Luukku 16
16. Power Steering-ohjaustehostin.
Jotkut sanoo ohjauksen keventäjäksi ja sen kyllä ymmärtää kun ajaa tälläisellä varustuksella olevalla Nuffilla. Ratti pyörii yhdellä sormella todella kevyesti ja ohjaus on lastenleikkiä. Kuormaaja malleihin ja nelivetoihin tämä lisävaruste tietenkin on must. Normaalisti pärjää ruisleivällä ja piimällä. Riski mies nukkuu yöunensakin varttitunnissa. Nykyajan riisipuikkohauikset ja spagettiranteet varsinkin etsivät tehostimia. Jälkiasennuksia näkee vähän kaikensorttisia, jotkut jopa toimivat. Traktoreissa missä on orbitrol ohjaus, se on täyshydraalinen. Eli siinä ei ole mekaanista yhteyttä etupyöriin.
Pump-pumppu, petrol-bensiini, pin-sokka, pedal-poljin, pipe-putki, pressure-paine
Joulukalenteri 2018
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Luukku 17
17, Q-cab- quiet eli hiljainen hytti.
Tämä hytti ilmestyi Suomessa 1976. Aiemmissa Leylandeissa oli suomalaisvalmisteisia Junkkari ja ylioppilaskoppeja. Ensimmäiset hytit olivat kiinnitetty suoraan runkoon ja meteli sisällä oli sen mukainen. Tärinän vaimentimien puute vielä kruunasi älämölön. Q-koppi oli siihen aikaan ja näihin aiempiin verrattuna todella hiljainen. Kumityynykiinnitys vaikutti ja samaten tiiviit, tiukasti kiinni menevät ovet. Melutasoksi mitattiin kuitenkin 87 desibeliä. Moitittavaa löytyi vajaatehoisesta ilmanvaihdosta sekä keskijarrupolkimesta. Se yhdistää molemmat jarrupolkimet toisiinsa ja törröttää ihanasti pystyssä eikä jarrun puolelta pysty hyvin sulavasti tulemaan hyttiin. Ensi töikseen moni poistaa tämän polkimen. Jalkatila edellyttää että kengän koko kuskilla saa olla max 40, jotta saa saappaan kunnolla kääntymään hytissä. Bigfoot astuisi kaikki polkimet kerralla alas.
Quantity-määrä, quality-laatu, quiet run-tasainen käynti
17, Q-cab- quiet eli hiljainen hytti.
Tämä hytti ilmestyi Suomessa 1976. Aiemmissa Leylandeissa oli suomalaisvalmisteisia Junkkari ja ylioppilaskoppeja. Ensimmäiset hytit olivat kiinnitetty suoraan runkoon ja meteli sisällä oli sen mukainen. Tärinän vaimentimien puute vielä kruunasi älämölön. Q-koppi oli siihen aikaan ja näihin aiempiin verrattuna todella hiljainen. Kumityynykiinnitys vaikutti ja samaten tiiviit, tiukasti kiinni menevät ovet. Melutasoksi mitattiin kuitenkin 87 desibeliä. Moitittavaa löytyi vajaatehoisesta ilmanvaihdosta sekä keskijarrupolkimesta. Se yhdistää molemmat jarrupolkimet toisiinsa ja törröttää ihanasti pystyssä eikä jarrun puolelta pysty hyvin sulavasti tulemaan hyttiin. Ensi töikseen moni poistaa tämän polkimen. Jalkatila edellyttää että kengän koko kuskilla saa olla max 40, jotta saa saappaan kunnolla kääntymään hytissä. Bigfoot astuisi kaikki polkimet kerralla alas.
Quantity-määrä, quality-laatu, quiet run-tasainen käynti
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Luukku 18
18. Radiator-jäähdytin
Tässä litteässä läpyskässä moottorin edessä kiertää jäähdytysnesteet. Tai se on ainakin sen tarkoitus. Vanhemmiten se saattaa ruveta falskaamaan eli tiputtelemaan kuten vanhat ukotkin. Korjaus voidaan tehdä joko kalliilla tai halvalla tavalla. Tinaus auttaa pieniin reikiin ja erilaiset tiivistysaineet vielä pienempiin reikiin. Kauan sitten laittoivat ryynejäkin syyläriin jotka tarttuivat reiän kohdalle että matkaa pääsi jatkamaan kunnes ajoneuvon sai paremmin korjattua.
Readjustment-jälkisäätö, RWD-takaveto, reduction gear-alennusvaihde, regulator-säädin, repair kit-korjaussarja, revmeter-käyntinopeusmittari
18. Radiator-jäähdytin
Tässä litteässä läpyskässä moottorin edessä kiertää jäähdytysnesteet. Tai se on ainakin sen tarkoitus. Vanhemmiten se saattaa ruveta falskaamaan eli tiputtelemaan kuten vanhat ukotkin. Korjaus voidaan tehdä joko kalliilla tai halvalla tavalla. Tinaus auttaa pieniin reikiin ja erilaiset tiivistysaineet vielä pienempiin reikiin. Kauan sitten laittoivat ryynejäkin syyläriin jotka tarttuivat reiän kohdalle että matkaa pääsi jatkamaan kunnes ajoneuvon sai paremmin korjattua.
Readjustment-jälkisäätö, RWD-takaveto, reduction gear-alennusvaihde, regulator-säädin, repair kit-korjaussarja, revmeter-käyntinopeusmittari
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Luukku 19
19. Seat-istuin
Nuhveissa oli alunpitäen peltikuppi istuimia, syvyydeltään paria eri mallia. Muotoilu on persauksille suht mukava, mutta ajan myötä kun ruskea/vihreä pehmuste oli kulunut puhki, niin kylmä ja kovahan se penkki oli. Penkin pystyi kippaamaan kojetaulua vastaan joten se oli kuiva seuraavalla kerralla ja suojasi lie mittareita vähäsen. Alla oli iso kumituttero joka hiukan auttoi kuoppaisella tiellä. Kymppisarjassa tuli jo terveysistuin mustine pehmusteineen markkinoille ja Leylandeihin sitten vielä petrattiin lisää mukavuutta joissakin malleissa esim. käsinojilla. Boström oli tuttu merkki. Juuttisäkki oljilla täytettynä pehmensi myös lajinsa perstuntumaa vanhoissa Nuhveissa. Nuorena miesnä se kylmyys niin pahasti vaikuttanut kuin sitten vanhana.
Steering wheel-ratti, seal-tiiviste,sealer- tiivisteaine, sedimenter-sakkakuppi, shift fork-siirtohaarukka, starter-käynnistysmoottori
19. Seat-istuin
Nuhveissa oli alunpitäen peltikuppi istuimia, syvyydeltään paria eri mallia. Muotoilu on persauksille suht mukava, mutta ajan myötä kun ruskea/vihreä pehmuste oli kulunut puhki, niin kylmä ja kovahan se penkki oli. Penkin pystyi kippaamaan kojetaulua vastaan joten se oli kuiva seuraavalla kerralla ja suojasi lie mittareita vähäsen. Alla oli iso kumituttero joka hiukan auttoi kuoppaisella tiellä. Kymppisarjassa tuli jo terveysistuin mustine pehmusteineen markkinoille ja Leylandeihin sitten vielä petrattiin lisää mukavuutta joissakin malleissa esim. käsinojilla. Boström oli tuttu merkki. Juuttisäkki oljilla täytettynä pehmensi myös lajinsa perstuntumaa vanhoissa Nuhveissa. Nuorena miesnä se kylmyys niin pahasti vaikuttanut kuin sitten vanhana.
Steering wheel-ratti, seal-tiiviste,sealer- tiivisteaine, sedimenter-sakkakuppi, shift fork-siirtohaarukka, starter-käynnistysmoottori
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Luukku 20
20. Toolbox-työkalulaatikko
Tämä boxi on nostolaitteen kannen päällä. Hiukan erimallisia nättejä, lukolla varustettuja laatikoita. Lootassa on survival paketti jos kone jää(Nuffiko? Hahhah) tien päälle. Sisältää muutaman työkalun, rasvaprässin ja ohjekirjan. Suomessa on lisätty laatikkoon Näkki paketti, Rambo veitsi, Ladan jalkapumppu ja Nokian peruskännykkä 1610 jolla voi soittaa 112. En ole kuullut että tätä laatikkoa olisi tarvinnut avata. Todella turha laatikko näin varman koneen varusteena.
Tires-kumit, throat-kurkku, timing-ajoitus, torgue-vääntömomentti, tube-
putki,sisärengas, trim-verhoilu
20. Toolbox-työkalulaatikko
Tämä boxi on nostolaitteen kannen päällä. Hiukan erimallisia nättejä, lukolla varustettuja laatikoita. Lootassa on survival paketti jos kone jää(Nuffiko? Hahhah) tien päälle. Sisältää muutaman työkalun, rasvaprässin ja ohjekirjan. Suomessa on lisätty laatikkoon Näkki paketti, Rambo veitsi, Ladan jalkapumppu ja Nokian peruskännykkä 1610 jolla voi soittaa 112. En ole kuullut että tätä laatikkoa olisi tarvinnut avata. Todella turha laatikko näin varman koneen varusteena.
Tires-kumit, throat-kurkku, timing-ajoitus, torgue-vääntömomentti, tube-
putki,sisärengas, trim-verhoilu
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Luukku 21
21. Universal-kansainvälinen
Universaaleja, universaaleja, yleismaailmallisia Nuffieldeja alkuvuosina vuoteen 1961 asti kunnes tuli 342 ja 460 mallit. Nimensä mukaan niitä vietiin kaikkiin maanosiin ja vieläkin niitä löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista ja mitä ihmeellisempiä sovellutuksia ja mitä ihmeellisimpien lisävarusteiden kera. Vain mielikuvitus on rajana. Nuffista on moneen muotoon ja käyttöön. Metsään, maalle, kaivuriksi, kuormaajaksi, tiehöyläksi, rahtiajoon, you name it and there`s always one somewhere. Leylandin moottorit vielä kaiken kruununa vesillä.
UD-alennusvaihde, unit-yksikkö, laite, unique-erikoinen, ainutlaatuinen
21. Universal-kansainvälinen
Universaaleja, universaaleja, yleismaailmallisia Nuffieldeja alkuvuosina vuoteen 1961 asti kunnes tuli 342 ja 460 mallit. Nimensä mukaan niitä vietiin kaikkiin maanosiin ja vieläkin niitä löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista ja mitä ihmeellisempiä sovellutuksia ja mitä ihmeellisimpien lisävarusteiden kera. Vain mielikuvitus on rajana. Nuffista on moneen muotoon ja käyttöön. Metsään, maalle, kaivuriksi, kuormaajaksi, tiehöyläksi, rahtiajoon, you name it and there`s always one somewhere. Leylandin moottorit vielä kaiken kruununa vesillä.
UD-alennusvaihde, unit-yksikkö, laite, unique-erikoinen, ainutlaatuinen
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Luukku 22
22. Valves-venttiilit
Venttiilejä on nuffissa kahdeksan. 4 imu- ja 4 pakoventtiiliä. Näissä kulkee ilma edestakaisin. Imu-, puristus-, työ- ja pakotahti ovat niitten tehtävä. Venttiilit kuuluvat kanteen ja kansi sylinterilohkoon. Eli ovat tosi tarpeellisia. Jos joskus purat muista laittaa kaikki takaisin. Yleensäkin kaikki osat ovat suht tarpeellisia joten ei kannata jättää pöydälle ylimääräisiä osia valmiin remontin jälkeen.
Vice,vise-ruuvipuristin, voltage-jännite, volume-tilavuus, voimakkuus,
määrä
22. Valves-venttiilit
Venttiilejä on nuffissa kahdeksan. 4 imu- ja 4 pakoventtiiliä. Näissä kulkee ilma edestakaisin. Imu-, puristus-, työ- ja pakotahti ovat niitten tehtävä. Venttiilit kuuluvat kanteen ja kansi sylinterilohkoon. Eli ovat tosi tarpeellisia. Jos joskus purat muista laittaa kaikki takaisin. Yleensäkin kaikki osat ovat suht tarpeellisia joten ei kannata jättää pöydälle ylimääräisiä osia valmiin remontin jälkeen.
Vice,vise-ruuvipuristin, voltage-jännite, volume-tilavuus, voimakkuus,
määrä
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Luukku 23
23. Weights-painot
Painot olivat lisävarusteita traktoreihin aikoinaan ja suhteellisen arvokkaita joten monelta ne jäivät ostamatta. Kaikki eivät vielä edes ymmärtäneet niiden hyötyä. Keulapaino oli yksi suuri yli satakiloinen valumöntti nuffiin ja keulaan runkopalkkien väliin sai toisen mokoman. Kaksi ja puolisataa kiloa takasi sen ettei kone keulinut kun työkoneet olivat takana. Toisaalta on saattanut suopeltoon sukeltaa syvällekin. Viimeisen mallin nuffiin sai sitten erillisiä yli kolmenkymmenen kilon levyjä keulalle. Sinisiin Leylandeihin periytyi jonkun matkaa samat ja sitten turboihin, kuutosiin ja keltaisiin oli oman lajinsa. Myös vannepainoja löytyi sekä etu- että takavanteisiin. Harvemmin näkee näitä enää, jos lie ennenkään. Liekö verkkopainoksi laitettu. Jostain tallien, aittojen nurkilta horsmikoista bongaa heinien sekaan hautautuneena. Hyvällä tuurilla. Suolaveden kanssa läträttiin myös täyttää renkaita jossain vaiheessa. Lisäpainoa saatiin silläkin konstilla ja suola oli halpaa. Takapainoa en ole nähnyt muunlaista kuin emännän istuvan takakoostikassa. Toimii yhtä hyvin ajotietokoneena sieltä myös.
Wheels-renkaat, wiring-johdot
23. Weights-painot
Painot olivat lisävarusteita traktoreihin aikoinaan ja suhteellisen arvokkaita joten monelta ne jäivät ostamatta. Kaikki eivät vielä edes ymmärtäneet niiden hyötyä. Keulapaino oli yksi suuri yli satakiloinen valumöntti nuffiin ja keulaan runkopalkkien väliin sai toisen mokoman. Kaksi ja puolisataa kiloa takasi sen ettei kone keulinut kun työkoneet olivat takana. Toisaalta on saattanut suopeltoon sukeltaa syvällekin. Viimeisen mallin nuffiin sai sitten erillisiä yli kolmenkymmenen kilon levyjä keulalle. Sinisiin Leylandeihin periytyi jonkun matkaa samat ja sitten turboihin, kuutosiin ja keltaisiin oli oman lajinsa. Myös vannepainoja löytyi sekä etu- että takavanteisiin. Harvemmin näkee näitä enää, jos lie ennenkään. Liekö verkkopainoksi laitettu. Jostain tallien, aittojen nurkilta horsmikoista bongaa heinien sekaan hautautuneena. Hyvällä tuurilla. Suolaveden kanssa läträttiin myös täyttää renkaita jossain vaiheessa. Lisäpainoa saatiin silläkin konstilla ja suola oli halpaa. Takapainoa en ole nähnyt muunlaista kuin emännän istuvan takakoostikassa. Toimii yhtä hyvin ajotietokoneena sieltä myös.
Wheels-renkaat, wiring-johdot
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Luukku 24
tractor
Hyvät joulut Nuffield harrastajille!
tractor
Hyvät joulut Nuffield harrastajille!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Hyvää Joulua ja kiitos hyvästä kalenterista
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Samoin.
Olikos vimeisen kuvan Nuffi akseleiltaan pilkottu bensa-petrooli M4 ?
Olikos vimeisen kuvan Nuffi akseleiltaan pilkottu bensa-petrooli M4 ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68