Annikki veturi

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

06 Syys 2019, 14:33

Tuli ajeltua veturitien ohitse.

Kuva

Jokseenkin kaikki ennen 1920-lukua hankitut liikkuvat työkoneet olivat höyrykäyttöisiä. Höyrylaiva Ilmarinen teki neitsytmatkansa vuonna 1833, kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin pääsi Helsingistä Hämeenlinnaan höyryveturikyydillä. Ensimmäinen tietä myöten ajellut kulkuneuvo oli kesällä 1871 Karttulassa käyttöön otettu Annikki-maantieveturi, jolla liikuteltiin puuta ja masuunituotteita Syvänniemen ja Kaislastenlahden välisellä 17 kilometrin reitillä.

Kuva

https://www.koneviesti.fi/image/policy: ... $w=3a1f8d0

http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=1219.0

Morsmaikun onneton hyvästijättö tuossa wanhalla kirjakielellä..

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanom ... 440?page=1
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

06 Syys 2019, 14:51

Olli Blomberg kertoo kirjassa 'Vuosisadan kuljetussavotat Petsamosta Pietariin - Suomen kuorma-autoliiton historia II' seuraavaa: Viipurilainen kauppahuone Rosenius & Sesemann toi mainitun höyrytraktorin keväällä 1871 Englannista. Se painoi 8 tonnia ja veti 4-5 perävaunua. Järveen putoamisen jälkeen sitä ei enää käytetty, ehkä siksi että silloiset tiet eivät kestäneet sen painoa. Samanlainen traktori oli käytössä Värtsilän ja Möhkön ruukilta Suistamon Oravanniemestä Läskelään. Höyrytraktoreita (engl. 'steam traction engine') oli 1890-luvulla Englannissa noin 8000.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

06 Syys 2019, 15:02

Nuortin savotassa oli sitten isommat koneet kyseessä.

Kaksi kapeilla telaketjuilla kulkevaa Phoenix Centipede -höyryveturia Yhdysvalloista. Veturit painoivat 16 tonnia, niiden teho oli 100 hevosvoimaa ja suurin nopeus 8 km/h.[2] Polttoaineena ne käyttivät kivihiiltä jota kului 1 130 kg 10 tunnin aikana; Suomessa ne muutettiin kuitenkin heti käyttämään puuta polttoaineena.

Ensimmäinen veturi tuotiin laivalla Hangon satamaan ja sieltä rautateitse Rovaniemelle tammikuussa 1913. Sen jälkeen veturi purettiin osiin ja kuljetettiin erikoisteitä pitkin Rovaniemeltä Sodankylän, Kelujärven, Tanhuan, Martinkylän ja Sotataipaleen kautta Tulppioon, yhteensä lähes 300 km. Tähän matkaan kului aikaa seitsemän vuorokautta ja 10 tuntia. Matkanteko ei ollut helppoa, sillä pakkasta oli -30 astetta ja höyrykattila kaatui kahdesti. Kyseisen veturin ensimmäinen kuorma ajettiin 21.2.1913. Seuraavana talvena Nuorttiin kuljetettiin toinen veturi. Tämän veturin ensimmäinen kuorma ajettiin 31.3.1914.

https://www.samperi.com/html/konesavotta.html
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

07 Syys 2019, 09:10

Kuva

Siinä on kuskilla oikein näköalapaikka...saattanut vinkka käydä naamaan.
Kävelyvauhdillakin.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

05 Kesä 2020, 21:37

Samperin veturit kuitenki vielä tallessa. Toinen kairasta kiskottuna Savukosken Tulppiossa "entrattuna" ja toinen Lapin metsämuseossa Rovaniemen Pöykkölässä. Sääli, että poltettiin veturivajan mukana talvisodan aikana
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin