Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

02 Marras 2013, 12:56

https://picasaweb.google.com/1173321365 ... 9951805922" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä moottori ei taida enään mennä maamoottorista?
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

02 Marras 2013, 15:52

Kyllä se vielä menee. Eikös tuo Listerkin ole kuitenkin paikallisvoimakoneeksi tehty. Ainakin varusteluvaihtoehtona on aikoinaan ollut myös lattahihnapyörä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

07 Marras 2013, 21:02

WICO-merkkinen magneetto.Pelastin työpaikalta romukuormasta. Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Hattu päähän ja hyvästi!
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

07 Marras 2013, 23:19

Justiin samanlainen A WICO on täällä minulla tutkittavana, kun ei tule kipunaa. Täällä oleva WICO on JAP moottorisesta sarvitraktorista.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

17 Marras 2013, 17:08

mites Listerin pärräpuolaprojekti? Meillä on homma vielä aloittamatta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

17 Marras 2013, 19:07

Kuoret ja käämit on kokolailla valmiina, mutta koneistoa ei ole asennettu kuoriin paikalleen. Sähköjohtojen liitäntäntä kohdat on vielä mietinnässä, että mihin kohtaa ne olisi järkevintä sijoittaa puolan kuoressa. Lisäksi tuohon pitää vielä keksiä puolan kylkeen joku sopiva vara kipinäväli suojaamaan käämitystä, jos vaikka tulpanjohto irtoaa koneen käynnissä ollessa.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

26 Marras 2013, 20:00

Leppävirralta kotiutui tänään Briban merkkinen ranskatar, kattellaan mitä tästä syntyy :wink:

Hieman Briban- tietoutta: http://mototracteurs.forumactif.com/t31 ... nce-briban" onclick="window.open(this.href);return false; (alhaalla esite+tekniset tiedot)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

06 Joulu 2013, 00:17

Aloin "joutessani" tekemään Bosch magneettoihin katkojan kansia uustuotantona, kun ne on lähes aina päreinä. Aika paljon on harjotuskappaleita tehty, mutta kyllä nämä pikkuhiljaa alkaa onnistumaan.

Tein aluksi tällaisen yksinkertaistetun mallin, kun yleensä maamoottorikäytössä ei tarvitse näitä sammutin hiluja ja ovat siksi turhia. Kansi on siis ulkokehältä täysin sileä, mutta muuten täysin alkuperäisissä mitoissa. Uskallan sanoa, että on niin tarkka kopio, ettei päällisinpuolin erota alkuperäisestä kannesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Sammuttimellisiakin kansia saan tarvittaessa tehtyä, jos oikein pakottava tarve jollain sattuu ilmenemään.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Joulu 2013, 19:22

Konekansan puolella hakusessa moottorimerkki, ym tietoa, osaattekos sanoa ?

Voitte vastaukset laitella tähänkin jatkoksi, jollette ko. palstalle ole kirjautuneet....

http://www.konekansa.net/showthread.php ... #post22303" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

27 Joulu 2013, 20:50

Pahan pistit, vielä kun on kyse venemoottoristakin. Venemoottoreita kun on tehnyt aikoinaan monikin osaava moottoriseppä, ihan yksittäiskappaleitakin. Muutama yksityiskohta nappas silmään että olisi tutun oloinen, mutta en nyt saa päähän millälailla..

Nimimerkki "Rippe" masipalstalla saattas tietää, miehellä uskomaton tietämys eri merkkisistä moottoreista. Ootellaan nyt myös mitä "Nuhvelentin Veli" kertoo asiasta 8)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

28 Joulu 2013, 12:49

Joiltakin kohdin tuo kone muistuttaa ALBIN:ia, mutta niissä on yleensä kytkimen runko samaa valua moottorin öljypohjan kanssa ja käynnistyskampi vauhtipyörässä (eli veto lähtee toisesta päästä konetta)

Venemoottoreita on todellakin tehty sen tuhannessa pikkupajassa kummallakin puolella pohjanlahtea. Parhaiten merkkikysymykseen voisi saada vastauksen Wanhan Woiman touhuilijoilta (Käsittääkseni W-W:n foorumi löytyy nykyisin myös Konekansasta)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

17 Tammi 2014, 22:24

lister kirjoitti:Aloin "joutessani" tekemään Bosch magneettoihin katkojan kansia uustuotantona, kun ne on lähes aina päreinä. Aika paljon on harjotuskappaleita tehty, mutta kyllä nämä pikkuhiljaa alkaa onnistumaan.

Tein aluksi tällaisen yksinkertaistetun mallin, kun yleensä maamoottorikäytössä ei tarvitse näitä sammutin hiluja ja ovat siksi turhia. Kansi on siis ulkokehältä täysin sileä, mutta muuten täysin alkuperäisissä mitoissa. Uskallan sanoa, että on niin tarkka kopio, ettei päällisinpuolin erota alkuperäisestä kannesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Sammuttimellisiakin kansia saan tarvittaessa tehtyä, jos oikein pakottava tarve jollain sattuu ilmenemään.
Hyvännäkösiä kansia. sulla net hommat tapahtuu :)

mites pärräpuola?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Helmi 2014, 23:39

Meinaa nuutua tämä palsta...

Muutamia erittäin harvinaisia koneita on tullut tuttavapiiriin, mutta omassa tallissa on ollut kohtuullisen hiljaista näin sydäntalvella (totta kai jotakin on paininpuussakin ja jotaki työnkin alla 8) ). Mites muilla maamotoristeilla?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Helmi 2014, 23:48

Kun ei kerkee niin ei kerkee :cry: Yritän ainakin jotain saada kevään aikana maamoottoripuolella aikaiseksi, ja tänne raportoin..

Muutama porilainen oottaa irroitushoitoa, nyt rakentelin kuulan tilalle laipan josta hydeletku traktorille ja sitä kautta painetta männälle. Pitäisi olla suhtkoht terveellinen keino?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

08 Helmi 2014, 00:53

On se, jos ei rattorilla irtoa, niin otamma Enerpac-hoito (Enerpacin oma pikaliitin passaa suoraan normaalin 1/2r Hydrauliliittimen tilalle) Kyllä net irti saadaan.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin