Nuffield 680

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

vallu
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Marras 2015, 07:42

22 Marras 2015, 15:35

Terve
Onko kellään tälläistä nuffia kotona?
Meikäläisellä oli siinä 1970 alkupuolella,mutta
vaihdoin pois joskus 74-75.
http://www.agriaffaires.co.uk/used/anti ... d-680.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

22 Marras 2015, 19:02

Ei vissiin ihan tuollaisia, mutta kuutosnuffejahan löytyy Suomesta.

Joko Keskon rustaamia tai omatekoisia..ja onhan muutama kone kasikoneellakin tehty. :wink:
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

22 Marras 2015, 19:07

Tuossa vähän faktaa..

http://www.nuhvi.net/index.php/fi/tieto ... nuffieldit" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Marras 2015, 21:06

Mistähän tuo tyyppi 680:ntä on oikein peräisin ?
5,1 litran koneen teknisissä tiedoissa sanotaan, teho, säätimen rajoittamalla kierrosnopeudella 90 hv / 2400 k / min.
Onko 680:sessä pienempi litratilavuus, vaiko onko tehot määritetty vai alhaisimmilla kierrosnopeudella ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

22 Marras 2015, 21:08

Hevosvoimia on mitattu useilla eri tavoilla, on mm. diniä ja Sae hevosia, jos on 90 Sae hevosta niin ne voi dininä ollakin 80 :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Marras 2015, 21:48

Ja kun britit monasti ilmoittaa SAE-tehot ..... Siis ilman laturia ja tuulettajan siivikkoa, tai muitakaan apulaitteita
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Marras 2015, 22:11

jusape kirjoitti:Ja kun britit monasti ilmoittaa SAE-tehot ..... Siis ilman laturia ja tuulettajan siivikkoa, tai muitakaan apulaitteita
Ai jaa, näinkö on :?:
Liitteet
BMC kuutonen 001.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Marras 2015, 22:16

BHP- Brake Horse Power, joka mitataan ilman apulaitteita,kö ..... Käsittääkseni. jeesuksen aikainen standardi , joka ei kait kerro tarkemmin, onko mitattu vauhtipyörältä, vaihteiston jälkeen vaiko pyöriltä ?? Ja millä varustuksella moottori on, laturi, siivikko + mahdollinen ohjauspumppu, ym apulaitteisto kiinni vaiko ei, tai pakoputki kiinni tai ilmansuodati jarruttamassa ilmavirtaa ???
Tuona aikana eri standardeja oli monia tehojen mittaukseen, ja siksi hyvinkin suuria eroja todellisissa tehoissa on
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

22 Marras 2015, 22:44

Nimenomaan näin kuten Jussi kertoi :idea:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Marras 2015, 22:52

Todennäköisesti mittaus on tehty ilman laturia ja siivikkoa, sekä ilman pakoputkea ja ilmansuodatinta, ym muutakaan turhaa, esim vesipumppukin voi olla poissa, ja vesi kierrätetään koneeseen ulkopuolisella pumpulla. Vain syystä että, jotta paperille saataisiin mahdollisimman hyvä lukema näkyviin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

23 Marras 2015, 07:27

Elikkäs VW-konsernin pomot saaneet vissiin vinkkiä vanhoilta British Leylandin inssinööreiltä? :wink:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Marras 2015, 09:46

Tarkastakaapa lähteistä kumpaa BHP:tä käytetään, British Horse Poweria vaiko Brake Horse Poweria.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Marras 2015, 09:57

Tarkastettu itsellä olevista lähteistä, Englanninkielinen alkuperäinen WORKSHOP MANUAL
BHP- Brake Horse Power

Seuraava sitten guuklekääntäjällä käänetty wikipediasta.

HP mitataan kaikki varusteet moottoriin kiinnitettyä, määrittää sen enimmäismäärästä ja nopeus. BHP, toisaalta, on enemmän teoreettinen laskelma, joka on tehty laboratorio-kontrolloiduissa olosuhteissa, ja ilman mitään moottoriin kiinnitettyä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

23 Marras 2015, 10:02

Olisiko selvemmin?..

""Brittiläistä yksikköjärjestelmää käyttävissä maissa hevosvoima (englanninhevosvoima) määriteltiin kuitenkin tehoksi, jolla voitiin nostaa 33 000 naulan massa nopeudella 1 jalka minuutissa; tämä vastasi noin 76,042 kilogramman massan nostamista yhden metrin korkeuteen sekunnissa vastaavissa olosuhteissa. Täten brittiläinen hevosvoima on noin 745,7 wattia.

bhp (Brake horsepower)

Termiä käytettiin yleisesti ennen vuotta 1970 Yhdysvalloissa, ja on yhä yleisesti käytössä Englannissa. Termin nimi viittaa jarrudynamometriin (brake dynamometer), jolla voidaan mitata moottorin todellinen teho. Tehon ilmoittaminen muodossa "bhp" antaa viitteen, että teholukema on todellinen eikä laskettu tai arvioitu. Tämä termi ei kuitenkaan kerro onko teho mitattu vauhtipyörästä, vaihteistosta vai pyöristä.
110 kW = 147bhp (UK) = 150 hv DIN ""

http://www.autowiki.fi/index.php/Hevosvoima" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

23 Marras 2015, 11:50

Kutoskone on kutoskone...ihan sama onko 80 vai 90 heppaa.
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin