Rauta & Petrooli 1.- 2.9. 2018
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tämä tapahtuma lähestyy vääjäämättä, ja koneita kaipailtaisiin paikalle. Tänävuonnahan on teemana Brittikoneet.
Varsinkin siis Nuffield ja David Brown.
Ajatuksena olisi että jos saataisiin kattava konearsenaali teemarivistöön, siis mahdollisimman laajasti Suomeen tuoduista malleista ihan alusta alkaen viimeisimpiin Leyland malleihin saakka. Marshall mahdollisesti myös ?
Koneen pitäisi tietty olla vähintään kohtuu siistissä käyttökunnossa, myös kaikki erikoisemmat versiot kelpaa.
Nyt kaikki Riihimäen lähialueen, tai vaikka vähän kauempaakin olevat harrastajat ( varsinkin erikoisempien mallien kohdalta ), ottakaa yhteyttä joko Purhon Mikkoon tai allekirjoittaneeseen, niin tuumaillaan rahtijuttuja.
Myös teltalla ei lisäapu ole haitaksi, Mikko ja Saija on molempina päivinä paikalla. Eli lisäväki ei ole haitaksi, vaikka satunnaisenakin, muutaman tunnin osallistumisena.
Jussi , VPJ
Varsinkin siis Nuffield ja David Brown.
Ajatuksena olisi että jos saataisiin kattava konearsenaali teemarivistöön, siis mahdollisimman laajasti Suomeen tuoduista malleista ihan alusta alkaen viimeisimpiin Leyland malleihin saakka. Marshall mahdollisesti myös ?
Koneen pitäisi tietty olla vähintään kohtuu siistissä käyttökunnossa, myös kaikki erikoisemmat versiot kelpaa.
Nyt kaikki Riihimäen lähialueen, tai vaikka vähän kauempaakin olevat harrastajat ( varsinkin erikoisempien mallien kohdalta ), ottakaa yhteyttä joko Purhon Mikkoon tai allekirjoittaneeseen, niin tuumaillaan rahtijuttuja.
Myös teltalla ei lisäapu ole haitaksi, Mikko ja Saija on molempina päivinä paikalla. Eli lisäväki ei ole haitaksi, vaikka satunnaisenakin, muutaman tunnin osallistumisena.
Jussi , VPJ
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Teemasta lisää,Rauta & Petrooli 2018 Teemakoneista, Olli J. Ojasen johdolla: >>
http://www.masinistit.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Nuffi oli urakkamiesten suosiossa
Nuffield traktoreiden taustalla oli Englannin maatalouden kipeä koneellistamisen tarve 2. maailmansodan aikana. Hallitustaholta patisteltiin suurta autojen valmistajaa Morris Motors yhtiötä valmistamaan myös traktoreita. Ensimmäinen prototyyppi esiteltiin suppealle kutsuvierasväelle keväällä 1946. Englannin talouden ja teollisuuden vaikeukien vuoksi tuotantoon päästiin vuoden 1948 lopulla. Traktori sai merkikseen Nuffield Morris yhtiön perustajan ja pääjohtajan aatelisnimen mukaan.
Kaksi Nuffield M4 traktoria tuotiin Suomeen Keskon toimesta vuonna 1952. Seuraavana vuonna niitä tuotiin 8 kappaletta, mutta DM4 tyyppisiä tuotiin jo 63 kappaletta. Näissä esittelyvaiheissa esitettiin epäilyäkin siitä, onko Suomessa kysyntää niin vanhvoille traktoreille. Kysyntää riitti ja Nuffieldin suosio oli luja. Tuontisäännöstelyn kaudella Nuffeja saatiin maahan vähän yli 1100 kappaletta.
Nuffieldin pienempitehoinen ”kolmonen” tuli myyntiin vapaan tuonnin alkajaisiksi. Myös nelivetoinen versio tuli tarjolle. Nuffieldien myynti sujui sutjakkaasti niin, että se oli väliin neljänneksi eniten myyty merkki. Vilkkaimmillaan 60-luvun alussa uusia ”Nuffeja” rekisteröitiin vähää vaille 2000 vuodessa.
Nuffieldeille löydettiin runsaasti käyttöä peltotöiden ulkopuolelta. Vahvana traktorina se soveltui oikein hyvin maansiirtotöihin ja metsäajoihin. ”Nuffien” asemaa puutavaran kuljetuksissa paransi ns. kylmäkoskelainen, eli Toivo Santalahden kehittämä lisävälitys vaihteistoon. Sen avulla ”Nuffit” olivat vakava kilpailija kuorma-autoille puutavaran kuljetuksissa. Metsätöiden laitteita ja varusteita valmistavat yritykset mitoittivat tuotteitaan mieluusti juuri Nuffieldeihin.
Kesko käytti mainonnassa Mommilan kartanoa esimerkkinä vahvan Nuffieldin monista mahdollisuuksista Eelu Pikin isännöimällä tilalla oli kymmenkunta ”Nuffia” eri tehtäviin varusteltuina.
Maanrakennustöissä ja laajoissa ojitustöissä Nuffield oli suosittu peruskone kaivureille ja kuormaajille. Hydrauliikan kehittymisen myötä traktoreista voitiin varustella edullinen vaihtoehto raskaalle kaivinkonekalustolle. Kuormaajien ja kaivureiden rakentaminen Nuffieldiin oli yleistä.
Kuusikymmenluvun mittaan ”Nuffi” koki kolme sellkeää kehitysvaihetta. Vuonna 1962 tarjolle tulivat kohennetut mallit 460 ja 342. Muutaman vuoden kuluttua vaihteistojen kohennuksen yhteydessä meillä otettiin käyttöön nimitys Ten Speed 10/60 ja 10/42 tunnuksilla. Kuusikymmenluvun lopulla Nuffieldien ulkoasua muutettiin, ensi kertaa oikein helposti huomattavalla tavalla.
Muutoksien koettiin olevan parannuksia pidettyyn traktomerkkiin. Sitä osoittaa Nuffieldin vankka kärkisija, kun traktorin ostajien merkkiuskollisuutta kyseltiin. Muutaman suositun merkin kohdalla noin 60% vastaajista pysyi merkilleen uskollisena, niin Nuffieldin kohdalla lukema oli lähellä 70 prosenttia.
Englantilainen kone- ja ajoneuvoteollisuus ajautui kriiseistä toisiin, firmoja yhdisteltiin ja organisoitiin uudelleen. Yksi tällainen muutos koski Nuffieldin valmistajaa. BMC yhtymästä muodostettiin British Leyland yhtymä. Niin sitten Nuffield merkki korvattiin Leyland merkillä. Aluksi erona nimen ohella oli vain sininen väri. Suomessa Kesko vankkoine koneliikkeineen jatkoi Leylandien maahantuojana ja edustajana. Leylandeja myytiin mukavan paljon, ja merkki oli 70-luvulla tilastoissa viidenneksi yleisin traktorimerkki.
http://www.masinistit.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Nuffi oli urakkamiesten suosiossa
Nuffield traktoreiden taustalla oli Englannin maatalouden kipeä koneellistamisen tarve 2. maailmansodan aikana. Hallitustaholta patisteltiin suurta autojen valmistajaa Morris Motors yhtiötä valmistamaan myös traktoreita. Ensimmäinen prototyyppi esiteltiin suppealle kutsuvierasväelle keväällä 1946. Englannin talouden ja teollisuuden vaikeukien vuoksi tuotantoon päästiin vuoden 1948 lopulla. Traktori sai merkikseen Nuffield Morris yhtiön perustajan ja pääjohtajan aatelisnimen mukaan.
Kaksi Nuffield M4 traktoria tuotiin Suomeen Keskon toimesta vuonna 1952. Seuraavana vuonna niitä tuotiin 8 kappaletta, mutta DM4 tyyppisiä tuotiin jo 63 kappaletta. Näissä esittelyvaiheissa esitettiin epäilyäkin siitä, onko Suomessa kysyntää niin vanhvoille traktoreille. Kysyntää riitti ja Nuffieldin suosio oli luja. Tuontisäännöstelyn kaudella Nuffeja saatiin maahan vähän yli 1100 kappaletta.
Nuffieldin pienempitehoinen ”kolmonen” tuli myyntiin vapaan tuonnin alkajaisiksi. Myös nelivetoinen versio tuli tarjolle. Nuffieldien myynti sujui sutjakkaasti niin, että se oli väliin neljänneksi eniten myyty merkki. Vilkkaimmillaan 60-luvun alussa uusia ”Nuffeja” rekisteröitiin vähää vaille 2000 vuodessa.
Nuffieldeille löydettiin runsaasti käyttöä peltotöiden ulkopuolelta. Vahvana traktorina se soveltui oikein hyvin maansiirtotöihin ja metsäajoihin. ”Nuffien” asemaa puutavaran kuljetuksissa paransi ns. kylmäkoskelainen, eli Toivo Santalahden kehittämä lisävälitys vaihteistoon. Sen avulla ”Nuffit” olivat vakava kilpailija kuorma-autoille puutavaran kuljetuksissa. Metsätöiden laitteita ja varusteita valmistavat yritykset mitoittivat tuotteitaan mieluusti juuri Nuffieldeihin.
Kesko käytti mainonnassa Mommilan kartanoa esimerkkinä vahvan Nuffieldin monista mahdollisuuksista Eelu Pikin isännöimällä tilalla oli kymmenkunta ”Nuffia” eri tehtäviin varusteltuina.
Maanrakennustöissä ja laajoissa ojitustöissä Nuffield oli suosittu peruskone kaivureille ja kuormaajille. Hydrauliikan kehittymisen myötä traktoreista voitiin varustella edullinen vaihtoehto raskaalle kaivinkonekalustolle. Kuormaajien ja kaivureiden rakentaminen Nuffieldiin oli yleistä.
Kuusikymmenluvun mittaan ”Nuffi” koki kolme sellkeää kehitysvaihetta. Vuonna 1962 tarjolle tulivat kohennetut mallit 460 ja 342. Muutaman vuoden kuluttua vaihteistojen kohennuksen yhteydessä meillä otettiin käyttöön nimitys Ten Speed 10/60 ja 10/42 tunnuksilla. Kuusikymmenluvun lopulla Nuffieldien ulkoasua muutettiin, ensi kertaa oikein helposti huomattavalla tavalla.
Muutoksien koettiin olevan parannuksia pidettyyn traktomerkkiin. Sitä osoittaa Nuffieldin vankka kärkisija, kun traktorin ostajien merkkiuskollisuutta kyseltiin. Muutaman suositun merkin kohdalla noin 60% vastaajista pysyi merkilleen uskollisena, niin Nuffieldin kohdalla lukema oli lähellä 70 prosenttia.
Englantilainen kone- ja ajoneuvoteollisuus ajautui kriiseistä toisiin, firmoja yhdisteltiin ja organisoitiin uudelleen. Yksi tällainen muutos koski Nuffieldin valmistajaa. BMC yhtymästä muodostettiin British Leyland yhtymä. Niin sitten Nuffield merkki korvattiin Leyland merkillä. Aluksi erona nimen ohella oli vain sininen väri. Suomessa Kesko vankkoine koneliikkeineen jatkoi Leylandien maahantuojana ja edustajana. Leylandeja myytiin mukavan paljon, ja merkki oli 70-luvulla tilastoissa viidenneksi yleisin traktorimerkki.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5067
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Oulaisten tapahtumassa Masinistien puheenjohtajan kanssa keskusteltiin kyseisestä tapahtumasta, kovasti pyyteli allekirjoitanutta osalistumaan tapahtumaan, nimenomaan raahelaisen kertojan kanssa.
Vakaassa harkinassa on osalistuminen, tiiä sitten olenko toivottu osalistuja Pitäneekö ottaa pohjoisen poikien kärry ja teltta varalta mukaan
Minkälaiset majoitusmahdolisuudet nykyään mahtanee olla
Vakaassa harkinassa on osalistuminen, tiiä sitten olenko toivottu osalistuja Pitäneekö ottaa pohjoisen poikien kärry ja teltta varalta mukaan
Minkälaiset majoitusmahdolisuudet nykyään mahtanee olla
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Onkos järjestäjän kanssa oltu puheissa että kuka kuskaa mitäkin ettei käy niin että kentällä on kymmenkunta nelosta ja yksi kolmonen. Nyt olis varmaan mahdollisuus saada kattava valikoima nuffeja yhteen paikkaan nähtäville.
Jotenkin vaan tuli taas fiilus että kun tapahtuma on ilmoitettu niin se riittää. Jos koneita ei näyttelyssä ole niin se on jäsenten laiskuutta.
Jotenkin vaan tuli taas fiilus että kun tapahtuma on ilmoitettu niin se riittää. Jos koneita ei näyttelyssä ole niin se on jäsenten laiskuutta.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5067
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ok. Yks murhe vähemmän, töitten puolestakaan ei näytä mahdotomalta.jamppi kirjoitti:Mulla on Kari sulle petipaikka!
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Jatkamme rakentavassa hengessä!
Kerho/henk.koht asiat voisi jättää tuohon toiseen ketjuun.
Ps. Kesä, loma ja aurinkoa.
Kerho/henk.koht asiat voisi jättää tuohon toiseen ketjuun.
Ps. Kesä, loma ja aurinkoa.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Näyttelyn rakentaminen mulla onkin mielessä!
Oon tosi hyvilläni jos olen väärässä.
Ei se 10 vuotistapahtuma mullekkaan ihan yhdentekevä ole!
Oon tosi hyvilläni jos olen väärässä.
Ei se 10 vuotistapahtuma mullekkaan ihan yhdentekevä ole!
Mukana kuin peräpukama!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Älkää unohtako punaraitaisia Leylandejakaan.
Leyland Synchro -voimansiirto 40v
Leyland Synchro -voimansiirto 40v
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kattavaa kalustoarsenaalia tämä tapahtuma nimenomaan kaipaisi.
Sellaisen kartoittamista tässä juuri koitetaan tehdä, ettei olisi niitä pelkkiä kolmosia ja nelosia....
Kun tarjolle oleva konekanta selkiytyy ja sijainnit, pystytään paremmin kartoittamaan kyytitarpeita, ja setvimään niitä sitten.
Sellaisen kartoittamista tässä juuri koitetaan tehdä, ettei olisi niitä pelkkiä kolmosia ja nelosia....
Kun tarjolle oleva konekanta selkiytyy ja sijainnit, pystytään paremmin kartoittamaan kyytitarpeita, ja setvimään niitä sitten.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Toivottavasti saatte hyvän kattauksen koneita näytille
Kiva olis tulla mutta nyt täytyy jättää väliin, on muuta mänöä.
Kiva olis tulla mutta nyt täytyy jättää väliin, on muuta mänöä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei unohdeta. Kunhan vaan joku tarjokas löytysi paikalle saapuvaksi/tuotavaksi....mämitääntiedä kirjoitti:Älkää unohtako punaraitaisia Leylandejakaan.
Leyland Synchro -voimansiirto 40v
Tässähän on 3 eri asiaa samaan läjään, kerhon 10v, Nuffield 70v ja synchro-vaihteisto 40v...
Tämä jos jokin, kokonaisuutena, on asiaan panostamisen arvoinen "pyhä kolminaisuus"
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5067
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Yks murhe lisää tapahtumaan osalistumisen johdosta. 6.8 kävin tilaamassa Etralta laakereita, stefoja ja seekerirenkaita, tänään kävin kyselemässä missä viipyy. Neulalaakerit saapuu Etran keskusvarastolle 30.8kari t kirjoitti:Ok. Yks murhe vähemmän, töitten puolestakaan ei näytä mahdotomalta.jamppi kirjoitti:Mulla on Kari sulle petipaikka!
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5067
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Näyttelyissä tapana ollut että yksi kertoja olis kasattuna, toinen sitten osina. Ei onnistu kenttäolosuhteissa kasaaminen, onnistuu jos laakerit hakkais vasaralla paikoileen, mieluummin käytän laakerien asennuksessa hydraulista prässiä.sakkuli kirjoitti:riihimäen etra on kävelymatkan päässä näyttelyalueesta, ts pyydä toimittamaan sinne ja haet samalla ku menet näyttelyyn.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !