Joulukalenteri 2018

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

01 Joulu 2018, 17:57

Luukku 1

Nuffield abc englannista suomeksi.

1.Axle- Akseli
Sijaitsee traktorin etupäässä moottorin ja rungon alla. Molemmissa päissä pitäisi olla vanteet renkaineen. Akseli on yleensä hyvin kestävä, toki kaivureissa on käytetty vahvempaakin mallia, esim Mukon akselia.
Olka-akselin boorit on usein korjattu kempin liimalla. Ohjausnivelien väljyys tekee suorastakin tiestä erittäin haastavan ajettavuudeltaan. Silkkaa extremeä.
Taka-akseli koostui banjoista/ronkista/kinkuista jotka kiinnittyy runkoon joten siellä ei ole yhtä yhtenäistä akselia. Vanhemmissa Nuffeissa löytyy myös niin kutsuttu liukunapa-akseli. Raideväliä on tällöin pystytty säätä-mään. Akselin päät on usein sahattu poikki kun on traktoria pidetty liian leveänä kuljetuksena varsinkin metsässä.
Joissakin nuhveissa on myös etuakseli johon on keskelle pullahtanut pallon muotoinen möykky. Näillä on joskus ajettu kiveen eli kantoon ja ovat sitten turvonneet piloille. Varsinkin nelivetoisissa näkee tälläisiä patteja.

Ammeter-ampeerimittari, AWD-jokapyöräveto, axleshaft-vetoakseli

Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

02 Joulu 2018, 09:20

Luukku 2

2. Brakes-jarrut
Näitä on Tukesin neuvosta laitettu traktoriin kaksin kappalein. Löytyy niin jalka- että käsijarrua. Voi olla jälkiasennuksiakin. Vanhemmissa mekaani-set ja uudemmissa nestejarrut.
Vähässä ajossa mekaaniset voittaa nestejarrut. Nesteiden vaihto on tehtävä usein ja säännöllisesti ja siitä huolimatta voi olla ongelmia. Jos takana peräkärri täynnä tavaraa, niin voi arvata jarrujen tehon jossain alamäessä. Kuusi- ja seitsemänkymmentäluvun traktorin jarrut ovat tasan niin hyvät kuin ne on vanhat. Kuten saman aikakauden neitokaiset.

Badges-merkit, bolt-pultti, battery-akku, bracket-korvakko, bearing-laakeri,
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

03 Joulu 2018, 11:59

Luukku 3

3. Cylinder-sylinteri
Näitä voi löytyä koneen moottorista riippuen kolmesta kuuteen kipaletta. Lukua ei suinkaan ole arvalla heitetty vaan määrään vaikuttaa moottorin koko.
Putket ovat usein huonoista nesteistä syöpyneet, kavitaatiosta puhutaan.
Moottoriremontin tullessa eteen nämä ovat suht kalliita ja kun ostat Sparexin paskat putket, voit olla varma että remontilla ei kone parane. Vanhoista voi tehdä vaikka pihakoristeita ja laittaa kukkia sisään. Linnunpöntöiksi en suosittele, tipit ei pääse pöntöstä pois, jos et tee niin tikkaita.

Clutch-kytkin, cable-vaijeri, crankshaft-kampiakseli, camshaft-nokka-akseli, chassis-alusta

[
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

04 Joulu 2018, 10:11

Luukku 4

4. Dashboard-kojelauta
Kojelaudan paikka on kuljettajan edessä joko ratin alapuolella tai ylä-puolella. Siinä sijaitsee usein mm.virtalukko avaimineen, valokatkaisija, sammutin ja tai käynnistysnappi ja jokunen mittari. Mittarit voi jopa näyttää jotakin, mm. lämpöä, öljynpainetta, kierroksia ja ampeereja tai sitten eivät näytä mitään. Aikoinaan friisiläisnuffiin keksittiin niin komia mittari-tsydeemi jotta se periytyi edelleen pitkälle Leylandeihin. Mittaritaulun takaa löytyy monesti yllättävän sekava ja monivärinen johtopläjä josta ei äkkiseltään selkoa ota. Komein taulu löytyy kuitenkin kymppisarjan nuhveista.

Differential lock-tasauspyörästön lukko, disc brake-levyjarru, drive shaft-käyttöakseli

Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

05 Joulu 2018, 19:41

Luukku 5

5. Engine-moottori
Nuffeista löytynee Morriksen, Perkinsin ja BMC:n moottoreita alun pitäen. Jotkut kulkee bensiinillä, toiset dieselillä ja aina on nuffeja jotka ei kulje kummallakaan vaan ruostuvat paikalleen. Jälkeenpäin jotkut ovat asentaneet mm. Bedfordin, Pajeron tai jonkun muun ajoneuvon moottoreita vauhtiominaisuuksia parantamaan. Joku on jopa raiskannut Valmetilla. Tästä syystä vannoutuneet Nuffistit ovat kansoittaneet unettomuus poliklinikan odotustilat.Vaihtaen ei parane, sanoi jo vanha kansa aikoinaan. Leyland teki joskus 4/98 ja 6/98 moottoreita traktoreihinsa. Turbojakin.

Exhaust-pakokaasu, expansion tank-paisuntasäiliö

Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

06 Joulu 2018, 21:03

Luukku 6

6. Fuel pump-polttoaineen syöttöpumppu
Simms tai CAV. Rivi- tai jakajapumppu. Pumpun perustarkoitus on avata suuttimet jotta moottori saa oikeaan aikaan oikean määrän polttoainetta. Pumppu sijaitsee nuffissa oikealla puolella moottorin kyljessä. Kaikki nuffit ovat rivipumpulla, käynnistettävyys on hyvä pakkosyötön ansiosta.
Pumppu on elintärkeä kuten ihmiselläkin. Ohivuotoja tai tukoksia ei parane olla. Pumppuviat kostautuu heti. Myös kuskille.

Fluid-neste, filter-suodatin, fault-vika, fender-lokasuoja, fume-savu,höyry

Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

07 Joulu 2018, 22:27

Luukku 7

7. Grille-ritilä
Jäähdyttimen edessä on harvasilmäiset ritilät joiden kautta kone saa viilennystä ajoviimasta. Ritilöitä pitäisi olla kaksi, hiukan tiheämmästä verkosta kuin kanaverkosta tehty. Toisessa ritilässä voi olla BMC- merkki jos kone ko.moottorilla varustettu tai Perkins merkki ja toisessa joskus näkyy lisäksi tenspeed merkki(Suomessa) kymppisarjan tunnuksena. Nuhvikerholaiset ovat lisäksi jonkun läpykän laittaneet yhteenkuuluvuuden lisäämiseksi. Vaikutuksen kyllä huomaa! Kerholaiset vetävät niin yhtäköyttä että. Ritilät estävät myös kimalaisia suurempien eläinten tunkeutumisen konetilaan.

Gasket-tiiviste, gas-kaasu, gasoline-bensiini, gearbox-vaihteisto, generator-laturi, grease-rasva,vaseliini
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

08 Joulu 2018, 20:06

Luukku 8

8. Hydraulic lift- nostolaite
Nostolaite sijaitsee kuljettajan jakkaran takana ja työkalulaatikon alla piilon varjossa. Jos mikä niin Nuffieldin koiranluu ja katkennut sokka ovat tarttuneet jokaisen mieleen kun puhutaan nostolaitteesta ja sen toiminnas-ta. Ja totta toki, työkoneen ”rytkäytys” alas saattaa katkaista sokan ja sen jälkeen pamahtaa kuin Viipurissa aikoinaan. Nostolaitteen kanteen eli reppuun tulee silmin havaittava virhevalu nätisti sanoen. Mutta, mutta, kuka se käskee tieten tahtoen konetta särkemään. Sokan vaihdolla ja nätillä käytöllä nostolaite pelaa takuuvarmasti. Ja ei muuten pilki kuten seuraajan eli Leylandin nostolaite joka korjaa korjaamistaan asentoa. Mokoma ikiliikkuja. Tässä kohdassa kehitys meni huonompaan suuntaan.

Horn-äänitorvi, half bearing-laakeri liuska, heater-lämmitin, hp-hevosvoima

Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

09 Joulu 2018, 20:04

Luukku 9

9. Injector-suutin
Näitä on sylinterin kannessa, määrä riippuu sylinterien määrästä. Nämä ruikkii polttoainesumua mäntien päälle jotta ne herää toimimaan. Jos näissä on toimintahäiriöitä, kone käynnistyy huonosti/ei ollenkaan ja sinistä savua leijuu koneen päällä ja tontilla. Suuttimet kuseksii silloin, sanotaan. Vaihto on helppo ja yksinkertainen tapa parantaa käyntiä ja käynnistyvyyttä.

Inlet manifold-imusarja, injection advance-perusennakko, intake valve-imuventtiili

Kuva

Kuvassa suutinkärki
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

11 Joulu 2018, 08:54

Luukku 10

10.Jump starting- käynnistys apukaapeleilla
Joskus on sattunut sellaista ettei kone käynnistykään kun pitäisi ja jos on kaapelit käytössä, yksi konsti on startata apuvirralla. Tämä edellyttää että sinulla on kaapelit käytössä ja toinen ajoneuvo jossa on akussa virtaa. Ajetaan toinen kone viereen ja kytketään akut keskenään, siten että vastaanottavan vempaimen miinuskaapeli kytketään runkoon. Plussa tieten plussaan. Sitten eikun starttaamaan. Homma voi jopa onnistua.
Jotkut ovat yrittäneet myös vetämällä käyntiinlähtöä, alamäki olisi siinä vallan hyvä. Traktorin vetäminen kuitenkin on oma alalajinsa ja alamäki sekä kenties talviolosuhteet tarjoaa kyllä lyhyen vetoköyden kanssa extremeä vähäksi aikaa. Mutta se on sitten eri juttu. Nämä käynnistys-ongelmat tuskin Nuffia koskevat, enempi naapurin Fordsonia.

Joint-nivel,liitos, jack-tunkki,talja

Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

11 Joulu 2018, 08:58

Luukku 11

11. Key ignition- virtalukko
Virtalukko sijaitsee mittaritaulussa eli kojelaudassa. Vanhoissa traktoreissa virta käännetään päälle avaimesta ja startataan napista. Uudemmat käynnistyvät suoraan avaimella, edellyttäen tietenkin että startti on kunnossa ja akussa on wirtaa. Joskus olen nähnyt konetta käynnis-tettävän ruuvimeisselillä startin päästä jos muu ei auta. Tästä ei pidä ääneen puhua eikä netissä kirjoittaa niin ei rosmot iske avaimettomiin traktoreihin. Työturvallisuus viranomaiset puuttuvat myös tähän koska konetta ei saa ohjeiden mukaan käynnistää maasta eikä varsinkaan renkaiden välistä.
Ajokielto ja kortin menetys seuraamuksina sekä inssikokeen uusinta. Henkikultakin voi lähteä ja kilvet traktorista.

Knob-nuppi,KKK-suomalainen kertoja, kit-korjaussarja, kill switch-päävirtakytkin
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

12 Joulu 2018, 21:01

Luukku 12

12. Lights-lamput
Lucas ja Butler lukee usein lamppujen laseissa. Eteen päin pitäisi Suomen koneissa olla kaksi valonheitintä nätisti vyötärökorkeudella molemmin puolin keulaa ja takalokasuojien päällä sitten joko jäälasiset pisaralamput tai kahden suunnan ”hovimestarit”. Lisäksi rekisteritaulun pohjalevyssä pieni poltin ja nostolaitteen käyttöä helpottamaan isohko työvalo vasem-malla puolella. Alkuperäiset lamput ja lasit ovat kysyttyjä sillä usein ne on jonnekin tarttuneet ja tippuneet työn temmellyksessä. Valosäännökset on nykyään liikenteessä niin outoja että ihan sama mitä palaa ja missä palaa vai onko jo palanut. Ystävällisesti virkapukuiset virkamiehet päivittävät tiedot kohdatessa, jopa ihan kirjallisesti pienen maksumääräyksen kera.

Lift-nostolaite, lock-lukko, lever-vipu,varsi, linkage-vivusto, lubrication-voitelu

Kuva Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

13 Joulu 2018, 20:53

Luukku 13

13. Mudguards-lokasuojat
Näitä kuljettajan suojana olevia mutasuojia löytyy joka nuffista kaksi kappaletta toivon mukaan. Niiden pyöreä muotoilu on silmää hivelevä ellei isäntä ole kettingeillä tai renkaisiin sidotuilla rangoilla muotoillut taka-reunoja tuhannen solmuun. Joissakin on lokasuojat heitetty kankaalle kun on hytti laitettu päälle, joissakin on lokarit jätetty alle. Ikivanhoissa loka-suojissa on yksi kaareva ranssi, uudemmissa kaksi. Friisiläiseen tehtiin kantikkaammat suojat kuten myös leukkuihin. Uudet suojat maksaa hunajaa, samoin vanhat hyväkuntoiset.

Manifold-pakosarja, meters-mittarit, main bearing-runkolaakeri, modification-muunnos, muffler-äänenvaimennin

Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

14 Joulu 2018, 19:05

Luukku 14

14. Nose-maski
Nenä, nessu eli keulaosa. Nuhvin keulaan kuuluu ritilät ja merkit. Nuhvin maski ritilöineen suojelee sen takana olevaa kaihdinta, jäähdytintä ja propellia. Maskissa on myös ajovalot kiinni sivulle törröttäen kuten ihmisillä korvat on päässä. Maskin alareunassa on reikä kampi-käynnistystä varten. Jeesuksen aikaisissa sekin muljahtanut tois-puoleisesti toiseen laitaan, uudemmissa keskittäneet. Alkoholikin on voinut vaikuttaa asiaan. Jos törmäät traktorilla johonkin niin tämä keulaosa ottaa ensimmäisenä kipeätä. Ja sen huomaa kun katselee vanhoja traktoreita.

Nut-mutteri, needle-neula, nail bearing-neulalaakeri, nipple-nippa

Kuva
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

16 Joulu 2018, 09:21

Luukku 15

15. Oil filter-öljynsuodatin
Suodatin sijaitsee moottorin vasemmalla puolen siirtopumpun alapuolella. Se suodattaa nimensä mukaan moottoriöljyjä. 4/65:sta uudempiin koneisiin se törröttää ylöspäin ja vanhemmissa alaspäin. Kumpi lie parempi asento? Makuasioita, kuten se koiran takapuolen pesu. Suodattimia löytyy useampaa sorttia jotta ikinä ei tieten käypänen satu käteen. Purolator, Vokes, short, long..... Nuffiin laitetaan öljyksi normaalia mineraaliöljyä, talviajossa 10/30 ja kesäajossa pärjää 15/40 laadulla. Eri mieltä näistä jotkut ovat, en ymmärrä.

Kuva
Vastaa Viestiin