Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

12 Maalis 2014, 08:58

Nuhvelentin veli kirjoitti:...

Tämä MARS on korvamerkitty Nelosnuhvilta tulleeseen 5Hv Sariniin, vain käyttöpyörä pitäisi löytää jostakin.
Vertaappa käykö Sarinin moottoriin Wickströmin magneetossa oleva käyttöratas. Wikessä ja Sarinissa on hyvin samanlainen hammaspyörä, jos hampaat on samansuuntaisia. Sarinissahan on sitten myös toiseen suuntaan vinoja hammaspyöriä ja Wiken ratas ei istu sellaiseen Sariniin ollenkaan.

Tätä Wickströmiinkin sopvaa MARSin hammaspyöriä minulta pitäisi löytyä.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

12 Maalis 2014, 18:36

Nuhvelentin veli kirjoitti:
Muuten: Uutta tietoa Huittisten suunnalta. Museomies väitti kiven kovaan, että Forselius on ollut vain ja ainoastaan tukkuri, eli kaikki Forseliuksen nimellä myydyt vermeet ovat olleet muiden pajojen tekosia. Turkulaiset ovat kyllä vieläkin toista mieltä tässä asiassa, mutta ilmeisesti pitävät todisteet puuttuvat.
Maakoneet ainakin ovat tulleet A.Sarinilta ja Teijon tehtailta (Teijon Voitto), merikoneet ovatkin sitten isompi kysymysmerkki. Voivathan nuo 1-sylinteriset 3-4hv koneet hyvinkin olla Saksalaistakin alkuperää (Siemens-Halske)
Hmm, mielenkiintoista uutta tietoa. Pitääpä yrittää vähän tutkiskella itsekkin asiaa, luulin kyllä aikaisemmin että Forseliuksella on ollut ihan oma paja moottoreita varten.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

12 Maalis 2014, 19:09

Pienen kevätkatsauksen tein maamoottoreille ja listailin puutteita+murheita. Listaan vielä lisäys, loppuviikosta pitäisi se Forselius-venemoottori vielä tontilla olla.

--------------------------------------------------------------------------------

Viime kesänä tullutta porilaista myös tänään ihmettelin tarkemmin, lähinnä sen jumitilannetta.

Kasailin viimeisellä "Porilaisen Männän Irroitus Sarjan" (PMIS) :mrgreen: , eli kuulan tilalle sopivaan n. 15mm paksuun tarkasti koneistettuun kanteen hitsailin nipan josta hydrauliletku pikaliittimineen traktorin hydrauliikkaan kiinni :wink:

Itse systeemi toimii hyvin, mutta mutta yksi pultti kolmesta katkesi "kantta" kiristettäessä :x :x Normaalisti mielestäni kyllä lenkkiavaimella käänsin, no reilusti heikentynyt se kyllä olikin vuosikymmenien myötä.. Tämä moottori muuten täydellinen, ja varmaan aika lähelle käyntikuntoinenkin.

---------------------------------------------------------------------------------

Toinen 8-10hv, mutta todistetusti käyntikuntoinen porilainen vaatii uusia teräskuulia syöttöpumpun takaiskuihin. Hätävarana laitetut lyijyseos tms kuulat ei kestäneet montaa tuntia.. Ei muuta todettua vikaa.

---------------------------------------------------------------------------------

Sarinin osalta mittailin alustatarpeita, perjantaina sahautellaan sahurilla taas erikoismittaista puutavaraa :) Puuttuvaa magneettoasiaa selvitellään nimimerkki "Listerin" kanssa. Muuten osat suurinpiirtein tallessa, vesipönttö puuttuu kuitenkin (polttoainesäiliö löytyy, mutta läpilaho).

---------------------------------------------------------------------------------

Pahkaputki Wikke odottelee uutta vesipönttöä peltisepältä ja magneetto vaatisi ammattilaisen hoitoa. Polttoainesäiliön pohjaa pitää paikata. Muuten kunnossa.

---------------------------------------------------------------------------------

Toinen pahkaputki wikke, ns. viime kesien luottopeli, ei vaadi toimenpiteitä. Öljynvaihto saattaa olla edessä.

---------------------------------------------------------------------------------

Jo toistakymmentä vuotta kokoelmassa ollut Teijon Voitto kanssa käyttökunnossa. Kaksoiskappale lähdössä maailmalle :wink:

---------------------------------------------------------------------------------

Talvella tullut Briban vaatii magneeton kunnostamista, muuten nyt ok. Mielenkiintoinen pikku päksytin.

---------------------------------------------------------------------------------

Wikströmmin järkälemäinen merimoottori odottelee uusia petipuita allensa, sekä puuttuvaa vauhtipyörää. Projekti jäädytetty siihen asti kunnes vauhtipyörä löytyy.

---------------------------------------------------------------------------------

Näiden jälkeen työjonossa vielä kaksi porilaista, yksi (ehkä kaksi) wikke sekä kaksi Olympiaa (toinen venemoottori) :shock: Huh huh, mihinkähän tämä harrastus vienee :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

13 Maalis 2014, 00:29

nelosnuhvi kirjoitti: :shock: Huh huh, mihinkähän tämä harrastus vienee :lol:
Loppuviimeksi suljetulle osastolle, kuulemma :wink:

Täällä on vielä senverran talvi, että nuot omat koneet on vielä levossa... Jospa sitä tuossa Huhtikuulla kerkeäisi taas suorittaa koekäytöt.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Maalis 2014, 00:33

Ottaisin/ostaisin kyllä ittekkin yhen maakoneen, jos likimain löytyisi asialliseen hintaan... Mut harvassa ovat....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

13 Maalis 2014, 00:45

jusape kirjoitti:Ottaisin/ostaisin kyllä ittekkin yhen maakoneen, jos likimain löytyisi asialliseen hintaan... Mut harvassa ovat....
Jos tulet niitä renkaita hakemaan (?), niin kattellaan sulle edullinen projektimaamoottori mukaan :D
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Maalis 2014, 00:47

No jos nyt vuosikokousreissulla jo.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

13 Maalis 2014, 00:55

jusape kirjoitti:No jos nyt vuosikokousreissulla jo.....
VT5 Juvan kohdalta 36km Savonlinnaan päin ja meiltä sitten Rantasalmen kk. kautta 50km takaisin VT5, tulee sellainen 40-50km lisä tästä sivulenkistä.. Jos siis vt viitosta ajelet.

Nooh ei noilla kiire ole, ei sen puoleen.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Maalis 2014, 01:14

Noh, meno aamusella reittiä T:re - Jyväskylänen - Kuopio.... Paluumatkaa pittää harkita, tulee jokatapaukses melkosen pitkä paivä, jos edes vaikka pelkästään kokoukses käy, 420km sivu, ja paikanpäällä aamu 11 -> ehtoopuolen 16-18 ja sihen sitten taas 5h ajoa ainakin takas.... Eli aamu 5 lähtö ja ehtoo 10-12 takas, ilman mitään kummempia poikkeuksia reitiltä...

Mut pitää suunnitella, pidempää reissua....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

13 Maalis 2014, 11:05

Pari bongausta tori.fi:ssä. Oripäässä olisi kohtuullisen siistin oloinen Teijo A-malli ja ikuisusskohde Veto 10Hv oli halpunut 550€ hintaan... nyt aletaan olemaan lähellä...

Melko siistin oloinen Vm-1926 8-9Hv umpipää Wickström, konepeti vain mallia "omasta päästä ja...". Hintakin olisi melko realistinen. http://www.nettikone.com/wickstrom/maamoottori/1271048" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Nuhvelentin veli, 13 Maalis 2014, 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Maalis 2014, 11:12

Nuhvelentin veli kirjoitti:Pari bongausta: tori.fi:ssä. oripäässä olisi kohtuullisen siistin oloinen Teijo A-malli ja ikuisusskohde Veto 10Hv oli halpunut 550€ hintaan... nyt aletaan olemaan lähellä...

Se veto 10 heppaisen hinta on kyllä ollut metka. 1200 € lähdettiin, oliko sitten välissä 750 € ja nyt 550 € :lol: Vielä kun puoleen tipauttaa niin saattaa joku harrastaja ehkä rimpauttaa :?:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

13 Maalis 2014, 11:30

Nuffieldmaster kirjoitti:
Nuhvelentin veli kirjoitti:Pari bongausta: tori.fi:ssä. oripäässä olisi kohtuullisen siistin oloinen Teijo A-malli ja ikuisusskohde Veto 10Hv oli halpunut 550€ hintaan... nyt aletaan olemaan lähellä...

Se veto 10 heppaisen hinta on kyllä ollut metka. 1200 € lähdettiin, oliko sitten välissä 750 € ja nyt 550 € :lol: Vielä kun puoleen tipauttaa niin saattaa joku harrastaja ehkä rimpauttaa :?:
Kyllä, jos tuo käyntikuntoinen on ja osat ovat tallella, niin saattaapa siitä joku :shock: 500€ maksaakin...

300-350€ on semmoinen "oikea" hinta tuolle tuommoisena.

PS. Jäähdytysvaipan kansi oli näköjään mallia "aistikas" made by ponttilauta :wink:
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

13 Maalis 2014, 11:57

Näpsäkän näköinen Teijolainen tosiaan Oripäässä. Aika paljon näyttäisi olevan maamoottori-ilmoituksia Tori.fi:ssä, lähin olisi Juvalla (Wikström 1100e). Saattaapi olla aika pitkään myynnissä...
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

13 Maalis 2014, 12:57

Jusape vain laittamaan vaikka koneviestiin ostoilmoitusta, niin pitäisi ruveta löytymään.

Sitten asiaan. Osaisiko joku kertoa suurinpiirtein miltä vuodelta nämä Wickströmit ovat. Umpipäitä ovat kaikki.
6-7hv no.9591
8-9hv no.5822
10-12hv no.9901
Viimeksi muokannut Konemäki, 13 Maalis 2014, 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

13 Maalis 2014, 13:24

Saattaisi osata, mutta sarjanumeroluettelo ei ole tässä käsillä. Veikkaisin, että 5822 voisi olla 1927-28, 9591 1935-36 ja 9901 1936-37.. Tässä suuntia, mutta tarkastetaan, jahka lista on taas käsillä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin