Maamoottorit
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tuo Lakkapään verkko on paljon ohuemmasta langasta kudottu, kuin alkuperäinen. Alkuperäisen langan vahvuus on n.1mm ja silmäkoko 3x3mm (about)
Pitääpä tarkastaa tuon vanhimman verkosta mitat (Siinä oli 2 orkkisverkkoa tallella)
Pitääpä tarkastaa tuon vanhimman verkosta mitat (Siinä oli 2 orkkisverkkoa tallella)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
FireWire kortti tilattu läppäriin... Kohta alkaa maamoottori-filmejä tulemaan youtubeen taas.
Kuvattavina: Vankkuri-BMV, Wiket 6-7, 9-10, 10-11 ja 10-12Hv. Puusaavi-Teijo, Olympia A-95, Sarin 5Hv -28 ja GG 20Hv näin ensialkuun.
Tuossa Youtubesta löytynyt pätkä meidän Vankkuri-BMV:stä: http://www.youtube.com/watch?v=7Qgv5EUuv7s" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa allekirjoittanut vääntää Wikke 10-11Hv:tä OMT:ssä käyntiin: http://www.youtube.com/watch?v=KCDd73GsIYI" onclick="window.open(this.href);return false;
Nämä filmit eivät ole allekirjoittaneen kuvaamia.
Kuvattavina: Vankkuri-BMV, Wiket 6-7, 9-10, 10-11 ja 10-12Hv. Puusaavi-Teijo, Olympia A-95, Sarin 5Hv -28 ja GG 20Hv näin ensialkuun.
Tuossa Youtubesta löytynyt pätkä meidän Vankkuri-BMV:stä: http://www.youtube.com/watch?v=7Qgv5EUuv7s" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa allekirjoittanut vääntää Wikke 10-11Hv:tä OMT:ssä käyntiin: http://www.youtube.com/watch?v=KCDd73GsIYI" onclick="window.open(this.href);return false;
Nämä filmit eivät ole allekirjoittaneen kuvaamia.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
A. Sarin on näyttänyt tänään elonmerkkejä ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin, jatkuvaa käyntiä ei ole vielä kuitenkaan löytynyt.
Ryyppybensan poksauttaa hyvin, mutta ei lähde siitä rullaamaan, pitää vielä kaasuttimesta suuttimia jms puhallella uudestaan joten josko se siitä Wikke teki samaa viime kesänä ja asia korjaantui neulasuuttimen puhdistuksella. Olen aatellut että passoiskohan tuohon polttoainelinjaan suodatinta laittaa, säästyisi niin monelta ongelmalta kaasuttimen kanssa. Alkuperäisyyteen ei tietysti tuo suodatin passaa, mutta sallittaneen sellainen parannus käyttökoneisiin.
MARS-magneetto antaa komean kipinän, mutta magneeton kiinnityspultteja ei meinannut löytyä hyllystä millään Pari kappaletta viimeisellä löytyi sopivalla koolla ja kierteellä että sai alustavasti magneettoa paikoilleen. Muutama miljoonaloota pitäisi vielä tutkia läpi
Sai kyllä kuntoilua itse masinisti taas kammen varressa, kerkesin jo tottua Wikströmin ja Teijon "kertalaakista" käyntiin joten tälläinen veivaus antaa jo hienpintaan Pitäisiköhän valjastaa Wikke pyöritysavuksi, se ei taida väsyä niin helposti..
Ryyppybensan poksauttaa hyvin, mutta ei lähde siitä rullaamaan, pitää vielä kaasuttimesta suuttimia jms puhallella uudestaan joten josko se siitä Wikke teki samaa viime kesänä ja asia korjaantui neulasuuttimen puhdistuksella. Olen aatellut että passoiskohan tuohon polttoainelinjaan suodatinta laittaa, säästyisi niin monelta ongelmalta kaasuttimen kanssa. Alkuperäisyyteen ei tietysti tuo suodatin passaa, mutta sallittaneen sellainen parannus käyttökoneisiin.
MARS-magneetto antaa komean kipinän, mutta magneeton kiinnityspultteja ei meinannut löytyä hyllystä millään Pari kappaletta viimeisellä löytyi sopivalla koolla ja kierteellä että sai alustavasti magneettoa paikoilleen. Muutama miljoonaloota pitäisi vielä tutkia läpi
Sai kyllä kuntoilua itse masinisti taas kammen varressa, kerkesin jo tottua Wikströmin ja Teijon "kertalaakista" käyntiin joten tälläinen veivaus antaa jo hienpintaan Pitäisiköhän valjastaa Wikke pyöritysavuksi, se ei taida väsyä niin helposti..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Ne magneeton kiinnitysruuvit on 3/8" UNC kierteellä.
Äsken kuulin itsekkin uuden maamoottori vihjeen. Ei kyllä oikeastaan itseäni muuten kiinnosta, mutta kun on kuulemma täydellinen kone, niin pitää se käydä tässä lähipäivinä ainakin katsomassa. Saa nähdä mitä sieltä löytyy.
Äsken kuulin itsekkin uuden maamoottori vihjeen. Ei kyllä oikeastaan itseäni muuten kiinnosta, mutta kun on kuulemma täydellinen kone, niin pitää se käydä tässä lähipäivinä ainakin katsomassa. Saa nähdä mitä sieltä löytyy.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Jotakin alkuräjähdyksen kaltaista havaittu Wiken kohdalla. Muutama pössähdys kaasuttimeen ja pari lupaavaa tupsahdusta sylinterissäki. Käymään tuo(kaan) ei vielä suostunut.
Pakoventtiilin välys pitänee justeerata, se kun on n. 4mm tällä hetkellä.
Pakoventtiilin välys pitänee justeerata, se kun on n. 4mm tällä hetkellä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Meillä onpi siis samantyyliset ongelmat projektien kanssa.Nuhvelentin veli kirjoitti:Jotakin alkuräjähdyksen kaltaista havaittu Wiken kohdalla. Muutama pössähdys kaasuttimeen ja pari lupaavaa tupsahdusta sylinterissäki.
Päätin siirtää seuraavaa käynnistysyritystä siihen asti kunnes moottoria hieman pihammalle saan, leiskautti aika komeat lieskat pakosarjan päästä kun sinne hiljalleen kertynyt bensa roihahti onnistuneen paukahduksen jälkeen Sitä vaan meinasin että olisi kiva tuo korjaamohalli säilyttää vielä palamattomana
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Suurin ongelma tuossa taitaa kuitenkin olla tahmeasti pyörivä alakerta, sekin kyllä notkistuu, kun saamme tehtyä rasvojen vaihdon runkolaakereille (näissä on 2-riviset kuulalaakerit runkolaakereina).
Kokeilinpa sitten ajan kuluksi Lappeenrannan-tuonti Sarin 5Hv:tä. Muutaman melko reippaan jysähdyksen jälkeen se herkesi käymään ja kävikin aivan, kuin Sarin.
Tämän päivän hankintoina oli 5kpl 1/2" kartiokierteisiä Champion 25A sytytyskynttilöitä. Löytyi ihan Koivunen OY:n kautta (paikallinen jälleenmyyjä hommasi) Toimitusaika oli 1 vrk. Kumma vain, ettei tätä kynttilää saada ko. liikkeen varastoon, vaikka olin jo kolmas ko. tulppien kyselijä viimeisen kahden vuoden aikana
Kokeilinpa sitten ajan kuluksi Lappeenrannan-tuonti Sarin 5Hv:tä. Muutaman melko reippaan jysähdyksen jälkeen se herkesi käymään ja kävikin aivan, kuin Sarin.
Tämän päivän hankintoina oli 5kpl 1/2" kartiokierteisiä Champion 25A sytytyskynttilöitä. Löytyi ihan Koivunen OY:n kautta (paikallinen jälleenmyyjä hommasi) Toimitusaika oli 1 vrk. Kumma vain, ettei tätä kynttilää saada ko. liikkeen varastoon, vaikka olin jo kolmas ko. tulppien kyselijä viimeisen kahden vuoden aikana
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Sitähän se on... Varoiteltu on kylläKonemäki kirjoitti:Maamoottori harrastus on paha, kun siihen jää kiinni. Kolhoosin kalusto lisääntyi taas yhdellä.
Näihin rakkineisiin, kun pakkaa jäämään koukkuun...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ja minulle varaosamyyjä sanoi kun kävin syksyllä taas muutaman NKG A-6 tulpan ostamassa, että näitä kysellään kerran vuodessa ja viimeksikin se olit sinäNuhvelentin veli kirjoitti: Toimitusaika oli 1 vrk. Kumma vain, ettei tätä kynttilää saada ko. liikkeen varastoon, vaikka olin jo kolmas ko. tulppien kyselijä viimeisen kahden vuoden aikana
Puheli että vuosikymmen sitten kysyntää näillekkin oli hieman enemmän, en kyllä muista mihin sanoivat saman tulpan käyvän.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
NGK A-sarjan tulpat (A-6 ja A-7) Käyvät vanhoihin Sachs SA-273 ja SA-290 moottorikelkan moottoreihin. Näissä on tuo 18mm kierre, käy samoin suurimpaan osaan vuoden 1936 jälkeen tehtyihin maamoottoreihin
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ja sieltähän sekin tieto löytyi
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mikäli oikeen käsitin, niin videolla näkyvä, noin kohdassa +- 10min moottori käy , siis tekee työtahdin noin joka 4-8sas kierros ??
http://youtu.be/jCzBnlKXUm0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/jCzBnlKXUm0" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tällainen rojekti lähti tänään mukaan:
Kyseessä jonkunlainen Wickström ja kootut teokset. Jäähdytinpönttö on pienemmästä koneesta ja yhdellä verkolla, kun tiettävästi se pitäisi olla neljällä verkolla. Myös äänenvaimentaja on vaihtunut HL-Olympian vastaavaan. Sammakkomagneetto saattaa olla jopa toimiva, mutta täyttä varmuutta ei vielä ole, tutkimukset on kesken.
Jostain pitäisi saada määriteltyä koneen tehomäärä ja vuosimalli noin suunilleen, että tietäisi oikean puurungon mallin etsiä.
Kyseessä jonkunlainen Wickström ja kootut teokset. Jäähdytinpönttö on pienemmästä koneesta ja yhdellä verkolla, kun tiettävästi se pitäisi olla neljällä verkolla. Myös äänenvaimentaja on vaihtunut HL-Olympian vastaavaan. Sammakkomagneetto saattaa olla jopa toimiva, mutta täyttä varmuutta ei vielä ole, tutkimukset on kesken.
Jostain pitäisi saada määriteltyä koneen tehomäärä ja vuosimalli noin suunilleen, että tietäisi oikean puurungon mallin etsiä.