Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

03 Huhti 2014, 12:18

BV maamoottorin sarjanumerosta kyselisin. Numerohan on mallia ?? / XXXX. Onko nuo kaksi ensimmäistä numeroa vuosimalli ja kauttaviivan jälkeiset juokseva numerointi? Vai on niissä jokin muu logiikka?
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

04 Huhti 2014, 15:11

Pärräpuolaprojektia viritelty täälläki päin... Saapa nähdä, että mitä saadaan aikaiseksi vanhojen kontaktorien koskettimilla, 0,47 mikron konkalla ja nipulla 15cm pituisia rautalangan pätkiä... Tämä on sitten mahdollisesti versio No.1
K-W:n Fordiin tarkoitettu puola antoi seuraavat käämikierrokset 6V versiona: Ensiö 220 kierrosta ja toisio 16 600 kierrosta.

Wiken kipinäpuoli ei oikein ole tolkussa, tai sitten Champion 25-A tulpat ovat täyttä sekundaa. Uudella tulpalla poksahtaa pari kertaa ja siihen loppuu kipinöinti. Kerran käytetyllä ei sitten edes yritä. Toki tuo 95v vanha Bosch ZU-1 magneettokin saattaa antaa oman pikantin lisänsä tähän keitokseen.

Ei nuot Championit kyllä oikein Sarinissakaan vakuuttaneet. Vanhalla tulpalla syttyi heti puhdistuksen jälkeen... Uudella paukahti ja hukkasi kipinän. Tämän session jälkeen saatu taas vanhalla LODGE:lla pelittämään.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

04 Huhti 2014, 17:51

Wickström 9-10Hk nr.1957 (vm-1919) 68v kestänyt hiljaiselo on päättynyt.

Pienen laakerinrasvaussession jälkeen kone lähti omalla magneetolla käyntiin kolmannella pyöräytyksellä ja piti sammuttaa kaasuttimen kaasuläpällä. Meinasi pikkuisen savustaa ensin, mutta kun enimmät ampiaispesät lähtivät putkesta, niin kone kävi ihan kuin Wikke ainakin. Seuraavaksi puita alle :mrgreen:

Filmiäki on...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Huhti 2014, 22:05

Jaa misäs sitä filmoottoa on ... katottavissa...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

04 Huhti 2014, 22:21

Filmootti on vielä kamerassa... Julkaistaan lähitulevaisuudessa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

04 Huhti 2014, 23:21

Jaahas, onnittelut savuista :!:

Itse en ole eestynyt Sarinia kutittelemaan, ehkä siinäkin hieman laakerit on nafteja en tiedä, pitää vielä tutkia. Komeesti kerran kaksi pössäyttää, muttei lähde rullaamaan. Sitä se vuosikymmenien ulkosäilytys teettää..

Tuohon tulppa-asiaan, mitenkä musta tuntuu että välillä nämä moottorit on hyvinkin kranttuja tulppien ja niiden säätöjen suhteen.. Monesti on pitänyt ottaa uudenkarhea tulppa pois ja tilalle ruuvata +50vuotta vanha tulppa ja sillä sitten lähteekin käyntiin ensilaakista, joskus taas toisinperin.. Muutama eri merkkinen tulppa ei sitten käynyt vanhuksille olleskaan :lol: Henkimaailman juttuja..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

04 Huhti 2014, 23:51

:oops: Kyllä taisin syytellä niitä Championeja etuajassa... Koekäytön aikana oli kummassaki korkissa Championit paikallaan, toinen magneetolta ja toinen puola-pärrän katkoja-kondensaattori virityksen kautta.

Eipä tuossa normi puolassa tunnu äty riittävän sytytykseen... Onneksi oma magneetto osoittautui toimivaksi
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

06 Huhti 2014, 00:27

Tutkiskelin tuossa kameran sisältöä. Jahka saan nuo MiniDV:llä olevat pätkät siivottua, niin filmiä tulee:
5Hv Bemari käynnistys, valmis kone ja kyseisen koneen ensimmäisen starttiyrityksen taltiointiyritys.
Wikke 10-11Hv ensimmäinen käynti omalla magneetolla.
Wikke 9-10Hv toinen käynti vuoden 1946 jälkeen (ensimmäiselle ei kerennyt kamera mukaan :cry: )

Häätyy katsoa nuo muutkin kasetit läpi, että mitä niihin on tallenneltu...

Julkaisu meni pikkuisen vituralleen. Tilasin 2vko sitten IEE 1394 (FireWire) liitäntäkortin nykyiseen koneeseen...
Lupasivat, että reilu viikko on toimitusaikaa. Käväisin eilen tiedustelemassa korttia, niin selvisi, että tilaus ei ollut edes lähtenyt liikkeelle :evil:

Yksi vanha XP-pohjainen kone on vielä hengissä, johon olen aikanaan ostanut tuommoisen laajennuskortin, tällä värkkäsin ensimmäiset filmini tuubiin. Kyseinen kone ei vain omaa enää nettiyhteyttä ja virustorjuntakin on vanhentunut jo 2v sitten. Tämä vanhus on isovanhempieni tykönä, pitää kokeilla värkätä sillä filmit julkaisukuntoon ja siirrellä tikulla ne läppärille ja julkaista sitten.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

06 Huhti 2014, 22:05

Nuhvelentin veli kirjoitti:Pärräpuolaprojektia viritelty täälläki päin... Saapa nähdä, että mitä saadaan aikaiseksi vanhojen kontaktorien koskettimilla, 0,47 mikron konkalla ja nipulla 15cm pituisia rautalangan pätkiä... Tämä on sitten mahdollisesti versio No.1
K-W:n Fordiin tarkoitettu puola antoi seuraavat käämikierrokset 6V versiona: Ensiö 220 kierrosta ja toisio 16 600 kierrosta.
...
Täälläkin pärräpuolaprojekti nytkähti taas hieman eteenpäin. Kuoret on nyt hiottu ja petsattu. Lähipäivinä saa varmaan alkaa tarjota jotain kiiltävämpää lakkaa pintaan. Kuorien lakkauksen jälkeen alkaa kokoonpanovaihe ja testaus. Valokaarta tulee varmasti, mutta tuleeko oikeasta paikasta, niin se on vielä epävarmaa. Väkisin tahtoo jäädä sähköliitäntöjen etäisyydet pieniksi ja se arveluttaa, ettei vaan tulisi puolaan heti sisäistä läpilyöntiä. On se vaan maailma mallillaan, kun tähänkin projektiin piti tilata ruuveja ulkomailta, kun ei suomesta tunnu löytyvän enää "miinuskanta" puuruuveja. Oma silmä ei anna periksi laittaa tällaiseen projektiin torx tai ristikanta ruuveja :oops:

Ilmeisesti netistä löysit nuo Fordin puolan käämiarvot? Pari T Fordin puolaa olen purkanut ja kummassakaan ei käämiarvot täsmänneet noihin netistä löytyviin. Saattaa tieten olla, että puolan käämiarvoja on muutettu tuotannon aikana. Nämä minun purkamat K-W puolat oli loppupään tuotantoa, tuntomerkkien perusteella.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

06 Huhti 2014, 23:03

Netistähän ne löytyivät... Ford-T model club of America:n sivuilta.
Tämä minun projekti sai alkunsa ihan puhtaasta uteliaisuudesta ko. värkin tekniikkaan ja haluun kokeilla tämmöisten yleistarvikkeiden soveltuvuutta Wagnerin vasaran aikaansaamiseksi. Katsotaan, että tuleeko tämä koskaan valmiiksi.

Filmiasiaa: nyt olisi editoituna BMV 5Hv valmiina, Wikke 9-10Hv startti ja yllätyksenä löytynyt 10-11Hv ensimmäinen startti omalla magneetolla ennen käsittelyä. Samoissa tuhinoissa löytyi 5Hv Bemarin ensimmäisiä starttiyrityksiä pari pätkää syksyltä 2011, nämä ovat vielä käsittelemättä

Wikke 9-10Hk Ensistartti: https://www.youtube.com/watch?v=s852LkWI0jo" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Huhti 2014, 15:58

Wikke 10-11Hv Ensistartti ennen lister:in tekemää magneeton herättelyä. Käytimme tietokoneen kovalevystä peräisin olevaa magneettia antamaan henkeä tuolle Wicolle. Syttyi se, mutta käyntivarmuus ei ollut oikein kaksinen. Tilanne korjaantui totaalisesti, kun magneetto käväisi Oulussa reissun :D

Tässäpä tätä olisi: https://www.youtube.com/watch?v=bjFWD_VPtDI" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Huhti 2014, 18:19

Tässäpä olisi pikku-Pemari, eli BMV 5Hv -39: https://www.youtube.com/watch?v=DSqNu9TolYQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Huhti 2014, 18:53

Hienoa että sait videonpätkät meille muillekkin nähtäville :wink:


Ja sitten täältä kuulumisia, A. Sarin on tänään antanut ensimmäiset kunnolliset elonmerkkinsä vuosikymmeniin :!: :!:

Pikkusäätöjä vaati vielä ja aina vähän jännittävät ensipyöräytykset hoiti tällä kertaa nuffi siivapyörineen, niin ei tarvinnut itse masinistin pelätä mihinkä suuntaan moottori ampaisee :lol: Mutta pelko oli turhaa tälläkin kertaa, ihan oikeaan suuntaan Sarin ensitahdit ampui ja hetken itsekseen paukutti.

8-10hv Porilaisen vakavahko jumitilanne laukesi traktorin hydraulipaineen avulla nätisti, mitä nyt hydeöljyä kerkesi vähän jokapaikkaan hurahtaa... No pääasia että jumitus on ratkaistu ja huomenna pitää sylinteri nostaa pois ja tutkiskella mitä löytyy. Kuulan katkennut kierretappi on korjailtu uuteen ja tuntui kestävän. Polttoaine puoli oli todella puhtoinen ja jopa takaiskuventtiilit toimivat :shock:

Videota otin molemmista tapahtumista, mutta en tiedä saaneeko niistä mitään selvää..

Lisäksi Forselius-venemoottorin masinointi maamoottoriksi on lähes valmis, polttoainetankin ja sille telineen viimeistelin. Pahkaputki-wikke sai vesipöntön ja toisesta 8-10hv porilaisesta piti uusia polttoainetankin kiinnitys.

Huomenna jatkuu...
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Huhti 2014, 19:31

Onnea Rantasalmellekkin Sarinin ensitahdeista. Tuo traktorin remmisiiva on osoittautunut varsinkin BMV:iden kanssa hermoja säästäväksi vehkeeksi. Häätyy se vissiin tuoda sinne perinnepäiville syksyllä yksi 5Hv Sarin verrokiksi (näkevät kokoeron)

Nyt, kun taas pää on auki... Ja lumet sulavat, niin otetaan vielä Vankkuri-BMV:stä tarkempi filmi. Sarin 5Hv -28 on kuvaamatta, samoin, kuin viime kesänä valmistunut puusaavi-Teijo 10Hv. Fööni-Olympiastakaan ei näyttänyt olevan tuubissa yhtään filminpätkää. 20Hv GG:kin on aika aliedustettu. olisihan nuita kuvattavia...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Huhti 2014, 19:45

Aikamoinen kokoero noissa Sarineissa onkin, joten ihan hyvä verrata vierekkäin :wink:

Kolme videota näytti kameraan tulleen, pitää katsoa löytyisikö jossain myöhemmässä välissä aikaa alkaa niitä editoimaan ja tuubbiin latailemaan. Haaveena myöskin kuvata käynnistysvideot kaikista toimivista moottoreista, tavoite saattaisi jopa onnistuakkin kunhan vaan kesän tullen alkaa noita moottoreita katoksista ilmestymään. Nyt on vielä liian aikaista :)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Vastaa Viestiin