Naamapuuki

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Marras 2016, 22:14

Virallinen ja virallinen, mikä on virallinen ??? ....... Ei ainakaan tossa yläpalkissa, eikä etusivulla ole suoraa linkkiä lärvikirjan sivulle .....

Saakos tonne lärvikirjan osiolle ne "ei jäsenet" laitettua kuvia tai kirjoitettua, jos ei, niin ei se sitte ihan avoin ole, vaikka lukemaan pystyisikin .....
Viimeksi muokannut jusape, 14 Marras 2016, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

14 Marras 2016, 22:14

Vain osittain avoin. Korjausohjeet ei ole kaikkien harrastajien saatavilla. Toisilla foorumeilla jaellaan tietoa harrastajille höveliäämmin kuin toisilla. Sekin on vähän sellainen juttu, että ei ole oikeaa tai väärää tapaa toimia.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Marras 2016, 22:21

Tekijöistä ei ole koskaan runsauden pulaa, eikun vain audiq nimimerkin takaa mies? seuraavaan vuosikokoukseen tutustumaan toimintaan ja tekemään harrastekerhoa. Vuosikokous määrittelee suunnan toiminnalle jota hallitus sitten toimeenpanee. Pöydissä lienee topakalle tekijälle aloitteineen varmasti vetoa!

Helppoa. Koskaan ei ole tekijöitä liikaa.

Kaikenlaisia vaatijoita, joilla ei loppupeleissä ole edes yhdistyksen jäsenyyttä, niitä on, tulee ja menee ja menköön.

Välillä tuntuu, että foorumi on vain kaikenlaisten virittelijöiden ja rakentelijoiden palsta, varsinaista entisöintiä, osien etsintää tai valmistusta, erilaisia entisöinti/maalaus tapoja tai jopa eräänlaista entisöinnin korkean tason kilvoittelua ei täällä ole juuri näkynyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Niitä kaipaisin ehdottomasti lisää, koska se on se työ, jolla saamme aitoa historiaa talletettua.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Marras 2016, 22:29

Yhdistyksen säännöistä :

" 2§ Tarkoitus ja toiminnan laatu

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia vanhojen traktoreiden ja koneiden harrastajien yhdyssiteenä, edistää erityisesti Nuffield ja Leyland merkkisten traktoreiden kunnostamista, entistämistä ja säilyttämistä. "

Josko toiminta tarkoittaa ettei kunnostamisessa toimivaksi saa soveltaa ja siten pitää konetta hengissä ja täten toimivana säilyttää, muokkaamalla, osia toisaalta ottamalla, tms muokkaaminen on kait sitten yhdistyksen sääntöjen vastaista, samoin muu rakentelu ja virittelyt,
vaan jos on ehdoton entisöintilinja, niin pitääpi harkita koko kerhohommaa uudelleen....

Jäsenmäärä saattaa romahtaa, josko tuo on ehdoton vaatimus .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Marras 2016, 22:31

jusape kirjoitti:Yhdistyksen säännöistä :

" 2§ Tarkoitus ja toiminnan laatu

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia vanhojen traktoreiden ja koneiden harrastajien yhdyssiteenä, edistää erityisesti Nuffield ja Leyland merkkisten traktoreiden kunnostamista, entistämistä ja säilyttämistä. "

Josko toiminta tarkoittaa ettei kunnostamisessa toimivaksi saa soveltaa ja siten pitää konetta hengissä ja täten toimivana säilyttää, muokkaamalla, osia toisaalta ottamalla, tms muokkaaminen on kait sitten yhdistyksen sääntöjen vastaista, samoin muu rakentelu ja virittelyt,
vaan jos on ehdoton entisöintilinja, niin pitääpi harkita koko kerhohommaa uudelleen....

Jäsenmäärä saattaa romahtaa, josko tuo on ehdoton vaatimus .....
Missä puhuttiin ehdottomuudesta?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Marras 2016, 22:35

Nuffieldmaster kirjoitti:
Välillä tuntuu, että foorumi on vain kaikenlaisten virittelijöiden ja rakentelijoiden palsta, varsinaista entisöintiä, osien etsintää tai valmistusta, erilaisia entisöinti/maalaus tapoja tai jopa eräänlaista entisöinnin korkean tason kilvoittelua ei täällä ole juuri näkynyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Niitä kaipaisin ehdottomasti lisää, koska se on se työ, jolla saamme aitoa historiaa talletettua.
Tähän kommenttiin osin viitaten, missä ne hiljaiset jäsenet on tarinoillaan, jotka tekee jotain entisöintiä.
Mut ei mitään kuvaa tai pientäkään juttua tänne laiteta kunnostusvaiheesta ?

Koska tälläisiakin tällä foorumilla on, joilla on vuosikausien projekteja menossa, muttei niistä puhuta tai edes kerrota yhtään mitään ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

14 Marras 2016, 22:48

Nuffieldmaster kirjoitti: Kaikenlaisia vaatijoita, joilla ei loppupeleissä ole edes yhdistyksen jäsenyyttä, niitä on, tulee ja menee ja menköön.
Tämä on vaikea ymmärtää muuten kuin, että kun aktiivisimmat foorumilaiset luovuttavat ja hiljenevät, niin se on ylläpidolle voitto?


Nuffieldmaster kirjoitti:Välillä tuntuu, että foorumi on vain kaikenlaisten virittelijöiden ja rakentelijoiden palsta, varsinaista entisöintiä, osien etsintää tai valmistusta, erilaisia entisöinti/maalaus tapoja tai jopa eräänlaista entisöinnin korkean tason kilvoittelua ei täällä ole juuri näkynyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Niitä kaipaisin ehdottomasti lisää, koska se on se työ, jolla saamme aitoa historiaa talletettua.
Entisöintikö on vain ja ainoastaan historian tallentamista? Eikö se ole isommissa määrin myös historian tuhoamista entisöityjen yksilöiden kohdalla? Entisöimällä koneista tehdään tyhjiä tauluja? Nämäkin on pitkältä makuasioita. Ei voi oikein sanoa, että on vain yhtä oikeaa tapaa toimia? Henkilökohtaisesti arvostan sitä, että harrastekone kunnostetaan tietyn aikakauden kuntoonsa ja sitä kuntoa vaalitaan ja yllä pidetään. Uudeksi palauttamisella kadotetaan kaikki patina ja tarinat koneen pinnasta. Entisöidyilläkin koneilla on paikkansa, mutta se ei ole mikään säilyttämisen huipputaso mihin pitäisi pyrkiä. Jos hyvin säilynyt ja patinoitunut kone entisöidään, niin kyllä sen arvo siinä laskee. Jotain liian huonoksi päässeitä yksilöitä on ihan perusteltua entisöidä, kun ei niistä enää muuhunkaan ole. Mutta tosiaan makuasioita. Monenlaisella toiminnalla on paikkansa. Pitäisi kai itse kunkin koittaa osata ymmärtää paremmin niitä "väärin" kunnostajia, eli heitä, joiden toimet poikeavat omista, mutta kuitenkin omalla tavallaan koittavat vaalia näitä vanhoja vehkeitä.


Vähän hassua tällainen kinastelu foorumin käyttäjien ja ylläpitäjien välillä. Eikö meidän pitäisi olla samalla puolella ja ajaa samaa asiaa? Joonaskin otti alkuun ihan ystävällisesti vastaan foorumilla, mutta jostain syystä tuntuu ääni kellossa myöhemmin muuttuneen. Ehkä 3DL projektini entistämistapa ei ole hyväksytty?
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

14 Marras 2016, 22:50

Näin nämä keskustelut mukavasti viriää.
Aidon historian säilyttämisestä sen verran, että tuo meidän 4/60 on aitoa historiaa parhaimmillaan minulle, koska ollut talossa jo 46 vuotta. Ja kaikki originaaliosat on yhä tallessa, jotka on siitä muutettu paremman käytettävyyden ja huollon takia toisiksi. Minulle parasta historiaa se edustaa kaikkine käytön jälkineen, en aio entisöidä sitä.
Tuo kolmonen on eri juttu, sen voisikin vaikka entistää jossain kohtaa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Marras 2016, 23:04

Eikös jo jokainen vuosien, tai vuosikymmenten seisomisen jälkeen liikkeelle saatu kones kun on liikkuva ja joteskin toimiva, ja sen todellakin lopullisen sijoituspaikan, sen sulattokohtalon, kiinan raakametalliksi palasiksi murskaimessa hakkauksen välttänyt kone, ole jo historian säilytyksen teko aina.
Tehdään se sitten konetyypin omilla osilla, tai muista koneista tms osia tarvitttaessa lainaten ja soveltaen, kunhan se vaan säilyy liikkuvana, vaikka olisi muokattukkin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Marras 2016, 23:28

Toki jokainen liikkeelle saatu "pelastettu" yksilö on aina hyvä asia.

Enkä tarkoita entisöinnillä pelkästään kiiltäväksi maalattuja, vaan myös konservoituja koneita. Karin alkuperäinen 3DL on tällaisesta erittäin hyvä esimerkki. Kone alkuperäisasussaan hienosti patinoituneena.

Briteissä tapahtumat perustuvat pitkälle kilvoitteluun entisöinti ja konservointityön laadussa eri luokissa. Minusta se on hienoa traktoriharrastamista, siellä on myös luokat rakennetuille, mutta arvostetuimmat ovat juuri nämä missä vaalitaan alkuperäisyyttä. Olisiko meidän järjestönä ruvettava järjestämään vastaavia? Kuinka saadaan koneiden alkuperäisyysarvoa ja määrää nostettua, se olisi tärkeä tavoite järjestössä!

Muutaman hiljentyneen kirjoittelijan tiedän tuskastuneen "pannaan bmc:n tilalle patrolli/kent/mersu" -juttuihin. Rakentavat omassa pajassaan hienoja yksilöitä, ja näkyvät tapahtumissa joskus, joskus jossain jopa ulkomaisissakin lehdissä, mutta ei täällä. harmi.

Jotain tähän väliin (patrollinuhvi - tai viimeisenpäälle entisöity) pitäisi löytyä. Nyt foorumi on tarjonnut projektien osalta ja yleisen ajankuvan osalta tuota ensimäistä...

Tuolla facebookissa on hienoja tarinoita kuinka tehdään osia kun ei mitä ole enää saatavissa. Niiden tekijät ja taitajat ovat harvassa. Kuinka tehdään esimerkiksi laakeri kun uutta ei enää saa.

Siinä mielessä Nuffield ja Leyland on kelpoja kunnostettavia alkuperäiseen asuunsa, kun osia saa tai edes kunnostettavia osia/osakokonaisuuksia. Siksi en itse ymmärrä, miksi se tuunaaminen on se eka idea ja väliin tuntuu, yleisöstäkin kannatettavin ja pornoin.

Foorumia ei olisi enää ilman järjestöä ja järjestöä ei olisi perustettu ilman foorumia. Järjestö pysyy vaikka foorumi hiljenisikin. Nämä ovat faktat. Foorumin kehitys kulkee nyt järjestön kautta. Jäsenten kirjasto, jonka tiedostoihin on vaadittu järjestön ulkopuolisilta kuin sosialismin tavoin "kaikki meille, muttei meiltä teille" periaattein pääsyä, ei ole foorumin osa. Se on järjestön palvelu jäsenilleen, ei palvelu foorumilaisille.

En ole audiq nimimerkin nuffield projektia lukenut kovin tarkkaan, enkä kuvia seurannut. Joskus ohimennen jotain viimeisiä vilkaissut. Jos haluat välttämättä tietää miksi olen suivaantunut, on se halventava tyylisi puhua maanviljelijöistä mm. varaosahinnoittelujen kohdalla, liikennepolitiikan puolella käsittämätön maanviljelijäviha, "kaikki mulle ilmaiseksi" -tyyli jne. No taisipa tulla viilennystauko masinistien puolella?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

15 Marras 2016, 00:57

Hyvä kun vähän viitsit täsmentää, että mistä kenkä puristaa.

Nythän on Masinistifoorumilla otettu esille varaosien hinnoittelu kotimaassa ja ulkomailla. Loppuviimein se on kotimaisten tavarantoimittajien etu, että nostetaan kissa pöydälle. Kyllä he tietysti pienenevän liikevaihdoin muutenkin tulevat huomaamaan, mutta se on reilumpaa ottaa asia puheeksi. Kun asioista puhutaan avoimesti, niin niihin on mahdollisuus reagoita, jos löytyy tahtoa. Siitähän tuossa osahommassakin oli pitkälti kyse, että mielellään ostaisi kotimaasta osat, mutta se ei suomihinnoilla ole mahdollista. Käsittääkseni olet itsekin myöhemmin puhunut ulkomailta tilaamisen puolesta? En oikein ymmärrä, että mitä tuossa aiheessa on sellaista, josta kannattaa ottaa nokkiinsa?


Jäsenkirjastoon ei ole vaadittu pääsyä. Olen kysynyt tietojen panttaamisen tarpeellisuutta ja ehdottanut jäsenkirjaston avaamista harrastajien käyttöön, jotta koneita olisi helpompi pitää kunnossa. Olen myös ehdottanut tiukempia raameja kauppapaikalle, mutta siihen ylläpito ei ole katsonut aiheelliseksi ottaa kantaa. Sekään ei ole ollut vaade, vaan hyvässä tarkoituksessa tehty kehitysehdotus.



Voi myös miettiä, että onko projektikertomuksen kirjoittaminen täysin arvotonta foorumin ylläpitäjille? Jos jäsenkirjasto on liian arvokasta jaettavaksi yleisesti, niin miksi hyvin kirjoitettu projektikertomus kuvineen on arvoton? Tai oletetaan automaattisesti, että sillä ei ole mitään arvoa? Ei ne tekstit ja kuvat itsestään synny. Siinä mielessä on aiheetonta sanoa, että tavan foorumilainen ei anna tänne mitään?


Masinistifoorumilla kirjoittelun lopetin, kun kyllästyin modejen toimintaan. Siellä kolme modea ajavat yksitellen foorumilaisia nurkkaan ja aukovat päätänsä. Sitten kun alkavat jäädä toiseksi, niin laittavat jäähylle. En ole missään muualla törmännyt niin ala-arvoiseen moderointiin. Vaikuttaa siltä, että en ole ainoa hiljentyjä siellä. Tuntuu että vajoaisi todella alas, jos siellä alkaisi keskusteluun enää liittymään. Taso laski näiden kolmen moden valitsemisen jälkeen todella paljon.
Paddington
Proto suunnittelija
Viestit: 135
Liittynyt: 03 Joulu 2015, 11:28
Konekalustoani: Ford 5000 -75, Fordson Power Major -59, Nuffield 465 + UM --69
NLCF r.y jäsen Nro: 543
Paikkakunta: Fyrrykyrö

15 Marras 2016, 10:25

Mitäs sen on väliä, jos joku haluaa nuffiinsa patrolin moottorin laittaa. Kai se on jokaisen oma asia. Vai onko tarkoituksena saada entisöityä kaikki maailman nuffit ja leukut :shock: Tästä samasta "BMC on ylivertainen" ajattelusta tulee mieleen nämä joissakin ketjuissa nähty muiden merkkien mollaaminen. Mitä sillä voitetaan? Täälä on kuitenkin paljon harrastajia, joilla on useita eri merkkisiä koneita. Valitettavasti sitä maailamn parasta traktoria ei ole vieläkään tehty, koska sen jälkeen ei olisi pelloilla kuin yhden merkkisiä koneita.
Se voittaa, jolla on kuollessa eniten romua!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

15 Marras 2016, 16:35

Kyllä omaan rattoriin voi laittaa ihan minkä koneen vaan haluaa, Suomi on toistaiseksi vielä vapaa maa.
Jos alkuperäinen on kohdannut täystuhon eikä vastaavaa löydy tilalle niin pakkohan se on jotain keksiä tilalle.
Polttopuut ja perunamaa ei tiedä minkä voimalla ne on hoidettu...
Täällä vaan tietyt tahot tahtoo aina juputtaa, älkää vetäkö ryyniä nenuun sen vuoksi :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

15 Marras 2016, 18:19

Nuffieldmaster kirjoitti:Facebook on helppo, se on valmis kuvan ja videonjako pohja, eli ei tarvitse kuvatalletussivustoa eikä youtubea tai vastaavaa videonlähetyspohjaa, sen kun klikkaa kännykästä juuri ottaman kuvan tai videon sinne ja silvuplee jo näkyy.
En muista koska olisin viimeksi Photobucketalbumini avannut. Niin paljon helpompi on laittaa kuva Faceen ja sieltä linkki tänne. Harmi vaan, että korkearesoluutioiset kuvat tarvii laittaa linkin taakse.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

15 Marras 2016, 21:54

face ryhmähän ei taida omata mitää virallista statusta, eikä esson baarikaan. Kummassakaan ei mielestäni pidä mennä kieltämään keskustelua sen takia että foorumin aktivisuus laskee. Jokainen valitsee alustan missä höpöttelee tarpeensa ja alustan soveltuvuuden mukaan.

Facebookin ryhmä ei sovellu samaan kuin foorumi ja päin vastoin, kummallekkin on paikkansa. Foorumi on enemmän tiedon talletus- ja vaihtopaikka. Facebok enemmän keskustelu mesta. Tämä käy hyvin selväksi kun katsoo postauksen pituuksia, facebookissa sanotaan että kiva kuva ja täällä pohditaan 100 rivin verran minkälainen välys pakoputken paukkulaakerissa oli uutena.
Vastaa Viestiin