KERHOLEHDEN 1 / 2018 PÄHKINÄ

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Syys 2018, 09:56

Naamapuukissa juttua kerholehden pähkinästä :o
https://www.facebook.com/groups/99379849190/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kysymys :
Jukka Välilä Jarmo: Lyhykäisyydessään: Vertaamalla tuota Honkalinnan koukkua niihin lehden koukkuihi
: kumpi on "malli Nuffield". Ps kyse on vain noista kuvista ja tuosta koukkujen valmistajasta. Koukun tekijöitä oli 10< .
Aukeaako? Tuohon loppuun en ota kantaa.

Vastaan näin julkisesti:
Suomeen tuoduissa nuhveissahan on alunperin ollut ns. vatolaite.
Nostolaiteella ( hydraulisesti ) toimivan vetokoukun on alunperin suunitellut / toteuttanut SANTALAHDEN KONEPAJA. Koukon on ideoinnut / suunitellut itse TOIVO SANATALAHTI.
Kyseinen vetokoukku lienee ollut yleisin foureissa ja three malleissa kuuskymmenluvun alussa.

Minullakin on ollut noita mallia "NUFFIELD" vetokoukkuja 4 eri mallia, tosin nyt olen pyrkinyt vaihtamaan kaikiin paitsi 58:si nuhviin, kymppimalleissa olevia vetokoukkuja, eikä sekään ole kumpikaan kerholehdessä olevista malleista.

SIINÄPÄ PÄHKINÄÄ PURTAVAKSI :lol:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

16 Syys 2018, 21:51

tuossa sama kuva mikä facebookin puolella
nuhvin honkalinnan koukku (2).jpg
nuhvin honkalinnan koukku (2).jpg (72.73 KiB) Katsottu 9375 kertaa
8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Syys 2018, 11:43

Tommosta koukkua nähny ikinä. Miulla nelosessa, 46kympissä ja Leukussa se yleisin koukkumalli, kolmosessa on joku ihmeellinen taaksetuotu malli.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Syys 2018, 17:56

Ensimmäisen kerran eläessäni näen tuollaisen vetokoukun nuhvissa :shock:
Tuossa lienee yleisin nuhvin vetokoukku, 342:sesta, 460:sestä lähtien kaikissa nuhveissa ja alkupään leukuissakin samanlainen, ainakin tällä pohjois-pohjanmaalla, olipa 10/42:sessakin, joka tuli minulle Toijolasta.
Liitteet
IMG_2012.JPG
IMG_2011.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1543
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

17 Syys 2018, 21:20

Warpu kirjoitti:tuossa sama kuva mikä facebookin puolella
nuhvin honkalinnan koukku (2).jpg
8)
Tutun näköinen koukku. Minulla on yhdessä neljäkuuskympissä ollut aina tuo koukku 8)
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Syys 2018, 21:31

kari t kirjoitti:Ensimmäisen kerran eläessäni näen tuollaisen vetokoukun nuhvissa :shock:
Tuossa lienee yleisin nuhvin vetokoukku, 342:sesta, 460:sestä lähtien kaikissa nuhveissa ja alkupään leukuissakin samanlainen, ainakin tällä pohjois-pohjanmaalla, olipa 10/42:sessakin, joka tuli minulle Toijolasta.
Juu, tuommoset koukut minunkin koneissa on, myös siis Leukussa, siinä tosin laukasuvipu toisella puolella, mutta muuten sama.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Syys 2018, 22:09

Nois muis omis taitaa olla se lyhytpuominen koukku, suorakaide kulmarautakehikkoon kiinnitetty, joka siis tulee takasiltaan kiinni, mut yhdestä vermeestä jäi sellainen koukku, jonka vetopuomin etupään kiinnistys on kolmiotuen pulttien alle tulevaan korvakkeeseen....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

21 Syys 2018, 14:53

Epäilen jotta ollut eri valmistajia aikoinaan, vivahde eroja silmin havaittavissa sen verran. Ei nyt laiteta ihan kaikkea Santalahden piikkiin.
Vetolaitteitakin useita malleja.
Liitteet
koukku.jpg
koukku.jpg (70.67 KiB) Katsottu 8981 kertaa
vetolaite.jpg
vetolaite.jpg (72.18 KiB) Katsottu 8981 kertaa
vetolaite 2.jpg
vetolaite 2.jpg (85.71 KiB) Katsottu 8981 kertaa
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Syys 2018, 17:51

En ole väitänytkään että kaikki nuhvin vetokoukut olis Santalahden " piikissä".

"Suomeen tuoduissa nuhveissahan on alunperin ollut ns. vatolaite.
Nostolaiteella ( hydraulisesti ) toimivan vetokoukun on alunperin suunitellut / toteuttanut SANTALAHDEN KONEPAJA. Koukon on ideoinnut / suunitellut itse TOIVO SANATALAHTI.
Kyseinen vetokoukku lienee ollut yleisin foureissa ja three malleissa kuuskymmenluvun alussa."


Yks ja toinenkin konepaja / yksityinen henkilökin on noita vetokoukkuja muokannu mieleisekseen.
Tänään itsekin aloitin 255:sessa oleen vetokoukun muokkauksen nelivetonuhviin sopivaksi :wink:
Tuosta lähdetiin. Ensin painepesuriilla öljypaskat pois ja sitten räläköimään :wink:
Liitteet
IMG_2024.JPG
IMG_2026.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

21 Syys 2018, 18:14

Urjala ja Santalahtihan liittyy Nuhvin historiaan jo tämän koukun sekä kertojan kautta joten olisi mielenkiintoista tietää mistä tämä yhteistyö on lähtenyt? Oliko Keskoon jotain yhteyttä vai? Tekikö Santalahti muille kuin Keskon koneille lisävarusteita?
Eikös hää siihen Fahr puimuriinkin tehnyt jtn viljasäiliöitä?

Kiiski ja Eka Nuffield tiedetään, mutta tämä kuvio on jäänyt hiukan pimentoon?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Syys 2018, 19:20

mämitääntiedä kirjoitti:Urjala ja Santalahtihan liittyy Nuhvin historiaan jo tämän koukun sekä kertojan kautta joten olisi mielenkiintoista tietää mistä tämä yhteistyö on lähtenyt? Oliko Keskoon jotain yhteyttä vai? Tekikö Santalahti muille kuin Keskon koneille lisävarusteita?
Eikös hää siihen Fahr puimuriinkin tehnyt jtn viljasäiliöitä?

Kiiski ja Eka Nuffield tiedetään, mutta tämä kuvio on jäänyt hiukan pimentoon?
Santalahti suunitellut /tehnyt nuhviin koukun ja kertojan lisäksi, kertojan kuoriin tehty yksi kappale alentajia, tankomallin jalkakaasu.
Sampo oli tuo puimuri johon Santalahti teki jyväsäiliön, saamani tiedon mukaan, toki Fahr puimurikin oli tuolloin Keskon myyntilistoilla.
Eipä tullut kyseltyä tekikö Santalahti muillekin kuin Keskon koneille lisävarusteita.

Pitäis joskus otaa asiaksi käydä Kylmäkoskella tapaamassa serkkupoikaa joka on hyvä kaveri tälle henkilölle joka oli tuolloin Santalahdella töissä kun kertijia valmistetiin.
Kertojia muuten valmistetiin noin 1000 kpl:tta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

21 Syys 2018, 19:53

Vanhoilta kuukunan sivuilta lötyi tuollaista..

Konepaja T. Santalahti Ky toimi tietääkseni aluksi Kylmäkoskella ja muutti sitten Urjalan kirkonkylään eli Laukeelaan ilmeisesti 60-luvun alkupuolella. Siellä se toimii edelleenkin omistajanvaihdosten jälkeen. Topi itse jäi eläkkeelle noin 15 vuotta sitten ja myi yrityksen. Nimi on nykyään Konepaja Santalahti Oy ja nettisivutkin löytyvät http://www.kpsantalahti.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Nykyään firma tekee metallialan alihankintaa mm. Urjalassa toimiville Konecranesille ja Parker Hannifinille (ent. Finn Filter).

Topi Santalahti oli keksijä, joka edellä kuvatun kertojan lisäksi kehitti toisenkin menestystuotteen: Fahr MLD -puimureihin asennettavan viljasäiliön, jolla säkkikone voitiin muuttaa säiliökoneeksi.
Puimurin säkityslaite poistettiin ja puimurin päälle asennettiin viljasäiliö ja vasemmalle sivulle sojottamaan tyhjennysputki. Tyhjennysputken ruuville ja säiliön pohjaruuville järjestettiin hihnakäyttö koneen oikealta puolelta alhaalta erään akselin päähän lisätyllä hihnapyörällä. Tyhjennys aloitettiin vetämällä kuskin takana olevasta vivusta hihna tiukalle. Homma toimi kohtalaisen hyvin.
Enää ei tarvittu puimurin kyydissä säkittäjää, joten myös vasemmalla sivulla ollut säkityslava ja kaide voitiin poistaa.
60-luvullahan viljan käsittelymenetelmät muuttuivat nopeasti säkkitavaran siirtelystä irtotavaran käsittelyyn, mm. viljakuivureiden kehittyessä ja tietysti työvoiman vähentyessä.
Fahr MDL -kanta oli Suomessa suuri ja siten ei tarvinnut investoida kokonaan uuteen puimuriin, kun tilalla siirryttiin pois säkkien käsittelystä.
Muistikuvani mukaa Urjalan Sanomissa oli kerran artikkeli (olisikohan ollut jonkin Topin tai hänen yrityksensä vuosipäivän yhteydessä), jossa mainittiin, että näitä Farhin muutoksia tehtiin satoja, ellei jopa yli tuhat kappaletta.

Itse olen paikkakunnalta kotoisin ja meillä oli aikoinaan vuoden -63 Fahr MLD, johon muutos tehtiin. Fahrihan oli aikalaisekseen hyvämaineinen, kestävä ja toimiva kone, jossa oli mm. Mersun diesel-moottori; ilmeisesti sama kuin 190D henkilöautossa. Erityisesti puintijälkeä pidettiin hyvänä, jyvien sekaan ei tullut roskia eikä peltoon mennyt puimattomia jyviä.
Nykymittapuun mukaan MLD on tietysti pieni, hidas, meluisa ja epäergonominen.
Veikkaanpa, että näitä Santalahden muuntamia MDL:liä on vieläkin paljon Suomessa, ehkä joku jopa aktiivikäytössä.

PS. Meillä taitaa vieläkin olla tallella Farh MDL:n säkityslaite ja säkittäjän seisomalava+kaide. Jos jotakuta kiinnostaa, niin ilmoitus tähän palstalle. MLD myytiin 80-luvun puolivälissä Mikkelin lähistölle Haukivuorelle.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

21 Syys 2018, 19:56

Ja nuhvi sivuilta lisää..

Jotkut puhuvat Urjalan kertojavaihteistosta tarkoittaen kylläkin Santalahden Topin tuttua ns. Kylmäkoskelaista lisävaihteistoa. Selitys tässä:

Suomen Kauppa ja Teollisuus kuvina osa 3. sivu 588.
(Satakunnan Kirjateollisuus Pori 1970)

Konepaja T. Santalahti, Laukeala, Urjala


Yritys on perustettu v.1957. Omistaja liikkeenharjoittaja Toivo Artturi Santalahti s. 1.12-24. Yritys toimi konekorjaamona Kylmäkoskella, josta v. -1966 siirryttiin Urjalaan. Konepaja toimii kiinteistössä, jossa tehdastiloja on noin 200m² ja konttoritiloja noin 15m². Konepajassa valmistetaan traktorien perävaunuja ja tilauksesta öljysäiliöitä, viljasäiliöitä ym. Raaka-ainehankinnat suoritetaan pääasiassa Keskosta. Valmisteiden markkinointi tapahtuu tukkuliikkeiden kautta. Kalustona ovat levyntyöstökoneet, epäkeskopuristimet, sorvi, jyrsinkone, hitsauslaitteet ym. alan koneet ja työvälineet. Kuljetuskalustoon kuluu kuorma- ja farmariauto. Yrityksen palveluksessa työskentelee 10-15 henkilöä. Liikkeenharjoittaja Santalahti on suorittanut opintomatkoja Ruotsiin ja USA:han.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Syys 2018, 08:49

Konepaja T. Santalahti Ky toimi tietääkseni aluksi Kylmäkoskella
Tuo sana "tietääkseni" kertoo jo jotakin, paljon enempi kuin sellaisen henkilö joka oli töissä Santalahden konepajalla tuolloin kun kkk / puimurin viljasäiliöitä suuniteltiin, rakeneltiin ja asenetiin Kylmäkoskella, Kylmäkosken Osuusmeijeriltä vuokratuissa tiloissa :wink:
Nuhvi sivuilla oleva juttu ok.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

04 Elo 2019, 20:28

kari t kirjoitti:
16 Syys 2018, 09:56
Naamapuukissa juttua kerholehden pähkinästä :o
https://www.facebook.com/groups/99379849190/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kysymys :
Jukka Välilä Jarmo: Lyhykäisyydessään: Vertaamalla tuota Honkalinnan koukkua niihin lehden koukkuihi
: kumpi on "malli Nuffield". Ps kyse on vain noista kuvista ja tuosta koukkujen valmistajasta. Koukun tekijöitä oli 10< .
Aukeaako? Tuohon loppuun en ota kantaa.

Vastaan näin julkisesti:
Suomeen tuoduissa nuhveissahan on alunperin ollut ns. vatolaite.
Nostolaiteella ( hydraulisesti ) toimivan vetokoukun on alunperin suunitellut / toteuttanut SANTALAHDEN KONEPAJA. Koukon on ideoinnut / suunitellut itse TOIVO SANATALAHTI.
Kyseinen vetokoukku lienee ollut yleisin foureissa ja three malleissa kuuskymmenluvun alussa.

Minullakin on ollut noita mallia "NUFFIELD" vetokoukkuja 4 eri mallia, tosin nyt olen pyrkinyt vaihtamaan kaikiin paitsi 58:si nuhviin, kymppimalleissa olevia vetokoukkuja, eikä sekään ole kumpikaan kerholehdessä olevista malleista.

SIINÄPÄ PÄHKINÄÄ PURTAVAKSI :lol:
SIIS KARI VIELÄ!!!Toinen koukku on Nuffiin ja toinen Majjriin. Kyse oli siitä
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Vastaa Viestiin