Venäjän puu

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

sepi-n
Kutos -nuffisti
Viestit: 61
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 11:43

04 Helmi 2015, 07:41

Ei tarvitse ihmetellä miksi suomalainen puu ei käy kaupaksi kun seuraa tuota puurallia venäjältä suomeen.
Asun lähellä tietä josta rahdataan puuta venäjältä uimaharjun sellutehtaalle ja sahalle. Joudun käyttämään kyseistä tietä ahkerasti ja seuraamaan tätä liikennettä.
Kävin tuossa päivänä muutamana lähimmällä huoltamolla, n. kymmenen kilometrin matkalla näin seitsemän venäläistä rekkaa sekä tyhjänä että täytenä.
Nämä rekat ajavat niin lujaa kuormankin kanssa että henkilöautolla ei pysy perässä talvikelillä.
Yksi asia ihmetyttää että kuorman koot ovat aina n. neljnneksen pienempiä kuin suomalaisilla.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Helmi 2015, 09:01

Liekkö syynä Venäjän painorajat ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Helmi 2015, 19:04

Kyllähän tuota puuta roudataan tuolta edullisemmalta alueelta, saas nähdä miten vaikuttaa kuvioihin Äänekosken ja Kuopion hankkeiden mahdollinen toteutuminen.

Monimutkainen juttu, tuo polttaminen ja sen tukeminen, markkinat sun muut. Monta tekijää vaikuttamassa. :)
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Helmi 2015, 21:36

R..sältä tuodaan lähinnä koivukuitua jota ei Suomesta saada tarpeeksi sellunkeittäjille, toki tukkiakin tuodaan, mutta vähemmän.
Eikä se ole halvempaa kuin Suomipuu, kuidun hinta junanvaunussa rajalla kympin kalliimpi kuin suomipuu tienlaidassa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Helmi 2015, 21:46

Juuri tuota samaa ihmetellyt, miksi venäjältä kannattaa tuottaa koivua kalliimmalla... Kymppi enempi tarjoamalla hankintaisännille alkas koivu liikkua... Minä saattasin myydä 4 ha ropsimetän vaikka kantoineen pellon pohjaksi raivauksen takia :lol: Vastahan se ensiharvennettiin, mutta sen tiedän, ettei entisajan päätehakkuuikää tuo metsä näe...

N. 10v sitten tästä kulki myös rekkaralli, joka 7 minuutti meni yhdistelmä ohi.

Kuormat ovat pienempiä juuri mm. tullin vaatimusten takia.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Helmi 2015, 21:55

Kyllä käsitin että puolipuhdasta havukuituakin liikkuu senverta että voidaan sanoa vaikuttavan kotimarkkinoihin.. :(

Koivutukki ja koivu yleisestikin vaikein markkinoitava tässä pohjois-hämeessä kun paikallinen vanerifirma meni komeasti konkurssiin. Toki täällä oli merkkejä ilmassa jo kauan, ja istutuskoivikko on harvinaisuus..
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Helmi 2015, 22:02

Eivät ole kyllä juurikaan havukuitua tuoneet sen jälkeen kun Putikka keksi puutullit.
Yli 10v. aitiopaikalta seurannut puuntuontia, ja nyt viimeset pariviikkoa Kaukaalla katellut puurallia, niin eipä ole turakin puoliperässä ollut kuin koivukuitua.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Helmi 2015, 22:08

Esson baarin tietoa mulla.. :D

Muttamutta ei vaikuta täällä asti, kuitukoivu on kuin myrkkyä. Helpoimmalla pääsisi eroon kun kasalla tienvarressa ja klapuntekijälle..
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Helmi 2015, 22:13

Raakapuuta kun ei kannata kuljettaa pitkiä matkoja, pitäs olla sellunielu lähietäisyydellä...
Paitsi tuota turren koivua näköjään kannattaa tuoda junatolkulla...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
sepi-n
Kutos -nuffisti
Viestit: 61
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 11:43

05 Helmi 2015, 13:01

Nuffieldmaster kirjoitti:Juuri tuota samaa ihmetellyt, miksi venäjältä kannattaa tuottaa koivua kalliimmalla... Kymppi enempi tarjoamalla hankintaisännille alkas koivu liikkua... Minä saattasin myydä 4 ha ropsimetän vaikka kantoineen pellon pohjaksi raivauksen takia :lol: Vastahan se ensiharvennettiin, mutta sen tiedän, ettei entisajan päätehakkuuikää tuo metsä näe...

N. 10v sitten tästä kulki myös rekkaralli, joka 7 minuutti meni yhdistelmä ohi.

Kuormat ovat pienempiä juuri mm. tullin vaatimusten takia.
Suomalaiset näyttävät ajavan kuitenkin täysillä tolpilla.
sepi-n
Kutos -nuffisti
Viestit: 61
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 11:43

05 Helmi 2015, 13:28

kolmetonnine kirjoitti:Esson baarin tietoa mulla.. :D

Muttamutta ei vaikuta täällä asti, kuitukoivu on kuin myrkkyä. Helpoimmalla pääsisi eroon kun kasalla tienvarressa ja klapuntekijälle..
Täällä P-Karjalan seudulla koivutukki ja koivukuitu käy kaupaksi aika hyvin tällä hetkellä, johtuu varmaan siitä kun tässä on sekä koivutukille että k-kuidulle tehtaat muutamien kymmenien kilometrien päässä. Jopa hankintakauppakin kannattaa hollakin tavalla jopa vaneritukissa kun ottaa huomioon että kulut saa vähentää verotuksessa.
Ja tukkiprosenttihan on itse hakaten ihan eri luokkaa kun motolla firman hommana koska moton terät tahtoo pysähtyä ensimmäiseen paksuun oksaan. Itse hakkasin ja ajoin nyt syksynja talven aikana vajaa sata mottia vaneria plus kuitua, katson että jonkinlaisille palkoille pääsin. Nyt alkaa jo lumi haittaamaan hakkuuta kun tuota lunta on p****huaroja myöten. Leyland nelivetohan tuo ihme kyllä vielä menee ilman ketjuja paremmilla maastoilla. Pittää jatkaa hakkuuta sitten kevväämmällä ja keskittyä polttopuuhommiin.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

05 Helmi 2015, 18:01

Joku viisampi sano mulle kun kysyin tästä venäjän puuntuonnista että mihin se perustuu että venäläisesta puusta maksetaan himpun verran enemmän kuin kotimaisesta. Laatu siinä ei ainakaan ole syynä, sellasia käkkyröitä tuohon lähistön tehtaille tuodaan rajan takaa.

Vastaus oli että syy on siinä, että suomesta kun ostellaan niitä 20motin pikkunössyköitä sieltä täältä ja yritetään niistä saa tehtaan kertymä kasaan, kun toisaalta iigorilta saa sen 100000mottia yhdellä puhelinsoitolla :!:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Helmi 2015, 18:59

Ja kun minä sanon, jotta paskanmarjat, tekosyy. Onhan suomalaisillakin metsäliitto, se saa varmasti jäsenisännät puukauppan niin, että se 10000 mottia on yhden puhelinsoiton takana vaikka kutsetilla, jos vain haluavat ja hinta sama kuin venäläisillä :!: Mutta ei ole tahtoa eikä halua...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

05 Helmi 2015, 20:31

sepi-n kirjoitti:
kolmetonnine kirjoitti:Esson baarin tietoa mulla.. :D

Muttamutta ei vaikuta täällä asti, kuitukoivu on kuin myrkkyä. Helpoimmalla pääsisi eroon kun kasalla tienvarressa ja klapuntekijälle..
Täällä P-Karjalan seudulla koivutukki ja koivukuitu käy kaupaksi aika hyvin tällä hetkellä, johtuu varmaan siitä kun tässä on sekä koivutukille että k-kuidulle tehtaat muutamien kymmenien kilometrien päässä.
Tuossahan tuo tuli, meillä oli vaneritehdas järven toisella puolen mutta valitettavasti 2011 pitkään pitkittynyt taantuma korjasi satoa. Vammalan vaneri pyörii vielä, muttei paikkaa totaalisesti silloin stopanneeseen markkinatilanteeseen. Havupuut liikkuu hyvin molemmat, ja hakefirmat tarjoaa hyvin kaikesta mistä ei tukkia sahata.

Koivun istutuksetkin oikeastaan seutukunnalla tehtiin viimeiset 80-luvulla, valtion karja on turhan valpasta näillä main. Kaikki istutusmaat on aivan silkkaa hakepuuta :(
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Helmi 2015, 21:39

Samoin täällä, Upm kun lopetti vanerinteon Kaukaalla niin koivutukin hinta romahti, Savonlinnaan kun tulee matkaa jo senverran että alkaa maksamaan :cry:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin