Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

13 Maalis 2014, 15:44

Konemäki kirjoitti:Jusape vain laittamaan vaikka koneviestiin ostoilmoitusta, niin pitäisi ruveta löytymään.

Sitten asiaan. Osaisiko joku kertoa suurinpiirtein miltä vuodelta nämä Wickströmit ovat. Umpipäitä ovat kaikki.
6-7hv no.9591
8-9hv no.5822
10-12hv no.9901


6-7hv no.9591 = 1935
8-9hv no.5822 = 1928
10-12hv no.9901 = 1936
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

13 Maalis 2014, 17:30

Kyllä löytyy paljon maamoottoritietämystä tältä palstalta, ei voi kun ihmetellä taas että vuosiluvutkin löytyy sarjanumeroilla 8)

Sarin projekti laukaistu tänään liikkeelle, nostelin moottorin korjaamoon ja liotusaineita joka reikään ja kierteeseen. On kyllä aika jyhkeä ilmestys tuo moottori, vieressä oli myös Teijon Voitto (vuosihuoltoon) joka näyttää aika kirpulta tuon kanssa :D

Puupetiin tarvitsee aluspuiksi sahauttaa näköjään 7x7" parriakin.. Pitää yrittää nämä maamoottorit rempata tässä maaliskuun aikana, tehdä mitä iltahommina kerkee, loput jää sitten ensitalveen :(
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

13 Maalis 2014, 19:21

lister kirjoitti:
Konemäki kirjoitti:Jusape vain laittamaan vaikka koneviestiin ostoilmoitusta, niin pitäisi ruveta löytymään.

Sitten asiaan. Osaisiko joku kertoa suurinpiirtein miltä vuodelta nämä Wickströmit ovat. Umpipäitä ovat kaikki.
6-7hv no.9591
8-9hv no.5822
10-12hv no.9901


6-7hv no.9591 = 1935
8-9hv no.5822 = 1928
10-12hv no.9901 = 1936
Sehän selevisi nopiaa. Kiitos paljon, nyt tietää minkä ikäisiä ovat, kun joku aina välillä tapahtumissa kysyy.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

14 Maalis 2014, 01:11

lister kirjoitti:
Nuhvelentin veli kirjoitti:...

Tämä MARS on korvamerkitty Nelosnuhvilta tulleeseen 5Hv Sariniin, vain käyttöpyörä pitäisi löytää jostakin.
Vertaappa käykö Sarinin moottoriin Wickströmin magneetossa oleva käyttöratas. Wikessä ja Sarinissa on hyvin samanlainen hammaspyörä, jos hampaat on samansuuntaisia. Sarinissahan on sitten myös toiseen suuntaan vinoja hammaspyöriä ja Wiken ratas ei istu sellaiseen Sariniin ollenkaan.

Tätä Wickströmiinkin sopvaa MARSin hammaspyöriä minulta pitäisi löytyä.
Ei löytynyt tähän lähtöön Wiken hammaspyörällistä magneettoa, mutta tarkastin pyörimäsuunnan toisesta 5Hv Sarinistani ja vertasin sitä irrallaan olevaan nokka-akselin hammaspyörään.

Pyörät olivat samanlaisia ja magneeton pyörimäsuunta on vetopäästä myötäpäivään. Nokkapyörän hammastus on vasemmalle nouseva ja magneeton pyörän hammastus on yläpuolelta katsoen oikealle nouseva.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

14 Maalis 2014, 09:28

Eli kuvailun perusteella tällainen hammaspyörä kävisi siihen?

Kuva

Kyllä minulla tuon mallisia hammaspyöriä pitäisi löytymän, mutta täytyy vielä varmistaa asia.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

14 Maalis 2014, 09:58

Tuommonen samankätinen pyörä siinä toisessa on.
Eli tuo on oikeanlainen.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

14 Maalis 2014, 18:43

Venemoottori kotiutui tänään, näpsäkän näköinen puksutin :) Iltahommina vielä leväytin koneen pöydälle, öljypohjasta löytyi tämänkertainen yllätys, vettä oli reilunlaisesti.. Muuten hyvin yhteistyökykyinen moottori, kaikki pultit+mutterit aukesi helposti. Osat ovat hyvin säilyneet mukana, mitä nyt Boschin magneetto oli hukannut jakajapään peitelevyn jonnekkin. Ja tästä tehdään nyt maakone, eli puupeti alle+vesipönttö+polttoainesäiliö kylkeen :wink:
Liitteet
IMG_2377.JPG
IMG_2379.JPG
IMG_2380.JPG
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

15 Maalis 2014, 15:41

Sehän purkautui sievästi. Oliko jumissa?

Tuo meän pikkupäkytin oli jo valmiiksi Wiken mallin laholla pedillä ja aivan yhtä rautaa.

Ny se on irti ja palasina. Häätyy ottaa tässä johonki väliin sessio nuiden halkinaisten parsimiseksi. (Sarin ja tuo)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

15 Maalis 2014, 16:16

Harvinaisesti tällä kertaa oli silleensäpäin, että alakerta jumitti ja yläpää (mäntä+sylinteri+venttiilit oli kuin ajonjäljiltä. Laakereihin oli kertynyt kaikkea töhnää vesiliotuksen seurauksena joka jumitti moottorin :roll:

Tänään vietin tämän kanssa kokopäivän ja hinkkailin/hioin joka nippelin puhtaaksi ja toimivaksi, ja kasasin moottorin uudelle puupedille. Nyt pyörii hyvin kammesta, ja puristuksiakin löytyy. Kaikenkaikkiaan lähes ongelmaton projekti on ollut tähän asti.

Mutta harmikseni tässäkin on magneettovikaa, nyt on jo kolme toimimatonta magneettoa ja jokainen estää ensisavujen ottamisen vastaavasti kolmesta eri moottorista :cry:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Maalis 2014, 18:29

Kohta saat magneettoasentajalta tukkualennuksen :mrgreen: :oops:

Vai meinasitko opetella magneettojen salat itse?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

15 Maalis 2014, 19:28

Nuffieldmaster kirjoitti:Kohta saat magneettoasentajalta tukkualennuksen :mrgreen: :oops:

Vai meinasitko opetella magneettojen salat itse?
Magneettojen salat ovat normaalia sähkötekniikkaa, mutta kamppeet näiden mysteerien selvittelyyn ja korjaukseen ovat nykyjään, joko h**vetin tyyriitä, tai isoakin isomman kiven alla piilossa.

eBayssa näkyi Kiinalaisia käsinveivattavia käämintäkoneenkaltaisia myynnissä 395€ alkaen, mutta oikea käämintäkone moottorilla ja laskurilla onkin jo sitten nelinumeroisia, eikä ala ykkösellä hinta. Siihen, kun lisätään vielä painetestauskammio ja magnetointivälineet, niin alkaa hintaa kertymään harrastukselle. Toki vanhoja vehkeitäkin putkahtelee harvakseltaan myyntiin. Eivät toki ole ilmaisia nekään.

Lisämukavuuden hommaan tuo eristeiden, lakan ja käämilangan saatavuus (yleensä erät ovat aika isoja)

Lister osaa kertoa tarkemmin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

15 Maalis 2014, 20:52

Nuhvelentin veli kirjoitti:
...

Lisämukavuuden hommaan tuo eristeiden, lakan ja käämilangan saatavuus (yleensä erät ovat aika isoja)

Lister osaa kertoa tarkemmin.

Muutama viikko takaperin hommasin uuden kelan 0,056mm lankaa, kun entinen kela alkoi olla lopussa. 5kg rulla oli maahantuojalla pienin pakkauskoko, jota toimittivat. Tuossa rullalla on n.250 kilometriä lankaa, että eiköhän tuosta muutaman toisiokäämin tee. 5kg lankarulla maksaa kolminumeroisen hinnan, eikä siinäkään ensimmäinen numero ole ykkönen.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

15 Maalis 2014, 23:01

Nuffieldmaster kirjoitti:Kohta saat magneettoasentajalta tukkualennuksen :mrgreen: :oops:

Vai meinasitko opetella magneettojen salat itse?
Tuossapa ne edellä jo tulikin syyt minkä takia näin yksittäisen harrastajan on hankala noita magneettoja elvytellä :(

Käämivikaa tuntuu näissä olevan ja nyt kahdessa magneetossa onpi myös katkojankärkien jousilipareet poikki. Monesti näitä magneettoja kun pyöritellään ilman tulpanjohtoja eli ilman kipinän maadoittamista, niin polttaa käämitykset pilalle herkästi.

Niin tuosta "tukkualennuksesta", saa nähdä millaisen korjausarvion nimimerkki "Lister" näistä magneetoista tekee :D Onpa sieltä suunnasta jo yksi magneetto tulossa tännepäin, tuohon Sarin-projektiin 8)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Maalis 2014, 23:10

No eikös se vaan ole hienoa ja hyvä asia, että joku täälläkin niitä hommia tekee ja osaa sen asian...
Kaikkien kun ei kannata ihan kaikkea opetella juurimultia myöden, tai vielä hommata sitä varten kaikkea tarvittavaa materiaalia/laitetta....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

15 Maalis 2014, 23:16

Juu, ja varsinkin kun tämän alan osaajia ei taida enään montaa olla. Mutta ne ketkä tietävät niin tietävät kanssa.. :)
Vastaa Viestiin