Miten synkronoimattomalla vaihteistolla oikein pitäisi ajaa? Kyseessä olisi Nuffield 3/45 ja vaihteisto 10+2. Pitääkö antaa välikaasua tai tehdä jotain muuta vaihteen vaihtamisen yhteydessä?
Itellä on kokemusta vain synkronoidusta 9+3 vaihteistosta ja olisi iso halu oppia ajamaan synkronoimattomalla 10+2 vaihteistolla.
synkronoimattomalla vaihteistolla ajaminen
Valvoja: automies560
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 1
- Liittynyt: 02 Heinä 2021, 09:02
- Konekalustoani: Leyland 804 Synchro
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
2:s poljenta välikaasu ja tuntuma sovittaa kierrokset.
Fuller ja ZF opettaa. Se menee vaikka ilman kytkintä ainakin autossa vanhoilla kuskeilla. Sen oppii, kirjaa siihen ei ole.
Toisaalta jos tuon tyypin vaihteiston sielua ei ymmärrä, näin 80 luvulla kun kuski joutui sammuttamaan ennen kuin onnistui.
Onhan noissa sekin etu, että ovat nopeampia käyttää.
Fuller ja ZF opettaa. Se menee vaikka ilman kytkintä ainakin autossa vanhoilla kuskeilla. Sen oppii, kirjaa siihen ei ole.
Toisaalta jos tuon tyypin vaihteiston sielua ei ymmärrä, näin 80 luvulla kun kuski joutui sammuttamaan ennen kuin onnistui.
Onhan noissa sekin etu, että ovat nopeampia käyttää.
Viimeksi muokannut Massey-Nuffield, 08 Huhti 2023, 05:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Synkronoimaton siirtopyörävaihteisto on tarkempi ja hankalampi ajaa mitä synkronoimaton siirtoholkkivaihteisto, mutta onnistuu toki vauhdissa vaihto ylös ja alas oikealla tekniikalla.
Periaatehan on, että moottorin, eli kytkinakselin vauhti täsmätään seuraavaa käytettävää vaihdetta vastaavaksi valmiiksi, jotta vaihde menee päälle.
Ylöspäin käytetään kaksoispolkaisua, eli ajetaan vaikka nelosvaihteella kaasu korkealla, siirretään vaihde vapaalle traktorin rullatessa, pudotetaan moottorin kierrokset alas, nostetaan kytkin ylös jotta kytkinakselin pyörintänopeus muuttuu moottorin tyhjäkäynti tai liki tyhjäkäyntikierroksia vastaavaksi (riippuen toki vaihteiden välistä, mutta nuffissa likimain tyhjäkäynti 4-5 väli), polkaistaan kytkin pohjaan ja siirretään napakasti vitonen päälle. Nyt kytkin ylös ja vetoja ->
Alaspäin vaihdetaan niin, että jarrutellaan/vedätetään vitonen likimain alakierroksille, vaihde vapaalle kytkin ylös ja nyt kaasua sopivasti eli nk. välikaasu, jolla kytkinakselin kierrokset täsmätään vauhdikkaasti pyörivää nelosvaihdetta vastaavaksi. Kun kierrokset on kohdallaan, joko kytkin pohjaan vaihde silmään tai menee se ilman kytkintäkin.
Periaatteessa kytkintä ei tarvita kuin liikkeellelähdössä, homman saa pelaamaan ilman kytkintäkin herkällä kaasujalalla. itelle tullut henkilöautollakin ajaessa tapa, etten paina kytkintä kuin vasta vaihteen jo ollessa vapaalla. Periaatteessa pitäisi säästää synkronointia tämä ajotapa...
Periaatehan on, että moottorin, eli kytkinakselin vauhti täsmätään seuraavaa käytettävää vaihdetta vastaavaksi valmiiksi, jotta vaihde menee päälle.
Ylöspäin käytetään kaksoispolkaisua, eli ajetaan vaikka nelosvaihteella kaasu korkealla, siirretään vaihde vapaalle traktorin rullatessa, pudotetaan moottorin kierrokset alas, nostetaan kytkin ylös jotta kytkinakselin pyörintänopeus muuttuu moottorin tyhjäkäynti tai liki tyhjäkäyntikierroksia vastaavaksi (riippuen toki vaihteiden välistä, mutta nuffissa likimain tyhjäkäynti 4-5 väli), polkaistaan kytkin pohjaan ja siirretään napakasti vitonen päälle. Nyt kytkin ylös ja vetoja ->
Alaspäin vaihdetaan niin, että jarrutellaan/vedätetään vitonen likimain alakierroksille, vaihde vapaalle kytkin ylös ja nyt kaasua sopivasti eli nk. välikaasu, jolla kytkinakselin kierrokset täsmätään vauhdikkaasti pyörivää nelosvaihdetta vastaavaksi. Kun kierrokset on kohdallaan, joko kytkin pohjaan vaihde silmään tai menee se ilman kytkintäkin.
Periaatteessa kytkintä ei tarvita kuin liikkeellelähdössä, homman saa pelaamaan ilman kytkintäkin herkällä kaasujalalla. itelle tullut henkilöautollakin ajaessa tapa, etten paina kytkintä kuin vasta vaihteen jo ollessa vapaalla. Periaatteessa pitäisi säästää synkronointia tämä ajotapa...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Juurikin näin tämä selkeyttää tuota vastausta lisääJoonas Potkonen kirjoitti: ↑04 Huhti 2023, 08:15 Synkronoimaton siirtopyörävaihteisto on tarkempi ja hankalampi ajaa mitä synkronoimaton siirtoholkkivaihteisto, mutta onnistuu toki vauhdissa vaihto ylös ja alas oikealla tekniikalla.
Periaatehan on, että moottorin, eli kytkinakselin vauhti täsmätään seuraavaa käytettävää vaihdetta vastaavaksi valmiiksi, jotta vaihde menee päälle.
Ylöspäin käytetään kaksoispolkaisua, eli ajetaan vaikka nelosvaihteella kaasu korkealla, siirretään vaihde vapaalle traktorin rullatessa, pudotetaan moottorin kierrokset alas, nostetaan kytkin ylös jotta kytkinakselin pyörintänopeus muuttuu moottorin tyhjäkäynti tai liki tyhjäkäyntikierroksia vastaavaksi (riippuen toki vaihteiden välistä, mutta nuffissa likimain tyhjäkäynti 4-5 väli), polkaistaan kytkin pohjaan ja siirretään napakasti vitonen päälle. Nyt kytkin ylös ja vetoja ->
Alaspäin vaihdetaan niin, että jarrutellaan/vedätetään vitonen likimain alakierroksille, vaihde vapaalle kytkin ylös ja nyt kaasua sopivasti eli nk. välikaasu, jolla kytkinakselin kierrokset täsmätään vauhdikkaasti pyörivää nelosvaihdetta vastaavaksi. Kun kierrokset on kohdallaan, joko kytkin pohjaan vaihde silmään tai menee se ilman kytkintäkin.
Periaatteessa kytkintä ei tarvita kuin liikkeellelähdössä, homman saa pelaamaan ilman kytkintäkin herkällä kaasujalalla. itelle tullut henkilöautollakin ajaessa tapa, etten paina kytkintä kuin vasta vaihteen jo ollessa vapaalla. Periaatteessa pitäisi säästää synkronointia tämä ajotapa...
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä