synkronoimattomalla vaihteistolla ajaminen

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

raktorimies viltsu
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Heinä 2021, 09:02
Konekalustoani: Leyland 804 Synchro

14 Tammi 2023, 16:42

Miten synkronoimattomalla vaihteistolla oikein pitäisi ajaa? Kyseessä olisi Nuffield 3/45 ja vaihteisto 10+2. Pitääkö antaa välikaasua tai tehdä jotain muuta vaihteen vaihtamisen yhteydessä?

Itellä on kokemusta vain synkronoidusta 9+3 vaihteistosta ja olisi iso halu oppia ajamaan synkronoimattomalla 10+2 vaihteistolla.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

16 Tammi 2023, 23:59

2:s poljenta välikaasu ja tuntuma sovittaa kierrokset.
Fuller ja ZF opettaa. Se menee vaikka ilman kytkintä ainakin autossa vanhoilla kuskeilla. Sen oppii, kirjaa siihen ei ole.
Toisaalta jos tuon tyypin vaihteiston sielua ei ymmärrä, näin 80 luvulla kun kuski joutui sammuttamaan ennen kuin onnistui.
Onhan noissa sekin etu, että ovat nopeampia käyttää.
Viimeksi muokannut Massey-Nuffield, 08 Huhti 2023, 05:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Huhti 2023, 08:15

Synkronoimaton siirtopyörävaihteisto on tarkempi ja hankalampi ajaa mitä synkronoimaton siirtoholkkivaihteisto, mutta onnistuu toki vauhdissa vaihto ylös ja alas oikealla tekniikalla.

Periaatehan on, että moottorin, eli kytkinakselin vauhti täsmätään seuraavaa käytettävää vaihdetta vastaavaksi valmiiksi, jotta vaihde menee päälle.

Ylöspäin käytetään kaksoispolkaisua, eli ajetaan vaikka nelosvaihteella kaasu korkealla, siirretään vaihde vapaalle traktorin rullatessa, pudotetaan moottorin kierrokset alas, nostetaan kytkin ylös jotta kytkinakselin pyörintänopeus muuttuu moottorin tyhjäkäynti tai liki tyhjäkäyntikierroksia vastaavaksi (riippuen toki vaihteiden välistä, mutta nuffissa likimain tyhjäkäynti 4-5 väli), polkaistaan kytkin pohjaan ja siirretään napakasti vitonen päälle. Nyt kytkin ylös ja vetoja ->

Alaspäin vaihdetaan niin, että jarrutellaan/vedätetään vitonen likimain alakierroksille, vaihde vapaalle kytkin ylös ja nyt kaasua sopivasti eli nk. välikaasu, jolla kytkinakselin kierrokset täsmätään vauhdikkaasti pyörivää nelosvaihdetta vastaavaksi. Kun kierrokset on kohdallaan, joko kytkin pohjaan vaihde silmään tai menee se ilman kytkintäkin.

Periaatteessa kytkintä ei tarvita kuin liikkeellelähdössä, homman saa pelaamaan ilman kytkintäkin herkällä kaasujalalla. itelle tullut henkilöautollakin ajaessa tapa, etten paina kytkintä kuin vasta vaihteen jo ollessa vapaalla. Periaatteessa pitäisi säästää synkronointia tämä ajotapa...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

08 Huhti 2023, 05:14

Joonas Potkonen kirjoitti:
04 Huhti 2023, 08:15
Synkronoimaton siirtopyörävaihteisto on tarkempi ja hankalampi ajaa mitä synkronoimaton siirtoholkkivaihteisto, mutta onnistuu toki vauhdissa vaihto ylös ja alas oikealla tekniikalla.

Periaatehan on, että moottorin, eli kytkinakselin vauhti täsmätään seuraavaa käytettävää vaihdetta vastaavaksi valmiiksi, jotta vaihde menee päälle.

Ylöspäin käytetään kaksoispolkaisua, eli ajetaan vaikka nelosvaihteella kaasu korkealla, siirretään vaihde vapaalle traktorin rullatessa, pudotetaan moottorin kierrokset alas, nostetaan kytkin ylös jotta kytkinakselin pyörintänopeus muuttuu moottorin tyhjäkäynti tai liki tyhjäkäyntikierroksia vastaavaksi (riippuen toki vaihteiden välistä, mutta nuffissa likimain tyhjäkäynti 4-5 väli), polkaistaan kytkin pohjaan ja siirretään napakasti vitonen päälle. Nyt kytkin ylös ja vetoja ->

Alaspäin vaihdetaan niin, että jarrutellaan/vedätetään vitonen likimain alakierroksille, vaihde vapaalle kytkin ylös ja nyt kaasua sopivasti eli nk. välikaasu, jolla kytkinakselin kierrokset täsmätään vauhdikkaasti pyörivää nelosvaihdetta vastaavaksi. Kun kierrokset on kohdallaan, joko kytkin pohjaan vaihde silmään tai menee se ilman kytkintäkin.

Periaatteessa kytkintä ei tarvita kuin liikkeellelähdössä, homman saa pelaamaan ilman kytkintäkin herkällä kaasujalalla. itelle tullut henkilöautollakin ajaessa tapa, etten paina kytkintä kuin vasta vaihteen jo ollessa vapaalla. Periaatteessa pitäisi säästää synkronointia tämä ajotapa...
Juurikin näin tämä selkeyttää tuota vastausta lisää
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Vastaa Viestiin