Asiaa ammattilaiselta.

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

09 Joulu 2021, 17:13

Dieselkauppa.com

Hei lukija! Harkitsetko dieselhuoltopalvelujen käyttämistä? Lue alla oleva pitkä mutta opettavainen tarina.
Tässä kuvassa on CAV DPA-jakajapumppu. Se on nyt takuukunnossa. Se mistä koneesta kyseinen pumppu on, ei ole tässä tarinassa oleellinen asia. Myöskään se, mistä päin Suomea tämä pumppu on tullut pumppupajalle laitettavaksi, ei ole oleellista. No mikä sitten on oleellista?
Annahan kun kerron.
Kuvan pumppu oli lakannut kesken koneen käyttämisen syöttämästä polttoainetta jolloin luonnollisena seurauksena oli koneen sammuminen. Koneen omistaja päätti yrittää korjata pumppua itse, mutta totesi viimeistään siinä vaiheessa tarvitsevansa ulkopuolista apua pumpun kunnostukseen, kun kone kiersi ylikierroksilla vaikka kaasu oli joutokäyntiasennossa. Jotain osiakin saattoi hukkua pumpun sisältä. Pumppu menikin erään amatöörikorjaajan hoteisiin jossa kahden kuukauden aikana pumppu ”pestiin”. Tämän jälkeen seurasi erinäisten diagnoosien teko vian aiheuttajasta ja näiden korjaustoimenpiteet. Samassa yhteydessä pumpun tiivisteet vaihtuivat uusiin. Pumpun testausta amatöörikorjaaja ei pystynyt suorittamaan, koska häneltä puuttui ainakin oleellisimmat testaamiseen tarvittavat työkalut ja pumppukohtainen säätökortti. Siispä pumppu lähti testaamattomana takaisin pumpun omistajalle viiden ruskean setelin kuititonta käteismaksua vastaan.
Omistaja huomaa lähes heti pumpun asentamisen ja koekäytön jälkeen, että pumpussa on edelleen sama vika kuin ennen ”kunnostusta”; kone käy ylikierroksia vastaavilla kierroksilla vaikka kaasua ei ole käännetty joutokäyntiasennosta. Onneksi omistaja on koneen välittömässä läheisyydessä tapahtuman sattuessa ja saa sammutinvipua käyttäen estettyä mahdollisen moottorivaurion. Amatöörikorjaaja ottaa asiasta reklamoidessa vastuuttoman kannan: ei esitä juurikaan kiinnostusta katsoa uudelleen ”kunnostamaansa” mutta käytännössä vialliseksi todettua pumppua eikä myöskään ottaudu käteismaksun edes osittaiseen palauttamiseen. Koska koneen käyttökunto on omistajalleen tärkeä asia, ottaa omistaja yhteyttä meihin pumpun saattamiseksi toimivaan kuntoon. Pumppu saapuukin pumppupajalle yhteydenotosta seuraavalla viikolla.
Ensituntuma pumpun nähtyä on hämmentävä: Pumppua on koitettu pestä ehkä pensselillä tai vessaharjalla jossain polttoöljyssä tai pesunesteessä. Totaalisen puhtaaksi pumppua ei voi missään tapauksessa luonnehtia. Sama näkymä löytyy myös säädinkannen avauksen jälkeen, sisäpinnat ovat vielä selkeästi tehopesun tarpeessa. Ihmettely jatkuu kun pumppu on purettu ja on osien tarkastamisen vuoro. Liiallista pumpun säätimen painosarjan ja pumpun rungon päittäisvälystä oli tilkitty kahdella teräsprikalla joten vikaa oli korjattu pumppuun kuulumattomilla osilla. Edellisen ”kunnostuksen” yhteydessä oli kadonnut ennakonsäätölaitteen ennakonlukitusruuvin O-renkaan metallinen tukirengas, ja siirtopaineen mittauksen tulpparuuvin kierre oli vaurioitunut, koska nestepää ei ollut oikeassa kohdassa ruuvia paikoilleen kiertäessä ja tästä syystä pumpun pohjalla oli vähäinen määrä sekä rungosta irronnutta alumiinipurua että vioittuneesta tulpparuuvista irronnutta rautahiemaa. Pumpun runko on kulunut liian paljon että pumpusta tulisi asiallisesti toimiva, joten pumpun osat menevät pesukoneeseen varastosta kaivetun ehjän pumppurungon kanssa.
Pumpun kasaus tapahtuu puhtailla osilla ja jälleen uusilla tiivisteillä. Pian pumppu onkin valmis testattavaksi dieseltestipenkissä. Pumpussa havaitaan edelleen kierroksillejäämisvikaa, joka ei korjaannu annosteluventtiiliä vaihtamalla. Siispä nestepää vaihtoon, ja voilá - pumppu alkaa toimia pienten säätötoimien jälkeen kuten säätökortissa pyydetään. Kierrosten hallinta on tarkkaa, maksimisyötön määrä on juuri oikea eivätkä starttauskierrosten aikainen siirtopaine tai ennakonsäätimen asteluku ole epäkorrekteja. Muutamien muitten säätökortissa mainittujen testien jälkeen pumppu saa sinetit ja polttoainelinjojen tulpat, jonka jälkeen pumppu on valmis toimitettavaksi asiakkaalle. Kylkiäisenä tulee vielä 12kk takuu päälle.
”No, sano nyt jo viimein mikä on oleellista tässä asiassa”, saatat juuri miettiä. Annanpa avainsanoja. Niitä ovat ammattitaitoisuus, luotettavuus ja vastuullisuus. Ammattitaitoisella dieselkorjaamolla on osaava henkilöstö ja asianmukaiset työvälineet diesellaitteiden kunnostusta ja testaamista varten. Kun kunnostustyö tehdään asianmukaisissa työtiloissa alkuperäisillä tai alkuperäistä vastaavilla varaosilla oikeita työmenetelmiä ja työkaluja käyttäen, saadaan aikaan luotettavasti toimivia ja pitkäikäisiä dieseltuotteita. Vastuullisuudesta kertoo yleisesti tuotteille myönnetty takuu. Koska dieselhuolto mielletään edelleen melko kalliiksi palveluksi, saattaa mielessä käydä säästää dieselhuoltokustannuksissa ja lähestyä vähemmän virallisempaa ”dieselhuoltajaa” asian tiimoilta. Tätä voi joissain määrin verrata tilanteeseen, jossa potilas ottaa yhteyttä valelääkäriin virallisen lääkärin sijasta. Helpot diagnoosit ja pienimuotoiset korjaavat toimenpiteet saattavat onnistua, mutta haasteellisimmissa tapauksissa virhediagnoosien ja korjaavien toimenpiteiden epäonnistumisen riski kasvaa merkittävästi ja lopputulos voi olla dramaattinen. Vitosta säästäessä tulee kympin vahinko. Kulu jota ei välttämättä enää saa takaisin. Ja lopulta tarvitsee kääntyä oikean ammattilaisen puoleen.
Mieti kannattaako ottaa riski.
Mukana kuin peräpukama!
harrastaja
Vitos -nuffisti
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Joulu 2014, 19:53

10 Joulu 2021, 11:58

kaikenmoista sitä on...oli asiallinen kirjoitus.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Maalis 2022, 03:44

Paitsi että hiukan isohkosti haiskahtaa homma - kirjoituksen suhteen, kun se katosi facen paskakirjasta muutaman päivän kuluttua.

Että olikohan faktat asian suhteen lopulta taustalla aivan ihan niin, mitä tuossa kirjoituksessa väitetään ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin