappaleen sijoituksen siihen.

Sitten, kun 10-11Hv käy kunnolla, niin 10-12Hv varustellaan puukaasukäyttöiseksi.

Onneksi vanhin, eli 9-10Hv -1919 toimii, kuin junan vessa ilman mitään ylimääräisiä virityksiä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

03 Elo 2014, 07:48

Kyllä tää on 10 Hv ja tällä hetkellä että toistaiseksi ainoa maamoottori tontilla.Toivon mukaan myös tulevaisuudessa.Tuota muuta roipetta on tarpeeksi kattamaan vajaus tältä osin.
Tarkoitus oli jättää se tuohon kuntoon,en edes rasvoja ja öljyjä putsaa pois. :!:
One thistle, maybe two among the roses.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

03 Elo 2014, 09:05

Facebookissa tosi nätti ja suht. täyd. porilaisprojekti 8-10 hv satanen näkyy tarjottuna olevan, kuulema harrastajalle edullisesti lähtee. Toisella puolen suomea meikäläisestä niin ei kiinnosta. Jotta hop hop kellä ei vielä konetta ole!

Ryhmässä masinistit.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

03 Elo 2014, 09:11

Nuffieldmaster kirjoitti:Facebookissa tosi nätti ja suht. täyd. porilaisprojekti 8-10 hv satanen näkyy tarjottuna olevan, kuulema harrastajalle edullisesti lähtee. Toisella puolen suomea meikäläisestä niin ei kiinnosta. Jotta hop hop kellä ei vielä konetta ole!

Ryhmässä masinistit.
Eli vissiin minustakin katsottuna toisella puolella maata?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

03 Elo 2014, 09:21

nelosnuhvi kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Facebookissa tosi nätti ja suht. täyd. porilaisprojekti 8-10 hv satanen näkyy tarjottuna olevan, kuulema harrastajalle edullisesti lähtee. Toisella puolen suomea meikäläisestä niin ei kiinnosta. Jotta hop hop kellä ei vielä konetta ole!

Ryhmässä masinistit.
Eli vissiin minustakin katsottuna toisella puolella maata?
Ju, seinäjokea veikkailen paikkakunnaksi myyjän rohviilia tutkiessain.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

03 Elo 2014, 09:29

Jeps.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

03 Elo 2014, 09:46

Noh noh poijjaat...


Etäisyydet ovat suhteellisia...

Ensimmäisen 8Hv porilaiseni hain aikoinaan Kangasniemeltä, eli järjellä ajateltuna aika kaukana oli tuokin...

Elikkäs, koneita löytyy vielä, mutta autossa voi joutua istahtamaan tovin...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
V.Pa
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Touko 2014, 17:29
Konekalustoani: Wickström 6-7, Olympia E projekti, B.M.W L projekti, Super Major
Paikkakunta: Satakunta

03 Elo 2014, 14:16

Moottoreihin liittyen, lähikirpparilta löytyisi tällainen aparaatti. Onko mitenkä harvinaisia, en ole ennen nähnyt myynnissä, mutta en ole kyllä hakenutkaan. Ainakin Listerille tuttu apuväline. http://aijaa.com/z79RRK" onclick="window.open(this.href);return false;
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

03 Elo 2014, 15:54

Ei noita ihan joka kaupassa enää nykyään ole, mutta ennenaikaan tuo on ollut joka huoltoaseman vakio varuste. Ei ole ennen vaihdettu autoihin sytytystulppia määräajoin, vaan niillä on ajettu niin pitkään kun vain on vähääkään ollut kärkiväliä jäljellä. Parhaissa tapauksissa tulpan keskielektrodia on täytetty ja jatkettu. Ilmeisesti tulpatkin ovat olleet hieman eri hintaluokassa. Tuolla laitteella pystyy hiekkapuhaltamaan ja testaamaan sytytystulpat.
otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

04 Elo 2014, 19:47

Sanokaapas että millä umpipää Wickströmeissä on männän tappi kiinni kiertokangessa???
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
V.Pa
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Touko 2014, 17:29
Konekalustoani: Wickström 6-7, Olympia E projekti, B.M.W L projekti, Super Major
Paikkakunta: Satakunta

05 Elo 2014, 16:15

Eikös sieltä alapuolelta pultti löydy. Helposti tukka rasvassa kun sinne koittaa kurkistella.
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

05 Elo 2014, 17:09

En ole varma, mutta minulla on sellainen tuntuma että Olympiassa männäntappi on ruuvilla kiinni, Wickströmissä ja Sarinissa lämpösovitteella. Kiertokanken yläpäähän pitäisi saada nopeasti lämpöä, jolloin tappi irtoaa. Takaisin asentaminen helpompi, kun tapin voi jäähdyttää vaikka pakastimessa ja kiertokangen lämmittää kunnolla kuummaksi.
otto.ruohola
Nuhvitietäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)

05 Elo 2014, 17:39

Juu no sitä ajattelinkin,että se on krympillä kiinni kiertokangessa. Sama juttu vielä ainakin 1933vm 3hv Wickströmissä,mutta 1942vm 3hv Wickströmissä on jo kiertokangen yläpäässä pultti.
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

05 Elo 2014, 19:37

Käyvien umpipää-Wikkejen määrä sai tänään yhden lisäyksen, kun väännettiin 10-12Hv -27 käymään tilapäiskipinällä. Sama systeemi oli kyseessä, kuin Otollakin.

Tuo tulee valmiiksi lubrikaatin lasilla ja vesisäiliöllä. Toimiva Wico edellytetään myös. Kyllä nämä tästä.

Tuo männäntappikysymys taitaa saada ratkaisuehdotuksen Vm-22 Wiken suunnalta. Availin sitä ja taitaa tulla useammankin laista remonttia. Kiertokangen alapäästä ainakin yksi shimmi vähemmäksi, männäntapin aseman tarkastus ja nokka-akselin toisen laakerin teko... Näin ensialkuun... Runkolaakerit olivat kunnossa ja pyörivät oikeasta paikasta.

Ei käsitystä, että mikä nämä viat on saanut aikaan... Nokka-akseli kyllä oli ainoa osa, joka ei ollut koneesta ulkona tekovaiheessa, muuten tuo olikin tyhjä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin